جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بهترین سیستم گرمایشی برای مراغداری

معرفی بهترین سیستم گرمایشی برای مراغداری

در این مقاله قصد داریم بهترین سیستم گرمایشی برای مرغداری را مورد بررسی قرار دهیم. افرادی که مسئولیت مدیریت یک مرغداری را بر عهده دارند، همواره در تلاش هستند تا بهترین سیستم گرمایشی مرغداری را انتخاب نمایند. جوجه‌ها پس از اینکه سر از تخم بیرون می‌آورند، باید گرمای مورد نیاز بدنشان تامین شود؛ در غیر اینصورت ممکن است در روند رشد آن‌ها اختلالات متعددی ایجاد شود. البته نکته‌ای که به‌هنگام خرید سیستم گرمایشی مورد نظر باید به آن توجه کرد، قیمت آن است. سیستم گرمایشی باید علاوه‌بر کارآمد بودن، قیمت مناسبی نیز داشته باشد.

ساده‌ترین نیازهایی که یک سیستم مرغداری باید بتواند از پس آن بر بیاید، تامین حرارت مورد نیاز مرغ‌ها و حفظ استانداردهای ایمنی مهم برای جوجه‌ها و کارگران است. همچنین یک سیستم مرغداری باید سرویس راحتی داشته باشد تا تمامی کارکنان بتوانند از آن استفاده کنند و به‌هنگام استفاده از آن، دچار سردرگمی‌ نشوند. شما برای خرید سیستم مد نظر خود نیاز دارید تا ابتدا از نحوه عملکرد کل سیستم‌های مرغداری موجود اطلاعات مفیدی داشته باشید؛ به این ترتیب می‌توانید با در دست داشتن اطلاعات کافی، بهترین و مناسب‌ترین خرید را انجام دهید.

دسته‌بندی سیستم‌های گرمایش مرغداری

به‌صورت کلی، سیستم‌های گرمایشی به دو شیوه کاملا متفاوت، گرمای مورد نیاز را تامین می‌کنند: از طریق شیوه گرمایشی مرکزی و یا شیوه گرمایشی غیر مرکزی (موضعی). سیستم‌های موجود در بازار که از شیوه گرمایشی مرکزی به‌منظور تامین گرمای مد نظر پرورش جوجه‌ها استفاده می‌کنند، می‌توانند تمام فضای سالن مرغداری را گرم کنند. این سیستم‌ها حتی در روزهای ابتدایی پرورش جوجه‌ها نیز عملکرد بسیار عالی‌ دارند. اما این روش برای استفاده در مناطق سردسیر، مقرون به‌صرفه نیستند. سیستم‌های گرمایشی موضعی بهترین گزینه برای استفاده در دو هفته اول پرورش جوجه‌ها هستند اما در کنار مزایایی که دارند، قطعا معایبی نیز دارند.

امروزه با پیشرفت فناوری، سیستم‌های گرمایشی‌ به‌بازار عرضه شده‌اند که در مقالات علمی در مورد شیوه عملکرد آن‌ها صحبت شده است. در کشورهای پیشرفته از این سیستم‌ها استفاده می‌کنند زیرا می‌توانند به کاهش ضریب تبدیل و افزایش سرعت روند رشد در قسمت ماکیان گوشتی کمک شایانی کنند. این سیستم‌ها به سیستم‌های گرمایشی تابشی معروف هستند و نسبت به سیستم‌های دیگر، به‌صرفه‌تر هستند. در ادامه مقاله قصد داریم بیشتر در مورد سیستم‌های گرمایشی موجود ‌و شیوه‌های متداول پرورش جوجه‌ها در مرغداری صحبت کنیم پس با ما همراه باشید.

بهترین سیستم گرمایشی برای مراغداری
بهترین سیستم گرمایشی برای مرغداری

حتما بخوانید: تحریک مرغ برای تخمگذاری چطور انجام می‌شود؟

بهترین سیستم گرمایشی برای مرغداری: سیستم گرمایشی تابشی

عملکرد اکثر سیستم‌های گرمایشی تقریبا مشابه یکدیگر است اما فرآیند گرم کردن محیط در سیستم‌های گرمایشی تابشی کمی متفاوت است. در قسمت‌های قبلی به این نکته اشاره کردیم که سیستم‌های گرمایشی مرکزی و موضعی با جابه‌جا کردن گرمای اطراف و یا گرم کردن قسمت‌هایی از سالن‌های مرغداری به پرورش جوجه‌ها کمک می‌کنند. اما سیستم گرمایشی تابشی، گرما را در یک نقطه جمع می‌کند و به‌صورت مستقیم به بدن مرغ‌ها می‌تاباند. با این روش، در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی می‌شود.

از دیگر مزایای این سیستم که به‌عنوان بهترین سیستم گرمایشی مرغداری تا به امروز شناخته شده است، می‌توان به سالم بودن حرارتی که توسط آن تولید می‌شود اشاره کرد. فلز خاصی که درون این دستگاه تعبیه شده است، اشعه‌ی فرابنفش خورشید را با کمک صفحه‌ی انعکاس دهنده‌ای که در قسمت بالای لوله‌ها به کار رفته، به قسمت کف می‌تاباند. نام دیگر این سیستم‌ها، سیستم‌های تابشی لوله‌ای است. به گفته کسانی که در این زمینه تجربه بالای دارند، سیستم‌های گرمایشی تابشی می‌توانند به‌راحتی گرما را از قسمت بالا تا پایین بر روی بدن جوجه‌ها پخش کنند. به‌همین دلیل در بین سیستم‌های موجود، بهترین پخش و توزیع گرما را دارند.

تحریک مرغ برای تخمگذاری
بهترین سیستم گرمایشی برای مرغداری

حتما بخوانید: پرورش مرغ بومی

نحوه عملکرد سیستم گرمایشی موضعی

مادر مصنوعی (با سوخت فسیلی) یکی از کاربردی‌ترین سیستم‌های گرمایشی موضعی است‌. یک مادر مصنوعی از منبع تولید حرارت، چتر مخصوص و چهارچوب درست می‌شود و ساختار منحصربه‌فردی دارد. برای نگهداری سیستم گرمایشی موضعی مادر مصنوعی در سالن مرغداری، معمولا آن را بر روی یک چهارپایه قرار می‌دهند.

در برخی مرغداری‌ها ممکن است مادر مصنوعی را از سقف آویزان کنند. سوخت مصرفی مادرهای مصنوعی باهم متفاوت است. بسته به‌نوع سوخت مصرفی، این سیستم‌ها که جزو بهترین سیستم گرمایشی برای مرغداری به‌حساب می‌آیند، به مادرهای گازوئیل‌ سوز، برقی و یا گاز سوز تقسیم می‌شوند. گرمایش جوجه در این سیستم‌ها کار بسیار راحتی است چرا که چتر مادر مصنوعی عملکردی مشابه صفحه تابشی خواهد داشت و مقدار مناسبی از گرما را بر روی بدن جوجه‌ها می‌تاباند. اصلی‌ترین قطعه به‌کار رفته شده در مادرهای مصنوعی، چتر مخصوص است زیرا بدون وجود آن‌ها، متمرکز کردن نور خورشید در یک نقطه امکان‌پذیر نیست.

نحوه عملکرد سیستم گرمایشی مرکزی

وقتی صحبت از بهترین سیستم گرمایشی برای مرغداری به‌میان می‌آید، سیستم‌های گرمایشی مرکزی رتبه پایین‌تری را به‌خود اختصاص می‌دهند اما با این حال مرغداران زیادی هستند که هنوز هم از این سیستم گرمایشی استفاده می‌کنند. یکی از اشکالات این سیستم نحوه توضیح گرمای آن در سالن مرغداری است.

همانطور که انتظار می‌رود، این سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند تمامی فضای داخلی سالن را گرم کند اما گرم کردن کل قسمت‌های داخل سالن کار بیهوه‌ای است و فقط باعث اتلاف انرژی می‌شود. این سیستم‌ها که با مصرف مقدار زیادی مازوت، نفت، برق، گاز و گازوئیل کار می‌کنند، به صرفه نیستند و هزینه‌های بالایی به‌همراه دارند. بهترین سیستم‌های گرمایشی مرکزی هیترهای موشکی، گرم‌کننده چهارشاخ و هیترهای کوره‌ای هستند.

معرفی بهترین سیستم گرمایشی برای مرغداری که در کشورمان، بیشتر از آن‌ها استفاده می‌شود

تعداد زیادی از مرغداران کشورمان از هیترهای کوره‌ای استفاده می‌کنند. در میان انواع هیترهای مرغداری، این نوع هیتر ارزان‌ترین و رایج‌ترین هیتر است. هیترهای کوره‌ای از یک فن پر قدرت درست شده‌اند. به‌هنگام مصرف سوختی که درون این سیس تم‌ها ریخته شده‌است، هوای ورودی مرغداری گرم می‌شود. فن قدرتمند هیتر، هوای گرم ورودی را به درون سالن هدایت خواهد کرد. از مزایای این دستگاه می‌توان به‌نحوه قرارگیری قطعات مختلف آن اشاره کرد.

محفظه‌ی احتراق موجود در هیترهای کوره‌ای از لوله‌های هوای گرم این دستگاه جدا است؛ به‌همین دلیل گازی که پس از سوخته شدن انرژی تولید می‌شود، راهی به درون سالن مرغداری ندارد و هوای محیط را آلوده نمی‌کند. قدرت گرم‌کنندگی این سیستم‌ها معمولا بین ۵۰ کیلوکالری تا نهایتاً ۷۰۰ کیلوکالری در ساعت است. محفظه‌ی احتراق هیترهای کوره‌ای در بیرون از مرغداری نصب می‌شوند. به‌همین دلیل احتمال آتش‌سوزی در مرغداری را به میزان چشم‌گیری کاهش می‌دهد.

سوالات متداول

نحوه عملکرد سیستم گرمایشی مرکزی چگونه است؟

وقتی صحبت از بهترین سیستم گرمایشی برای مرغداری به‌میان می‌آید، سیستم‌های گرمایشی مرکزی رتبه پایین‌تری را به‌خود اختصاص می‌دهند اما با این حال مرغداران زیادی هستند که هنوز هم از این سیستم گرمایشی استفاده می‌کنند. یکی از اشکالات این سیستم نحوه توضیح گرمای آن در سالن مرغداری است. همانطور که انتظار می‌رود، این سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند تمامی فضای داخلی سالن را گرم کند اما گرم کردن کل قسمت‌های داخل سالن کار بیهوه‌ای است و فقط باعث اتلاف انرژی می‌شود. این سیستم‌ها که با مصرف مقدار زیادی مازوت، نفت، برق، گاز و گازوئیل کار می‌کنند، به صرفه نیستند و هزینه‌های بالایی به‌همراه دارند. بهترین سیستم‌های گرمایشی مرکزی هیترهای موشکی، گرم‌کننده چهارشاخ و هیترهای کوره‌ای هستند.

نحوه عملکرد سیستم گرمایشی موضعی چگونه است؟

مادر مصنوعی (با سوخت فسیلی) یکی از کاربردی‌ترین سیستم‌های گرمایشی موضعی است‌. یک مادر مصنوعی از منبع تولید حرارت، چتر مخصوص و چهارچوب درست می‌شود و ساختار منحصربه‌فردی دارد. برای نگهداری سیستم گرمایشی موضعی مادر مصنوعی در سالن مرغداری، معمولا آن را بر روی یک چهارپایه قرار می‌دهند. در برخی مرغداری‌ها ممکن است مادر مصنوعی را از سقف آویزان کنند. سوخت مصرفی مادرهای مصنوعی باهم متفاوت است. بسته به‌نوع سوخت مصرفی، این سیستم‌ها که جزو بهترین سیستم گرمایشی برای مرغداری به‌حساب می‌آیند، به مادرهای گازوئیل‌ سوز، برقی و یا گاز سوز تقسیم می‌شوند. گرمایش جوجه در این سیستم‌ها کار بسیار راحتی است چرا که چتر مادر مصنوعی عملکردی مشابه صفحه تابشی خواهد داشت و مقدار مناسبی از گرما را بر روی بدن جوجه‌ها می‌تاباند. اصلی‌ترین قطعه به‌کار رفته شده در مادرهای مصنوعی، چتر مخصوص است زیرا بدون وجود آن‌ها، متمرکز کردن نور خورشید در یک نقطه امکان‌پذیر نیست.

نحوه عملکرد سیستم گرمایشی تابشی چگونه است؟

عملکرد اکثر سیستم‌های گرمایشی تقریبا مشابه یکدیگر است اما فرآیند گرم کردن محیط در سیستم‌های گرمایشی تابشی کمی متفاوت است. در قسمت‌های قبلی به این نکته اشاره کردیم که سیستم‌های گرمایشی مرکزی و موضعی با جابه‌جا کردن گرمای اطراف و یا گرم کردن قسمت‌هایی از سالن‌های مرغداری به پرورش جوجه‌ها کمک می‌کنند. اما سیستم گرمایشی تابشی، گرما را در یک نقطه جمع می‌کند و به‌صورت مستقیم به بدن مرغ‌ها می‌تاباند. با این روش، در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی می‌شود. از دیگر مزایای این سیستم که به‌عنوان بهترین سیستم گرمایشی مرغداری تا به امروز شناخته شده است، می‌توان به سالم بودن حرارتی که توسط آن تولید می‌شود اشاره کرد. فلز خاصی که درون این دستگاه تعبیه شده است، اشعه‌ی فرابنفش خورشید را با کمک صفحه‌ی انعکاس دهنده‌ای که در قسمت بالای لوله‌ها به کار رفته، به قسمت کف می‌تاباند. نام دیگر این سیستم‌ها، سیستم‌های تابشی لوله‌ای است. به گفته کسانی که در این زمینه تجربه بالای دارند، سیستم‌های گرمایشی تابشی می‌توانند به‌راحتی گرما را از قسمت بالا تا پایین بر روی بدن جوجه‌ها پخش کنند. به‌همین دلیل در بین سیستم‌های موجود، بهترین پخش و توزیع گرما را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *