جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

روش های افزایش سود پرورش بلدرچین تخمگذار و گوشتی

روش های افزایش سود پرورش بلدرچین تخمگذار و گوشتی

پرورش بلدرچین به‌عنوان یکی از طیور پرورشی به منظور تخم و گوشت آن انجام می‌شود و از آن جا که پرورش کم‌چالشی دارد، روز به روز محبوبیتش برای پرورش افزایش می‌یابد. ولیکن به‌خاطر نوپا بودن پرورش آن در ایران برای رسیدن به سود مناسب در پرورش بلدرچین بایستی نکاتی را رعایت کرد تا مبادا با ضرر دهی در پرورش این پرنده پرسود مواجه شویم. پس اگر به دنبال روش های افزایش سود پرورش بلدرچین تخمگذار و گوشتی هستید، با ادامه متن همراه باشید. 

بلدرچین به‌عنوان یکی از ماکیان پرورشی پرسود

پرورش بلدرچین به منظور گوشت و تخم آن انجام می‌شود که هر دو محصولاتی مغذی هستند. از مزیت‌هایی که پرورش بلدرچین به نسبت سایر طیور پرورشی دارد می‌توان به اندازه کوچک، رشد سریع، کم‌ریسک بودن به‌خاطر مقاوم بودن در برابر بیماری‌ها و تخم‌گذاری فراوان اشاره کرد.

ولی بلدرچین خود عاری از مشکل در پرورش نیست. مثلا این پرنده تهاجمی و پر سر و صدا به‌سرعت حرکت می‌کند و قائم می‌شود؛ در حدی که ممکن است پس از خارج شدن از محل نگهداری دیگر پیدا نشود! بلدرچین تغذیه مناسبی برای درندگان زمینی و هوایی نیز هست که خود ریسک بزرگی به حساب می‌آید.

درآمدزایی از پرورش بلدرچین

پیش از آن که شروع به کسب درآمد از بلدرچین و فروش گوشت و تخمش کنیم نیاز است تا هم دانش کافی در رابطه با پرورش بلدرچین و هم تجهیزات مورد نیاز پرورش آن را تهیه کنیم. اگر صرفا سرمایه اولیه را صرف خریداری تجهیزات کنیم ممکن است بدون داشتن دانش کافی از تجهیزات به درستی استفاده نکنیم و حتی ضرر به خود بزنیم. پس نیاز است که سرمایه اولیه خود را بین دانش و تجهیزات تقسیم کنیم.

تجهیزات اولیه پرورش بلدرچین شامل سیستم تامین رطوبت، سیستم نوردهی، سیستم سرمایش و گرمایش، دانخوری و آبخوری و قفس می‌شود. اهمیت قفس در رابطه با بلدرچین می‌تواند حتی غیر قابل صرف‌نظر باشد؛ چرا که بلدرچین به‌خاطر نکاتی که گفته شد بایستی در یک فضای تحت کنترل نگهداری و حفظ شود.

روش های افزایش سود پرورش بلدرچین تخمگذار و گوشتی
روش های افزایش سود پرورش بلدرچین تخمگذار و گوشتی

حتما بخوانید: پرورش بلدرچین تخمگذار

بازار تخم و گوشت بلدرچین | روش های افزایش سود پرورش بلدرچین تخمگذار و گوشتی

هنگامی که می‌خواهیم از روش های افزایش سود پرورش بلدرچین تخمگذار و گوشتی کسب درآمد کنیم با یکی از موارد زیر روبه‌رو خواهیم بود:

  1.  این که تخم نطفه‌دار بلدرچین را بفروشیم.
  2. این که تخم نطفه‌دار بلدرچین را خریداری کرده و تا زمان بیرون آمدن جوجه از تخم و گذشتن یک روز از عمرش آن را نگه داریم.
  3.  بلدرچین گوشتی را پرورش داده و به خاطر گوشتش بفروشیم.
  4.  بلدرچین تخم‌گذار را پرورش داده و تخم بلدرچین را به بازار بفروشیم. حتی می‌توان همان بلدرچین تخم‌گذار را به‌عنوان مولد محصول به بازار عرضه کرد.

مشکلات پیش رو در بازار بلدرچین

با آن که گوشت و تخم بلدرچین سرشار از مواد مغذی و مفید هستند هنوز در رژیم غذایی ما ایرانیان به طور کامل وارد نشده‌اند (با آن که بیش از گذشته به مصرف محصولات بلدرچین روی آورده‌اند). همین می‌تواند چالشی اولیه در رابطه با پرورش بلدرچین باشد. مشکل دیگری که وجود دارد این است که با وجود نو بودن بازار بلدرچین در ایران این بازار در انحصار برخی شرکت‌های فعال در زمینه پرورش بلدرچین است و این ورود به این بازار را با اندکی دشواری همراه می‌سازد. مشکلات گفته شده خود ضرورت برنامه‌ریزی و شناخت بازار بلدرچین را پیش از ورود به آن به ما یادآوری می‌کند.

بازاریابی در فروش بلدرچین و کسب سود

در بازاریابی هر محصولی باید به 2 نکته توجه کرد:

  1. محصول را با دقت تعریف کرده باشیم. در مورد پرورش بلدرچین ببینیم هدف کسب درآمد از بلدرچین از طریق فروش تخم آن است یا گوشت آن
  2. بازار هدف را به درستی بشناسیم و آن را انتخاب کنیم

پس بازاریابی محصولات بایستی به نحوه‌ای انجام شود تا سود مقبولی با روش های افزایش سود پرورش بلدرچین تخمگذار و گوشتی به دست آید؛ یعنی اگر صرفا به خرده‌فروشی متکی باشیم و مشتریان ما را مصرف‌کنندگان نهایی تشکیل دهند، وقت زیادی از ما می‌رود بدون آن که سود قابل قبولی کسب کرده باشیم. پس باید بازاریابی خود را معطوف به واسطه‌های فروش (مثلا شرکت‌های پخش‌کننده) کنیم.

روش های افزایش سود پرورش بلدرچین تخمگذار و گوشتی
روش های افزایش سود پرورش بلدرچین تخمگذار و گوشتی

حتما بخوانید: پرورش بلدرچین تخمگذار بهتر است یا گوشتی؟ پاسخ کامل به این سوال

کسب سود از پرورش بلدرچین | روش های افزایش سود پرورش بلدرچین تخمگذار و گوشتی

اگر قرار باشد که سود مطلوبی را از پرورش بلدرچین به دست آوریم، نیاز است که بدانیم دقیقا هدف پرورش بلدرچین تخم‌گذار است یا بلدرچین گوشتی؛ چون تجهیزات مورد استفاده در پرورش آن‌ها (مثلا قفس) با هم تفاوت دارند. در رابطه با قفس هم رعایت نکاتی ضروری خواهد بود. مثلا قفس‌های گالوانیزه هم بازدهی بالایی دارد و هم از بروز بیماری در بلدرچین‌ها جلوگیری می‌کند؛ حال آن که قفس‌های آهنی که زنگ می‌زنند، بیماری‌زایی زیادی را نیز سبب می‌شوند.

ولی مواردی چون انتخاب درست محل پرورش، سیستم تهویه مناسب، دستگاه‌های گرمایش و سرمایش و کنترل رطوبت محل پرورش با سیستم‌های رطوبت‌رسان بایستی در هر صورتی و با هر هدفی که از پرورش بلدرچین داریم رعایت شود.

انتخاب نژاد مناسب

یکی از روش های افزایش سود پرورش بلدرچین تخمگذار و گوشتی انتخاب نژاد مناسب است.  برای اینکه بتوانید بهترین بازخورد را از پرورش بلدرچین گوشتی و تخمگذار بگیرید توصیه می‌کنیم نژاد مناسبی را برای پرورش انتخاب کنید که تخم گذاری و وزن گیری بالایی داشته باشد.  در کنار این موارد انتخاب نژادی که بتواند در برابر اری‌ها و شرایط بد آب و هوایی مقاومت کند می‌تواند گزینه مناسبی برای افزایش سود پرورش بلدرچین تخمگذار و گوشتی باشد.

تغذیه مناسب

یکی دیگر از روش‌های افزایش سود پرورش بلدرچین گوشتی و تخمگذار استفاده از تغذیه مناسب طبق استانداردهای روز دنیا است. تغذیه تخصصی  باید تمامی نیازهای بدن بلدرچین‌های تخمگذار و گوشتی را طبق استانداردهای روز دنیا برآورده سازد. یک تغذیه مناسب  حاوی مواد پروتئین، ویتامینه و املاح معدنی است.

تغذیه مناسب می‌تواند به صورت مستقیم بر سودآوری شما تاثیرگذار باشد. هر چقدر بتوانی تغذیه بلدرچین‌ها را به بهترین شکل فراهم کنید سودآوری بیشتری در پرورش این پرنده نصیب شما خواهد شد.

کنترل بیماری ‌ها

کمتر کسی برای رسیدن به سوددهی بیشتر در پرورش بلدرچین به کنترل بیماری‌ها توجه ویژه‌ای دارد. برای اینکه بتوانید در پرورش بلدرچین سود دهی خود را به بالاترین میزان خود برسانید باید از انواع بیماری‌ها پیشگیری کنید.  برای پیشگیری از بیماری‌ ها به اجرای برنامه‌های واکسیناسیون نیاز دارید. هر چقدر برنامه واکسیناسیون شما بهتر باشد دقیق‌تر اجرا شود، بلدرچین راندمان کاری بالاتر از خود نشان خواهد داد.

توجه داشته باشید که کنترل بیماری‌ها یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید آن را جدی بگیرید. ا بیماری‌ها می‌توانند به طور مستقیم کسب و کار شما را تحت تاثیر قرار دهند و سودآوری شما را کم و یا زیاد کنند.

برنامه نوردهی مناسب

برنامه نوردهی می‌تواند به طور مستقیم بر وزن‌گیری و میزان تخم گذاری بلدرچین‌ها در طول دوره پرورش موثر باشد. شما باید با توجه به سن و شرایط محیطی پرورش بلدرچین برنامه نوری مدونی را برای آنها اجرا کنید.  به طور معمول بلدرچین‌ها در طول دوره تخم گذاری نیازمند به ۱۴ تا ۱۶ ساعت نور هستند. شما باید بتوانید با استفاده از نور طبیعی و نور مصنوعی میزان نور دلخواه بلدرچین‌ها را در طول روز تامین نمایید.

مدیریت تخم‌گذاری

تخم‌گذاری را با مدیریت دقیق زمان‌بندی کنید تا تخم‌ها با کیفیت و در تعداد مناسب تولید شوند. به محض اینکه بلدرچین‌ها تخم گذاری خود را در قفس‌ها انجام دادند شما باید بتوانید آنها را از مخزن و سطح پرورش جدا کنید تا بار روانی جدیدی برای تولید تخم در آنها ایجاد شود.

قفس به‌ عنوان محل پرورش بلدرچین

پرورش بلدرچین‌ها هم در قفس بلدرچین و هم در خارج از قفس و روی زمین انجام می‌شود. پرورش بلدرچین روی زمین اصلا مطلوب نیست؛ چون همان طور که پیش‌تر بیان شد احتمال گریختن وجود دارد. به‌علاوه ارتباط بلدرچین‌ها با کف زمین به‌خاطر تماسی که بلدرچین‌ها با رطوبت و کود روی سطح زمین برقرار می‌کنند به آن‌ها آسیب می‌رساند. نظافت و جمع‌آوری تخم‌ها از کف زمین نیز خود چالشی دیگر خواهد بود.

استفاده از قفس که اندازه کوچک و بازدهی بیشتری دارد گزینه بهتری به‌عنوان روش های افزایش سود پرورش بلدرچین تخمگذار و گوشتی برای محل پرورش بلدرچین است؛ به‌خصوص اگر به دانخوری و آبخوری خودکار نیز مجهز باشند. مزایای دیگری که قفس دارد به قرار زیر است:

  • مدیریت و آمارگیری بهتر تعداد بلدرچین‌ها با ایجاد امکان تردد راحت‌تر در بین قفس‌ها
  •  کاهش مرگ و میر بلدرچین‌ها با استفاده از قفس به‌خاطر کاهش تماس با آلودگی‌ها. یکی از دلایل کاهش آلودگی‌ها را می‌توان سهولت در تخلیه فضولات دانست که در نتیجه مانع از جمع شدن حشرات موذی و گازهای خطرناک می‌شود.
  • صرفه‌جویی در مصرف دانه با مانع شدن از ریخت و پاش دانه‌ها توسط بلدرچین‌ها
  •  جمع‌آوری آسان تخم‌ها به خاطر شیب قفس‌ها
قفس بلدرچین 6 طبقه
قفس بلدرچین 6 طبقه

حتما بخوانید: پرورش بلدرچین گوشتی

پرورش بلدرچین گوشتی یا تخم‌گذار؟

بلدرچین‌ها در 50 روزگی تخم‌گذاری را شروع می‌کنند و تا 8 ماه به خوبی تخم می‌گذارند. برای صرفه داشتن پرورش بلدرچین تخم‌گذار 2000 بلدرچین بایستی داشته باشیم.

پرورش بلدرچین گوشتی با این که شاید حاشیه سود کم‌تری به نسبت تخم‌گذار داشته باشد، کماکان سودآور محسوب می‌شود. بلدرچین گوشتی در 7 هفته پرورش می‌یابد و در طول سال 5 دوره امکان پرورش بلدرچین گوشتی وجود دارد.

حرف آخر | روش های افزایش سود پرورش بلدرچین تخمگذار و گوشتی

ورود به کسب‌وکار پرورش بلدرچین دنیایی دارد و پیش از ورود به این دنیا باید دانش لازم را در رابطه با پرورش بلدرچین به طور عام و نوع بلدرچین (گوشتی یا تخم‌گذار) به طور خاص کسب کرد. در متنی که خواندید به مرور پرورش بلدرچین، بازار آن و کسب سود از آن و مشکلات در پیش رو پرداختیم. اگر شما می‌خواهید وارد این کسب‌وکار شوید، به دنیای پرورش بلدرچین تخم‌گذار وارد می‌شوید یا بلدرچین گوشتی؟

سوالات متداول

روش های درآمدزایی پرورش بلدرچین تخمگذار و گوشتی کدامند؟

این که تخم نطفه‌دار بلدرچین را بفروشیم. این که تخم نطفه‌دار بلدرچین را خریداری کرده و تا زمان بیرون آمدن جوجه از تخم و گذشتن یک روز از عمرش آن را نگه داریم. بلدرچین گوشتی را پرورش داده و به خاطر گوشتش بفروشیم. بلدرچین تخم‌گذار را پرورش داده و تخم بلدرچین را به بازار بفروشیم. حتی می‌توان همان بلدرچین تخم‌گذار را به‌عنوان مولد محصول به بازار عرضه کرد.

دو نکته مهم در افزایش سود پرورش بلدرچین تخمگذار و گوشتی چیست؟

محصول را با دقت تعریف کرده باشیم. در مورد پرورش بلدرچین ببینیم هدف کسب درآمد از بلدرچین از طریق فروش تخم آن است یا گوشت آن بازار هدف را به درستی بشناسیم و آن را انتخاب کنیم

بهترین وسیله برای افزایش رادمان کار و افزایش سود پرورش بلدرچین تخمگذار و گوشتی چیست؟

قفس بلدرچین

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *