جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تکنیک‌های طلایی برای افزایش وزن بلدرچین گوشتی

پرورش بلدرچین گوشتی

پرورش بلدرچین یکی از مشاغلی است که در سال‌های اخیر طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. از آنجا که این پرنده نسبت‌به سایر پرندگان کوچک‌تر است پرورش آنها نیز آسان‌تر است. می‌توان در یک مکان کوچک با سرمایه کم کسب‌وکار خود را شروع کنید. از جمله ویژگی‌های این شغل پردرآمد، بازگشت زودهنگام سرمایه و سود بالا است. از دیگر فاکتورهایی که این کسب‌وکار را رونق بخشیده است ارزان بودن جیره، مقاوم بودن پرنده در برابر بیماری‌ها و رشد سریع پرنده است. افزایش وزن بلدرچین گوشتی یکی از کارهایی است که باید بتوانید آن را به‌درستی انجام دهید تا به سود بیشتری دست پیدا کنید.

تعیین هدف برای پرورش بلدرچین

افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند بلدرچین‌ها را یا برای به دست آوردن تخم آنها پرورش می‌دهند یا برای گوشت آنها، البته عده‌ای هم بلدرچین‌ها را هم برای تخم و هم برای گوشت آنها پرورش می‌دهند که در این صورت نگهداری و پرورش آنها کار سختی خواهد بود. البته می‌توانید ابتدا از بلدرچین‌های تخم‌گذار  بهره‌وری کرده، سپس از گوشت آنها استفاده کنید. قدم اول هنگام وارد شدن به این کسب‌وکار تعیین هدف است، اگر هدف شما استفاده از گوشت این پرنده است، چندین نکته را برای افزایش وزن بلدرچین گوشتی باید رعایت کنید.

تغذیه مناسب

تغذیه مناسب مهم‌ترین عامل رشد بلدرچین‌ها است که باید برای رسیدن به وزن بالای پرنده و نتیجه مطلوب  آن، توجه ویژه‌ای داشت. تغذیه بلدرچین‌هایی که از گوشت آنها استفاده می‌شود، نسبت‌به پرندگانی که برای تخم‌گذاری تغذیه می‌شوند، متفاوت است.

دانه مناسب

با توجه به سن بلدرچین‌ها، از دانه‌هایی با سایز متفاوت باید استفاده کرد. آنها در سن پایین می‌توانند دانه‌های نرم و کوچک و در سن بالا دانه‌های بزرگ‌تر را بخورند، درنتیجه به نوع آسیاب دانه‌ها باید دقت شود. دانه ذرت، دانه گندم، پودر گوشت، پودر ماهی، پودر یونجه و پودر صدف از بهترین دانه‌ها و پودرها برای تغذیه بلدرچین هستند. دانه‌ها باید خالص، بدون رنگ و بدون بو باشند، فراموش نکنید که دانه‌ها باید عاری از هر گونه حشره مانند پشه باشند. اگر اثر انگشت بر روی خوراک پودری بماند، نشانه رطوبت و عدم کیفیت آن و اگر اثر انگشت بر روی خوراک دانه‌ای بماند نشانه کیفیت بالای آن است. توصیه می‌شود خوراک پرنده را در محل خشک نگهداری کنید، زیرا رطوبت زیاد باعث فاسد شدن آنها می‌شود.

میزان دان مصرفی بلدرچین

  • هفته اول ۶۰ گرم
  • هفته دوم ۹۵ گرم
  • هفته سوم ۱۰۰ گرم
  • هفته چهارم ۱۱۰ گرم
  • هفته پنجم ۱۱۵ گرم
  • هفته ششم ۱۲۵ گرم
افزایش وزن بلدرچین گوشتی
افزایش وزن بلدرچین گوشتی

حتما بخوانید: آموزش دریافت مجوز پرورش بلدرچین

نحوه تغذیه بلدرچین | افزایش وزن بلدرچین گوشتی

پرنده بالغ حدود ۳۵ گرم غذا می‌خورد. چهار وعده غذایی ۸ گرمی برای هر جوجه در یک روز الزامی است. از قرار دادن تمام جیره یک روزه آنها در یک وعده خودداری کنید، چرا که این کار موجب چاقی بلدرچین و کاهش تخم‌گذاری آن می‌شود.

برای افزایش وزن بلدرچین گوشتی، تغذیه آن باید شامل مواد معدنی، ویتامین و دارو باشد. کمبود فسفر، روی و کلسیم باعث کاهش وزن پرنده می‌شهمه تکنیک‌های فروش تخم بلدرچین که برای سوددهی بیشتر نیاز استود. در چند روز اول کمی مولتی ویتامین را با آب مخلوط و به پرنده بدهید. بلدرچین‌ها در هفته‌های پایانی به ۹۰ درصد کلسیم و ۵۰ درصد فسفر نیاز دارند. از اضافه کردن داروی کوکسیدیواستات و آنتی بیوتیک به خوراک آنها غافل نشوید.

آب باید دمای مناسب و مقدار آن باید دو برابر وزن پرنده باشد. در فصل گرما و وجود نمک در جیره‌غذایی باید میزان آب را افزایش دهید. در چند روز اول باید به آنها آب و شکر دهید، ۱۰ درصد شکر را با ۹۰ درصد آب مخلوط کنید.

تعداد دانخوری و آبخوری باید مناسب باشد تا همه جوجه‌ها بتوانند از آب و دان کافی استفاده کنند. بهتر است آبخوری و دانخوری را با کمی فاصله از لامپ قرار دهید چرا که جوجه‌ها معمولا برای گرم کردن خود در زیر لامپ جمع می‌شوند.

وزن‌گیری بلدرچین‌

  • هفته اول ۶ تا ۸ گرم
  • هفته دوم ۵۲ گرم
  • هفته سوم ۱۰۲ گرم
  • هفته چهارم ۱۴۴ گرم
  • هفته پنجم ۱۹۶ گرم
  • هفته ششم ۲۳۶ گرم

 

تاثیر تغذیه نامناسب

  • کمبود ویتامین A باعث عدم تکامل دستگاه گردش خون و مرگ زودرس در ۴۸ ساعت اولیه زندگی بلدرچین می‌شود.
  • کمبود ویتامین Dمنجر به رشد جوجه با استخوان نرم می‌شود.
  • کمبود ویتامین E باعث جمع شدن آب در زیر پوست پرنده می‌شود.
  • کمبود ریبوفلاوین منجر به تلفات جنین در ۹ تا ۱۴ روزگی و پیچیدگی پرها می‌شود.

میزان پروتئین در تغذیه بلدرچین

  • دوره ابتدایی از تولد تا ۲۸ روزگی: در این دوره پرنده به بالاترین سطح پروتئین نیاز دارد. این دوره نیز به دو بخش خوراک آغازین ۱ تا ۱۴ روز و خوراک رشد ۱۵ تا ۲۸ روز تقسیم می‌شود. در بلدرچین‌های تخمگذار پس از پایان رشد ۱۵ روزگی، بیشتر بر روی استخوان‌بندی تمرکز و از وزن‌گیری بیش از حد جلوگیری می‌شود؛ چرا که پرنده چاق در حین تخم‌گذاری از بین می‌رود. همچنین بلدرچین‌های تخمگذار برای تشکیل پوسته تخم باید از میزان کلسیم بیشتری استفاده کنند.
  • مرحله دوم پس از ۲۸ روزگی: پس از ۲۸ روزگی پرنده‌های تخم‌گذار به انرژی بیشتری نسبت به پروتئین نیاز دارند. اما پرنده‌های گوشتی پس از ۲۸ روز، به فسفر بیشتری نیاز دارند تا در ۳۵ تا ۴۵ روزگی آماده کشتار شوند.

قفس بلدرچین گوشتی | افزایش وزن بلدرچین گوشتی

یکی از تاثیرگذارترین روش‌ها برای افزایش وزن بلدرچین گوشتی استفاده از قفس است. یک قفس استاندارد، کیفیت نگهداری از بلدرچین را افزایش می‌دهد. قفس مخصوص بلدرچین باید ضد‌زنگ، قابل‌شستشو، دارای دان‌خوری، دارای سینی جمع‌آوری فضولات، دارای سیستم آبخوری تمام اتومات و مجهز به سیستم جمع‌آوری اتومات تخم باشد. قفسی که انتخاب می‌کنید باید تراکم بالا داشته باشد تا از فعالیت بلدرچین‌ها کاسته و منجر به افزایش وزن بلدرچین گوشتی شود. زمانی‌ جوجه‌ها به قفس منتقل می‌شوند که دیگر نتوانند از لابه‌لای میله‌ها بیرون بیایند. میزان فضا برای پرنده‌های ۱ تا ۱۵ روزه حدود ۵۰ تا ۶۰ سانتی‌متر، برای پرنده‌های ۱۵ تا ۳۰ روزه حدود ۱۰۰ تا ۱۳۰ سانتی‌متر و برای پرنده‌ها با سن بالاتر حدود ۱۷۰ تا ۲۰۰ سانتی‌متر است.

هرگونه اختلال در سیستم آبخوری باعث تلف شدن بلدرچین می‌شود. سیستم آبخوری در قفس مخصوص بلدرچین به یک منبع اصلی متصل است و دیگر نیازی نیست تا جداگانه ظرف آب را پر کنید. جنس ظرف آبخوری نیز از پلاستیک ساخته شده است تا آلودگی کمتری را به خود جذب کند. دان‌خوری قفس باید از جنس گالوانیزه شیاری، ضد زنگ و اندازه مناسبی داشته باشد. دان‌خوری باید به‌گونه‌ای جاگذاری شده باشد که هیچ آسیبی به پرنده وارد نشود، دان‎ها پاشیده نشوند و بلدرچین‌ها به راحتی تغذیه ‌شوند.

نکات مهم در پرورش بلدرچین

در هفته اول دما باید ۳۵ یا ۳۶ درجه باشد. در دو هفته اول نور رسانی را ۲۴ ساعته تنظیم کنید اما از هفته سوم به بعد نور رسانی را ۱۲ ساعت کاهش دهید. رعایت موارد بهداشتی، ضدعفونی کردن محیط، پاکسازی فضولات و تهویه مناسب از شیوع بیماری و کاهش وزن در بین پرندگان جلوگیری می‌کند. غذاهای اضافی در دانخوری را از ظروف جمع‌آوری کنید، چرا که رطوبت موجود در ظرف منجر به رشد قارچ و مرگ جوجه‌ها می‌شود. از یک دامپزشک برای واکسینه بلدرچین‌ها کمک بخواهید، واکسن‌ به صورت مخلوط در آب، اسپری و تزریق عضلانی انجام می‌شود. به‌دلیل اینکه این پرنده از سیستم دفاعی پایینی برخوردار است، توصیه می‌شود این کار را در لیست کارهای خود قرار دهید تا با تلفات بلدرچین روبه‌رو نشوید.

افزایش وزن بلدرچین گوشتی
افزایش وزن بلدرچین گوشتی

حتما بخوانید: همه تکنیک‌های فروش تخم بلدرچین که برای سوددهی بیشتر نیاز است

نتیجه‌گیری افزایش وزن بلدرچین گوشتی

بلدرچین با نژاد سینه سفید هندی و نژاد سفید آمریکایی برای پرورش بلدرچین گوشتی بسیار مناسب هستند. این پرنده برای رشد به تغذیه صحیح نیاز دارد، رعایت تناسب مواد معدنی و ویتامین‌ها می‌توانند تاثیر زیادی در افزایش وزن این پرنده داشته باشند. گوشت بلدرچین بسیار لذیذ، کم‌چرب و منبع خوبی از مس، روی، آهن و ویتامین‌هایسی گروه B است که برای انواع بیماری‌ها بسیار مفید است، توصیه می شود گوشت این پرنده را به سبد غذایی خود اضافه کنید. امیدواریم این مطلب سایت قفس بلدرچین برای شما مفید باشد.

 

 

6 پاسخ

  1. ببخشید قیمت جوجه بلدرچین سینه سفید هندی یا سینه سفید آمریکایی چقدر هست و به جوجه ها باید چه واکسن ها و چه مکمل و ویتامن هایی بدیم

    1. سلام به طور کلی ۴ روش اصلی برای واکسیناسیون وجود دارد. این روش ها عبارتند از: اسپری، قطره چشمی، تزریقی و آشامیدنی.
      برای اطاعات بیشتر با کارشناس ما در ارتباط باشید
      با احترام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *