جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

صفر تا صد پرورش جوجه قرقاول

پرورش جوجه قرقاول

گوشت قرقاول خواص زیادی دارد و بسیاری از مردم متوجه فواید آن هستند و با وجود قیمت بالای گوشت این پرنده، باز هم آن را خریداری می‌کنند. در نتیجه پرورش جوجه قرقاول به علت قیمت بالای گوشت و تخم نطفه‌دار آن یک کسب‌وکار سودده است که بسیاری از افراد را به خود جذب کرده است. البته در کنار سود بالای این صنعت، باید بدانید که پرورش قرقاول و نگهداری قرقاول در منزل کار راحتی نیست، زیرا این پرونده بر خلاف مرغ و خروس یک پرونده وحشی است که نیازهای خاصی دارد. در نتیجه اگر با این خیال که تجربه پرورش مرغ و خروس و یا بلدرچین دارید، می‌توانید به راحتی به پرورش جوجه قرقاول بپردازید، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید.

برای پرورش این پرنده باید اصول آن را بلد باشید وگرنه دچار خسارات زیادی خواهید شد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم بیشتر راجع‌به پرورش قرقاول، طول عمر قرقاول و معایب پرورش قرقاول توضیح دهیم.

قرقاول چیست؟ آیا می‌توان آن را در منزل پرورش داد؟

همان‌طور که گفتیم قرقاول مانند مرغ و خروس یک پرنده اهلی نیست. در نتیجه بسیاری از افراد فقط نام این پرنده را شنیده‌اند و با آن زیاد آشنایی ندارند. قرقاول یکی از زیباترین پرندگان وحشی است که گوشت و تخم آن فواید زیادی دارد. به علت ارزش غذایی زیادی که این پرنده دارد، بسیاری از افراد آن را شکال می‌کنند که کار بسیار اشتباهی است. برای آشنایی بیشتر به مطلب قرقاول مراجعه کنید.

به این ترتیب برای بهرمندشدن از خواص و مزایای این پرنده، واحدهای مختلفی به پرورش جوجه قرقاول می‌پردازند. همچنین می‌توان برای استفاده از خواص این پرنده، برای نگهداری قرقاول در منزل اقدام کرد. البته برای پرورش این پرنده باید شرایطی را برای او مهیا کنید.

پرورش جوجه قرقاول
پرورش جوجه قرقاول

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت سالن پرورش قرقاول از ۰ تا ۱۰۰

پرورش قرقاول چه مزایایی دارد؟

همان‌طور که گفتیم گوشت قرقاول مزایای زیادی برای سلامت انسان دارد. گوشت این پرنده به دلیل چربی بسیار پایین آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها نظیر تنگی نفس، رماتیسم و بیماری‌هایی از این دست مفید است. به این ترتیب بسیاری از مردم به جای گوشت قرمز، گوشت قرقاول را ترجیح می‌دهند و بازار فروش گوشت و تخم نطفه‌دار این پرنده سود بسیار بالایی دارد. همچنین از دیگر مزایای گوشت این پرنده می‌توان به هضم سریع آن اشاره کرد. با مصرف گوشت قرقاول از بسیاری از بیماری‌های گوارشی در امان خواهید ماند.

در صنعت نیز پرورش جوجه قرقاول مزایای زیادی دارد.

برای مثال یکی از مزایای پرورش قرقاول و نگهداری قرقاول در منزل، مقاومت بالای آن نسبت به شرایط محیطی و بیماری‌های مختلف است. شرایط نگهداری و پرورش این پرنده با شرایط نگهداری سایر طیور نظیر مرغ، خروس و بلدرچین متفاوت است، اما نیاز به مراقبت‌های سختی ندارد و پرورش آن نسبتا آسان است.

همچنین مزیت دیگر نگهداری قرقاول، توانایی این پرنده در تنظیم جیره غذایی خودش است. قرقاول نسبت به مرغ و خروس صدای کمتری تولید می‌کند و حتی با وجود غذای زیاد، بیشتر از یک وعده غذایی خود مصرف نمی‌کند. در صورت نگهداری از این پرنده خواهید دید که قادر است در همان سال اول نگهداری، جفت‌گیری کند.

معایب پرورش قرقاول در روی زمین چیست؟

برای پرورش جوجه قرقاول می‌توان آن را هم درون قفس و هم روی زمین و در کنار سایر پرندگان نگهداری کرد. اما نگهداری این پرنده روی زمین معایبی به همراه دارد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • نمی‌توان رفتار سایر پرندگان را کنترل کرد
  • ایجاد بوی نامطبوع
  • تولید کود ناخالص
  • نمی‌توان آمار و ارقام مربوط به پرنده را به صورت دقیق گزارش کرد

شرایط نگهداری قرقاول در منزل چیست؟

همان‌طور که دیدید، قرقاول را می‌توان در خانه نیز پرورش داد و از آن نگهداری کرد. برای پرورش جوجه قرقاول در منزل، باید ابتدا به میزان فضایی که در اختیار دارید دقت کنید. به این ترتیب برای به‌صرفه بودن پرورش این پرنده، به حداقل 20 متر فضا نیاز دارید که کاملا تورکشی‌شده باشد و همچنین تعدادی قفس در آن تعبیه شده باشد. برای مثال باید نیمی از فضایی را که برای پرورش قرقاول در نظر گرفته‌اید، قفسه‌بندی کنید و نیمی دیگر را به فضای آزاد پرنده اختصاص دهید.

قفسه‌هایی که برای پرورش قرقاول استفاده می‌شوند باید حداقل ابعاد یک مترمربع برای دو مولد، و 3 تا 4 مترمربع برای 4 پرنده مولد باشند. به این ترتیب شما می‌توانید در یک فضای 20 متری و با وجود 5 قفسه 15 تا 20 پرنده مولد قرقاول نگهداری کنید. همچنین بسته به شرایط مکانی که قرقاول‌ها را در آن نگهداری می‌کنید، باید در کف قفسه‌ها و کلا در کف فضای تورکشی‌شده را با خاک، ماسه‌بادی و یا رنده چوب بپوشانید.

پرورش جوجه قرقاول
پرورش جوجه قرقاول

بیشتر بخوانید: صفر تا صد آموزش پرورش قرقاول + نکات لازم

پرورش جوجه قرقاول: هزینه نگهداری قرقاول چقدر است؟

قرقاول به علت مقاومت بالایی که دارد، یک پرنده کم خرج محسوب می‌شود و هنگام نگهداری قرقاول در منزل به مشکل برخورد نخواهید کرد. این پرنده در برابر سرما و گرما مقاومت بالا و حساسیت کمی دارد و این مساله از هزینه‌های اولیه شما برای پرورش جوجه‌های قرقاول می‌کاهد.

البته در مناطقی که آب‌وهوای آن‌ها بسیار سرد یا بسیار گرم است باید در تامین وسایل گرمایشی و سرمایشی دقت کنید زیرا منجر به تلف‌شدن قرقاول‌ها خواهد شد. تهیه یک مکان مناسب برای نگهداری از این پرنده مهم است و نباید آن را دست کم بگیرید. به طور کلی و با درنظر گرفتن تمام این مسائل، هزینه نگهداری و پرورش جوجه قرقاول نسبت به سایر طیور کمتر تمام خواهد شد.

پرورش قرقاول در قفس چگونه است؟

پرورش جوجه قرقاول
پرورش جوجه قرقاول

بیشتر بخوانید: راه‌های افزایش تخمگذاری قرقاول

بسیاری از افراد برای پرورش قرقاول به دنبال راه‌های ساده‌تری نظیر نگهداری آن در قفس هستند. هنگام نگهداری قرقاول در قفس باید به ابعاد قفس‌ها و تعداد پرنده‌ای که می‌توان در آن نگهداری کرد دقت کنید. از ازدحام و تعداد بالای قرقاول در هر قفس باید اکیدا خودداری کنید. همچنین در هنگام پرورش قرقاول در قفس باید به نظافت و تمیزی قفس این پرنده توجه کنید تا دچار بیماری‌ نشود. پرورش جوجه قرقاول در قفس مزایای زیادی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • با نگهداری از قرقاول در قفس می‌توانید تراکم را در واحد سطح کاهش دهید.
  • می‌توان به صورت مکانیزه تخم‌های این پرنده را جمع‌آوری کرد.
  • با نگهداری قرقاول در قفس می‌توانید آمار و ارقام مربوطه را بهتر و دقیق‌تر کنترل کنید.
  • شرایط تهویه برای قرقاول بهبود می‌یابد.
  • می‌توان با استفاده از روش‌های خودکار تغذیه پرنده را انجام داد.
  • تولید کود خالص
  • با کاهش تردد جوجه‌ها، بیماری‌های آن‌ها کاهش می‌یابد و طول عمر قرقاول بیشتر می‌شود.

سوالات متداول

پرورش جوجه قرقاول در قفس چه مزیت هایی دارد؟

با نگهداری از قرقاول در قفس می‌توانید تراکم را در واحد سطح کاهش دهید. می‌توان به صورت مکانیزه تخم‌های این پرنده را جمع‌آوری کرد. با نگهداری قرقاول در قفس می‌توانید آمار و ارقام مربوطه را بهتر و دقیق‌تر کنترل کنید. شرایط تهویه برای قرقاول بهبود می‌یابد. می‌توان با استفاده از روش‌های خودکار تغذیه پرنده را انجام داد. تولید کود خالص با کاهش تردد جوجه‌ها، بیماری‌های آن‌ها کاهش می‌یابد و طول عمر قرقاول بیشتر می‌شود.

معایب پرورش قرقاول در روی زمین چیست؟

نمی‌توان رفتار سایر پرندگان را کنترل کرد ایجاد بوی نامطبوع تولید کود ناخالص نمی‌توان آمار و ارقام مربوط به پرنده را به صورت دقیق گزارش کرد

پرورش قرقاول چه مزایایی دارد؟

کی از مزایای پرورش قرقاول و نگهداری قرقاول در منزل، مقاومت بالای آن نسبت به شرایط محیطی و بیماری‌های مختلف است. شرایط نگهداری و پرورش این پرنده با شرایط نگهداری سایر طیور نظیر مرغ، خروس و بلدرچین متفاوت است، اما نیاز به مراقبت‌های سختی ندارد و پرورش آن نسبتا آسان است.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *