جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راه­ های افزایش تخمگذاری بوقلمون

افزایش تخمگذاری بوقلمون

تامین پروتئین مورد نیاز جامعه، همواره یکی از دغدغه­ های مهم اداره ­کنندگان کشورها، محسوب می­ شود. گوشت، همیشه مهم­ترین و اصلی­ ترین، منبع پروتئین در سبد غذایی خانواده ­ها، به شمار می­رود. در سال­های گذشته، گوشت بوقلمون، به عنوان یکی از منابع سالم پروتئین، جای خود را سبد غذایی مردم ایران بازکرده است. مزیت­هایی که گوشت بوقلمون برای حفظ سلامتی دارد، موجب اقبال روزافزون مردم، به این منبع پروتئینی در آینده نیز خواهد شد. در این مقاله قصد داریم تا درباره بوقلمون و بوقلمون تخمگذار، بیشتر بدانیم و راه­ هایی که امروزه برای افزایش تخمگذاری بوقلمون، توصیه می­شود را مرور کنیم.

چرا پرورش بوقلمون؟

بوقلمون، این پرنده بزرگ بومی آمریکای شمالی، هم به صورت وحشی، در طبیعت شکار می­شود و هم در مزارع پرورش پیدا می­کند. گوشت آن بسیار مغذی و یک منبع پروتئین محبوب در سراسر جهان است و به عنوان یک پروتئین بسیار سالم در فرهنگ غذایی مردم کشورهای آمریکا و اروپا جایگاه ویژه ­ای دارد. از گوشت بوقلمون به جای مرغ در ساندویچ، سالاد و سوپ استفاده می­شود . همچنین به عنوان جایگزین سالمی از گوشت گاو چرخکرده برای تهیه همبرگر و دیگر غذاها به کار می­رود.

افزایش تخمگذاری بوقلمون
افزایش تخمگذاری بوقلمون

بیشتر بخوانید: دلایل بروز خشونت در بوقلمون ها چیست؟!

خاصیت گوشت بوقلمون | افزایش تخمگذاری بوقلمون

گوشت بوقلمون، سرشار از پروتئین و منبعی عالی از بسیاری از ویتامین­ها و مواد معدنی، به ویژه ویتامین­های گروه B به شمار می ­آید. علاوه بر این، بوقلمون جایگزین سالم­تری برای گوشت قرمز محسوب می­شود، زیرا در برخی مطالعات نشان داده شده که مصرف گوشت قرمز، با افزایش خطر ابتلا به «سرطان روده بزرگ» و «بیماری­های قلبی» مرتبط است.

گوشت بوقلمون همچنین مملو از روی و فسفر بوده که برای رشد بدن و رشد استخوان­ها، به خصوص برای کودکان در حال رشد، ضروری است. این گوشت، منبع بسیار خوبی از ماده معدنی کمیاب «سلنیوم» محسوب می­شود. سلنیوم، یک ماده اساسی مورد نیاز برای متابولیسم هورمون تیروئید، سیستم­های دفاعی و عملکرد ایمنی بدن به شمار می­رود. مطالعات علمی نشان داده که مصرف سلنیوم می تواند بروز سرطان را کاهش دهد. بوقلمون کبابی یا پخته شده در فر و بدون پوست، چربی اشباع شده بسیارکمی دارد. همچنین دارای کلسترول کمتری نسبت به مرغ، گوشت گوسفند یا گاو است.

شرایط تخمگذاری بوقلمون

بوقلمون امروزه بیشتر برای تهیه گوشت، به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد، پرورش می­ یابد. تخم بوقلمون می­تواند به عنوان غذا استفاده شود، اما به دلیل تقاضای کم و قیمت بالا، تقریباً فقط برای جوجه ­ریزی استفاده می­شود. اولین تخم­گذاری نژادهای بوقلمون سفید سینه ­پهن، در30 هفتگی انجام می­شود. دوره تولید مثل به طور کلی به مدت 24–30 هفته ادامه دارد. در این دوره، یک بوقلمون بین 95 تا 110 تخم تولید می­کند. وزن تخم­هایی که برای جوجه ریزی استفاده می­شود، از 70 تا 105 گرم متغیر است و به نژاد، وزن بدن و سن بوقلمون بستگی دارد.

فروش تخم بوقلمون به دلیل اینکه یک بوقلمون، در هفته دو تا سه تخم تولید می­کند، برای مصارف خوراکی صرفه اقتصادی ندارد. اما تخم بوقلمون نطفه ­دار، که برای جوجه کشی و تولید جوجه بوقلمون پرورشی استفاده می­شود، ارزش زیادی دارد. برای تولید تخم نطفه ­دار بوقلمون باید به ازای هر پنج بوقلمون ماده، دو بوقلمون نر خریداری کنید. بوقلمون­های خریداری شده را از بین پرندگان جوان و سالم انتخاب کنید تا توانایی تخم­گذاری زیادی داشته باشند. نژاد «بوقلمون برنزی» برای پرورش بوقلمون تخم­گذار کارایی بهتری دارد.

راهکارهای افزایش تخمگذاری بوقلمون

بوقلمون از جمله پرندگانی است که، دوره تخم­گذاری کوتاهی دارد و در این مدت نیز به اندازه سایر پرندگان مانند مرغ، توانایی تخم­گذاری در تعداد زیاد را ندارد. آموزش پرورش دهندگان بوقلمون، در میزان و کیفیت محصول، بسیار موثر خواهد بود و منجر به افزایش راندمان تولید در پرورش بوقلمون تخمگذار خواهد شد. راهکارهایی وجود دارد که در صورت انجام آنها می­توان تخمگذاری بوقلمون را بهبود بخشید.  از جمله:

·       رژیم غذایی سالم

مقدار و کیفیت مواد غذایی که برای بوقلمون در نظر گرفته می­شود، در میزان تخمگذاری پرنده نقش مستقیم دارد. غذای بوقلمون باید شامل پروتئین، مواد معدنی و ویتامین ­های مورد نیاز پرنده، باشد. به طور کلی گفته می­شود که حدود 90 گرم دان، برای یک روز بوقلمون تخمگذار، کافی است. برای تامین دان پرنده، می­توانید از غذاهای مخصوص بوقلمون تخمگذار که در بازار وجود دارد، استفاده کنید. در مقدار دان مصرفی دقت کنید چون دان زیاد نیز به چاقی بوقلمون منجر می­شود و چاقی، باعث کاهش میزان تخمگذاری پرنده خواهد شد.

·       خارج کردن به موقع تخم­های بوقلمون | افزایش تخمگذاری بوقلمون

سعی کنید روزی چند بار، به محوطه یا قفس بوقلمون­ها سر بزنید و تخم­های تازه را به سرعت از قفس خارج کنید. اگر تخم بوقلمون، مدتی در محوطه زندگی آنها باقی بماند، باعث ترشح هورمون پرولاکتین در مغز پرنده می­شود که میزان تخمگذاری را کاهش می­دهد.

·       رعایت ساعات روشنایی

افزایش تخمگذاری بوقلمون
افزایش تخمگذاری بوقلمون

بیشتر بخوانید: واکسن های مورد نیاز بوقلمون

بوقلمون­ها تمایل دارند که در ساعات تاریکی، تخمگذاری کنند. بنابراین، ساعات روشنایی را به 6 ساعت در روز محدود کنید. در فصل تخمگذاری بوقلمون یعنی از اوایل بهار تا مرداد، پرنده را بیشتر در محیط داخل نگه دارید تا میزان تخم­گذاری بالاتر باشد.

·       رعایت بهداشت محیط زندگی بوقلمون

برای افزایش راندمان تولید، باید بهداشت محیط زندگی پرنده را، به صورت کامل رعایت کنید تا از بیماری و کاهش راندمان تخمگذاری، جلوگیری شود. دمای محیط را در حدود 28 درجه سانتی گراد و رطوبت محیط را روی 55 درصد به صورت ثابت، تنظیم نمایید تا از وارد شدن شوک دمایی و بیمار شدن پرنده جلوگیری شود.

·       تهیه لانه راحت و گرم

برای افزایش تخمگذاری بوقلمون باید محیط و لانه­ای امن و گرم برای پرنده تدارک ببینید. لانه امن و شرایط محیطی مناسب، به افزایش تولید تخم بوقلمون منجر خواهد شد.

فواید سیستم قفس برای پرورش بوقلمون

افزایش تخمگذاری بوقلمون
افزایش تخمگذاری بوقلمون

بیشتر بخوانید: نقش استفاده از قفس در کاهش هزینه‌های تولید چیست؟

سیستم نگهداری ماکیان در قفس ، یکی از روش­های پرورش پرندگان از جمله بوقلمون تخمگذار است که به افزایش راندمان تولید تخم بوقلمون، منجر می­شود. در این روش پرندگان در گروه­هایی، در قفس­هایی مکانیزه، نگهداری می­شود که تغذیه، تمیزکاری و خارج شدن تخم­ بوقلمون به صورت خودکار و کاملا بهداشتی انجام می­شود. مزایای این سیستم عبارتند از:

  1. خارج شدن مکانیزه تخم بوقلمون از قفس و افزایش تخمگذاری بوقلمون
  2. افزایش سطح بهداشت محیط مزرعه پرورش بوقلمون و جلوگیری از بیماری پرندگان
  3. به حداقل رسیدن ارتباط پرنده با عوامل خارجی و کاهش احتمال ورود ویروس و بیماری
  4. تنظیم خوراک پرنده و افزایش راندمان تخمگذاری

پرورش بوقلمون تخمگذار، چالش­ها و نکات بسیاری علاوه بر آنچه گفته شد، دارد. آموزش صحیح و اصولی شیوه­های پرورش بوقلمون تخمگذار، در کیفیت و کمیت محصول نهایی بسیار موثر خواهد بود. مهم­ترین نکته در این حرفه، بالا بردن سطح اطلاعات پرورش­ دهندگان بوقلمون تخمگذار است که می­تواند به افزایش راندمان و سوددهی بیشتر برای این قشر منجر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *