جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آجر فرمالین چیست و چه کاربردی دارد؟

آجر فرمالین

در واقع فرمالین، نوعی ماده شیمیایی است که از واکنش گرماده متانول و هوا ایجاد می‌شود. آجر فرمالین یکی از محصولاتی است که به‌عنوان یک ضدعفونی‌کننده قوی، ساده و وسیع‌الطیف درصنعت مورداستفاده قرار می‌گیرد. این آجر ضدعفونی‌کننده توسط تولید گاز فرمالدئید موجب نابودی و ازبین‌رفتن کلیه عوامل بیماری‌زا نظیر: ویروس، قارچ‌ها، باکتری‌ها و اسپورها می‌شود. این ماده مقرون‌به‌صرفه را می‌توانید از فروشگاه‌های مربوطه به‌صورت حضوری یا آنلاین خریداری کنید. هر بلوک از این محصول برای ضدعفونی‌کردن چهارصد مترمربع مکان‌دربسته کافی است. در ادامه بیشتر به این می‌پردازیم که آجر فرمالین چیست و نحوه کار با آن چگونه است. پس با ما همراه باشید تا با کاربردهای این محصول بهتر آشنا شوید.

آجر فرمالین چیست
آجر فرمالین چیست

موارد مصرف بلوک آجر فرمالین چیست؟

این آجر درصنعت کاربردهای فراوانی داردکه درادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد و یکی‌از ساده‌ترین و راحت‌ترین روش‌های ضدعفونی‌کردن محسوب می‌شود.

واحد مرغداری

در قسمت سالن مرغداری، ماشین جوجه‌کشی، انبار موادغذایی طیور و وسایل نقلیه حمل‌مرغ و جوجه مورداستفاده قرار می‌گیرد. این محصول حتی برای ضدعفونی‌کردن تخم پرندگان نیز مناسب است. درحین این که دستگاه روشن است، با قراردادن تخم‌ها به مدت‌زمان حداکثر 15 دقیقه درمعرض این‌گاز، فرآیند ضدعفونی‌کردن کاملاً انجام خواهد شد.

واحد دامپروری

در قسمت سالن گاوداری‌ها، بخش شیردوشی دام، اتاق زایمان دام، انبار علوفه و کاه، وسایل نقلیه حمل گوشت و دام مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کارخانه‌ها و صنایع

کاربرد صنعتی آجر فرمالین چیست ؟! این ماده درصنایع لبنی، دارویی، غذایی ‌وبهداشتی جهت ضدعفونی‌کردن سالن تولید محصول، سالن بسته‌بندی محصول، انبار و آزمایشگاه مورداستفاده قرار می‌گیرد.

سایر محل‌ها

کاربرد این ماده ضدعفونی‌کننده به‌قدری بالاست که حتی از آن در ضدعفونی نمودن انبار مواد غذایی حیوانات و انسان، کشتارگاه‌ها، شانه‌های زنبورعسل و سردخانه، قطار، هواپیما و کشتی استفاده می‌شود.

آجر فرمالین چیست
آجر فرمالین چیست

حتما بخوانید: پرورش بلدرچین تخمگذار

نکات مهم در مصرف آجر فرمالین چیست؟

استفاده از گاز فرمیک آلدئید جهت ضدعفونی‌کردن به دلیل بی‌رنگ بودن باید بااحتیاط مصرف شود؛ بنابراین هنگام استفاده از این ماده به‌تمامی کارکنان اطلاع‌رسانی کنید. پس از سوختن فیلر، بلوک‌ها نیز می‌سوزند و دود ایجاد می‌کنند، ازآنجاکه این دود برای انسان خطرناک است، امروزه به‌منظور استفاده راحت‌تر از آجر فرمالین، مقدار دود خارج شده از آن تا حد ممکن کاهش‌یافته است، اما همچنان باید در مصرف آن احتیاط کرد.

 مزیت‌های استفاده از بلوک آجر فرمالین چیست؟

در ادامه مقاله آجر فرمالین چیست، به شرح مزیت‌های محصول می‌پردازیم.

  • استفاده از آجر فرمالین سبب صرفه‌جویی در وقت و هزینه و حتی نیروی‌کار و مواد مصرفی می‌شود.
  • آجر فرمالین حاوی گاز کامل فرمیک آلدئید است که کشش سطحی کمی دارد، همچنین این گاز از هوا سبک‌تر است به همین دلیل می‌تواند در کلیه منافذ و درزهای کوچک هم نفوذ کند و آن‌ها را ضدعفونی نماید.
  • حمل‌ونقل و انبارکردن این بلوک‌ آجر فرمالین راحت و بدون دردسر است و فضای اشغالی بسیار کمی ایجاد می‌کند.
  • هنگام مصرف آجر فرمالین در زمان سوختن باید تمام نکات ایمنی را رعایت کرد، زیرا این بلوک با سوختن خود خطراتی را به همراه دارد که شامل: تولید واکنش‌های شیمیایی سمی، سوختگی پوست، بروز انواع مشکلات و حساسیت‌های پوستی و مشکلات‌تنفسی به همراه خواهد داشت. اما چنانچه این‌کار با دقت کافی و رعایت نکات ایمنی انجام شود، بسیار سودمند خواهد بود.
  • گاز آجر فرمالین هیچ اثر مخربی بر محیط و لوازم همراه آن نخواهد داشت.
  • مهم‌ترین مزیت‌ آجر فرمالین چیست ؟ این است که گاز موجود در آن به‌صورت آهسته پخش می‌شود و کند بودن این روند سبب افزایش راندمان و فرصت بیشتر در نابودی عوامل بیماری‌زا و میکروب‌ها خواهد شد.
  • استفاده از این بلوک‌های ضدعفونی‌کننده به شما کمک می‌کند تا باکیفیت بالاتری به ضدعفونی محل بپردازید.
  • هزینه آجر فرمالین در مقایسه با دیگر مواد ضدعفونی‌کننده مناسب‌تر است و دسترسی به آن آسان است. درنتیجه به‌راحتی می‌توان آن را از فروشگاه‌های لوازم کشاورزی و سایت‌های آنلاین مربوطه تهیه کرد.
آجر فرمالین چیست
آجر فرمالین چیست

حتما بخوانید: پرورش کبک بهتر است یا بلدرچین؟

روش استفاده از بلوک‌های ضدعفونی‌کننده فرمالین

در ادامه مقاله آجر فرمالین چیست ؟ به نحوه مصرف این محصول خواهیم پرداخت.

مرحله اول: کسی‌که این عمل را انجام می‌دهد، بهتر است از ماسک و لباس مخصوص استفاده کند و کلیه نکات ایمنی را رعایت نماید.

مرحله دوم: در ازای هر مترمکعب حدود ۱٫۵ الی ۲ گرم از آجر فرمالین را جدا کرده و بر اساس دستورالعمل استفاده می‌کنیم؛ وزن کلی بلوک حدود 300 گرم است

مرحله سوم: آجر فرمالین را جهت شعله‌ور سازی آتش زده و حدود سی الی شصت ثانیه صبر می‌کنیم.

مرحله چهارم: پس از این مدت‌زمان با یک تکان شدید اقدام به خاموشی بلوک می‌کنیم تا دود آن پخش شود.

مرحله پنج: آجر فرمالین سوخته شده را درحالت عمودی قرارداده و اجازه می‌دهیم تا به‌طور کامل بسوزد.

مرحله شش: فوراً محل را ترک‌کرده و به مدت‌زمان حدود شش ساعت فضایی که می‌خواهیم ضدعفونی شود را بسته نگه‌می‌داریم.

نکته: جهت ضدعفونی‌کردن دستگاه با دود باید مقدار ۱٫۵ گرم بلوک ضدعفونی را با ۲۰ گرم پرمنگنات پتاسیم و ۴۰ سی‌سی فرمالین ۴۰% مخلوط کنیم و مورداستفاده قرار دهیم.

موارد احتیاط:

  • هنگام پخش گاز آجر فرمالین کلیه درب‌ها و پنجره‌ها را ببندید و خودتان فوراً محل را ترک کنید.
  • دقت کنید فن سالن یا انبار خاموش باشد تا گاز بتواند به‌صورت کامل فرآیند ضدعفونی‌کردن را انجام دهد.
  • حتماً از ماسک مخصوص استفاده نمایید و از بوییدن حتی مقدار بسیارکمی ‌گاز خودداری کنید. زیرا گاز حاصل از سوختن آجر فرمالین بسیار سمی و سرطان‌زا است.
  • آجر فرمالین را هرگز در مکان‌های قابل اشتعال قرار ندهید، بهترین محل برای نگهداری این ماده محلی خشک و خنک است.
  • اگر در سالن دامداری یا مرغداری از این بلوک استفاده می‌کنید پس از فرآیند ضدعفونی‌کردن، هواکش‌ها و فن‌های سالن را روشن کنید و پس از 24 ساعت دام یا جوجه‌ها را وارد سالن نمایید.
  • بر اساس استاندارهای ضدعفونی از این ماده در محل موردنظر استفاده نمایید.
  • همچنین این بلوک‌ها را حتماً دور از کودکان نگهداری کنید.

امیدواریم که در مقاله آجر فرمالین چیست، با این محصول به‌طور کامل آشنا شده باشد، برای تهیه این ماده حتماً از مراکز معتبر خرید خود را انجام دهید.

سوالات متداول

فرمالین چیست؟

در واقع فرمالین، نوعی ماده شیمیایی است که از واکنش گرماده متانول و هوا ایجاد می‌شود. آجر فرمالین یکی از محصولاتی است که به‌عنوان یک ضدعفونی‌کننده قوی، ساده و وسیع‌الطیف درصنعت مورداستفاده قرار می‌گیرد. این آجر ضدعفونی‌کننده توسط تولید گاز فرمالدئید موجب نابودی و ازبین‌رفتن کلیه عوامل بیماری‌زا نظیر: ویروس، قارچ‌ها، باکتری‌ها و اسپورها می‌شود. این ماده مقرون‌به‌صرفه را می‌توانید از فروشگاه‌های مربوطه به‌صورت حضوری یا آنلاین خریداری کنید.

موارد مصرف بلوک آجر فرمالین چیست؟

واحد مرغداری، دامداری، دامپروری، صنایع لبنی، دارویی، غذایی ‌وبهداشتی جهت ضدعفونی‌کردن سالن تولید محصول، سالن بسته‌بندی محصول، انبار و آزمایشگاه

نکات مهم در مصرف آجر فرمالین چیست؟

استفاده از گاز فرمیک آلدئید جهت ضدعفونی‌کردن به دلیل بی‌رنگ بودن باید بااحتیاط مصرف شود؛ بنابراین هنگام استفاده از این ماده به‌تمامی کارکنان اطلاع‌رسانی کنید. پس از سوختن فیلر، بلوک‌ها نیز می‌سوزند و دود ایجاد می‌کنند، ازآنجاکه این دود برای انسان خطرناک است، امروزه به‌منظور استفاده راحت‌تر از آجر فرمالین، مقدار دود خارج شده از آن تا حد ممکن کاهش‌یافته است، اما همچنان باید در مصرف آن احتیاط کرد.

8 پاسخ

  1. سلام من از این محصول برای سردخانه نگهداری میوه استفاده میکنمبعد از بارگیری محصول استفاده از این محصول آیا تاثیری در بو و طعم میوه داره یا نه؟ آیا اثری از این گاز بعد از ۲۴ ساعت روی محصول میمونه؟ ممنون از راهنماییتون

    1. سلام و احترام، گاز تولید شده توسط آجر فرمالین سمی میباشد. برای ضدعفونی سردخانه خالی در صورتی که تا ۴۸ ساعت بعد از استفاده میوه ای وارد سردخانه نشود مانعی ندارد.
      سوالی بود در خدمتتون هستیم

  2. سلام
    خسته نباشید وقتتون بخیر
    ببخشید بعد از استفاده از آجر و ۲۴ ساعت بعد از تهویه آیا گاز سمی روی سطوح باقی میماند؟
    من برای ضد عفونی محل نگهداری گربه ها میخوام استفاده کنم
    خواستم بدونم بعدش اگه سطح کف اتاق رو لیس بزنن مشکلی براشون پیش نمیاد
    🙏🙏🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *