جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

برای احداث مزرعه پرورش بلدرچین باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

مزرعه پرورش بلدرچین

کسب و کار تولید و پرورش بلدرچین، یکی از مشاغل پرطرفدار در زمینه پرورش دام و طیور در ایران و جهان به شمار می‌رود. گوشت و تخم بلدرچین به دلیل چربی و کلسترول پایین و بالا بودن خواصش، همیشه مورد توجه مشتریان بوده است. به علاوه بلدرچین پرنده کوچک، سالم و کم توقعی است که پرورش بلدرچین تخمگذار و گوشتی برای همه به صرفه بوده و سودآوری بالا و سریعی دارد. پروررش بلدرچین همچنین به دلیل جمع و جور و کوچک بودن در بین علاقه‌مندان به طیور و در حیاط منازل و مزارع بسیار محبوب است و کارایی بالایی نیز دارد. بلدرچین یکی از بهترین گونه هایی است که می‌توانید در فضاهای کم در شهرها و در مزارع و روستاها پرورش دهید. در این مقاله قصد داریم تا با مزایای پرورش این پرنده کوچک و مفید بیشتر آشنا شده و درباره مواردی که برای تاسیس یک مزرعه پرورش بلدرچین به آن نیاز خواهد بود، بیشتر بدانیم.  

مزرعه پرورش بلدرچین: ویژگی‌های بلدرچین

  • بلدرچین پرنده‌ای با اندازه بسیار کوچک است. وزن بلدرچین بالغ بین 150 تا 200 گرم و وزن تخم این پرنده حدود 7 تا 15 گرم است.
  • بلدرچین‌های ماده تخم گذاری را در سن 6 تا 7 هفتگی شروع می کنند و روزانه یک تخم می‌گذارند. آنها در اولین سال زندگی خود حدود 300 تخم می‌گذارند. پس از آن این پرندگان در سال دوم حدود 150 تا 175 تخم تولید می‌کنند. تولید تخم پس از اولین سال دوره تخمگذاری به تدریج کاهش می‌یابد.
  • تخم بلدرچین برای سلامتی انسان بسیار مناسب است و 2.47 درصد چربی کمتری نسبت به تخم مرغ دارد. پژوهش‌ها نشان داده است که تخم بلدرچین به جلوگیری از فشار خون و چربی خون کمک می‌کند. گوشت بلدرچین بسیار خوشمزه و مغذی است. چربی در گوشت این پرنده نیز بسیار کم است. بنابراین گوشت بلدرچین برای کسانی که به فشار خون مبتلایند، بسیار مناسب است.

مزایای پرورش بلدرچین

بلدرچین از نظر فنی از اعضای خانواده قرقاول محسوب می‌شود. در حالی که به نظر می‌رسد همه بلدرچین‌ها شبیه به هم هستند اما این گونه، در واقع بسیار بزرگ است و بیش از صد نژاد مختلف بلدرچین تا کنون در سراسر جهان شناخته شده است. درست مانند مرغ، این پرندگان نیز در سراسر جهان پخش شده‌اند و گونه‌های گوناگون از این پرنده در همه جای دنیا برای پرورش یافت می‌شوند.

مزرعه پرورش بلدرچین
مزرعه پرورش بلدرچین

حتما بخوانید: پرورش بلدرچین تخمگذار

اگرچه بلدرچین لزوماً مانند مرغ پرنده‌ای اهلی و خانگی محسوب نمی‌شود و در دسته پرندگان شکاری وحشی محسوب می شود، اما به عنوان پرنده‌ پرورشی به خصوص در مزارع محبوبیت زیادی پیدا کرده است. برخی از مزایای احداث مزرعه پرورش بلدرچین عبارت است از:

1.    اندازه کوچک بلدرچین

بلدرچین به دلیل اندازه و جثه کوچکش در میان پرندگان پرورشی منحصر به فرد است. این اندازه کوچک، بلدرچین را به گونه‌ای ایده‌آل برای افرادی که در مناطق شلوغ شهری زندگی می‌کنند تبدیل می‌کند. نگهداری بلدرچین در فضای باز مزارع نیز برای رشد این پرنده مناسب است. به علاوه به دلیل چثه کوچک، بلدرچین به فضای نگهداری بسیار کمتری نسبت به دیگر پرندگان نیاز دارد. برای ایجاد مزرعه پرورش بلدرچین، شما با یک فضای کوچک نیز می‌توانید شروع کنید. این امر باعث می شود تا در هزینه‌های اولیه اجاره و یا خرید زمین بسیار صرفه‌جویی کنید.

2.    کم سرو صدا بودن

بلدرچین‌ها پرندگان کم سر و صدایی محسوب می‌شوند. برخلاف مرغ و خروس که سر و صدای زیادی در محیط تولید می‌کنند، بلدرچین‌ها اغلب ساکت هستند و صدای اضافی زیادی تولید نمی‌کنند.

3.    تولیدات سریع‌تر

اگرچه بلدرچین به اندازه سایر انواع پرندگان مرغ مانند مرغ، اردک و البته بوقلمون وزن بالایی ندارد اما در مدت بسیار کوتاهی می توانید بلدرچین گوشتی را پروار کنید. در حقیقت، تخم بلدرچین فقط در هجده روز یعنی سه روز کمتر از ​​تخم مرغ از تخم بیرون می‌آید. بعلاوه، بالغ شدن بلدرچین فقط هفت هفته طول می‌کشد. علاوه بر این، از آن جایی که بلدرچین سریع‌تر از مرغ و سایر انواع طیور بالغ می‌شود، زودتر به سن تخمگذاری می‌رسد. بنابراین زمان تخمگذاری تا پروار شدن و آمادگی برای کشتار برای بلدرچین بسیار کوتاه است و سرمایه‌گذاری بر روی محصولات مزرعه پرورش بلدرچین، بسیار زودبازده محسوب می‌شود.

4.    سهولت راه اندازی

پرورش بلدرچین تخمگذار و گوشتی بسیار مقرون به صرفه است. خرید جوجه بلدرچین و یا نیمچه آن هزینه زیادی ندارد. به علاوه هزینه تجهیزات برای فضای کوچک‌تر پایین‌تر خواهد بود. بلدرچین‌ها همچنین جیره بسیار پایین‌تری از سایر طیور مصرف می‌کنند و هزینه تغذیه بسیار پایین‌تری تا پایان پرورش برای شما خواهند داشت. بلدرچین‌ها علاوه بر همه مطالب گفته شده پرندگان سالم و مقاومی به شمار می‌روند و کمتر به بیماری‌های رایج بین طیور دچار می‌شوند. این امر باعث کاهش هزینه بهداشت و درمان بلدرچین‌ها می‌شود.

مزرعه پرورش بلدرچین
مزرعه پرورش بلدرچین

حتما بخوانید:  پرورش بلدرچین

تجهیزات  و شرایط مورد نیاز برای احداث مزرعه پرورش بلدرچین

از آن جایی که بلدرچین ها پرندگان کوچکی هستند، ایجاد یک مزرعه پرورش بلدرچین نسبت به دیگر پرندگان بسیار آسان است. قبل از شروع کار، بهتر است یک برنامه تجاری مناسب و یا طرح توجیهی برای پرورش بلدرچین تهیه کنید و طبق برنامه کار کنید.

·       سالن  و محل نگهداری

محل نگهداری و پرورش بلدرچین بسیار مهم است. بلدرچین را می‌توان هم در بستر و هم در قفس پرورش بلدرچین داد. اما پرورش بلدرچین در سیستم قفس مناسب‌تر از پرورش آن در سیستم بستر است. در سیستم قفس، مدیریت شرایط، بیماری‌ها یا مشکلات دیگر کمتر خواهد بود. شما باید برای سالن نگهداری از بلدرچین‌ها یک سیستم تهویه مناسب ایجاد کنید و از جریان مناسب هوا و نور در داخل خانه آنها اطمینان حاصل کنید. به علاوه برای فصول سرد و گرم سال، بهتر است منابع و وسایل گرمایشی و سرمایشی مناسب را در نظر بگیرید.

بهتر است استانداردها برای تعداد نگهداری بلدرچین‌ها را رعایت کنید. شما می‌توانید تعداد 50 بلدرچین را در قفسی به طول 120، عرض 60 و ارتفاع 25 سانتی متر پرورش دهید. لانه و یا سالن نگهداری بلدرچین‌ها باید کاملا محصور و  دور از دسترس حیوانات وحشی باشد. همچنین بهتر است تمام اقدامات لازم را برای جلوگیری از دسترسی انواع حیوانات شکارچی انجام دهید.

·       تغذیه

یکی از مهم‌ترین و بالاترین هزینه‌ها در فرآیند احداث مزرعه پرورش بلدرچین، هزینه مربوط به تغذیه پرنده است. خوشبختانه تغذیه بلدرچین بسیار آسان است. این پرندگان به طور کلی همه چیز خوار در نظر گرفته می‌شوند اما بلدرچین در واقع از رژیم غذایی متشکل از دانه‌ها و غلات استفاده می‌کند. گاهی اوقات آن‌ها از گیاهان، کرم‌ها و حشرات نیز به عنوان غذا استفاده می‌کنند. بلدرچین بالغ روزانه حدود 20 تا 25 گرم غذا مصرف می‌کند.بهترین غذا برای بلدرچین، غذاهای فرموله شده و آماده است که با توجه به سن پرنده فرموله شده‌اند.

غذای بلدرچین معمولا حاوی پروتئین بیشتری نسبت به غذای مرغ است. معمولا غذای جوجه بلدرچین‌ها بین 27 تا 30 درصد و غذای بلدرچین‌های بالغ باید بین 22 تا 24 درصد پروتئین داشته باشد. همانند خوراک مرغ، خوراک بلدرچین به صورت پلت، خرد می‌شود. این مدل از غذا که Crumble نیز نامیده می‌شود، بهترین انتخاب برای بلدرچین است زیرا غذای پودری دورریز زیادی دارد و سایزهای بزرگ‌تر غذاهای آماده نیز برای معده حساس بلدرچین بسیار بزرگ هستند.

مزرعه پرورش بلدرچین
مزرعه پرورش بلدرچین

حتما بخوانید: پرورش کبک بهتر است یا بلدرچین؟

مزایای استفاده از سیستم قفس در مزرعه پرورش بلدرچین

امروزه نگهداری بلدرچین و سایر ماکیان به دو روش اصلی «پرورش در بستر» و روش «پرورش در قفس» انجام می‌شود. درسیستم بستر، پرندگان بر روی بستری از جنس کاه و یا تراشه چوب و دیگر مواد نگهداری می‌شوند. این روش هزینه اولیه کمتری داشته ولی معایب زیادی دارد.

در سیستم قفس، بلدرچین‌ها در مجموعه‌ای از قفس‌های مخصوص طبقاتی با جنس گالوانیزه ضدزنگ که به صورت اختصاص برای بلدرچین طراحی شده‌اند، نگهداری می‌شوند. این روش با وجود هزینه اولیه، مزایای زیادی دارد. از جمله:

  • مدیریت و نظارت بر مزرعه پرورش بلدرچین به دلیل طبقه‌بندی پرنده، راحت‌تر انجام می‌شود و جداکردن پرنده در مواقع ضروری مثلا بیمار شدن، آسان‌تر خواهد بود.
  • به دلیل طبقاتی بودن این قفس‌ها، راندمان استفاده از فضای سالن بالاتر رفته و تعداد بیشتری پرنده در واحد سطح نگهداری می‌شود.
  • به دلیل مکانیزه بودن دان‌خوری و آبخوری در سیستم قفس، در مصرف جیره پرنده صرفه‌جویی می‌شود. به علاوه در این سیستم به دلیل دسترسی یکنواخت همه پرندگان به آب و غذا، رشد آن‌ها نیز به صورت یکسان و یکنواخت انجام خواهد شد. این امر به خصوص برای پرورش بلدرچین گوشتی، حیاتی است.
  • به دلیل نیمه مکانیزه بودن جمع‌آوری کود و شرایط بهتر بهداشتی و تمیز شدن راحت‌تر قفس در این روش، بیماری و مرگ و میر بلدرچین، پایین می‌آید.
  • جمع‌آوری تخم بلدرچین با این روش، به دلیل وجود شیب در این قفس‌ها، به صورت خودکار انجام شده و از شکستن و خراب شدن تخم‌های بلدرچین جلوگیری می‌شود. این موضوع باعث افزایش راندمان تولید و سودآوری بیشتر واحد تولیدی می‌شود.

هزینه اولیه خرید قفس برای راه اندازی مزرعه پرورش بلدرچین ممکن است زیاد به نظر برسد اما با توجه به مدیریت بهتر مزرعه با این روش نیاز به استخدام کارگر کاهش پیدا کرده و همچنین به دلایل ذکر شده راندمان تولید شما بسیار بالاتر خواهد بود. استفاده از سیستم قفس می‌تواند بهتر و راحت‌تر به سوددهی واحد تولیدی شما کمک نماید.

سوالات متداول

تغذیه بلدرچین ها در بازه زمانی مختلف به چه صورت است؟

بلدرچین بالغ روزانه حدود 20 تا 25 گرم غذا مصرف می‌کند.بهترین غذا برای بلدرچین، غذاهای فرموله شده و آماده است که با توجه به سن پرنده فرموله شده‌اند. غذای بلدرچین معمولا حاوی پروتئین بیشتری نسبت به غذای مرغ است. معمولا غذای جوجه بلدرچین‌ها بین 27 تا 30 درصد و غذای بلدرچین‌های بالغ باید بین 22 تا 24 درصد پروتئین داشته باشد. همانند خوراک مرغ، خوراک بلدرچین به صورت پلت، خرد می‌شود. این مدل از غذا که Crumble نیز نامیده می‌شود، بهترین انتخاب برای بلدرچین است زیرا غذای پودری دورریز زیادی دارد و سایزهای بزرگ‌تر غذاهای آماده نیز برای معده حساس بلدرچین بسیار بزرگ هستند.

امروزه نگهداری بلدرچین و سایر ماکیان به چند روش انجام می شود؟

امروزه نگهداری بلدرچین و سایر ماکیان به دو روش اصلی «پرورش در بستر» و روش «پرورش در قفس» انجام می‌شود.

استانداردهای سالن و محل نگهداری به چه شکل خواهد بود؟

محل نگهداری و پرورش بلدرچین بسیار مهم است. بلدرچین را می‌توان هم در بستر و هم در قفس پرورش داد. اما پرورش بلدرچین در سیستم قفس مناسب‌تر از پرورش آن در سیستم بستر است. در سیستم قفس، مدیریت شرایط، بیماری‌ها یا مشکلات دیگر کمتر خواهد بود. شما باید برای سالن نگهداری از بلدرچین‌ها یک سیستم تهویه مناسب ایجاد کنید و از جریان مناسب هوا و نور در داخل خانه آنها اطمینان حاصل کنید. به علاوه برای فصول سرد و گرم سال، بهتر است منابع و وسایل گرمایشی و سرمایشی مناسب را در نظر بگیرید. بهتر است استانداردها برای تعداد نگهداری بلدرچین‌ها را رعایت کنید. شما می‌توانید تعداد 50 بلدرچین را در قفسی به طول 120، عرض 60 و ارتفاع 25 سانتی متر پرورش دهید. لانه و یا سالن نگهداری بلدرچین‌ها باید کاملا محصور و دور از دسترس حیوانات وحشی باشد. همچنین بهتر است تمام اقدامات لازم را برای جلوگیری از دسترسی انواع حیوانات شکارچی انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *