جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نحوه تشخیص بلدرچین تخمگذار و گوشتی؟

ر

پرورش بلدرچین یکی از شاخه‌های پرورش طیور است که به دلایل گوناگون، در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه بوده است. پرورش این پرنده به دلیل اینکه زیر بنای کمتری برای شروع کار نیاز دارد، هزینه خوراک بلدرچین در مقایسه با مرغ کمتر است و خاصیت‌های بی‌شمار گوشت و تخم بلدرچین، با استقبال زیادی روبه‌رو شده است. بلدرچین انواع و نژادهای گوناگونی دارد که هر کدام ویژگی‌ها و نیازهای گوناگونی دارند. بلدرچین‌های یک نژاد نیز اما با هم متفاوت بوده توانایی تخمگذاری و یا وزن‌گیری یکسانی ندارند. در این مقاله می‌خواهیم بدانیم تشخیص بلدرچین تخمگذار (Detection of laying quail) از گوشتی چگونه انجام شده و این دو چه تفاوت‌های ظاهری با هم دارند؟ برای اطلاعات بیشتر در ادامه مطلب با ما همراه باشید. مطالعه این مطلب به 6 دقیقه زمان نیاز دارد.

درباره پرورش بلدرچین گوشتی و تخمگذار

بلدرچین یکی از پرندگانی است که به علت خواص و فوایدی که گوشت و تخم آن برای بدن دارد، روز به روز بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد. گوشت بلدرچین چربی و کلسترول پایین و پروتئین بالایی دارد و برای همه سنین گوشت مناسبی محسوب می‌شود. تخم بلدرچین نیز با وجود اندازه کوچکش در بازار ایران به دلیل پروتئین و آهن و روی بالا برای رشد کودکان و سلامت همه سنین مورد توجه بوده و هست. برای پرورش بلدرچین به طور معمول، از نژادهای خاص و اصلاح شده این پرنده استفاده می‌شود. از جمله نژادهای بلدرچین که در ایران برای پرورش استفاده می‌شوند نژاد بلدرچین معمولی، بلدرچین ژاپنی، بلدرچین سینه سفید هندی و نژاد بلدرچین سینه سفید آمریکایی را می‌توان نام برد.

تشخیص بلدرچین تخمگذار
تشخیص بلدرچین تخمگذار

حتما بخوانید: شرایط استاندارد برای نگهداری بلدرچین‌ ها

نژادهای بلدرچین تخمگذار و گوشتی

برای پرورش بلدرچین تخمگذار در ایران معمولا از نژاد بلدرچین معمولی و یا بلدرچین ژاپنی استفاده می‌شود که راندمان تخمگذاری خوبی دارند. بلدرچین‌های این دو نژاد البته، برای پرورش بلدرچین گوشتی برای ابتدای کار نیز بسیار مناسب است. اما اگر بخواهید یه صورت تخصصی به پرورش بلدرچین گوشتی بپردازید، نژادهای بلدرچین سینه سفید هندی و آمریکایی برای این منظور مناسب‌تر است زیرا بازدهی تولید گوشت در این نژادها بالاتر بوده و برای پرورش در بستر نیز نژادهای مناسبی محسوب می‌شوند. اما در میان بلدرچین‌های نژادهای گوناگون  نیز تفاوت‌هایی به چشم می‌خورد به همین دلیل برای تشخیص بلدرچین تخمگذار و گوشتی روش‌هایی معرفی شده است.

تفاوت‌های پرورش بلدرچین تخمگذار و گوشتی

در ادامه مطلب به تفاوت های پرورش بلدرچین تخمگذار و گوشتی پی خواهید برد.

پرورش بلدرچین گوشتی | تشخیص بلدرچین تخمگذار

بلدرچین، در حالت نرمال و عادی در حدود 37 تا 42 روزگی به بلوغ می‌رسند. در برنامه‌های پرورش بلدرچین گوشتی، از نورپردازی‌ و تغذیه جداگانه استفاده می‌شود که بلوغ پرنده را جلو می‌اندازد. بلوغ زودرس در این پرندگان، باعث عارضه‌ای به نام «پرولاپس» یا بیرون زدگی رحم خواهد شد. این پرندگان کمتر از پرندگان عادی تخمگذاری کرده و تخم‌های کوچکتری نیز تولید می‌کنند.

پرورش بلدرچین تخمگذار

اما برای پرورش بلدرچین تخمگذار بهتر است با روش‌ها و برنامه‌های تغذیه‌ای اصولی تا آنجا که امکان دارد و به سلامت جوجه‌ها آسیب وارد نمی‌شود، بلوغ پرنده را تاخیر انداخت. زمان بلوغ برای بلدرچین تخمگذار بهتر است بین 45 تا 50 روزگی پرنده باشد. با این روش عارضه پرولاپس در این پرندگان اتفاق نیفتاده و تولید تخم به طور چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد. با این روش تولید تخم خوراکی در یک دوره برای بلدرچین به حدود 15 تا 165 عدد می‌رسد و تولید تخم نطفه دار نیز در حدود 100 تا 115 عدد خواهد بود. در این روش پرورش بلدرچین تخمگذار از سیستم قفس استفاده می‌شود زیرا هم راندمان تولید را بالا خواهد برد و هم امکان نورپردازی با برنامه را، برای پرورش دهنده هموار می‌کند. با این روش به دلیل استفاده از سیستم نورپردازی مصنوعی، پرنده توانایی تخمگذاری در هر 12 ماه از سال را خواهد داشت.

تشخیص بلدرچین تخمگذار
تشخیص بلدرچین تخمگذار

حتما بخوانید: چگونه تخمگذاری بلدرچین ها را افزایش دهیم ؟؟؟

روش‌های تشخیص بلدرچین تخمگذار

در پرورش بلدرچین اینکه تشخیص دهیم کدام بلدرچین برای پرورش به عنوان پرنده تخمگذار مناسب بوده و یا به عنوان پرنده گوشتی، یکی از مهم‌ترین مراحل کار به شمار می‌رود. این مرحله به عنوان پایه‌ای مهم و اساسی برای دیگر مراحل رشد بلدرچین، به افزایش کارایی و بالارفتن بازده تولید کمک زیادی خواهد کرد. بلدرچینی که به عنوان بلدرچین تخمگذار شناخته می‌شود خصوصیاتی دارد. از جمله:

  • بلدرچینی که بهتر تخمگذاری می‌کند، چشم‌هایی درشت و براق و درخشان دارد.
  • پاهای بلدرچین تخمگذار باید صاف و بدون انحراف، سالم، بدون برآمدگی و قوی باشد.
  • ناخن بلدرچین تخمگذار باید سالم و بدون هیچ گونه ضایعه باشد.
  • مقعد بلدرچین تخمگذار باید پهن، سفید و مرطوب باشد.
  • فاصله بین استخوان سینه و لگن در بلدرچین تخمگذار، باید به اندازه دو انگشت بوده و فاصله بین استخوان‌های لگن این بلدرچین نیز باید به اندازه یک انگشت باشد.
  • پرهای بلدرچین تخمگذار باید متناسب با جثه پرنده، پهن و بزرگ باشد. این پرها به پرنده برای مقابله با سرما کمک زیادی خواهد کرد.
  • یکی از راه‌ های تشخیص بلدرچین تخمگذار، دقت به رنگ بال‌ها و پرهای پرنده است. با توجه به رنگ پرهای پرنده می‌توان درباره وضعیت سلامتی بلدرچین تخمگذار اطلاع کسب کرد. رنگ پرهای بلدرچین که بیمار است با پرنده سالم متفاوت است.

با توجه به همه شرایط بالا و ارزیابی وضعیت بلدرچین می‌توان درباره کیفیت تخمگذاری و مدت زمانی که بلدرچین قادر به تخمگذاری خواهد بود، اظهار نظر نمود.

تشخیص بلدرچین تخمگذار
تشخیص بلدرچین تخمگذار

حتما بخوانید: آموزش پرورش بلدرچین روی زمین یا بستر

مشخصات بلدرچین گوشتی | تشخیص بلدرچین تخمگذار

پرورش بلدرچین گوشتی نیز یکی از شاخه‌های پرورش بلدرچین است که به دلیل استقبال مردم از گوشت بلدرچین همواره مورد توجه است. بعضی از بلدرچین‌ها خصوصیاتی دارند که برای پروار شدن و تبدیل به بلدرچین گوشتی مناسب‌تر هستند. این خصوصیات عبارتند از:

  • این نوع از بلدرچین‌ها کمتر از بقیه غذا می‌خورند.
  • خواب بیشتری در طول شبانه روز دارند.
  • فعالیت کمتری نسبت به دیگر بلدرچین‌ها داشته و زود به لانه رفته و دیرتر به بیرون از لانه می‌آیند.
  • بلدرچین گوشتی معمولا پس از مدتی که از تخمگذاری‌اش می‌گذرد، در فصل تابستان، دچار پر ریزی یا «تولک» می‌شود. این دوره پرریزی به طور معمول تا یک ماه طول می‌کشد و بعد از گذشت 6 هفته پرهای بلدرچین به حالت قبل باز می‌گردد و دوباره شروع به تخم گذاری می‌کند.
  • تخمگذاری این نوع از بلدرچین راندمان خوبی ندارد و مانند بلدرچینی که به بلدرچین تخمگذار می‌شناسیم، تخم نمی‌گذارد.
  • تخمگذاری این مدل از بلدرچین نامنظم است. گاهی تخمگذاری می‌کند و گاهی خیر.

پرورش بلدرچین یکی از شاخه‌های جذاب و سودآور پرورش طیور در ایران است که به دلیل استقبال مردم از گوشت و تخم این پرنده، رونق خوبی پیدا کرده است. آگاهی از روش‌های پرورش این پرنده و تفاوت‌های آن با پرورش دیگر ماکیان، می‌تواند به سودآوری این کسب و کار بسیار کمک زیادی نماید.

18 پاسخ

    1. سلام و احترام، بلدرچین ها پرنده هایی استرسی هستند لذا بهتر هست خیلی بهشون نزدیک نشید و بهشون دست نزنید و احتمالا این رفتار میتونه ناشی از استرس باشه
      سوالی بود در خدمتتون هستیم

  1. سلام و خسته نباشید
    من سردرگمم یه سوالم
    منظور از بلدرچین گوشتی همون جنس نر هست یا نه؟
    یا ن بادرچین ماده هم گوشتی داره و کلا مقوله جنس نر و ماده متفاوته؟
    چون من تاالانش فکر میکردم بادرچین گوشتی همون جنس نر میشه
    اگه اینه که هیچ ن یه توضیحی بهم بدین …
    و اینکه برا تشخیص دقیق اینکه بلدرچین گوشتی رو از بلدرچین تخمی بشه تشخیص داد چه راهکار راحتر و بهتری وجود داره؟
    ممنون میشم به سوالاتم جواب بدین …

    1. سلام بله در یک گله بلدرچین های نر جدا میشوند معمولا و به عنوان گوشتی پرورش داده میشوند و بلدرچین های ماده به عنوان تخمگذار

  2. سلام من ۸ تا بلدرچین دارم سه روز میشه که خریدم
    ۶ تا ماده ست و ۲ تا نر
    و تخم گذار هستند چند روز طول میکشه که بلدرچینام تخم بذارن ؟و باید چه کاری هایی باید انجام بدم که زودتر تخم بذارن؟ همشون بالغ هم هستند

  3. سلام
    من پنج تا جوجه بلدرچین یک ماهه(دوتا نر،سه تا ماده)خریدم و الان سه ماهه که دارمشون،ولی نمیدونم چرا هنوز تخم نزاشتن.

    میشه دلیلشو بگین؟

  4. سلام
    من پنج تا جوجه بلدر چین یک ماهه(دوتا نر،سه تا ماده) خریدم و الان سه ماهه که دارمشون و هنوز تخم نزاشتن.
    چرا بلدرچین ها تخم نمیزارن؟

  5. سلام
    من پنج تا جوجه بلدرچین یک ماهه خریدم و الان سه ماه هست که دارمشون،ولی هنوز هم تخم گذاری نکردن.
    میشه دلیلشو رو بگین؟

  6. سلام من پنج تا بلدرچین انگلیسی دارم ماده یه نر هم دارم از کجا باید بفهمم که نر ماده ها رو میگیره خودم که ندیدم بگیره میخوام نطفه دار بشه اصلا ج فت گیری نمیکنن

  7. سلام من ۴تا بلدرچین دارم یکیش رو ۳ماه دارم ودیگری را ۱ماه و ۲تا هم جوجه هستند چرا بلدرچین که ۳ ماه دارم تخم نمیزاره و بزرگ تر از بقیه هست و سینش باد کرده

    1. سلام مطمعن هستید که ماده است ؟ احتمالا نر است که از بقیه جثه ای بزرگتری دارد ، غذا در معده اش هضم نشده که سینه اش باد کرده به دامپزشکی محل سکونت مراجعه کنید
      با احترام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *