جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انتخاب تخم بلدرچین مناسب جهت استفاده در ماشین جوجه کشی

انتخاب تخم بلدرچین مناسب جهت استفاده در ماشین جوجه کشی

تخم و گوشت بلدرچین یکی از منابع پروتئین پرطرفدار در ایران است. گوشت این پرنده دارای خواص بالا و چربی و کلسترول بسیار پایینی است و تخم این پرنده نیز دارای پروتئین بالاتر نسبت به تخم مرغ و همچنین دارای چربی‌های مفید برای بدن انسان است. به همین دلیل است که طرفداران محصولات این پرنده در بازار افزایش یافته‌اند  و تولید آن نیز رونق گرفته است. جوجه‌کشی این پرنده با دستگاه‌های جوجه‌کشی مخصوص انجام می‌شود تا درصد موفقیت آن بالاتر رود. انتخاب تخم بلدرچین مناسب برای جوجه‌کشی نیز اهمیت فراوانی داشته و باعث تولید جوجه بیشتر و سالم‌تر خواهد شد. در این مقاله قصد داریم تا با روش‌ها ترفندهای جوجه کشی بلدرچین آشنا شویم و ببینیم برای انتخاب تخم بلدرچین مناسب چه نکاتی را باید در نظر گرفت.

مزایای استفاده از دستگاه جوجه کشی بلدرچین

جوجه‌کشی بلدرچین را می‌توان هم با استفاده از روش طبیعی و هم با استفاده از دستگاه جوجه‌کشی مخصوص تخم‌های این پرنده، انجام داد. اما استفاده از دستگاه جوجه‌کشی مزایای فراوانی برای تولید محصول بیشتر و سالم‌تر دارد. از جمله می‌توان به این مزایا اشاره نمود:

  • استفاده از دستگاه جوجه کشی بلدرچین می تواند میزان جوجه‌ریزی را تا حد زیادی افزایش دهد. با این روش می‌توان انتظار موفقیت بیشتر برای تولد جوجه‌های سالم را داشت.
  • با این روش همچنین می‌توانید دوره جوجه کشی تخم‌های این پرنده را کاهش دهید. اکنون حدود 15 تا 23 روز زمان نیاز دارید تا تخم بلدرچین را با استفاده از این دستگاه تبدیل به جوجه کنید.
  • این دستگاه از له شدن و آسیب به تخم‌های بلدرچین توسط خود پرنده جلوگیری می‌کند.
  • با استفاده از دستگاه جوجه‌کشی تخم بلدرچین در محیطی بهداشتی و ایمن نگهداری خواهد شد.
  • این کار خطر افتادن تخم بلدرچین روی زمین یا آسیب رساندن به آن‌ها را کاهش می‌دهد.
  • استفاده از این نوع دستگاه می‌تواند به پرورش دهندگان کمک کند از انتخاب تخم‌های آسیب دیده و یا بدون نطفه، خودداری کنند.
  • استفاده از روش سنتی جوجه‌کشی باعث عدم تحرک بلدرچبن‌ها در دوره تخم‌گذاری می‌شود و روی رشد و وزن‌گیری آن‌ها تاثیر منفی زیادی دارد.
  • با استفاده از این دستگاه می‌توانید تعیین کنید که کدام تخم ها دچار تغییر شکل هستند و نیازی به ادامه مراحل جوجه‌کشی در آن‌ها نیست.
انتخاب تخم بلدرچین مناسب جهت استفاده در ماشین جوجه کشی
انتخاب تخم بلدرچین مناسب جهت استفاده در ماشین جوجه کشی

بیشتر بخوانید: پرورش بلدرچین گوشتی

انتخاب تخم بلدرچین مناسب چگونه است؟

همه تخم‌های تولید شده توسط بلدرچین‌ها ممکن است برای کار جوجه‌کشی مناسب نباشند. در ادامه با نکاتی آشنا می‌شویم که این انتخاب را برای پرورش دهندگان ساده‌تر می‌کند:

  • اندازه تخم بلدرچین اولیه اهمیت زیادی در موفقیت این امر داشته و می‌تواند در سلامتی جوجه بلدرچین‌هایی که متولد می‌شوند، تاثیر مستقیم بگذارد. تخم بلدرچین‌های تولید شده در مرغداری‌ها معمولا هم یک سایز و یک اندازه نیستند و برخی بزرگ‌تر و برخی دیگر کوچک‌تر و دارای وزن کمتری هستند. تخم‌های کوچک معمولا توسط بلدرچین‌های خیلی جوان مثلا بلافاصله پس از بلوغ تولید می‌شوند. این تخم‌ها ممکن است برای جوجه‌کشی نیز مناسب نباشند زیرا جوجه متولد شده از آن‌ها نیز وزن کمی دارد و در فرآیندهای تولیدی حذف می‌شوند. تخم‌های بلدرچین بسیار بزرگ نیز مناسب جوجه‌کشی نیست و نباید از آن‌ها برای این منظور استفاده نمود.
  • تخم بلدرچین انتخاب شده همچنین باید دارای فرم مناسب و پوسته سالم باشد. به علاوه بهتر است تخم‌هایی را انتخاب نماید که به فضولات آلوده نباشند. زیرا تمیز کردن تخم‌ها نیز ممکن است روی لایه محافظتی پوست تخم‌مرغ تاثیر منفی بگذارد.
  • یکی از مهم‌ترین نکات انتخاب بلدرچین نر مناسب برای ایجاد نطفه در تخم‌ها است. نرهای انتخابی بهتر است خیلی جوان و یا با سن بالا نباشند.
  • تخم‌هایی که دارای پوست ترک خورده و یا دارای منافذ بیش از حد هستند برای جوجه کشی مناسب نیستند. این موضوع ممکن است باعث تبخیر بیش از حد آب داخل تخم شود.
  • ضخامت پوست تخم بلدرچین نیز در انتخاب تخم بلدرچین مناسب تاثیرگذار است. تخم‌هایی با پوست بسیار نازک تبخیر آب را بالا می‌برد و کلسیم کافی را برای جنین فراهم نمی‌کند و پوست‌هایی که ضخامت بالایی داشته باشند برای به سلامت بیرون آمدن جوجه، مشکل‌ساز خواهند بود.

مراحل جوجه‌کشی با دستگاه

پس از انتخاب تخم‌های مناسب برای جوجه‌کشی، باید از دستگاه جوجه‌کشی استفاده کنید. مراحل این کار در ادامه آمده است:

  1. ابتدا باید از تمیز بودن تخم‌ها مطمئن شوید. برای این منظور تخم‌ها را از لحاظ آلودگی به فضولات بررسی کنید. اگر آلودگی روی آن‌ها بود با یک دستمال خشک، آلودگی‌ها را تمیز کنید.
  2. تخم‌های تمیز و بدون مشکل را در دستگاه قرار دهید. قبل از شروع کار از دمای مناسب و عملکرد درست دستگاه مطمئن شوید. به این نکته مهم توجه داشته باشید که باید تخم‌ها از از سر پهن‌تر در دستگاه قرار دهید تا از پاره شدن کیسه هوای آن جلوگیری شود.
  3. در مراحل گوناگون کار جوجه‌کشی شما باید نطفه‌سنجی را برای تخم‌ها انجام دهید. همیشه با یاد داشته باشید که انتخاب تخم بلدرچین مناسب ابتدای کار است و شما باید این سنجش را ادامه دهید. تخم‌های بلدرچین درون دستگاه را از لحاظ رگ‌های خونی بررسی نمایید زیرا خرابی و از بین رفتن نطفه، برای یک تخم ممکن است به خرابی و از بین رفتن تخم‌های دیگر نیز منجر شود. باید تخم‌های خراب شده را در سریع‌ترین زمان از دستگاه خارج نمایید.
  4. کل دوره جوجه‌کشی بلدرچین در حدود 23 روز به طول می‌انجامد. این دوره به دو بخش «هچر» و «ستر» تقسیم می‌شود. دوره اول که ستر نامیده می‌شود و 21 روز طول می‌کشد، دمای دستگاه باید روی 37.5 درجه و رطوبت روی 60 درصد تنظیم شود. دوره دوم که سه روز طول می‌کشد، هچر نام دارد . دما روی 37.2 و رطوبت باید روی 75 درصد تنظیم شود. در این دوره چرخش دستگاه متوقف می‌شود و تهویه و اکسیژن رسانی به تخم‌های بلدرچین افزایش می‌یابد.
انتخاب تخم بلدرچین مناسب جهت استفاده در ماشین جوجه کشی
انتخاب تخم بلدرچین مناسب جهت استفاده در ماشین جوجه کشی

بیشتر بخوانید: تغذیه جوجه بلدرچین چیست؟!

سخن آخر

انتخاب تخم بلدرچین مناسب برای انجام فرآیند جوجه‌کشی از اهمیت بالایی در سلامت جوجه‌ها و موفقیت آن دارد. انتخاب با معیارهای گفته شده می‌تواند تا سطح بالایی، بر موفقیت این روش و بالا بردن درصد جوجه‌های سالم متولد شده موثر باشد. رعایت این اصول در کنار رعایت بهداشت به صورت سخت گیرانه در تولید نهایی و در آخر در سوددهی واحد تولید شما موثر خواهد بود.

سوالات متداول

انتخاب تخم بلدرچین مناسب چگونه است؟

یکی از مهم‌ترین نکات انتخاب بلدرچین نر مناسب برای ایجاد نطفه در تخم‌ها است. نرهای انتخابی بهتر است خیلی جوان و یا با سن بالا نباشند. تخم‌هایی که دارای پوست ترک خورده و یا دارای منافذ بیش از حد هستند برای جوجه کشی مناسب نیستند. این موضوع ممکن است باعث تبخیر بیش از حد آب داخل تخم شود.

مزایای استفاده از دستگاه جوجه کشی بلدرچین چیست؟

این دستگاه از له شدن و آسیب به تخم‌های بلدرچین توسط خود پرنده جلوگیری می‌کند. با استفاده از دستگاه جوجه‌کشی تخم بلدرچین در محیطی بهداشتی و ایمن نگهداری خواهد شد. این کار خطر افتادن تخم بلدرچین روی زمین یا آسیب رساندن به آن‌ها را کاهش می‌دهد.

انتخاب تخم بلدرچین مناسب جهت استفاده در ماشین جوجه کشی به چه عواملی بستگی دارد؟

اندازه تخم بلدرچین اولیه اهمیت زیادی در موفقیت این امر داشته و می‌تواند در سلامتی جوجه بلدرچین‌هایی که متولد می‌شوند، تاثیر مستقیم بگذارد. تخم بلدرچین‌های تولید شده در مرغداری‌ها معمولا هم یک سایز و یک اندازه نیستند و برخی بزرگ‌تر و برخی دیگر کوچک‌تر و دارای وزن کمتری هستند. تخم‌های کوچک معمولا توسط بلدرچین‌های خیلی جوان مثلا بلافاصله پس از بلوغ تولید می‌شوند. این تخم‌ها ممکن است برای جوجه‌کشی نیز مناسب نباشند زیرا جوجه متولد شده از آن‌ها نیز وزن کمی دارد و در فرآیندهای تولیدی حذف می‌شوند. تخم‌های بلدرچین بسیار بزرگ نیز مناسب جوجه‌کشی نیست و نباید از آن‌ها برای این منظور استفاده نمود. تخم بلدرچین انتخاب شده همچنین باید دارای فرم مناسب و پوسته سالم باشد. به علاوه بهتر است تخم‌هایی را انتخاب نماید که به فضولات آلوده نباشند. زیرا تمیز کردن تخم‌ها نیز ممکن است روی لایه محافظتی پوست تخم‌مرغ تاثیر منفی بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *