جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شرایط نگهداری از جوجه بوقلمون یک روزه چیست؟

شرایط نگهداری از جوجه بوقلمون یک روزه

اگر علاقه‌مند به پرورش طیور باشید، می‌توانید از این راه کسب درآمد کنید. این یک جمله تبلیغاتی نیست بلکه حقیقتی است که این روزها رواج دارد. یکی از روش‌های کسب درآمد از طریق پرورش طیور، نگهداری از جوجه بوقلمون یک روزه و گوشتی کردن آن است. در این مطلب قصد داریم شرایط نگهداری از جوجه بوقلمون یک روزه را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

صفر تا صد شرایط نگهداری از جوجه بوقلمون یک روزه

نگهداری از جوجه بوقلمون یک روزه یکی از روش‌های درآمدزایی است که افراد به سراغ آن می‌روند. تنها به کمی علاقه، داشتن سرمایه، استفاده از دستگاه جوجه کشی و تخم دارای نطفه نیاز دارید.

باید قبل از رشد جوجه‌ها، هدف خود را از این کار مشخص کنید. قصدتان چیست؟ می‌خواهید جوجه‌های یک روزه برای فروش پرورش دهید، بوقلمون مولد برای گرفتن نطفه داشته باشید و یا بوقلمون گوشتی را برای فروش نگهدارید. بعد از انتخاب هدف‌تان، حالا وقت این رسیده نژاد بوقلمونی که در راستای هدف‌تان است را انتخاب کنید. یکی از مهمترین شرایط نگهداری از جوجه بوقلمون، داشتن مکان مناسب برای این کار است. در اختیار داشتن یک زمین در حاشیه شهر یا در روستاها، مکان مناسبی برای این کار خواهد بود.

در این کار می‌توان از بوقلمون ماده نیز استفاده کرد اما در روش استفاده از بوقلمون ماده، شما باید هر لحظه حواستان به او باشد تا از روی تخم‌ها بلند نشود یا تخم‌ها را نخورد. نشاندن بوقلمون مادر روی تخم، صرفه اقتصادی ندارد. او ممکن است به تخم‌ها آسیب بزند. از این طریق ممکن است باعث هدر رفتن زحماتتان یا بیشتر شدن کار شما شود. برای همین به شما داشتن دستگاه جوجه کشی مناسب را توصیه می‌کنیم.

مرحله سوم از شرایط نگهداری از جوجه بوقلمون یک روزه، پیدا کردن تخم نطفه دار با کیفیت است. خریدن تخم نطفه دار تازه مهم است. هر چه تخم سن بالاتر باشد، احتمال جوجه شدن آن کمتر است. بعد از پیدا کردن تخم به سراغ مراحل جوجه کشی می‌رویم.

مراحل جوجه کشی | شرایط نگهداری از جوجه بوقلمون یک روزه

این مرحله به دو روش انجام می‌شود. یکی به کمک خود بوقلمون ماده بوده که به دلایلی که در بالا ذکر کردیم چندان مناسب نیست. روش دوم استفاده از دستگاه جوجه کشی است. در این روش، دستگاهی که مناسب پرورش جوجه در مکان مدنظر شماست را خریداری می‌کنید.

طی یک تست 24 تا 48 ساعته سعی کنید از سالم بودن قطعات الکترونیکی آن مطمئن شوید. دما و میزان رطوبت لازم آن را نیز تنظیم کنید. دمای مناسب 37.5 و رطوبت نیز 60 درصد باید باشد. در دوره هچر باید این دما را به 37 درجه و رطوبت را به 70 درصد برسانید. بعد از آن تخم‌های نطفه دار تازه‌ای که خریداری کرده‌اید را در دستگاه قرار دهید. فقط به این نکته توجه کنید که دستگاه و تخم‌ها باید تمیز باشند. چون در غیر اینصورت ممکن است باعث بیماری و از بین رفتن جوجه‌ها شوند.

باید 7 روز بعد از جوجه کشی، تخم‌ها را دربیاورید تا از رشد نطفه در آن اطمینان یابید. فقط حواستان باشد در نطفه بینی، دمای محیط اختلاف زیادی با دمای درون دستگاه نداشته باشد. در صورت اختلاف دما، نطفه تلف خواهد شد.

دوره جوجه کشی بوقلمون 28 روزه است؛ 25 روز آن دوره ستر و 3 روز آن هچر است. وقتی جوجه‌های بوقلمون سر از تخم بیرون آوردن، به شرایطی نیاز دارید تا در رشد و پرورش به آن‌ها کمک کنید. نیاز است آن‌ها را تا 24 ساعت در دستگاه نگه دارید تا کاملا خشک شوند. بعد از این مدت می‌توانید آن‌ها را وارد بستر کنید.

شرایط نگهداری از جوجه بوقلمون یک روزه
شرایط نگهداری از جوجه بوقلمون یک روزه

بیشتر بخوانید: دلایل بروز خشونت در بوقلمون ها چیست

بهترین شرایط نگهداری از جوجه بوقلمون یک روزه

بعد از بیرون آمدن جوجه‌ها از تخم‌، وقت این است که آن‌ها را وارد بستر کنید. از شرایط نگهداری از جوجه بوقلمون یک روزه این است که آن‌ها تا 24 ساعت نیازی به غذا ندارند؛ زیرا زرده‌ای که در تخم بوده، آخر از همه جذب بدن جوجه شده است و مواد معدنی مورد نیاز بدن او را تا مدتی تامین خواهد کرد.

بستر مناسب جزوی از شرایط نگهداری از جوجه بوقلمون یک روزه

بستر آن‌ها فقط باید دارای آبخوری و دانخوری باشد؛ زیرا جوجه بوقلمون‌ها در تشخیص غذای خود مشکل دارند و ممکن است پوشال یا خاک اره‌های موجود در بستر را بخورند.

نور و دمای مورد نیاز برای نگهداری از جوجه بوقلمون یک روزه

جوجه بوقلمون‌های تازه به دنیا آمده بدن ضعیفی دارند. در این مدت نیاز است از آن‌ها در برابر بیماری‌ها ایمن کنید. یکی از کارهای ایمن سازی بدن جوجه بوقلمون، تامین گرمای مورد نیاز سالن است. برای این کار می‌توانید از هیتر، بخاری برقی و لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید.

آب و غذای به اندازه و تازه

اولین چیزی که باید به جوجه‌های تازه به دنیا آمده یاد بدهید، تشخیص غذای‌شان است. باید آنها را به سمت ظرف آبخوری و دانخوری هدایت کنید. در تایم‌های کم در بستر قدم بزنید و جوجه‌هایی که گیج به نظر می‌رسند یا در وسط بستر سرگردان جیک جیک می‌کنند را علامت بگذارید و مراقب رفتارشان باشید.

جوجه‌های یک تا ده روزه برنامه غذایی خاصی دارند. غذای این طیور شامل ترکیبات خرد شده‌ی سبزیجاتی مانند کاهو و… به همراه ماست، ترکیب نان خرد شده با ماست، ترکیب دانه‌ها و غلات با پودر پوشته تخم مرغ و ترکیب دانه‌های خرد شده است.

واکسن و مولتی ویتامین

مقداری مولتی ویتامین حل شده در آب این جوجه‌ها، می‌تواند به مقاومت بدنشان در برابر بیماری کمک کند. واکسن هم یکی دیگر از راه‌هایی است که به دفاع در برابر بیماری، به کمک بدن ضعیف‌شان می‌آید. قبل از زدن واکسن حتما با دکتر مشورت کنید.

روش‌های درآمدزایی از طریق پرورش جوجه بوقلمون یک روزه

قیمت جوجه بوقلمون یک روزه به 250 هزار تومان نیز می‌رسد. برای کسانی که حوصله و وقت نگهداری از بوقلمون تا گوشتی شدن را ندارند، این یکی از راه‌های مناسب برای رسیدن به درآمد است. نگهداری از جوجه یکروزه، راحت‌تر و بی‌دردسرتر از بزرگ کردن آن تا گوشتی شدن است.

شرایط نگهداری از جوجه بوقلمون یک روزه
شرایط نگهداری از جوجه بوقلمون یک روزه

بیشتر بخوانید: سود پرورش بوقلمون

سخن پایانی

در این مطلب از سایت قفس بلدرچین سعی کردیم به شرایط نگهداری از جوجه بوقلمون یک روزه بپردازیم. در مورد نحوه جوجه کشی و موارد مورد نیاز که باید بعد از بیرون آمدن از تخم رعایت کنید حرف زدیم. این موارد شامل نور و دمای مناسب، غذای مفید و استفاده از واکسن و مولتی ویتامین بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *