جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

برای ایجاد کسب‌ و کار، پرورش بلدرچین یا غاز را انتخاب کنیم؟

پرورش بلدرچین یا غاز

یکی از منابع اصلی تامین پروتئین انسان‌ها گوشت است و گوشت سفید بنا به خواصی که دارد برای خیلی‌ها آن گوشتی است که بیشتر در رژیم غذایی قرار می‌گیرد. در سالیان اخیر پرورش ماکیان مختلف (یعنی پرندگان اهلی) در کانون توجه قرار گرفته است. بوقلمون، بلدرچین، غاز و غیره از ماکیانی هستند که پس از مرغ در کانون توجه قرار گرفته‌اند. ولی اگر قرار باشد که کسب‌ و کاری تحت عنوان پرورش بلدرچین یا غاز را انتخاب کنیم، کدام گزینه انتخاب مناسب‌تری خواهد بود؟ اگر به دنبال پاسخ این سؤال هستید، در ادامه نکات هر کدام از دو گزینه شرح داده می‌شوند و مزایا و معایبشان مرور می‌گردد.

بلدرچین یا غاز

بلدرچین از ماکیانی است که در سالیان اخیر پرورششان با هدف کسب درآمد انجام شده است. محصولاتی که از بلدرچین به دست می‌آیند، تخم و گوشت بلدرچین است. تخم و گوشت بلدرچین هر دو انتخاب‌هایی مناسب برای تامین پروتئین انسان هستند. علاوه بر پروتئین در تخمش فلزاتی چون فسفر و آهن و ویتامین‌های A، B1، و B2 و در گوشتش فلزات آهن و روی و نیز ویتامین‌های B3 و B6 یافت می‌شود. دانشمندان ژاپنی در ابتدا توانستند بلدرچین را به‌عنوان پرنده‌ای اهلی پرورش دهند.
غازها در ابتدا به هدف گوشت و پرشان پرورش می‌یافتند. غازها نژادهای مختلفی با مشخصات مختص همان نژاد را دارند و نژادی که قرار است انتخاب کنیم باید متناسب با هدفی باشد که از پرورش آن‌ها در نظر داریم. تا کنون 11 نژاد از غاز توسط انجمن ماکیان آمریکا ثبت شده است. هدف از پرورش غاز می‌تواند نمایش دادن، تولید گوشت و تخم، استفاده از پر آن، استفاده به‌عنوان نگهبان و کنترل علف هرز باشد. گوشت غاز سرشار از پروتئین، ویتامین B2 و B6، و آهن است. آهن آن حتی از گوشت گاو یا مرغ بیشتر است. تخم غاز هم منبعی از مواد مغذی چون پروتئین، آهن، امگا 3، چربی، ویتامین‌های A، B و D، و کلسیم به حساب می‌آید.

پرورش بلدرچین

پرورش بلدرچین یا غاز راه‌های مختلفی دارد و در رابطه با پرورش بلدرچین باید گفت که در مجموع به صرفه و آسان است. انتخاب روش مناسب پرورش بلدرچین با توجه به محصولی که از پرورش بلدرچین مدنظر است و تعداد بلدرچینی که قرار است پرورش یابد انجام می‌شود. یکی از مصادیق آسان بودن پرورش آن‌ها اندازه کوچک آن‌ها تا حدی است که 6 یا 7 بلدرچین در فضای مورد نیاز برای پرورش یک مرغ جا می‌شوند. اگر دقیق‌تر بگوییم، فضای مورد نیاز برای پرورش یک بلدرچین حدود 0.1 متر مربع است.
از نظر به صرفه بودن هم می‌توان گفت که آب و هوای مناسب خاصی برای پرورش بلدرچین وجود ندارد و در واقع هر آب و هوایی برای پرورششان مناسب است. رشد و بالغ شدن سریع بلدرچین‌ها یکی دیگر از دلایلی است که می‌توان گفت پرورش بلدرچین به صرفه است.
در 6 یا 7 هفتگی بلدرچین‌ها شروع به تخم‌گذاری می‌کنند و تا یک سال روزانه یک تخم می‌گذارند. در سال دوم زندگی‌شان تعداد تخم‌های گذاشته کم‌تر می‌شود؛ یعنی تعداد تخم‌های یک بلدرچین از 300 تای سال اول به 150 تا 175 در سال دوم می‌رسد. باید توجه داشت که بلدرچین‌ها پس از تخم‌گذاری روی تخم‌هایشان نمی‌خوابند. برای همین تا هنگام بیرون آمدن جوجه‌ها از تخم پس از 16 تا 18 روز می‌توان هم از دستگاه جوجه‌کشی استفاده کرد و هم از مرغ‌هایی که روی تخم‌ها می‌خوابند. هر بلدرچینی که در نهایت از تخم بیرون می‌آید، 3 تا 4 سال عمر خواهد کرد.

پرورش بلدرچین یا غاز
پرورش بلدرچین یا غاز

حتما بخوانید: پرورش غاز

مزایا و معایب پرورش بلدرچین

از مزایایی که پرورش بلدرچین دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
– هزینه پرورششان کم است.
– کم‌تر مستعد بیمار شدن هستند.
– اندازه نسبت محصولات تولیدی‌شان (گوشت و تخم) به تغذیه‌شان مقدار مطلوبی است. این نکته در انتخاب بین پرورش بلدرچین یا غاز اهمیت زیاد دارد.
– بلدرچین‌های ماده در یک تخم‌گذاری تخم‌های زیادی می‌گذارند.
ولی معایب آن‌ها هم نباید دور از ذهن بماند؛ معایبی چون:
– سریع حرکت می‌کنند و پس از گریختن می‌توانند قایم شوند.
– تغذیه درندگان زیادی در زمین و هوا هستند.
– سر و صدای زیادی دارند.

پرورش غاز | پرورش بلدرچین یا غاز

بهترین زمان برای جفت‌گیری غازها اوایل پاییز است. هر غاز نر می‌تواند با یک تا چهار غاز ماده جفت‌گیری کند ولی تنها یک جفت برای کل طول مدت زندگی‌اش انتخاب می‌کند. پس از تخم‌گذاری غازها یا مرغ‌ها روی تخم‌ها می‌خوابند (مرغ‌ها روی 4 تا 6 تخم و غازها روی 9 یا 10 تخم). دستگاه‌های جوجه‌کشی به شکل گسترده‌ای برای تخم‌های غاز استفاده نشده‌اند. مدت زمان میانگینی که یک جوجه از تخم بیرون می‌آید 30 روز است. تا سه یا چهار روز اول جوجه‌ها را باید خشک نگه داشت. حتی اجازه شنا به آن‌ها تا 2 الی 4 هفتگی نباید به آن‌ها داده شود.

مزایا و معایب پرورش غاز

با آن که غازها نیز به مانند سایر ماکیان پرورشی نیاز به نگهداری و توجه دارند، توجه مورد نیازشان کم‌تر از سایر ماکیان است. حیواناتی دوستانه هستند و رام می‌شوند و می‌توانند به‌عنوان نگهبان استفاده شوند. عمر طولانی دارند و به آسانی تخم می‌گذارند و از خودشان مراقبت می‌کنند.
ولی به‌خاطر اندازه بزرگ‌ترشان به نسبت بیشتر ماکیان به غذای بیشتری نیاز دارند. سر و صدای بالایی هم دارند. هم‌چنین دوست دارند آزاد باشند و تنها با حصارکشی می‌توان آن‌ها را در یک محدوده نگاه داشت. طبیعت برخی غازها در بعضی موارد تهاجمی است. از آن جا که غازها اجتماعی هستند حداقل دو غاز را باید کنار هم پرورش داد.

پرورش بلدرچین یا غاز
پرورش بلدرچین یا غاز

حتما بخوانید: خواص گوشت غاز

قفس و پرورش بلدرچین یا غاز

ابتدا در رابطه با پرورش بلدرچین یا غاز باید گفت که بلدرچین‌ها اندازه کوچکی دارند؛ به همین خاطر طبیعی است که در قفس نگهداری شوند. البته با توجه به این که در ارتفاعات پایین و در نزدیکی پرواز می‌کنند، درست کردن قفس برایشان چالش زیادی نخواهد داشت.
همان‌طور که پیش‌تر بیان شد، غازها دوست دارند که به گشت و گذار بپردازند و دشوار می‌توان آن‌ها را در یک جا نگه داشت، به همین دلیل مهم است تا با حصارکشی مناسب آن‌ها را در یک جا نگه داشت.

حرف آخر

در این مطلب از سایت قفس بلدرچین شما را با پرورش بلدرچین است یا غاز آشنا کردیم. با توجه به این که پرورش ماکیان دیگری به جز مرغ در سال‌های اخیر رواج یافته است، دانستن امکان پرورش ماکیان دیگر (مثلا بلدرچین یا غاز) به منظور کسب‌وکار باید مورد توجه قرار گیرد. اولین گام در این مسیر کسب اطلاعات کافی در مورد پرورش ماکیان است. با توجه به نکات گفته شده ترجیح شما برای پرورش بلدرچین است یا غاز؟

سوالات متداول

مزایا و معایب پرورش بلدرچین را نام ببرید؟

– هزینه پرورششان کم است. – کم‌تر مستعد بیمار شدن هستند. – اندازه نسبت محصولات تولیدی‌شان (گوشت و تخم) به تغذیه‌شان مقدار مطلوبی است. این نکته در انتخاب بین پرورش بلدرچین یا غاز اهمیت زیاد دارد. – بلدرچین‌های ماده در یک تخم‌گذاری تخم‌های زیادی می‌گذارند. ولی معایب آن‌ها هم نباید دور از ذهن بماند؛ معایبی چون: – سریع حرکت می‌کنند و پس از گریختن می‌توانند قایم شوند. – تغذیه درندگان زیادی در زمین و هوا هستند. – سر و صدای زیادی دارند.

مزایا و معایب پرورش غاز را نام ببرید؟

با آن که غازها نیز به مانند سایر ماکیان پرورشی نیاز به نگهداری و توجه دارند، توجه مورد نیازشان کم‌تر از سایر ماکیان است. حیواناتی دوستانه هستند و رام می‌شوند و می‌توانند به‌عنوان نگهبان استفاده شوند. عمر طولانی دارند و به آسانی تخم می‌گذارند و از خودشان مراقبت می‌کنند. ولی به‌خاطر اندازه بزرگ‌ترشان به نسبت بیشتر ماکیان به غذای بیشتری نیاز دارند. سر و صدای بالایی هم دارند. هم‌چنین دوست دارند آزاد باشند و تنها با حصارکشی می‌توان آن‌ها را در یک محدوده نگاه داشت. طبیعت برخی غازها در بعضی موارد تهاجمی است. از آن جا که غازها اجتماعی هستند حداقل دو غاز را باید کنار هم پرورش داد.

مهمترین تجهیزات در پرورش بلدرچین یا غاز کدامند؟

قفس، دانخوری و آبخوری، سیستم گرمایشی و سرمایشی

3 پاسخ

  1. هیچکدوم. کلا کار تولیدی رو بیخیال خصوصا این شکلی چون من واقعا جوری زمین خوزدم بابت کم فروشی همکاران که بعد چندین سال هنوز دارم قسط میدم و کلدسرمایمم رفت

    فقط توی اینکار دلالی میصرفه و سودهه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *