جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پرورش مرغ زینتی آری یا نه؟

پرورش مرغ زینتی

از روزگاران گذشته تا به الان بشر علاقه بسیار زیادی به حیوانات خصوصا پرندگان داشته است و از همان زمان شواهدی وجود دارد که مردم در محل زندگی خود از پرندگان نگهداری و مراقبت می‌کرده‌اند. احتمالا در راستای همین علاقه بوده است که صنعت پرورش مرغ زینتی شکل گرفته و با پیشرفت تکنولوژی‌های روز دنیا این صنعت گسترش و توسعه یافته تا به زمان ما رسیده است. مرغ‌های زینتی یا پرندگان زینتی همیشه طرفداران خاص خودش را داشته که مجذوب زیبایی، جذابیت، رنگ و شمایل آن‌ها شده‌اند و خواسته‌اند که در محل زندگی خود از این پرندگان نگهداری کرده و یا در این حوزه فعالیت کنند.

این صنعت یکی از پردرآمدترین و سودآورترین کسب و کارها است و البته شروع آن نیاز به داشتن اطلاعات کامل دارد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا در مورد پرورش مرغ زینتی و نحوه نگهداری این پرندگان اطلاعات لازم را به شما بدهیم.

چرا پرندگان زینتی و پرورش آن‌ها جذابیت دارد

همان‌طور که گفتیم، افراد بسیار زیادی به پرندگان علاقه نشان می‌دهند و حتی ممکن است در محل کار یا زندگی خود شرایطی را مهیا کرده باشند تا بتوانند از پرنده‌ها نگهداری کنند. مرغ‌ها یا پرندگان زینتی به خاطر داشتن زیبایی جذابیت و همچنین بی‌آزار بودنشان دارای محبوبیت بسیار زیادی هستند و مهیا کردن شرایط نگهداری‌شان کار چندان سختی نیست.

شما  به‌راحتی می‌توانید شرایط نگهداری این پرندگان زیبا را در منزل خود فراهم کنید. البته لازم به ذکر است که اگر قصد پرورش این پرندگان را داشته باشید، نیاز به تجهیزات صنعتی و ابزار حرفه‌ای‌تر دارید. به‌طور کلی پرندگان و مرغ‌های زینتی انواع و گونه‌های مختلفی دارند؛ بنابراین نحوه پرورش مرغ زینتی با توجه به گونه آن شرایط خاصی را می‌طلبد و نیاز به شیوه‌های نگهداری و مراقبت مختلفی دارد؛ برای مثال در میان این پرنده‌های زینتی گونه‌هایی مانند مرغ و خروس نژاد سبرایت، مرغ لهستانی، مرغ سلطان، مرغ و خروس نژاد ابریشمی، مرغ کوچین و… وجود دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد نحوه پرورش این پرندگان مطالبی را شرح دهیم.

روش‌های پرورش مرغ زینتی

پرورش مرغ زینتی و پرندگان تزئینی روش‌های متنوعی دارد که شما می‌توانید هر کدام از این روش‌ها را با توجه به شرایط خود انتخاب نمایید. برای مثال می‌شود به شکل خانگی و در منزل خود اقدام به پرورش پرندگان زینتی کنید که البته این روش خیلی مناسب نیست؛ زیرا پرورش این مرغ‌ها اگر به شکل صنعتی صورت بگیرد، در نهایت هم نتیجه بهتری را به همراه خواهد داشت.

اگر دغدغه شما سرمایه کم یا نداشتن محل بزرگ جهت نگهداری مرغ‌های زینتی است؛ باید به شما بگوییم که نگران نباشید. پرورش مرغ‌های زینتی به شکل صنعتی نیاز به سرمایه آن‌چنانی و یا محل نگهداری وسیع ندارد.

جوجه‌کشی و پرورش مرغ زینتی

روش دیگر پرورش این گونه از پرنده‌های زینتی این است که شما می‌توانید از دستگاه‌های جوجه‌کشی بهره بگیرید که البته این روش عموما جهت پرورش تعداد بالایی از پرندگان زینتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش شما نیازمند یک یا چند دستگاه جوجه‌کشی و سوله مناسب جهت مراقبت و نگهداری‌های بعد از تولد جوجه‌ها هستید. کسانی که قصد دارند به شکل یک حرفه صنعتی به پرورش پرندگان زینتی نگاه کنند و از این راه کارآفرینی، کسب درآمد و کسب سود کنند، معمولا این روش جوجه‌کشی را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

بنابراین در صورتی که تمایل دارید مرغ‌های زینتی را در ابعاد کوچک‌تر نگهداری کنید و یا پرورش دهید، می‌توانید یک دستگاه جوجه‌کشی معمولی و ساده را تهیه‌ کنید و در قفس‌های مناسب پرندگان خود را نگهداری نمایید. انجام این کار یقینا برای شما یک تحربه منحصر به فرد و ماندگار خواهد بود؛ چرا که شما صفر تا صد عملیات پرورش مرغ زینتی را به دست خود انجام داده‌اید و می‌توانید حاصل زحمات خود را به شکل عینی مشاهده کنید.

هر چند باید بدانید که هر کدام از گونه‌های پرندگان زینتی نیاز به شرایط پرورش، نگهداری و رشد مخصوص و متفاوتی هستند و شما به‌عنوان پرورش‌دهنده این‌ها باید تمام این موارد را مد نظر خود داشته باشید تا نتیجه نهایی همان چیزی باشد که انتظارش را دارید.

پرورش مرغ زینتی
پرورش مرغ زینتی

حتما بخوانید: پرورش مرغ مادر چطور انجام می‌شود؟

جهت پرورش مرغ زینتی در سالن باید چه تجهیزاتی را در اختیار داشته باشید

افرادی که قصد نگهداری یا پرورش دادن مرغ زینتی در سالن‌ را دارند، احتمالا به کسب درآمد و سودآوری هم فکر کرده‌اند و می‌خواهند از این صنعت به مثابه یک شغل بهره بگیرند. البته که قطعا آن‌ها به فعالیت در این حرفه علاقه‌مند هستند؛ زیرا سر و کار داشتن با حیوانات و پرنده‌ها نیازمند حوصله، صبر و علاقه بسیار زیاد است و این افراد باید عاشق شغل و فعالیت خود باشند تا بتوانند به‌عنوان یک کارآفرین و پرورش‌دهنده مرغ‌های زینتی موفق معرفی شوند.

ادامه دادن این حرفه به شکل صنعتی همان‌طور که گفتیم نیازمند تجهیزات خاصی است. این تجهیزات شامل سالن، فن تهویه، قفس، لانه، میله‌های نشیمن و تجهیزات گرمایشی است. در ادامه به یکی از مهم‌ترین این تجهیزات که قفس باشد، می‌پردازیم.

اهمیت انتخاب یک قفس مناسب در پرورش مرغ زینتی

پرندگان برای زندگی خود در سالن‌ها و حتی منازل نیاز به یک قفس مناسب دارند. قفس این پرنده‌های زینتی علاوه بر این که باید از جنس استیل باشد، نیاز است که ابعاد متناسب و بزرگی داشته باشد تا پرنده بتواند به‌راحتی هر چه تمام‌تر در این قفس پرواز کند. قفس یکی از مهم‌ترین ملز‌‌ومات صنعت پرورش مرغ زینتی است؛ چه بخواهید مرغ‌های زینتی خود را در سالن‌های بزرگ و وسیع پرورش دهید و چه بخواهید آن‌ها را در منزل نگهداری کنید نیاز به یکی از این قفس‌ها خواهید داشت.

در کنار قفس، تجهیزات مهم دیگر دانه‌خوری و آب‌خوری است که باید در قفس مرغ‌ های زینتی تعبیه شود. معمولا قفس‌هایی که برای این پرندگان طراحی و تولید می‌شود، به شکل پیش‌فرض دارای دانه‌خوری و آب‌خوری هستند؛ اما نکته مهم این است که محل دانه‌خوری و آب‌خوری این پرندگان زینتی باید به شکلی باشد که نوک آن‌ها هنگام استفاده از این ظروف آسیب نبیند و فضای کافی جهت برخورداری آن‌ها بدون ایجاد آزار و اذیتی وجود داشته باشد. پرندگان زینتی معمولا از دانه‌ها، غلات، سبزیجات، میوه‌ها، تخم مرغ آپ‌پز شده، گوشت و پودر گوشت، پلت مخصوص، کرم‌، استخوان و… تغذیه می‌کنند.

پرورش مرغ زینتی
پرورش مرغ زینتی

حتما بخوانید: مشکلات پرورش مرغ بومی

آیا نگهداری مرغ زینتی در منزل امکان پذیر است؟

یکی از مهمترین مواردی که در خصوص پرورش مرغ زینتی مطرح می شود، آغاز این کار در منزل است. در این خصوص باید بگوییم به کلی پرورش مرغ زینتی را می توانید از هر محیطی آغاز کنید البته به شرط اینکه شرایط و بستر مناسب برای رشد پرنده به خوبی فراهم باشد. معمولا افرادی که پرورش مرغ زینتی در منزل را انتخاب می کنند نگاه اقتصادی چندانی به آن ندارند و تنها به عنوان سرگرمی نگاهی کوتاه مدت به آن خواهند داشت.

اما اگر شما بتوانید شرایط مورد نیاز را فراهم کنید حتما پرورش مرغ زینتی در منزل نیز برای شما امکان پذیر خواهد بود. یکی از ابتدایی ترین ابزار هایی که باید در منزل فراهم کنید، قفس های مخصوص نگهداری از مرغ است. غیر از قفس باید سعی کنید سیستم دانخوری و آبخوری سالمی را تهیه کنید.

 مرغ های زینتی ذاتا عاشق فضاهای آرام و بی سر و صدا هستند به همین خاطر باید محیط زندگی آنها را دور از هیاهو قرار دهید زیرا نسبت به سر و صدا واکنش نشان می دهند. در آخر باید حتما در نظر داشته باشید که دمای هوای محیطی که مرغ های زینتی را در آن نگهداری می کنید باید نه چندان سرد باشد و نه گرم. با تامین این شرایط امکان پرورش مرغ زینتی در منزل امکان پذیر است.

معرفی احتیاجات غذایی مرغ زینتی

اگر در صدد پرورش مرغ زینتی هستید حتما باید فکری برای تغذیه این پرندگان نیز بکنید. مرغ های زینتی بر خلاف مرغ های معمولی حساسیت بالایی در رابطه با تغذیه دارند به همین دلیل شما باید تغذیه روزانه ان ها را به طور مرتب تنظیم کنید. اما سوال مهمی که در خصوص تغذیه این پرندگان مطرح می شود نوع ماده غذایی این پرندگان است.

شما می توانید برای تغذیه این پرندگان از دانه ها و غلات ها، پلت های مخصوص، سبزیجات، گوشت ها و تخم مرغ های آبپز و پودر استخوان و گوشت استفاده کنید.این موارد ذکر شده جزو بهترین مواردی هستند که شما می توانید برای تغذیه این پرندگان فراهم کنید.

آشنایی با بازار خرید و فروش مرغ های زینتی

برای افرادی که پرورش مرغ زینتی در نظر دارند بازار خرید و فروش بسیار مهم است. در خصوص بازار فروش مرغ زینتی باید بدانید این پرنده در کشورمان بسیار محبوب است. برای مثال مرغ زینتی سلطان یکی از محبوب ترین مرغ های زینتی کشورمان است که افراد زیادی خواهان خرید آن هستند.

یکی دیگر از راه هایی که شما می توانید از طریق ان با فروش مرغ زینتی کسب درآمد کنید، پرورش و فروش آن به کشور های خارجی است. صادرات مرغ زینتی از نظر کسب درآمد می تواند سود بسیار خوبی را به شما برساند. کشور های حاشیه خلیج فارس به شدت خواهان خرید این پرنده هستند. پس تمرکز خود را بر پرورش مرغ زینتی بگذارید و هیچ نگرانی بابت فروش این پرنده در بازار کشورمان نداشته باشید.

کلام آخر

در این مطلب از سایت قفس بلدرچین با صفر تا صد پرورش مرغ زینتی و نقش قفس و آب‌خوری مناسب در رشد آن‌ها آشنا شدید. اگر قصد دارید این مرغ‌ها و پرندگان زینتی را در منزل یا سالن مناسبی پرورش دهید، باید به نکاتی که در این مطلب به آن اشاره کردیم توجه کنید. امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات لازم را به شما بدهیم.

سوالات متداول

دلایل پرورش مرغ زینتی چیست؟

داشتن زیبایی جذابیت، بی‌آزار بودنشان، نگهداری اسان و سودمند بودن

پرورش مرغ زینتی به چه روش هایی انجام می شود؟

صنعتی و خانگی

آیا جوجه‌کشی و پرورش مرغ زینتی در تمامی گونه ها شرایط یکسانی دارد؟

خیر، هر کدام از گونه‌های پرندگان زینتی نیاز به شرایط پرورش، نگهداری و رشد مخصوص و متفاوتی هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *