جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راه‌های افزایش تخمگذاری قرقاول

پرورش قرقاول

قرقاول پرنده‌ای با پر و بال رنگارنگ، بسیار زیبا و باشکوه است که از سال‌ها پیش، برای گوشت لذیذش شکار می‌شده است. گوشت این پرنده به دلیل بافت منحصر به فرد و طعم خوبش، همواره در بین علاقه‌مندان به گوشت شکار، پرطرفدار بوده است. امروزه با مورد تهدید قرار گرفتن نسل این پرنده زیبا در طبیعت، پرورش‌دهندگان پرندگان، به پرورش قرقاول به صورت صنعتی و انبوه می‌پردازند. این پرنده در محیط طبیعی تخمگذاری کمی داشته و می‌توان گفت به صورت فصلی، تخمگذاری می‌کند. یکی از دغدغه‌های پرورش دهندگان همواره افزایش تخمگذاری قرقاول با روش‌های گوناگون برای افزایش تولید بوده است. در این مقاله قصد داریم تا با روش‌هایی که برای بهتر شدن تخمگذاری این پرنده به کار می‌رود، بیشتر آشنا شویم.

افزایش تخمگذاری قرقاول
افزایش تخمگذاری قرقاول

درباره قرقاول

قرقاول پرنده‌ای زیبا و با شکوه از رسته «ماکیان سانان» است که بومی کشورهای آسیایی و به خصوص منطقه «قفقاز» در شرق دریای خزر است. این پرنده در قرن‌های گذشته توسط رومیان به اروپا برده شده و هم اکنون در بیشتر مناطق جهان، به صورت وحشی زندگی می‌کند. قرقاول به دلیل دم بلند و راه رفتن زیبایش همواره مورد توجه بوده است اما بیشتر به دلیل گوشت بسیار لذیذش شکار می‌شده است.

این پرنده در علفزارها و بر روی درختان زندگی می‌کند و از دانه‌ها، غلات، میوه‌ها و حشرات تغذیه می‌کند. قرقاول‌های نر و ماده از لحاظ ظاهری با هم متفاوتند. پرنده نر کمی بزرگ‌تر است و دم بلندتر و پر و بالی درخشان‌تر و با رنگ‌های زنده‌تر دارد. فصل تولید مثل و تخم‌گذاری این پرنده، اوسط اردیبهشت ماه در هر سال است که این پرنده در هر بار تخمگذاری که به صورت سالیانه است، به طور تقریبی 12 تخم می‌گذارد.

قرقاول از چه زمانی شروع به تخمگذاری می‌کند؟

سن شروع تخمگذاری قرقاول‌ها، به سن بلوغ آنها بستگی دارد. البته این زمان در تمام نژادهای قرقاول یکسان نیست. بعضی نژادها زودتر و برخی دیرتر شروع به تخمگذاری می‌کنند. قرقاول نژاد آمریکایی که برای پرورش قرقاول در اسارت به کار می‌رود، در حدود 1 سالگی شروع به تخم‌گذاری می‌کند. بلوغ به موقع پرنده می‌تواند باعث افزایش تخمگذاری قرقاول شود.

میزان تخمگذاری قرقاول‌ها

قرقاول‌ها از جمله پرندگانی هستند که فصل خاصی برای تخمگذاری داشته و فقط در همان فصل تخمگذاری می‌کنند. میزان تخمگذاری این پرنده نیز، نسبت به دیگر طیور کمتر است. قرقاول‌های وحشی در سال حدود 12 تخم می‌گذارند اما پرندگان پرورشی سالیانه و به طور متوسط حدود 30 تخم تولید می‌کنند. البته این تعداد بین 25 تا 35 تخم بنا به شرایط می‌تواند متغیر باشد. پس از آن در حدود 25 روز نیز طول می‌کشد تا جوجه قرقاول‌ها سر از تخم بیرون بیاورند.

افزایش تخمگذاری قرقاول
افزایش تخمگذاری قرقاول

حتما بخوانید: معرفی انواع قرقاول و نژادهای قرقاول به طور کامل

راهکارهایی برای افزایش تخمگذاری قرقاول

عوامل زیادی در میزان تخمگذاری قرقاول موثر است. به علت اینکه این پرنده در زمان‌های محدودی در سال اقدام به تخمگذاری می‌کند و علاوه بر آن تعداد تخم‌ها نیز محدود است، این عوامل و راهکارها می‌تواند برای افزایش سوددهی واحد تولیدی شما نقش بسیار مهمی ایفا نماید.

1.    جیره غذایی

میزان و ارزش غذایی جیره این پرنده، اصلی‌ترین عامل در افزایش تخمگذاری قرقاول به شمار می‌رود. جیره غذایی بر روی کیفیت گوشت و میزان وزن‌گیری این پرنده نیز تاثیر مستقیم دارد.  میزان پروتئین، ویتامین و مواد معدنی موجود در جیره غذایی در رشد پرنده و زمان رسیدن به سن تخمگذاری موثر است. پروتئین در غذای قرقاول‌ها در این میان از همه مهم‌تر است. میزان پروتئین در غذای جوجه قرقاول باید در حدود 28 درصد و برای قرقاول‌های بالغ در حدود 24 درصد باشد. دان مقوی و مغذی هم باعث بلوغ به موقع قرقاول می‌شود و هم نیازهای تغذیه‌ای پرنده را برای تخمگذاری بعد از بلوغ، فراهم می‌کند.

2.    توجه به شرایط جفت‌گیری

شما باید تعداد مناسب برای نگهداری از قرقاول‌های نر و ماده را بدانید و تعداد مناسبی از آنها را در کنار هم نگهداری نمایید. همچنین باید شرایط را برای زمان جفتگیری  قرقاول‌ها که فصل بهار است، فراهم کنید.

3.    شرایط محل نگهداری

شرایط لانه قرقاول‌ ها نیز بر کاهش یا افزایش تخمگذاری قرقاول، موثر است. آب و هوای تمیز و دور بودن از آب و هوا و شرایط زندگی شهری مانند سرو صدا، باعث افزایش میزان تخمگذاری این پرنده می‌شود. میزان نوردهی سالن نگهداری قرقاول نیز بر روی تخمگذاری این پرنده تاثیر مستقیم دارد. استفاده از قفس‌های مخصوص در پرورش پرندگان در افزایش راندمان تولید بسیار موثر است. این قفس‌ها طوری طراحی شده‌اند که به علت مکانیزه بودن جمع آوری کود، رعایت بهداشت را آسان‌تر کرده و از ایجاد و گسترش بیماری‌های واگیردار در گله جلوگیری می‌کنند.

به علاوه این قفس‌ها به جمع آوری راحت‌تر تخم‌های قرقاول کمک زیادی خواهند کرد و از ترک خورن تخم‌ها با این روش، جلوگیری خواهد شد. استفاده از این قفس‌های مخصوص همچنین به این علت که جداسازی بر اساس سن را ممکن می‌کند، برای رشد بهتر جوجه‌ها و دسترسی آنها به آب و غذا، بسیار کمک کننده است.

افزایش تخمگذاری قرقاول
افزایش تخمگذاری قرقاول

حتما بخوانید: با قرقاول آمریکایی بیشتر آشنا شوید

4.    تحریک نوری مصنوعی برای افزایش تخمگذاری قرقاول

یکی از موثرترین راه‌ها برای افزایش تخمگذاری این پرنده، استفاده از روشی است که «تحریک نوری» نامیده می‌شود. اساس این روش به این صورت است که، با توجه به اینکه قرقاول‌ها فقط در فصل بهار جفتگیری و تخمگذاری می‌کنند، با استفاده از نورپردازی مصنوعی شرایطی مانند زمستان و بهار پیاده سازی ‌شود. ابتدا با پوشانده پنجره‌ها و درزهای سالن و استفاده از نور مصنوعی به مقدار کم، زمستان برای قرقاول‌ها شبیه سازی می‌شود.

با این روش 8 ساعت نور کم و 16 ساعت تاریکی در سالن وجود خواهد داشت. پس از چند هفته، مقدار نور را زیاد می‌کنند تا فصل بهار برای پرنده، تداعی شود. پس از مدتی تخمگذاری دوباره اتفاق می‌افتد. با استفاده از این روش در سالن‌های نگهداری قرقاول،‌ می‌توان میزان تخمگذاری را تا دو برابر افزایش داد.

حرف آخر

قرقاول در دسته پرندگانی که تخم‌گذاری سالیانه کمی دارند، قرار می‌گیرد اما با استفاده از تکنیک‌هایی می‌توان این میزان را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داد. استفاده از جیره مقوی با درصد پروتئین بالا به عنوان غذای قرقاول، فراهم کردن شرایط جفتگیری، بهبود شرایط محل نگهداری و از همه مهم‌تر، تحریک نوری به صورت مصنوعی، روش‌هایی است که می‌توان برای افزایش تخمگذاری قرقاول به کار برد.

سوالات متداول

قرقاول از چه زمانی شروع به تخمگذاری می‌کند؟

سن شروع تخمگذاری قرقاول‌ها، به سن بلوغ آنها بستگی دارد

میزان تخمگذاری قرقاول‌ ها چقدر است؟

قرقاول‌ در سال حدود 12 تخم می‌گذارند اما پرندگان پرورشی سالیانه و به طور متوسط حدود 30 تخم تولید می‌کنند

عوامل مهم در برای افزایش تخمگذاری قرقاول چیست؟

جیره غذایی، توجه به شرایط جفت‌گیری، شرایط محل نگهداری و تحریک نوری مصنوعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *