جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ویتامین های مورد نیاز کبک + راه‌های تشخیص کمبود ویتامین

ویتامین های کبک

ویتامین های مورد نیاز کبک، نقشی اساسی در رشد و افزایش بهره‌وری پرورش کبک، ایفا می‌کند. پرورش کبک، یکی از رشته‌های سودآور در بین پرورش انواع ماکیان است. گوشت و تخم کبک، به دلیل طعم خاص و لذیذی که دارد و همچنین به دلیل خواص بی‌نظیرش، طرفداران زیادی دارد. در این مقاله قصد داریم درباره پرورش کبک بیشتر بدانیم و درباره ویتامین های مورد نیاز کبک که برای رشد بهتر این پرنده لازم است، اطلاعاتی را کسب نماییم.

تغذیه کبک

کبک پرنده‌ای همه چیزخوار بوده که  با توجه به مرحله زندگی و در دسترس بودن مواد غذایی، در محل زندگی خود، مواد غذایی مختلفی مصرف می‌کند. در طبیعت و در طول سه هفته اول زندگی، این پرنده باید پروتئین زیادی دریافت کنند تا به رشد استخوان‌ها و عضلاتش، کمک کند. در این دوره، تقریباً 60٪ از رژیم غذایی کبک‌های وحشی از بی مهرگان کوچک مانند جیرجیرک، سوسک، لارو و … تشکیل می‌شود. با رسیدن این پرندگان به سه هفتگی، در بیشتر موارد گیاه‌خوار می‌شوند. بین 90 تا 95٪ از رژیم غذایی آنها از غذاهای گیاهی مانند میوه‌، برگ‌، دانه‌، ریشه و گلها تشکیل می‌شود. 4 تا 10٪ باقیمانده نیز، از پروتئین‌هایی مانند حشرات تامین می‌شود.

ویتامین های مورد نیاز کبک
ویتامین های مورد نیاز کبک

حتما بخوانید: همه چیز درباره واکسن کبک و راه‌های استفاده از آن

کبک‌های پرورشی اما می‌توانند غذاهای آماده تجاری مخصوص پرندگان که به صورت مخلوط عرضه می‌شود، را به عنوان پایه و اساس رژیم غذایی خود، مصرف کنند. با این حال، مهم است که تمام ریزمغذی‌ها و ویتامین‌های مورد نیاز این پرنده، همراه با آب و غذای آنها تامین شود. البته باید توجه داشته باشید که جیره غذایی و ویتامین‌های مورد نیاز کبک پروار شده و تخمگذار با هم متفاوت است و با توجه به نیازهای هرگروه تنظیم می‌شود. مناسب‌ترین جیره غذایی برای کبک شامل موارد زیر است:

  • کنسانتره آماده مخصوص کبک که شامل دانه‌های غلات همراه با نمک، فسفر و کلسیم است که ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز پرنده، با آن مخلوط شده است.
  • حبوبات، دانه‌ها، میوه‌ها و ریشه گیاهان
  • حشراتی مانند ملخ
  • مقداری سنگ ریزه نیز باید به همراه جیره غذایی در اختیار پرنده گذاشته شود. وجود سنگریزه در سنگدان پرنده باعث می‌شود تا دانه‌ها بهتر هضم شود.
  • آب سالم و بهداشتی همیشه باید در دسترس این پرنده باشد. بدن کبک‌ها در برابر گرسنگی مقاومت خوبی نشان می‌دهد؛ اما در صورت در دسترس نبودن آب، حتی برای چند ساعت می‌تواند به مرگ این پرنده منجر شود. کبک‌ها با مصرف آب، دمای بدن خود را نیز تنظیم می‌کنند. یکی از ساده‌ترین و بهترین روش‌های تامین ویتامین ‌های مورد نیاز کبک نیز از طریق حل کردن در آب است.

عوارض کمبود ویتامین در بدن کبک

کبک یکی از پرندگان مقاوم در برابر بیماری‌های گوناگون در بین دیگر طیور به حساب می‌آید، البته به شرطی که مواد مغذی مانند پروتئین و ویتامین‌های مورد نیازش، به طور کامل تامین شود. در صورت عدم دریافت ویتامین‌های لازم، یکی از اولین اتفاقاتی که برای کبک پیش می‌آید، بروز مشکلات در سیستم دفاعی بدن پرنده است. کمبود ویتامین در بدن پرندگان مانند کبک علایمی دارد. از جمله:

  • کندی در رشد پرهای پرنده و کم حجم شدن آن
  • کندی در رشد توده بدنی پرنده و به تاخیر افتادن بلوغ و رشد وزنی کبک‌ها
  • ضعف و کمخونی
  • مقاومت پایین در برابر بیماریهای گوناگون
  • عکس العمل کند کبک‌ها در برابر محرک‌ها که می‌تواند نشانه‌ای از کمبود ویتامین E تلقی شود.
  • خستگی و بی‌حالی پرنده که می‌تواند نشانه کمبود ویتامین B در بدن کبک باشد.
  • در موارد حاد و بسیار شدید کمبود ویتامین در بدن کبک‌ها، ممکن است شاهد ریختن پرهای پرندگان، فلجی و با حتی مرگ و میر در گله باشیم.
ویتامین های کبک
ویتامین های کبک

حتما بخوانید: آموزش پرورش کبک روی زمین یا بستر و همه نکاتی که باید بدانید

انواع ویتامین های مورد نیاز کبک

در ادامه مطلب به انواع ویتامین های مورد نیاز کبک اشاره خواهیم کرد.

ویتامین‌های محلول در آب | ویتامین های مورد نیاز کبک

ویتامین‌های محلول در آب ویتامین‌هایی هستند که به صورت جداگانه و یا به همراه پروتئین مصرفی به بدن کبک‌ها می‌رسد. ویتامین B و ویتامین C از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین ویتامین‌های این گروه، برای کبک‌ها هستند. این دسته از ویتامین‌ها در بدن ذخیره نمی‌شود و اضافه آن از بدن پرنده دفع می‌شود. بنابراین باید به صورت مداوم و همیشگی در جیره غذایی کبک، گنجانده شوند. بهترین منبع این ویتامین‌ها، مواد غذایی استفاده شده توسط کبک است. دانه‌ها و حشرات نمونه خوبی برای تامین این دسته از ویتامین‌ها برای کبک هستند.

ویتامین‌های محلول در چربی

این دسته از ویتامین‌ها از طریق منابع مختلف چربی، جذب بدن می‌شوند. ویتامین‌های E، K، A و D از جمله این ویتامین‌ها هستند. این ویتامین‌ها در بدن پرنده ذخیره شده و جذب چربی بیشتر می‌تواند منجر به جذب بهتر این ویتامین‌ها گردد.

 نکاتی درباره ویتامین های مورد نیاز کبک

  1. مهم‌ترین منبع تامین ویتامین های مورد نیاز کبک دانه‌ها و غلاتی است که در جیره غذایی پرنده وجود دارد. اما ویتامین از جمله ناپایدارترین ترکیبات موجود هستند که به سرعت ممکن است در شرایط محیطی نامناسب خاصیت خود را از دست بدهند. برای حفظ خواص جیره بهتر است از انبار کردن غلات به مدت طولانی خودداری کنید تا ویتامین‌های موجود در آنها کم اثر نشود.
  2. بهترین و راحت‌ترین روش تامین ویتامین برای کبک‌ها اضافه کردن آنها به آب آشامیدنی و جیره پرنده است. مقدار و زمان این امر توسط دامپزشک تعیین خواهد شد.
ویتامین های کبک
ویتامین های کبک

حتما بخوانید: آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی با جزییات

مزایای سیستم قفس برای پرورش کبک

به طور کلی برای پرورش ماکیان مانند کبک، از دو روش استفاده می‌شود. روش اول سیستم «بستر» بوده که در آن همه پرندگان، در فضای سالن آزاد هستند و به هر نقطه‌ای جابه‌جا می‌شوند. روش دوم استفاده ازسیستم « قفس » است که در آن تعداد مشخصی از پرنده با طول عمر یکسان در محفظه‌ای به نام قفس که بیشتر طبقاتی است، قرار داده می‌شوند. غذادهی و تمیزکاری این قفس‌ها به صورت مکانیزه و با حداقل دخالت نیروی انسانی انجام می‌شود. استفاده از قفس حتی با وجود قیمت تمام شده بالاتر، برای پرورش کبک مزایای بسیاری دارد و به افزایش راندمان و سوددهی کسب و کار شما منجر خواهد شد. از جمله:

  • افزایش بهره‌وری در استفاده از فضای سالن
  • تنظیم خوراک بوقلمون‌ها به صورت یکسان بین همه پرندگان و افزایش رشد و وزن‌گیری جوجه‌ها
  • افزایش سطح بهداشت محیط سالن پرورش کبک و جلوگیری از گسترش بیماری‌های واگیردار
  • به حداقل رسیدن ارتباط پرنده با عوامل خارجی و کاهش احتمال ورود ویروس و بیماری

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *