جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آموزش پرورش کبوتر + نکات ضروری در پرورش

کبوتر

آموزش پرورش کبوتر یکی از کارهای پر چالشی است که کاربرانی که به این امر علاقه دارند از قبل باید اطلاعات لازم برای حل چالش‌های پیش رو را در آن به دست بیاورند. پیچیدگی‌های زیادی در پرورش کبوتر وجود دارد. از تشخیص کبوتر نر و ماده گرفته تا ایجاد شرایط مناسب برای جفت‌گیری آن‌ها و همچنین شرایط مناسب برای نگهداری آن‌ها همگی از جمله پیش نیازهایی است که در آموزش پرورش کبوتر به آن خواهیم پرداخت. برای اینکه با پرورش کبوتر بیشتر آشنا شوید در ادامه این مطلب با سایت قفس بلدرچین همراه باشید. مطالعه این مطلب 5 دقیقه وقت نیاز دارد.

پرورش کبوتر از سنین پایین

اولین نکته‌ای که در آموزش پرورش کبوتر لازم است به آن توجه داشته باشید، این است که بهتر است این پرنده را در سنین پایین برای پرورش انتخاب کرده تا به مرور کبوتر با محیط آشنا شود. غریبه بودن با محیط مشکلات زیادی در پرورش این پرنده برای شما ایجاد خواهد کرد. از این رو بهتر است به دنبال کبوترهای سنین پایین باشید و یا با تهیه کبوترهای نر و ماده تخم‌های آن‌ها را بعد از جوجه شدن پرورش دهید.

آموزش پرورش کبوتر
آموزش پرورش کبوتر

بیشتر بخوانید: آموزش جوجه کشی کبوتر و تمام نکات ضروری که باید بدانید

ایجاد فضای مناسب برای پرورش کبوتر

در قدم دوم از پرورش کبوتر شما باید فضای مناسب برای آن‌ها فراهم آورید. دقت کنید که علاوه بر ایجاد ما و رطوبت کافی کبوترها نیاز به فضایی تمیز دارند. از این رو شرایط باید به گونه‌ای باشد که فضولات کبوترها را در قسمت‌های مخصوصی جمع شود. محلی مناسب برای آب و غذا نیز باید برای آن‌ها تعبیه شده باشد. برای اینکه خیال خود را راحت کنید می‌توانید در این مواقع از قفسه‌های صنعتی استفاده کنید.

با استفاده از قفسه‌های صنعتی برای پرورش کبوتر:

  • محیطی تمیز برای زندگی آن‌ها فراهم خواهید کرد.
  • در فضا کامل‌ترین صرفه جویی را خواهید داشت.
  • بستر کبوترها خیس نخواهد بود.
  • راحت‌تر می‌توانید کبوترها را آمارگیری کنید.
  • تلفات کمتر را در پرورش این پرنده مشاهده خواهید نمود.

و ده‌ها مزیت دیگر که تنها با یک بار تهیه قفسه‌های صنعتی به آن دسترسی پیدا خواهید نمود.

پرورش کبوتر
پرورش کبوتر

بیشتر بخوانید: خواص گوشت غاز

جفت‌گیری کبوترها در آموزش پرورش کبوتر

کبوترها در سنین 5 تا 8 ماهگی به بلوغ رسیده و می‌توانند برای تخم‌گذاری آماده شوند. از این رو در این سنین و کمی بیشتر می‌توانید با قرار دادن دو کبوتر نر و ماده در یک قفس آن‌ها را برای جفت‌گیری آماده کرده و تخم‌های آن‌ها را برای جوجه‌کشی استفاده کنید. کبوتر در هر بار تخم‌گذاری دو تخم می‌گذارد. برای تشخیص کبوتر نر و ماده در هنگام انتخاب نیز می‌توانید از مواردی مانند صدای بق بقو، نوک درشت بودن کبوترهای نر و مواردی از این دست برای این تشخیص استفاده نمایید.

جفت‌گیری کبوترها

در این قسمت از آموزش پرورش کبوتر به نحوه جفت‌گیری آن‌ها می‌پردازیم. برای اینکه کبوترها با هم جفت‌گیری داشته باشند، بایستی آن‌ها را به یک قفس مشترک انتقال دهید. البته برای جلوگیری از نوک زدن، بهتر است ابتدا دو قفس کنار هم استفاده کنید و کم‌کم قفس مشترکی برای این منظور در نظر بگیرید. برای نگهداری کبوترها در قفس برای جفت‌گیری استفاده از قفس‌های فلزی مکعب مربعی به ضلع 30 سانتی‌متر می‌تواند گزینه مناسبی باشد. برای این منظور هم می‌توانید از قفسه‌های صنعتی استفاده کنید تا خیال شما از بابت سلامت پرنده‌ها نیز راحت باشد. بعد از جفت‌گیری هم می‌توانید کبوترها را دوباره به کنار سایر کبوترها باز گردانید.

قفس پرورش کبوتر
قفس پرورش کبوتر

بیشتر بخوانید: غذای بلدرچین چیست؟؟؟ [ دان و آب بلدرچین + شرایط ]

جمع‌بندی آموزش پرورش کبوتر

در این مقاله سایت قفس بلدرچین به بررسی نکات مهم و ضروری برای آموزش پرورش کبوتر پرداختیم و استفاده از این نکات در درجه اول باعث می‌شود با صرف هزینه‌های کمتری مراحل پرورش کبوترها را بگذرانید. متاسفانه خیلی از افراد بدون اطلاع و بدون رعایت نقطه نظرات بهداشتی و آموزشی، اقدام به پرورش کبوتر می‌نمایند که در مدت کوتاهی سرمایه‌های خود را از دست می‌دهند. برای جلوگیری از این خسران بهتر است با رعایت نکات به صورت قدم به قدم و استاندارد مراحل پرورش کبوتر را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *