جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پرورش جوجه بلدرچین (شرایط سالن، تهویه و…)

پرورش جوجه بلدرچین

سالن نگهداری در پرورش پرندگان از اهمیت زیادی برخوردار است. سالن پرورش جوجه بلدرچین نسبت به دیگر پرندگان دارای شرایط خاصی از لحاظ دما و تهویه و ابعاد می باشد.

سالن پرورش جوجه بلدرچین

بعد از خروج جوجه ها از دستگاه جوجه کشی، جوجه ها به سالن پرورش فرستاده می شوند، این نوع سالن که تصویر آن را در زیر مشاهده می فرمایید نمونه ای از سالن استاندارد پرورش جوجه بلدرچین می باشد.

پرورش جوجه بلدرچین

جوجه بلدرچین ها در دایره هایی با ارتفاع ۵۰ سانتی متر قرار داده شده و در هر دایره ۲ عدد لامپ جیوه ای جهت تامین گرمایش مورد نیاز نصب میشود، ۱ عدد آبخوری کله قندی مخصوص جوجه بلدرچین ، ۱ عدد سینی دانخوری مخصوص جوجه بلدرچین و مهمترین قسمت کف هر دایره می باشد که با ماسه ساحل پوشش داده است.
ماسه ساحل مزایای بسیاری دارد از جمله جلوگیری از خیسی بستر و تغذیه مقدار لازم جوجه بلدرچین از ماسه ساحل می توان اشاره کرد. پرندگان برای هضم و جذب غذای خورده شده نیاز به مقداری سنگریزه دارند تا در سنگدان عملیات آسیاب و جذب خوراک انجام گیرد که این عمل بوسیله ماسه ساحل در سالن پرورش جوجه بلدرچین به صورت جالب و ابتکاری انجام می شود.

تهویه سالن پرورش جوجه بلدرچین

تهویه مناسب امری اساسی در سالن پرورش جوجه بلدرچین به حساب می آید. تهویه های دمنده و مکنده مناسب و استاندارد، اکسیژن مورد نیاز سالن پرورش جوجه بلدرچین را به خوبی فراهم می کنند.

جوجه ها در پایان ۲۰ روزگی به قفس بلدرچین مخصوص منتقل می شوند که در بخش بعدی در مورد قفس پرورش بلدرچین خدمت شما توضیحاتی می دهیم.

81 پاسخ

  1. سلام من جوجه بلدرچین۱۶ روز ه دارم که دارن پر در میا رن اما فکر میکنم رشد پرهاشون کمی ضعیف است و پای هم دیگه رو نوک میزنن وزخم می‌کنن چی بهشون بدم

    1. سلام بلدرچین شما به بیماری کانیبالیسم یا همنوع خواری مبتلا شده. باید بلدرچین بیمار رو از سایر بلدرچین ها جدا کنید و تو قفس جداگانه نگهداری کنید. داخل قفس کمی برگ درخت و سنگ بذارید تا بلدرچین به اونا نوک بزنه و این عادت از سرش بیفته. اگر درمان نشد باید کشتار بشه
      با احترام.

  2. سلام وقت شما بخیر ببخشید چرخش تخم بلدرچین در دستگاه اگر هر ۱۲۰ دقیقه باشه ایا مناسبه؟

    1. سلام در دستگاه های جوجه کشی به طور اتوماتیک هر یک ساعت یک بار برای تخم مرغ، هر دو ساعت یک بار برای بلدرچین و … انجام می گیرد. البته همه دستگاه های جوجه کشی عمل چرخش را به صورت اتوماتیک انجام نمی دهند، در دستگاه های معمولی باید عمل چرخش به صورت دستی انجام شود.
      موفق باشید.

    1. سلام جوجه ها به علت ضعیف بودن باید همیشه دان کافی در دسترسشون باشه. اما بلدرچین بالغ روزی سه بار. با احترام

  3. سلام وقت بخیر من یه جوجه بلدرچین یک ماهه دارم ببخشید این بلدرچین کی تخم میزاره و چند تا تخم میزاره اصلا میخوابه رو تخم هاش و وقتی که جوجه هاش به دنیا امدن بیشه مادرش باشند یا جدا از مادرش ؟؟؟

    1. سلام بلدرچین ها در سن ۴۵ روزگی تخمگذاری میکنن. بلدرچین ها در شرایط زندگی شهری روی تخم نمیخوابن

  4. سلام وقت بخیر سوالی دارم درخصوص جوجه یک روزه
    درابتدای فرمودین جوجه های بلدرچین دریک دایره باارتفاع ۵۰سانتی میریزین.سوال اینجاست قطراین دایره چقدراست ودرهردایره چه تعدادجوجه نگهداری میشود؟ باتشکر

    1. سلام برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در تماس باشید
      ۰۵۱۴۴۳۳۵۰۰۹
      ۰۹۱۲۰۲۱۲۴۶۹
      ۰۹۱۵۹۱۵۰۰۷۵
      با احترام.

    1. سلام تشخیص جنسیت در بلدرچین ها و تمایز بلدرچین نر و ماده از یکدیگر نیز به سادگی امکان پذیر خواهد بود، برای این منظور باید تا سه هفتگی آنها صبر کنید،بلدرچین نر در سینه خود پرهایی به رنگ قهوه ای روشن و بدون خال دارد، اما پرهای سینه بلدرچین ماده به رنگ قهوه ای تیره بوده و خال های سیاه رنگی را بر روی سینه آن مشاهده می کنید. بلدرچین نر و ماده از لحاظ وزن و جثه نیز با یکدیگر متفاوت هستند، طوری که بلدرچین نر بزرگتر و درشت از بلدرچین ماده دیده می شود. برای اطلاعات و مطلب بیشتر در سایت مراجعه کنید
      با احترام.

    1. سلام افزایش ارتفاع به علت کاهش فشار اکسیژن سبب کم شدن درصد جوجه دهی می گردد. بر اساس گزارشات موجود درصد جوجه دهی در ارتفاع ۲۴۰ پا حدود ۸۵ درصد می باشد در صورتی که در ارتفاع ۷۱۶۰ پا این مقدار به حدود ۶۴درصد کاهش می یابد.برای تهویه مناسب دستگاه لازم است که تهویه اتاق استقرار دستگاه جوجه کشی به طور مطلوب انجام بگیرد . هر یک درصد تخم مرغ به ۲۷/۰ مترمکعب هوا در ساعت نیاز دارد. تهویه دستگاه از طریق دریچه هایی که در اطراف ماشین جوجه کشی نصب شده انجام می گیرد.
      در اوایل دوره جوجه کشی ، اکسیژن کمتر مورد نیاز است و به تدریج این نیاز افزایش پیدا می کند.

      موفق باشید.

  5. سلام
    درستگاه جوجه کشی رو فقط برای بلدرچین ازش استفاده میکنن یا برای بقیه جوجه هاهم میشه استفاده کرد ؟

    1. سلام متناسب با رعایت کردن مراحل جوجه کشی است اگر همه مراحل را انجام داده اید صفرتا صد مثلمن تخم مرغی پالت نمیشود.

      موفق باشید.

  6. سلام
    شما که اینقدر مطالب خوبی دارین در کورد آموزش بلدرچین هم سی دی چیزی دارین که ما بتونیم ازش استفاده کنیم

    1. سلام بله دوست عزیز
      برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در تماس باشید
      ۰۵۱۴۴۳۳۵۰۰۹
      ۰۹۱۲۰۲۱۲۴۶۹
      ۰۹۱۵۹۱۵۰۰۷۵
      با احترام.

    1. سلام وقت بخیر من یه جوجه بلدرچین یک ماهه دارم ببخشید این بلدرچین کی تخم میزاره و چند تا تخم میزاره اصلا میخوابه رو تخم هاش و وقتی که جوجه هاش به دنیا امدن بیشه مادرش باشند یا جدا از مادرش ؟؟؟

      1. سلام بلدرچین ها از ۴۰ الی ۴۵ روزگی شروع به تخمگذاری میکنند.
        خیر بلدرچین روی تخم نمیخوابه و باید از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید. با احترام

    1. سلام وقت بخیر اگه بلدرچین رو بندازی بیشه ۳ تا جوجه محلی چه اتفاقی می افته بلدرچین باید جای نرم بخوابه یا فرقی نداره من بلدرچینم رو تو کارتون نگه میدارم ایبی نداره جای بلدرچینم هم خیلی نرم

    1. سلام
      بله. خونه هم میتونید پرورش بدید. سیستم مکنده و دمنده فقط برای سالن های پرورش لازمه.
      موفق باشید

  7. تعدادی جوجه بلدرچین دارم تعدادی جوجه مرغ میخوام از کم شروع کنم بنظرتون جواب میگیرم قفس تهیه نکردم چون فعلا بودجم کافی نیست

    1. سلام
      بله. اگه تجربه ندارید بهتره از تعداد کم پرورش رو شروع کنید. فقط باید اصول رو رعایت کنید.
      موفق باشید

    1. سلام
      دوره جوجه کشی بلدرچین ۱۸ روز هست. دما در ایام ستر ۳۷/۷ درجه سانتیگراد و رطوبت ۶۵ درصد باید باشه. در ایام هچر دما باید ۳۷/۲ و رطوبت ۷۵ تا ۸۰ درصد باشه.
      موفق باشید

        1. سلام
          ستر چیست ؟ جوجه کشی از تخم های جوجه آور پرندگان همانند تولید مثل سایر جانوران مانند انسان فرایندی است که از مراحل مختلف تشکیل می شود. اگرچه این فرایند در جوجه کشی از تخم های نطفه دار پرندگان نسبتا ساده است و از دو مرحله تشکیل شده است. این دو مرحله ستر و هچر نامیده می شوند.
          نطفه در داخل تخم نطفه دار به صورت گازی شکل است. هنگامی که مرغ کرچ بر روی تخم نطفه دار می خوابد و یا تخم در داخل دستگاه جوجه کشی قرار می گیرد ، دما نطفه را تحریک کرده و باعث می شود که از حالت گازی به مایع تبدیل شود. در ادامه باز هم این دماست که وظیفه تبدیل نطفه از حالت مایع به جامد را بر عهده دارد.
          در این مدت که نطفه در حال تبدیل شدن به جنین و جنین در حال تبدیل شدن جوجه است ، مرغ کرچ یا دستگاه جوجه کشی تخم را می چرخاند. در صورت نچرخاندن تخم ، نطفه یا جنین به پوسته می چسبد. این باعث می شود که جوجه علی رغم تشکیل ، به پوسته چسبیده و در لحظات آخر نتواند از تخم نطفه دار خارج شود.
          این فرایند یعنی تامین دمای لازم و چرخش تخم ها تا زمانی ادامه پیدا می کند که جوجه به اندازه کافی رشد کند و آماده خروج از تخم شود. این مرحله که شامل کل مدت جوجه کشی به غیر از سه روز آخر آن است ، مرحله ستر نامیده می شود. در این مرحله نباید رطوبت را از حد مشخصی بالاتر یا پایین تر آورد زیرا ممکن است منجر به خفگی و یا غرق شدن در داخل تخم گردد.

          هچر چیست ؟ در سه روز آخر جوجه کشی جوجه به اندازه کافی رشد کرده است و رفته رفته به پوسته تخم نوک می زند تا آن را شکسته و از تخم خارج شود. این مرحله هچر نام دارد.
          در مرحله هچر نه تنها نیازی به چرخاندن تخم ها نیست بلکه چرخش می تواند منجر به تلف شدن جوجه ها در لحظات آخر شود. دما نیز که عامل اصلی و تحریک کننده رشد جوجه است ، در مرحله هچر مقدار اندکی کاهش پیدا می کند.

          با احترام.

  8. سلام خسته نباشید
    بنده تقریبا از تمام سایتتون دیدن کردم خیلی عالی بود ولی لطف کنید بفرمایید برای جوجه بلدرچین ازچه قفساتی برای سالن استفاده کنیم ؟

    1. سلام و احترام. من در یک فضای ده متری داخل حیاط خونمون (روستا زندگی می کنم) میخام بلدرچین بالغ بیارم، به نظرتون سر و صدای موتور یا ماشین بر راندمان تخمگذاری اثر گذاره؟؟
      تقریبا ۱۵ متر از حیاط ما داخل کوچه مردم هر از گاهی عروسی میگیرن و صدای آواز خواننده ها شنیده میشه، آیا اثر گذار است؟؟

    1. سلام
      امیدواریم مطالب مفید واقع شده باشه. به روی چشم، در مورد تغذیه بلدرچین هم حتماً مقالاتی خواهیم گذاشت.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *