جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آموزش جوجه کشی بوقلمون با دستگاه جوجه کشی به همراه نکات کامل

جوجه کشی بوقلمون با دستگاه جوجه کشی

پرورش بوقلمون یکی از روش‌های کسب درآمد از دامپروری است و در بیشتر مواقع هدف از انجام آن تولید گوشت برای فروش است. چرا که گوشت بوقلمون در مقایسه با دیگر پرنده‌های خانگی دارای ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی است و به همین  دلیل امروزه افراد بسیار زیادی از طریق جوجه کشی بوقلمون با دستگاه جوجه کشی در این حوزه فعالیت خود را آغاز می‌کنند. برای پرورش بوقلمون یکی از فرایندهای مهم، جوجه کشی و تکثیر بوقلمون است که انجام این کار نیاز به دستگاه جوجه کشی دارد. در همین راستا در ادامه شما را با جوجه کشی بوقلمون با دستگاه آشنا کرده و در مورد انجام این فرایند صحبت می‌کنیم، پس با ما همراه باشید.

جوجه کشی بوقلمون با دستگاه جوجه کشی: خرید دستگاه جوجه کشی بوقلمون

به‌منظور جوجه کشی بوقلمون در مقیاس صنعتی می‌توانید دستگاه 1008 تایی با ظرفیت 600 عدد تخم بوقلمون و یا دستگاه 2016 تایی با ظرفیت 1200 عدد تخم بوقلمون را خریداری کنید. چرا که این دستگاه‌ها با توجه به ظرفیت خود گزینه‌های مناسبی برای جوجه کشی بوقلمون هستند. همچنین باید بدانید که درصد تخم‌های نطفه‌دار در یک گله بوقلمون نسبت به پرندگان دیگر نظیر مرغ‌ها کمتر است، زیرا بوقلمون جز پرنده‌های سنگین‌وزن هست و در برخی موارد جفت‌گیری بین نر و ماده به‌درستی صورت نمی‌گیرد.

فصل جفت‌گیری و جوجه کشی بوقلمون اکثرا در فصل بهار است. نژادهای اصیل بوقلمون‌ها در شبیه به مرغ‌ها، کرچ می‌شوند، به همین دلیل در پرورش صنعتی و برای تولید انبوه، جوجه کشی به‌صورت طبیعی توجیه اقتصادی ندارد و به همین خاطر پرورش دهندگان از دستگاه جوجه کشی صنعتی در هر دوره استفاده می‌کنند تا به تولید انبوه جوجه یک روزه بوقلمون برسند. تخم بوقلمون در برابر تخم‌مرغ، اندازه بزرگتری دارد. شانه سنتی برای تخم‌مرغ ظرفیت 42 عدد دارد، این در حالی است که ظرفیت این شانه برای تخم بوقلمون حداکثر 25 عدد است.

در جوجه کشی بوقلمون لازم است که تخم‌های نطفه‌دار در حالت افقی قرار بگیرند، چرا که در این حالت، نطفه درون تخم در وضعیت بهتری قرار خواهد گرفت. چیدن تخم‌ها در حالت افقی و چرخش پیوسته آن‌ها، میزان تلفات جوجه‌ها را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد.

نحوه جوجه کشی بوقلمون

برای جوجه کشی مصنوعی از بوقلمون لازم است تا چهار مرحله اصلی طی شود. مشکل در چرخه هرکدام از این مراحل، در نهایت فرایند جوجه کشی بوقلمون را با مشکل مواجه خواهد کرد. به همین دلیل باید نکات گفته شده در هر مرحله را به‌صورت کامل انجام دهید. برای جوجه کشی بوقلمون با دستگاه جوجه کشی لازم است تا مراحل زیر را طی کنید:

تهیه تخم‌های نطفه‌دار

در گام اول برای بررسی نحوه جوجه کشی بوقلمون نیاز است تا از تخم‌های نطفه‌دار سالم و تازه کمک بگیرید. برای آن که از طریق گله مولد به تخم‌های نطفه‌دار برسید باید بدانید که برای نطفه‌دار بودن تخم‌ها به ازا هر 5 بوقلمون ماده، یک عدد نر در گله نیاز است. در صورتیکه گله مولد بیماری داشته باشد، احتمال سالم بودن نطفه کاهش پیدا می‌کند.

همچنین در صورتیکه تخمدان پرنده ماده در اثر بیماری آسیب ببیند و یا پرنده دچار عفونت روده‌ای باشد، تخم نطفه‌دار این پرنده سلامت کمی خواهد داشت و جوجه حاصل نیز در نیمه راه جوجه کشی از بین می‌رود. به همین خاطر سالم بودن پرنده‌ها و توجه به نکات بهداشتی برای تولید تخم‌های نطفه‌دار باکیفیت ضروری است. تخم‌های نطفه‌دار باید ابعاد و اشکال طبیعی داشته باشند. به همین دلیل از انتخاب تخم‌های شکسته، سوراخ شده و… اجتناب کنید، زیرا این تخم‌ها به جوجه تبدیل نخواهند شد.

جوجه کشی بوقلمون با دستگاه جوجه کشی

حتما بخوانید: روش‌های مختلف تعیین جنسیت بوقلمون کدامند؟ توضیح کامل

نگه‌داری از تخم‌های نطفه‌دار

تخم‌های نطفه‌دار دارای تاریخ انقضا هستند و در صورتی که فرایند جوجه کشی بوقلمون در زمان مناسب انجام نشود، نطفه آن ضعیف شده و در نهایت از بین خواهد رفت. حداقل باید بین 24 الی 48 ساعت از زمان تولید تخم، از آن برای جوجه کشی استفاده کنید. حداکثر زمان قابل‌استفاده از تخم‌های نطفه‌دار نیز کمتر از یک هفته بوده و باگذشت این زمان، به ازای هر روز که می‌گذرد، نطفه ضعیف خواهد شد.

به‌منظور نگهداری تخم باید نطفه قبل از جوجه کشی بوقلمون در شرایط دمایی مناسبی قرار بگیرد. توجه به دما و رطوبت محیط یک موضوع مهم است. دمای مطلوب به‌منظور نگهداری تخم‌ها باید بین 16 الی 18 درجه سانتی‌گراد باشد. پیشنهاد می‌شود که رطوبت بین 40 الی 45 درصد باشد. در صورت بالارفتن دمای محل نگه‌داری تخم، نطفه‌ها به‌صورت ناقص رشد کرده و تلف می‌شوند. از سوی دیگر سرد شدن محل نگهداری تخم باعث مرگ نطفه خواهد شد.

آماده‌سازی دستگاه جوجه کشی بوقلمون

پیش از شروع فرایند جوجه کشی باید تخم‌های نطفه‌دار و دستگاه را ضدعفونی کنید. همچنین به‌ هیچ‌عنوان نباید تخم را به‌صورت یکباره به داخل دستگاه جوجه کشی که دمای مشخصی دارند انتقال دهید. انجام این کار باعث شوک دمایی به تخم خواهد شد و در نهایت باعث مرگ جوجه‌ها می‌شود. تغییر دمای محل نگهداری به نسبت دمای ماشین جوجه کشی یکی از مهم‌ترین دلایل تلفات جوجه‌ها است.

به همین دلیل بهتر است تا تخم‌های نطفه‌دار را به مدت یک ساعت در دمای اتاق نگه‌دارید. دمای داخل دستگاه نیز باید در همین محدوده قرار بگیرد تا جوجه کشی بوقلمون با دستگاه به‌خوبی انجام شود. همچنین با انتقال تخم‌های نطفه‌دار به داخل دستگاه لازم است تا به‌تدریج دمای داخل آن افزایش پیدا کند تا به دمای مطلوب برسد.

تنظیم دما و رطوبت

جوجه کشی بوقلمون دو بخش ستر و هچر دارد. به طور متوسط 28 روز زمان نیاز است تا تخم بوقلمون به جوجه تبدیل بشود. 25 روز اول به نام دوره ستر نام‌گذاری می‌شود و سه روز آخر نیز دوره هچر است. البته دوره هچر ممکن است در برخی مواقع بیش‌تر از 5 روز نیز طول بکشد.

در دوره ستر دمای ماشین جوجه کشی باید بین 37.5 و 38 درجه باشد و همچنین در دوره هچر نیز دمای ماشین جوجه کشی باید 37 درجه سانتی‌گراد باشد. از نظر رطوبت دستگاه جوجه کشی نیز در دوره ستر باید رطوبت بین 58 الی 60 درصد و در زمان هچر نیز 70 درصد باشد. همچنین برای جوجه کشی بوقلمون با دستگاه لازم است تا چرخش تخم‌ها در زمان هچر متوقف شوند.

در زمان هچر باید حداقل 24 ساعت صبر کنید و برای خارج کردن جوجه‌ها از دستگاه عجله نداشته باشید. باز و بسته کردن مکرر دستگاه جوجه کشی بوقلمون در زمان هچر سبب تغییر دما و رطوبت دستگاه شده و فرایند جوجه کشی بوقلمون را با مشکل مواجه می‌کند. چنین کاری میزان تلفات را در روزهای آخر جوجه کشی افزایش می‌دهد.

پس از اتمام دوره هچر پیشنهاد می‌شود که بعد از گذشت 24 ساعت جوجه‌ها را از دستگاه خارج کنید. پس از اتمام جوجه کشی بوقلمون به‌منظور تغذیه جوجه بوقلمون‌ها باید در روزها اول به غذا خوردن و آشامیدن آن‌ها کمک کنید.

جوجه کشی بوقلمون با دستگاه جوجه کشی

حتما بخوانید: خواص و مضرات تخم بوقلمون کدامند؟

حرف آخر جوجه کشی بوقلمون با دستگاه جوجه کشی

در این مطلب از سایت قفس بلدرچین به بررسی نحوه جوجه کشی بوقلمون با دستگاه جوجه کشی پرداخته و تلاش کردیم تا اطلاعات جامع و کاملی در این زمینه را به شما ارائه دهیم. توجه به موارد گفته شده به شما کمک می‌کند تا بتوانید در محیط مصنوعی در نهایت اقدام به جوجه کشی بوقلمون کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *