جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آموزش کار با دستگاه جوجه‌ کشی + [ تمام نکات لازم ]

آموزش کار با دستگاه جوجه‌ کشی

دستگاه جوجه‌ کشی یک روش مصنوعی برای افزایش تعداد جوجه‌ها در شرایطی است که شبیه محیط طبیعی برای پرورش تخم‌مرغ‌ها باشد. در اصل، کاربرد دستگاه جوجه‌ کشی آن است که به شما این امکان را بدهد، بدون داشتن مرغ‌کرچ، جوجه داشته باشید. انکوباتورها (لوازم آزمایشگاهی)، شرایط محیطی مناسب جوجه‌ کشی یک مرغ پرورش یافته برای تخم‌های بارور، از جمله دما، رطوبت و سطح تهویه مناسب را تقلید می‌کنند. برای موفقیت در کار با دستگاه جوجه‌ کشی برای تخم‌گذاری، باید دستگاه جوجه‌ کشی را به درستی کنترل کرده و تنظیمات را در طول دوره جوجه‌ کشی ثابت نگه دارید.

 آموزش کار با دستگاه جوجه‌ کشی

آموزش کار با دستگاه جوجه کشی به شرح زیر می باشد.

قسمت 1: آماده سازی برای استفاده از دستگاه جوجه‌ کشی

1: دستگاه جوجه‌ کشی مناسبی را طبق انتظارات خود پیدا کرده و خریداری کنید. شما به دستورالعمل‌های مربوط به نوع و مدلی که قصد استفاده از آن را دارید نیاز خواهید داشت، با این حال دستورالعمل‌های ارائه شده در اینجا برای اکثر دستگاه جوجه‌کشی قابل استفاده است.

توجه داشته باشید که کم ‌هزینه‌ترین دستگاه‌های جوجه‌کشی فقط دارای کنترل دستی هستند. این بدان معناست که شما باید بارها در روز درجه حرارت ، چرخش و رطوبت را با دقت کنترل کنید. مدل‌های گران قیمت دارای کنترل‌های خودکار برای این فرآیندها هستند که شما را ملزم می‌کند نظارت کمی کمتر – هر چند هنوز روزانه – انجام دهید.

*  اگر دستورالعمل کار با دستگاه جوجه‌ کشی را در جعبه‌ی دستگاه پیدا نکردید، شماره سریال و نام سازنده دستگاه را بر روی دستگاه جوجه‌کشی پیدا کنید، سپس وب‌سایت شرکت سازنده را جستجوکرده و جهت دریافت دستور العمل‌ها با تلفن یا ایمیل بخش خدمات مشتری شرکت تماس بگیرید.

کار با دستگاه جوجه کشی
کار با دستگاه جوجه‌کشی

حتما بخوانید: معرفی انواع دستگاه جوجه کشی مرغ

2: دستگاه جوجه کشی را تمیز کنید | کار با دستگاه جوجه‌ کشی

ابتدا گرد و غبار را از تمام سطوح دستگاه جوجه‌کشی با دقت پاک کرده، سپس همه سطوح را با یک پارچه تمیز یا اسفنج آغشته به محلول سفید کننده رقیق شده، تمیز کنید. (20 قطره سفید کننده خانگی را در 1 لیتر آب مخلوط کنید.) برای محافظت از دستان خود در برابر سفیدکننده از دستکش استفاده کنید. اجازه دهید دستگاه جوجه‌کشی قبل از وصل کردن به برق برای استفاده کاملاً خشک شود.

* مرحله تمیزکردن در صورتی که دستگاه جوجه‌کشی را دست دوم خریداری کرده‌اید یا در انبار برای مدت طولانی نگه‌داشته‌اید، ضروری است.

* به خاطر داشته باشید که رعایت بهداشت بسیار مهم است. بیماری‌ها می‌توانند از طریق پوسته تخم‌مرغ به جنین در حال رشد منتقل گردند.

3-دستگاه جوجه‌کشی را در محیطی با نوسان‌های پایین از نظر دما قرار دهید

شرایط ایده آل اتاق 70-75 درجه فارنهایت است. از قرار دادن دستگاه جوجه‌کشی در نزدیک پنجره، دریچه هوا یا هر منطقه دیگری که دارای جریان ورودی یا خروجی هوا است، خودداری کنید

4: سیم دستگاه را به پریز برق وصل کنید.

اطمینان حاصل کنید که سیم را به پریزی وصل می‌کنید که به راحتی بتواند از آن جدا شود، و همچنین بررسی کنید که پریز دارای محافظ جریان برق باشد.

5: آب گرم را به ظرف رطوبت دستگاه جوجه‌کشی اضافه کنید.

برای اطمینان از حجم صحیح آب برای افزودن به دستگاه جوجه‌کشی، حتما به دفترچه‎ی آموزش کار با دستگاه جوجه‌ کشی مراجعه کنید.

6:درجه حرارت دستگاه جوجه‌کشی را کالیبره کنید.

شما باید دستگاه جوجه‌کشی را کالیبره کنید تا مطمئن شوید که درجه حرارت، در حداقل 24 ساعت قبل از جوجه‌کشی تخم‌مرغ پایدار است. منبع حرارت را تنظیم کنید تا دما بین 99 تا 102 درجه فارنهایت (37.2 تا 38.9 درجه سانتیگراد) خوانده شود. تعیین دمای مناسب دستگاه جوجه‌کشی بسیار مهم است. دمای پایین می‌تواند جنین را از رشد باز دارد، در حالی که دمای بیش از حد بالا باعث از بین رفتن یا ایجاد ناهنجاری در جنین  می‌شود.

7: 24 ساعت صبر کنید و دما را دوباره بررسی کنید.

دما هنوز باید در محدوده مورد نظر باشد. اگر دما خارج از محدوده مورد نظر متغیر بود، تخم‌مرغ را اضافه نکنید. برای آموزش کالیبره کردن دستگاه به دستورالعمل آموزش کار با دستگاه جوجه کشی دستگاه خود مراجعه کنید.

8: تخم‌های بارور را برای جوجه‌کشی استفاده کنید.

شما می‌خواهید تخم‌ها را در مدت 7 تا 10 روز پس از تخم‌گذاری جوجه‌کشی کنید. میزان زنده ماندن با افزایش سن تخم کاهش می‌یابد. بنابراین سعی نکنید تخم‌مرغ‌هایی را که از سوپر مارکت خریداری کرده‌اید انکوبه کنید. تخم‌های فروخته شده در فروشگاه‌ها نابارور بوده و جوجه‌ای از آن خارج نمی‌شوند.

در نظر بگیرید که با چند تخم می‌خواهید جوجه‌کشی کنید. توجه داشته باشید که بسیار نادر است که همه تخم‌ها جوجه‌ریزی کنند. همیشه گونه‌های خاصی از بقای بیشتری نسبت به بقیه، برخوردار هستند. شما می‌توانید انتظار داشته باشید که حدود 50-75٪ تخم‌های بارور جوجه‌ریزی کنند.، اگرچه ممکن است این مقدار بیشتر شود.

*  تخم‌مرغ‌ها را در کارتن‌هایی در دمای 40 تا 70 درجه فارنهایت (4.5 تا 21.1 درجه سانتی‌گراد) تا زمان جوجه‌کشی نگهداری کنید.

قسمت دوم کار با دستگاه جوجه‌ کشی: جوجه‌کشی مصنوعی تخم‌مرغ با دستگاه جوجه‌کشی

1: قبل از لمس تخم‌مرغ برای قرار دادن در دستگاه جوجه‌کشی، دستان خود را بشویید.

در زمان کار با تخم‌مرغ یا دستگاه جوجه‌کشی حتما دستان خود را ضدعفونی کنید، این مورد باعث می‌شود که از انتشار هرگونه باکتری، به‌طور بالقوه به تخم یا محیط اطراف آ‌ن‌ها جلوگیری شود.

2: تخم‌های بارور را قبل از کار با دستگاه جوجه‌ کشی در دمای اتاق گرم کنید.

گرم نگه‌داشتن تخم‌مرغ ها، میزان و مدت زمان نوسان دما آن را در دستگاه جوجه‌کشی پس از افزودن تخم‌ها کاهش می دهد.

3: هر طرف تخم مرغ را با مداد علامت‌گذاری کنید.

به سادگی، نماد دلخواه خود را در یک‌طرف و سپس نمادی متفاوت را در طرف دیگر تخم‌ها بکشید. علامت‌گذاری تخم‌مرغ‌ها به این روش به شما کمک می‌کند، تا ترتیب چرخش تخم‌مرغ را به‌خاطر بسپارید.

* در بحث آموزش کار با دستگاه جوجه کشی در این مقاله توصیه می‌شود که از روش مرسوم X و O برای نشانه‌گذاری هر طرف تخم‌مرغ استفاده کنید.

کار با دستگاه جوجه کشی
کار با دستگاه جوجه‌ کشی

حتما بخوانید: آموزش جوجه کشی بلدرچین و تمامی نکاتی که باید بدانید

4: تخم مرغ ها را با دقت داخل دستگاه جوجه کشی قرار دهید.

قبل از کار با دستگاه جوجه‌ کشی، مطمئن شوید که تخم‌مرغ‌ها به پهلو قرار گرفته‌اند. انتهای بزرگتر هر تخم‌مرغ باید کمی بالاتر از انتهای نوک‌تیز آن باشد. این امر بسیار مهم است، زیرا اگر انتهای نوک تیز پایین‌تر باشد، وقتی زمان برداشت تخم‌مرغ می‌رسد، ممکن است عدم رعایت این مورد باعث شکستن پوسته آن‌ها شود.

*  در روش جوجه‌کشی صحیح باید اطمینان حاصل کرد که تخم‌ها به‌طور مساوی از هم فاصله داشته باشند و خیلی نزدیک لبه‌های دستگاه جوجه‌کشی یا منبع گرما نباشند.

5: بعد از افزودن تخم‌مرغ اجازه دهید دمای دستگاه جوجه‌کشی کاهش یابد.

بعد از اینکه تخم‌ها را وارد دستگاه جوجه‌کشی کردید، دما به‌طور موقت کاهش می‌یابد، جهت کالیبره دستگاه جوجه‌کشی، باید دوباره تنظیمات را انجام دهید.

* برای جبران این نوسان، دما را افزایش ندهید. انجام این‌کار می‌تواند به جنین شما آسیب برساند یا آن را بکشد.

6: روز و مقدار زمان مناسب برای انکوباسیون تخم مرغ را در یک تقویم مشخص کنید.

شما باید بتوانید تاریخ تخم‌گذاری‌ها را بر اساس میانگین زمان‌های جوجه‌کشی برای گونه‌های پرنده‌ای که می‌خواهید از آن‌ها جوجه‌ریزی کنید، برآورد کنید. به عنوان مثال، تخم‌مرغ به‌طور معمول 21 روز طول می‌کشد تا تخم بگذارد، در حالی‌که برای اردک و طاووس ممکن است 28 روز طول بکشد. این جدول‌های زمان‌بندی، به‌طور معمول در دفترچه‌های آموزش کار با دستگاه جوجه‌ کشی آورده می‌شود.

7: تخم‌مرغ‌ها را حداقل سه بار در روز بچرخانید.

چرخاندن تخم‌ها و تغییر موقعیت آن‌ها به کاهش اثرات هرگونه نوسان دما کمک می‌کند. چرخش در واقع نوعی تقلید از رفتار مرغ است.

قسمت 4: جوجه‌کشی تخم مرغ | کار با دستگاه جوجه‌ کشی

1: برای جوجه‌کشی آماده شوید.

چرخش و چرخاندن تخم‌مرغ را که مهم‌ترین مورد، در بحث شرایط کار با دستگاه جوجه‌ کشی بود را سه روز قبل از زمان تخمین تخم‌گذاری متوقف کنید. بیشتر تخمک‌های زنده در یک دوره 24 ساعته تخم‌ریزی می‌کنند.

2: پارچه متخلخلی را زیر سینی تخم مرغ قرار دهید.

پارچه متخلخل به گرفتن تکه‌های پوسته تخم‌مرغ و سایر مواد در حین و پس از تخم‌گذاری تخم کمک می‌کند.

3: سطح رطوبت را در دستگاه جوجه‌کشی افزایش دهید.

سطح رطوبت باید 65 باشد. برای افزایش رطوبت، آب یا اسفنج بیشتری را به تشتک آب اضافه کنید.

4: دستگاه جوجه‌کشی را تا بعد از خروج جوجه ها بسته نگه دارید.

تا سه روز پس از جوجه‌کشی آن باز نکنید

5: جوجه‌ها را به منطقه خشک آماده شده برسانید.

مهم است که جوجه‌ها در دستگاه جوجه‌کشی بمانند تا کاملاً خشک شوند. این مورد دربحث روش جوجه‌کشی صحیح می‌تواند چهار تا شش ساعت طول بکشد.

6: پوسته‌های خالی را از دستگاه جوجه‌کشی خارج کرده و آن را تمیز کنید.

هنگامی که دستگاه جوجه‌کشی تمیز شد، می‌توانید فرآیند کار با دستگاه جوجه‌ کشی را از نو شروع کنید!

نکات

*تخم ها را در موقعیت‌های مختلف در دستگاه جوجه‌کشی حرکت دهید.

*چرخاندن تخم‌ها را در سه‌روز آخر جوجه‌کشی متوقف کنید.

8: سطح رطوبت را در دستگاه جوجه‌کشی تنظیم کنید.

تنظیم رطوبت مناسب در بحث شرایط کار با دستگاه جوجه‌ کشی باید در طول دوره حدود 45 تا 50 درصد باشد، مگر برای سه‌روزی که ذکر شد باید به 65 درصد برسد. بسته به نوع تخم‌مرغی که مایل به جوجه‌ریزی هستید، ممکن است به سطح رطوبت بیشتر یا پایین‌تر نیاز داشته باشید

9: اطمینان حاصل کنید که دستگاه جوجه‌کشی دارای تهویه مناسب است.

برای کار با دستگاه جوجه‌ کشی باید در طرفین و بالای آن دهانه‌ای وجود داشته باشد تا عبور جریان‌هوا امکان‌پذیر باشد.

قسمت سوم: Candling تخم مرغ ها

1: تخم مرغ‌ها را بعد از 7 تا 10 روز کندل کنید.

کندل کردن تخم‌ها مربوط به زمانی است که از منبع نور برای مشاهده فضای‌جنین در تخمک استفاده می‌کنید. پس از 7 تا 10 روز، شما باید رشد جنین را مشاهده کنید. کندلینگ به‌شما این امکان را می‌دهد تخمک‌هایی که جنین زنده ندارند را حذف کنید.

2: یک قوطی قلع را پیدا کنید که روی یک لامپ قرار گیرد.

در قوطی یا جعبه ای که قطر آن کوچک‌تر از تخم مرغ است را برش دهید و لامپ را روشن کنید. یکی از تخم‌مرغ‌ها را برداشته و روی سوراخ نگه‌دارید. اگر جنین درحال رشد باشد، باید توده‌ای کدر را مشاهده کنید. اگر تخمک شفاف به نظر برسد، جنین رشد نکرده است یا ممکن است، تخمک در وهله اول بارور نشده باشد.

کار با دستگاه جوجه کشی
کار با دستگاه جوجه‌ کشی

حتما بخوانید: آموزش جوجه کشی قرقاول + جزییاتی که باید بدانید

3: تخم‌هایی که رویان در حال رشد را نشان نمی‌دهد، از دستگاه جوجه‌کشی خارج کنید. این تخم‌ها زنده نیستند و جوجه‌ریزی صورت نمی‌گیرد. بنابراین استفاده از آن‌ها برای کار با دستگاه جوجه‌ کشی بی‌فایده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *