جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آموزش پرورش مرغ در خانه با کمترین هزینه

پرورش مرغ در خانه

در کشور ایران با توجه ‌به افزایش قیمت گوشت مرغ، افراد زیادی به سمت پرورش مرغ در خانه جذب شده‌اند. یکی از رایج‌ترین انواع مناسب مرغ برای پرورش، تکثیر مرغ بومی در منزل است. با پرورش این پرنده در خانه علاوه بر تهیه گوشت و تخم ‌مرغ مصرفی خود، به‌ راحتی می‌توانید از راه فروش آن سود زیادی کسب کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا روش اصولی پرورش این پرنده اقتصادی را به شما آموزش دهیم.

عیوب پرورش مرغ در خانه

پرورش این پرنده در خانه بیماری‌های مشترک بین طیور و انسان را افزایش می‌دهد و سر و صدای آن ممکن است سبب ناراحتی همسایگان شود. همچنین فضای پرورش مرغ به‌شدت آلوده و بد بو است.

پرورش مرغ در خانه
پرورش مرغ در خانه

حتما بخوانید: پرورش مرغ گوشتی در خانه + [ همه نکات مورد نیاز ]

انواع بیماری‌هایی که مرغ را درگیر می‌کند

مرغ هم همانند هر پرنده‌ای احتمال دارد به بیماری‌های مختلف مبتلا شود، تشخیص علت و علائم بیماری در این پرنده و درمان آن اهمیت زیادی دارد. از انواع بیماری‌هایی که می‌تواند این پرنده را درگیر کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیماری انگلی

دلیل ابتلای مرغ به بیماری‌های انگلی به‌احتمال خیلی زیاد وجود حشرات موذی است. جهت جلوگیری از این بیمار لازم است تا مرغ را مرتب تمیز کنید و پرهای او را با ملافه نم‌دار پاک کنید تا حشرات از محیط دور شوند. اما اگر مرغ شما به هر دلیلی مبتلا شد باید به فکر درمان آن باشید، می‌توانید از داروهای ضد انگلی و مکمل‌ها استفاده کنید و با یک مشاور خبره مشورت نمایید. از نشانه‌های بیماری انگلی هنگام پرورش مرغ در خانه می‌توان به ازبین‌رفتن پر، تحریک پوست، بی‌حالی و ازدست‌دادن اشتها اشاره کرد.

بیماری ویروسی

اگر مرغ شما به بیماری‌های ویروسی مبتلا شد، کار کمی سخت‌تر می‌شود. تشخیص سریع بیماری‌های ویروسی خیلی مهم است، زیرا این بیماری‌ها به ‌سرعت سرایت می‌کنند و ممکن است کل گله را از پا دربیاورد و یا خانواده شما را مبتلا کند. بعضی از بیماری‌های ویروسی رایج شامل برونشیت عفونی، بیماری مارک، آنفلوانزای مرغی، آبله مرغان و بیماری نیوکاسل هستند. از علائم بیماری‌های ویروسی می‌توان به زخم‌های پوستی، سرفه و عطسه، کاهش تولید تخم، ترشحات بینی و چشم اشاره کرد. انواع بیماری‌های ویروسی با واکسن قابل پیشگیری هستند، بنابراین واکسیناسیون جوجه‌ها قبل از خرید الزامی است.

بیماری باکتریایی

مقاومت مرغ در برابر بیماری‌هایی که منشأ آنها باکتریایی است، بالا است و به همین دلیل این جاندار زیاد به این دسته از بیماری‌ها مبتلا نمی‌شود. بیماری‌هایی نظیر کولیباسیلوز، سالمونلا و بیماری‌های مزمن تنفسی از جمله بیماری‌های شایع باکتریایی هستند که در صورت ابتلا می‌توانند به‌سرعت گسترش یابند.

نکات مهم در مورد پرورش مرغ در خانه

فراهم‌کردن محیط و رژیم غذایی مناسب برای طیور اهمیت زیادی دارد. در این راستا لازم است تا دانش کافی داشته باشید و از نکات مهم پرورش مرغ در خانه مطلع باشید.

پرورش مرغ در خانه
پرورش مرغ در خانه

حتما بخوانید: آموزش پرورش مرغ تخمگذار + [ ساده و کاربردی ]

انتخاب نژاد مناسب

اولین قدم برای شروع پرورش و تکثیر مرغ در خانه انتخاب و خرید نژاد مناسب و سازگار با منطقه است. شما باید هدف خود را از پرورش این پرنده مشخص کند. نژادهای گوشتی و تخم‌گذار در مرغ با هم متفاوت هستند،لذا برای خرید هر یک نیازمند آن هستید که هدف خود را از تکثیر این پرنده مشخص کنید. تکثیر نژادهای بومی و رسمی گزینه بهتری برای منازل محسوب می‌شود زیرا در پرورش این مرغ‌ها از مواد هورمونی و آنتی‌بیوتیک استفاده نمی‌شود و در نتیجه تخم‌ مرغ تولید شده آنها علاوه بر تازگی، اورگانیک‌ و سالم‌تر است. همچنین با پرورش مرغ‌های بومی می‌توانید از مدفوع آنها برای باغچه خود کود کمپوست تهیه کنید.

تهویه هوا و رفع بوی محل نگهداری

اگر تعداد مرغ‌هایی که نگه می‌دارید، زیاد باشد مسلماً بوی ناشی از آن غیرقابل‌تحمل می‌شود. این موضوع در مناطق شهری به ‌شدت آزاردهنده است بنابراین امکان پرورش این پرنده به تعداد بالا در شهر وجود ندارد، ولی در روستا شرایط تا حدی متفاوت است. به ‌منظور کاهش بو از دستگاه‌های تهویه هوا استفاده کنید و نظافت محیط را رعایت کنید.

تاثیر محیط مناسب در پرورش مرغ در خانه

محیطی که برای نگهداری مرغ انتخاب می‌کنید باید علاوه بر گرم‌ و نرم بودن، تمیز باشد و دسترسی به آب و غذا در آن مشکل نباشد. یک قفس ایمن دارای نور کافی بوده و فضای امن و محکمی دارد. در نتیجه هرگز خطر شکارچیان و حیواناتی نظیر گربه، پرندگان را تهدید نمی‌کند. پرورش‌دهندگان مرغ معمولاً تمایل دارند از لانه‌های چوبی و پلاستیکی برای مرغ خود استفاده کنند.

قفس مرغ 3 طبقه
قفس مرغ 3 طبقه

حتما بخوانید: پرورش مرغ بومی

سرشماری

هر شب گله خود را بشمارید تا مبادا پرنده‌ای ناپدید شده باشد. این کار به ‌ویژه در روزهای اول پرورش مرغ در خانه به حفظ سرمایه شما کمک فراوانی می‌کند.

نقش کنترل سلامتی در پرورش مرغ در خانه

می‌توانید برای این کار از یک دامپزشک و یا افراد باتجربه کمک بگیرید و یا خودتان اگر تجربه کافی دارید، سلامت گله را کنترل کنید. رعایت نکات بهداشتی، واکسیناسیون و تهیه خوراک و آب باکیفیت در سلامت طیور اهمیت زیادی دارد.

خوراک باکیفیت

تهیه منبع غذایی غنی و باکیفیت در رشد، تخم‌گذاری و تولیدمثل مرغ مؤثر است. سعی کنید خوراک مورد نظر شما حاوی مقادیر فراوانی کلسیم و مواد معدنی باشد. هرگز از آب آلوده و غیرمطمئن برای رفع تشنگی طیور استفاده نکنید.

نسبت طلایی

نسبت مرغ‌ها به خروس‌ها تفاوت دارند. معمولاً توصیه می‌شود به‌ازای هر یک خروس 12 مرغ در قفس نگه‌داری شود.

کنترل آب‌ و هوا

برای خنک شدن مرغ‌ها در نواحی گرم از محیط‌های سایه‌دار استفاده کنید و اگر در نواحی سرد ساکن هستید، در کنار قفس‌ها از بخاری استفاده کنید و مرتباً دما را چک کنید. دمای استاندارد پرورش و تکثیر مرغ که به دمای آسایش معروف است به سن پرنده بستگی دارد، در روزهای اول بهتر است دما را بر روی درجه ٣۴ تنظیم کنید و در سنین بالاتر قبل از بلوغ این عدد را روی ٢۰ درجه سانتیگراد تنظیم نمایید. میانگین دما در سن بلوغ مرغ باید حدود ١٨ الی ٢۴ درجه سانتی‌گراد باشد. با رعایت این نکات مهم و کلیدی به ‌راحتی قادر به پرورش و تکثیر مرغ در منزل خواهید بود.

سخن آخر

در این مقاله از سایت قفس بلدرچین با تکثیر مرغ بومی در منزل و نکات مهم پرورش مرغ در خانه آشنا شدید. همان‌طور که گفته شد مرغ پرنده مقاومی است که با کمترین هزینه می‌توان آن را پرورش داد. تکثیر این پرنده به دلیل تولید تخم‌ مرغ و گوشت می‌تواند یک کسب‌ وکار پرفایده محسوب شود. اگر شما هم قصد پرورش این پرنده را دارید کافی است همین حالا با کارشناسان مجموعه ما تماس حاصل فرمایید تا به‌ صورت کامل راهنمایی شوید.

سوالات متداول

پرورش مرغ در خانه چه عیب هایی دارد؟

پرورش این پرنده در خانه بیماری‌های مشترک بین طیور و انسان را افزایش می‌دهد و سر و صدای آن ممکن است سبب ناراحتی همسایگان شود. همچنین فضای پرورش مرغ به‌شدت آلوده و بد بو است.

انواع بیماری‌هایی که مرغ را در پرورش در خانه درگیر می‌کند؟

بیماری انگلی بیماری ویروسی بیماری باکتریایی

نژاد مناسب برای پرورش مرغ در خانه کدام نژاد است؟

تکثیر نژادهای بومی و رسمی گزینه بهتری برای منازل محسوب می‌شود زیرا در پرورش این مرغ‌ها از مواد هورمونی و آنتی‌بیوتیک استفاده نمی‌شود و در نتیجه تخم‌ مرغ تولید شده آنها علاوه بر تازگی، اورگانیک‌ و سالم‌تر است.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *