جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اهمیت آب مصرفی بلدرچین چیست؟ تمامی نکاتی که باید در این باره بدانید

اهمیت آب مصرفی بلدرچین

اهمیت آب مصرفی بلدرچین را افرادی که در زمینه پرورش و نگهداری این پرنده فعالیت می‌کنند، درک می‌کنند و باید مانند بررسی نوع تغذیه بلدرچین، به میزان و نوع آب و دستگاه آبخوری آن نیز توجه کنند. اگر آب بی‌کیفیت مصرف کند یا به اندازه کافی و استاندارد آب ننوشد، باعث بیماری و مشکلات بسیاری می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که چه میزان آب برای بلدرچین مناسب است و یا درباره تاثیرات آن بر سلامت پرنده بیشتر بدانید، تا انتهای متن همراه ما باشید. مطالعه این مطلب به 6 دقیقه زمان نیاز دارد.

اهمیت آب مصرفی بلدرچین
اهمیت آب مصرفی بلدرچین

حتما بخوانید: چگونه تخمگذاری بلدرچین ها را افزایش دهیم ؟؟؟

میزان استاندارد آب و تاثیر آن بر روی بلدرچین

برای آشنایی با اهمیت آب مصرفی بلدرچین، می‌توان گفت آب در رژیم غذایی بلدرچین‌ها آنقدر اهمیت دارد که اگر فقط چهارده گرم آب از بدن اون خارج شود، پرنده از بین می‌رود و همچنین اگر پرنده‌ها اب کافی ننوشند، ممکن است در میزان تخم‌گذاری آن‌ها تاثیرگذار باشد. بنابراین باید همیشه میزان آب مصرفی و تمیز بودن دستگاه و کاسه‌ را بررسی کنید، تا آسیبی به بلدرچین وارد نشود و خطری او را تهدید نکند.

به طور استاندارد میزان آب مصرفی هر بلدرچین بالغ در هر روز بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ سی سی است و اگر جوجه‌های بلدرچین کمتر از چهل روز عمر داشتند، باید بین ۲۰ الی ۳۰  سی سی آب بنوشند. همچنین برای بلدرچین‌ها تا ده روز بعد از تولد، باید آب مصرفی آن‌ها از نوع لوله‌کشی و تصفیه شده باشد؛ اما بعد از این مدت اگر از تمیز بودن آب چاه مطمئن هستید، می‌توانید از آن استفاده کنید

ویژگی‌های آب مصرفی بلدرچین

در این قسمت می‌خواهیم ویژگی‌های مهمی که باید برای آب مصرفی بلدرچین در نظر بگیرید، توضیح دهیم تا ناخواسته باعث بیماری و مرگ این پرنده نشوید.

  • آب مصرفی باید بی‌رنگ و بدون بو باشد.
  • از انگل نداشتن آب مطمئن شوید.
  • آب استاندارد مناسب برای بلدرچین باید مورد آزمایش قرار بگیرد تا هیچ گونه املاح و مواد اضافی و مضر نداشته باشد.
  • درصد عناصر و املاح بی‌خطر یا با خطر کم را بررسی کنید.
  • شوری آب را بررسی کنید تا به مقدار استاندارد باشد.
  • حتما آزمایش و بررسی آب مصرفی برای بلدرچین‌ را به یک آزمایشگاه تخصصی واگذار کنید تا عملیات به درستی انجام شود.
  • آب سرد و زلال را به اندازه کافی برای بلدرچین آماده کنید.
اهمیت آب مصرفی بلدرچین
اهمیت آب مصرفی بلدرچین

حتما بخوانید: نقش استفاده از قفس در کاهش هزینه‌های تولید چیست؟

سیستم مناسب برای آبخوری پرندگان | اهمیت آب مصرفی بلدرچین

اهمیت آب مصرفی بلدرچین آنقدر بالا است که سیستم‌های متنوعی برای تامین آب پرندگان وجود دارد؛ اما در ادامه پیشنهادی را برای افرادی که نمی‌خواهند زمان زیادی را صرف شستن و پر کردن ظرف آب پرنده‌ها کنند، پیشنهاد می‌کنیم.

این سیستم، آبخوری اتومات است و عملکرد آن به صورتی است که کاسه و ظرف‌ها را خشک می‌کند و هر روز آب تمیز و استاندارد را برای بلدرچین آماده می‌کند. پرنده برای نوشیدن آب به سوپاپ نوک می‌زند و به اندازه مورد نیاز آن را می‌نوشد. باید به این موضوع اشاره کرد که پرنده‌ها به طور غریزی، فقط به اندازه نیاز آب جذب می‌کنند و نه به میزان بیشتر.

شما می‌توانید برای هر ده بلدرچین خود از یک ظرف استفاده کنید و حتما در صورت استفاده از آبخوری کاسه‌ای در بستر برای امنیت بیشتر و غرق نشدن پرنده‌ها در آب، کمی سنگ‌ریزه در قسمت پایین ظرف بریزید.

انواع سیستم برای تامین آب مصرفی بلدرچین

انواع دیگر سیستم‌های آبخوری مخصوص بلدرچین عبارت است از:

  • آبخوری دستی ناودانی: اگر این آبخوری را انتخاب کردید، حتما سیستم آن را به صورتی تنظیم کنید که آب به ملایمت جریان داشته باشد.
  • آبخوری دستی بشقابی: سیستم این آبخوری به این صورت است که آب از طریق سوراخ‌های موجود در قسمت پایین مخزن وارد بشقاب زیر آن می‌شود.
  • آبخوری اتومات ناودانی: اگر بلدرچین‌های شما از ۳۵ روز بزرگ‌تر هستند، می‌توانید این آبخوری را خریداری کنید. همچنین در سه مدل سوپاپ معلق، برقی و شناور وجود دارد. اگر می‌خواهید در آب صرفه‌جویی کنید، این مدل را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
  • آبخوری اتومات سیفونی: این آبخوری مانند سیستم دستی بشقابی است و تنها تفاوتی که دارد در وجود سیفون داخل مخزن است.
  • آبخوری فنجانی: اگر تصمیم دارید که این نوع آبخوری را انتخاب کنید و بلدرچین‌های کوچک دارید، حتما از قطر کم آبخوری استفاده کنید. همچنین این مدل را می‌توانید در دو مدل ماشه‌ای و معلق در بازار تهیه کنید.
  • آبخوری اتومات دیسکی: پرندگان برای نوشیدن آب از آبخوری، با نوک به قسمت دیسک ضربه می‌زنند.
  • آبخوری نیپل: این نوع آبخوری مانند سیستم فنجانی است؛ اما یک تفاوت دارد و آن جهت آب بعد از ضربه زدن بلدرچین به ساچمه و ورودی مخزن است.
  • آبخوری نیپل- فنجانی: یکی از انواع سیستم آبخوری نیپل است؛ ولی یک فنجان در آن قرار داده‌اند تا از ریزش آب جلوگیری کنند.

با چگونگی نصب آبخوری آشنا شوید | اهمیت آب مصرفی بلدرچین

اگر می‌خواهید آبخوری نصب کنید، حتما آن را در فاصله استاندارد یعنی ده الی دوازده سانتی‌متر از زمین فاصله بدهید. همچنین فاصله آن به صورتی تنظیم شود تا بلدرچین به راحتی از آن آب بنوشد و مجبور نشود گردن خود را بیش از حد بکشد. می‌توان گفت باید در جایگاهی حدود یک سانتی‌متر زیر نوک پرنده باشد. بنابراین حتما از افراد متخصص برای نصب آبخوری کمک بگیرید یا خود تمام مراحل را با دقت انجام دهید و همچنین دستگاهی را انتخاب کنید که متناسب با سن پرندگان باشد.

اهمیت آب مصرفی بلدرچین
اهمیت آب مصرفی بلدرچین

حتما بخوانید: آموزش جوجه کشی بلدرچین و تمامی نکاتی که باید بدانید

حرف پایانی درباره اهمیت آب مصرفی بلدرچین

اکنون باید اهمیت آب مصرفی بلدرچین را بدانید و برای تامین آب باکیفیت و تمیز تلاش کنید. همانطور که در متن نیز اشاره شد، اگر آب آلوده باشد و یا بلدرچین نتواند میزان کافی از آب را جذب کند، در زمان کوتاهی می‌میرد و یا در کیفیت تخم‌گذاری آن تاثیر بسیاری خواهد گذاشت. بنابراین اگر قصد نگهداری از بلدرچین را دارید، باید شرایط نگهداری آن را نیز به درستی و به صورت استاندارد فراهم کنید تا آسیبی به پرنده وارد نکنید و حتی سرمایه خود را نیز از دست ندهید.

اگر از بلدرچین نگهداری می‌کنید، برای ما از طریق قسمت نظرات بنویسید کدام سیستم آبخوری را انتخاب و آب مورد نیاز پرندگان را به چه صورت تامین کرده‌اید. در آخر باید به این نکته اشاره کرد که حتما از یک فرد باتجربه کمک بگیرید تا بتوانید آب و خوراک بلدرچین را به درستی تامین کنید و در صورت بیماری یا علائم خاصی نیز از او مشورت بگیرید و برای درمان یا بهبود تغذیه اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *