جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بهترین نژاد قرقاول برای شروع کار کدام نژاد است؟

بهترین نژاد قرقاول برای شروع

قرقاول یکی از پرندگان وحشی و بومی ایران است که ظاهری بسیار زیبا دارد. در گذشته این پرنده به صورت پرنده زینتی نیز نگهداری می‌شد و یکی از پرندگانی بود که برای گوشت لذیذش، شکار نیز می‌شد. این پرنده گوشت بسیار پرخاصیتی دارد و افرادی که طرفدار گوشت پرندگان شکاری هستند، از مصرف‌کنندگان آن به شمار می‌روند. در سال‌های اخیر پرورش این پرنده به صورت انبوه و یا در مقیاس کوچک نیز رونق گرفته است و افراد به دنبال انتخاب بهترین نژاد قرقاول برای شروع کار پرورش هستند.

در این مقاله قصد داریم تا با نژادهای گوناگون این پرنده که در ایران موجود است آشنا شویم و ببینیم که بهترین نژاد قرقاول برای شروع کدام نژاد است. در ادامه نیز با مزایای پرورش این پرنده در قفس‌های مخصوص پرورش پرندگان بیشتر آشنا خواهیم شد.

نژادهای گوناگون قرقاول

قرقاول پرنده‌ای است که نژادهای بسیار گوناگونی در سراسر جهان از آن موجود است. هر کدام از این نژادها ممکن است از لحاظ جثه و اندازه، میزان وزن‌گیری و یا تخمگذاری و دیگر خصوصیات، با هم تفاوت‌های زیادی داشته باشند. همه انواع نژاد قرقاول، البته قابل پرورش به صورت خانگی و صنعتی نیز نیستند. برخی از نژادها نیز برای پرورش در شرایط اقلیمی و آب و هوای ایران ساخته نشده‌اند. به علاوه برخی دیگر از نژادهای این پرنده نیز قیمت بالایی دارند و برای پرورش در ابتدای کار مناسب نیستند. برخی از نژادهای قرقاول که در ایران می‌توانید پیدا کنید، عبارت است از:

  • قرقاول بلژیکی
  • قرقاول لیمویی
  • نژاد قرقاول خزری
  • قرقاول آمریکایی یا طوقی
  • قرقاول لیدی
  • قرقاول سیلور
  • قرقاول طلایی
  • قرقاول پاکستانی
  • قرقاول هلندی

نژادهای زینتی مانند قرقاول بلژیکی و لیمویی، دیرتر از نژادهای دیگر به ین بلوغ می‌رسند و بازدهی تولیدی بالایی ندارند. به علاوه به طور کلی پرورش این پرنده بسیار سخت‌تر از پرورش پرندگان اهلی مانند مرغ و خروس است و به شرایط خاصی نیاز دارد.

بهترین نژاد قرقاول برای شروع
بهترین نژاد قرقاول برای شروع

بهترین نژاد قرقاول برای شروع پرورش کدام نژاد است؟

نژادهای گوناگون قرقاول با هم تفاوت‌های زیادی دارند و همه آن‌ها برای پرورش مناسب نیستند. به علاوه اگر در ابتدای کار هستد و تجربه کافی در این زمینه ندارید، بهتر است از پرورش پرندگانی شروع کنید که بازدهی بالاتر و سریع‌تر و نیز شرایط پرورشی آسان‌تری دارند. اما بهترین نژاد قرقاول برای شروع کدام نژادها هستند؟ به طور خلاصه می‌توان گفت که نژادهای بوقلمون آمریکایی، هلندی و پاکستانی از نژادهای دیگر بوقلمون برای پرورش در ابتدای کار بهتر هستند. مزایای این نژادها عبارت است از:

  • قیمت مناسب‌تری نسبت به دیگر نژادهای قرقاول دارند و فراوانی بیشتری نیز در بازار ایران دارند.
  • بر خلاف دیگر نژادها که تا دو سالگی به سن تخمگذاری و بلوغ نمی‌رسند، در 8 ماهگی به سن بلوغ و توانایی برای تخمگذاری می‌رسند.
  • وزن‌گیری بسیار خوبی در مقایسه با دیگر نژادها دارند و می‌توان با 4 ماه پرورش، گوشت آن‌ها را به بازار عرضه نمود.
  • بازاریابی و فروش این قرقاول‌ها نیز به دلیل بازارپسند بودن محصول، آسان‌تر انجام می‌شود.
  • میزان تخمگذاری این نژادها نیز در مقایسه با نژادهای دیگر بسیار بالاتر و بهتر است. به عنوان مثال قرقاول بلژیکی می‌تواند در سال تنها 25 تخم بگذارد اما تخمگذاری قرقاول آمریکایی بسیار بیشتر بوده و تا حدود 80 عدد در سال تخمگذاری دارد.
  • سازگاری نژادهای نام برده شده با شرایط اقلیمی و آب و هوایی ایران بسیار بالاتر و بیشتر از دیگر نژادها است.
  • بیماری‌های کمتری این نژادهای را تهدید می‌کند و در صورت بروز بیماری، بهبودی بهتر و سریع‌تری در مقایسه با دیگر نژادها دارند.
  • به دلیل قیمت پایین‌تر جوجه، سرمایه کمتری برای شروع کار نیاز خواهید داشت و در صورت بروز مشکل، می‌توانید مدیریت بهتری روی کسب و کارتان داشته باشید.

با چه تعدادی پرورش قرقاول را شروع کنیم؟

پس از این که بهترین نژاد قرقاول برای شروع را انتخاب کردید، باید تصمیم بگیرید که در چه ابعاد و چه تعداد پرنده‌ای قصد دارید تا کار خود را آغاز کنید. تعداد پرنده‌ای که قصد دارید پرورش دهید کاملا به سرمایه شما و نیز مکانی که در اختیار دارید بستگی دارد. اگر تجربه این کسب و کار را داشته باشید، تعداد پرنده بیشتری انتخاب کنید تا سوددهی بیشتری در زمان کمتری کسب کنید.

اما اگر در ابتدای کار هستید و تجربه کافی در این زمینه ندارید، بهتر است ابتدا با تعداد کم کار خود را آغاز نمایید. به عنوان مثال می‌توانید با 3 ست قرقاول از نژادهای نام برده شده مانند قرقاول آمریکایی، هلندی و پاکستانی شروع کنید. هر ست قرقاول، شامل یک عدد پرنده نر و سه عدد پرنده ماده است. با این روش شما کار خود را با 12 پرنده که شامل 3 نر و 9 ماده است شروع خواهید کرد. اگر به صورت اصولی پیش بروید و دچار مشکل نشوید، در سال اول پرورش از هر ست، در حدود 200 تخم نطفه‌دار به دست خواهید آورد که می‌توانید از روش جوجه‌کشی برای تولید پرندگان بیشتر استفاده کنید.

بهترین نژاد قرقاول برای شروع
بهترین نژاد قرقاول برای شروع

استفاده از سیستم قفس چه مزایایی برای پرورش بوقلمون دارد؟

به طور کلی از دو روش برای نگهداری و پرورش طیور استفاده می‌شود که شامل روش بستر و روش پرورش در قفس می‌شود. استفاده از روش پرورش در قفس مزایای فراوانی برای افزایش کارایی و بازدهی پرورش قرقاول دارد. وقتی بهترین نژاد قرقاول برای شروع را انتخاب کردید، برای بالا رفتن کارایی، بهتر است از قفس پرورش پرندگان نیز برای این منظور استفاده کنید. اما این روش یعنی استفاده از قفس قرقاول، چه مزایایی دارد؟

  • بالا رفتن سطح بهداشت مکان مورد استفاده برای پرورش قرقاول به دلیل مکانیزه و نیمه مکانیزه بودن تمیزکاری قفس‌ها
  • با استفاده از این روش و به دلیل طبقاتی بودن قفس‌ها، تعداد بسیاری بیشتری از پرنده را می‌توان در واحد سطح نگهداری نمود.
  • وزن‌گیری بهتر و نیز تخمگذاری بیشتر به دلیل دسترسی بهتر و ساده‌تر پرنده به آب و غذای کافی
  • جمع آوری تخم‌های قرقاول نیز به دلیل سیستم مکانیزه جمع آوری تخم‌ها در سیستم قفس راحت‌تر و بهتر انجام می‌شود و از بروز ترک در تخم‌ها به دلیل جابه‌جایی اشتباه جلوگیری می‌شود. به علاوه با این روش، تخم‌ها کمتر آلوده می‌شوند.
  • با این روش مراقبت و کنترل پرندگان برای غذادهی و نیز بررسی از لحاظ سلامت و یا بیماری، بهتر و موثرتر انجام می‌شود.

استفاده از سیستم قفس با این که هزینه بیشتری در ابتدا دارد اما می‌تواند روش‌های پرورشی شما را متحول کرده و باعث سوددهی بیشتر و تولیدات باکیفیت‌تر در پرورش بهترین نژاد قرقاول برای شروع شود.

سوالات متداول

نژادهای گوناگون قرقاول را نام ببرید؟

قرقاول بلژیکی قرقاول لیمویی نژاد قرقاول خزری وغیره

بهترین نژاد قرقاول برای شروع پرورش کدام نژاد است؟

آمریکایی، هلندی و پاکستانی

استفاده از سیستم قفس چه مزایایی برای پرورش بوقلمون دارد؟

بالا رفتن سطح بهداشت مکان مورد استفاده برای پرورش قرقاول به دلیل مکانیزه و نیمه مکانیزه بودن تمیزکاری قفس‌ها وزن‌گیری بهتر و نیز تخمگذاری بیشتر به دلیل دسترسی بهتر و ساده‌تر پرنده به آب و غذای کافی وغیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *