جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بیماری نیوکاسل در بلدرچین

بیماری نیوکاسل در بلدرچین

اگر قصد پرورش بلدرچین را دارید، باید بدانید که جلوگیری از بروز بیماری‌ها و عوامل بیماری‌زا برای پرورش آنها بسیار مهم است؛ چرا که با استفاده از روش‌های پیشگیری می‌توانید جلوی تلفات را بگیرید. اینکه انواع بیماری‌های مربوط به بلدرچین را بشناسید باعث می‌شود تا با جلوگیری از بروز این بیماری، سلامت سالن پرورش و راندمان کار خود را افزایش دهید. یکی از بیماری‌های حساس بیماری نیوکاسل در بلدرچین است. این بیماری بسیار خطرناک می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به سالن تکثیر شما وارد کند. با توجه به این موضوع لازم است که با این بیماری، عوامل ایجاد آن و همین طور راه‌های درمان آن آشنا شوید تا بتوانید سلامت سالن خود را دربرابر این بیماری حفظ کنید.

بیماری نیوکاسل در بلدرچین چیست؟

بلدرچین‌ها از جمله پرندگانی هستند که خیلی کم به بیماری مبتلا می‌شوند، با توجه به این موضوع پرندگانی دچار بیماری می‌شوند که پرورش دهنده‌ ‌آن‌ها در مراقبت از آن‌ها کوتاهی کرده باشد. رعایت نکردن نکات بهداشتی، رعایت نکردن برنامه غذایی متناسب با بلدرچین، عدم پیشگیری از بیماری و… باعث می‌شود تا بیماری در میان گله شیوع پیدا کند.

مهم‌ترین نکته‌ای که پرورش دهنده هنگام بروز بیماری باید به آن توجه کند، جدا کردن پرنده یا پرنده‌های بیمار از سایر پرنده‌ها است. در صورتی که کوچک‌ترین علائمی از پرنده دیدید که مشکوک به نظر آمد، لازم است تا آن را از سایر بلدرچین‌ها جدا کنید.

اما بیماری نیوکاسل چیست؟ این بیماری یکی از بیماری‌های حساس و آسیب زا در پرنده بلدرچین است. علائم بیماری نیوکاسل در بلدرچین شامل کسالت، کز کردگی، بی اشتهایی و اسهال زرد رنگ است. از آن‌جا که علائم بیماری نیوکاسل در بلدرچین بسیار به بیماری‌های تنفسی شباهت دارد، احتمالا پرورش دهندگان در تشخیص آن دچار مشکل می‌شوند. اگر این علائم با سرعت انتشار بالا و اسهال همراه بود به بیماری نیوکاسل مشکوک شوید. بعد از چند روز شاهد بروز نشانه‌های عصبی مانند فلج شدن پاها، بی حس شدن و عدم تعادل سر، کشیده شدن بدن و کاهش تخم‌گذاری خواهیم بود. از طرفی توجه داشته باشید که تلفات ناگهانی و انبوه در این بیماری بسیار دیده می‌شود.

بیماری نیوکاسل در بلدرچین
بیماری نیوکاسل در بلدرچین

حتما بخوانید: بیماری مارک در طیور و راه‌ های پیشگیری از آن

محققان و دام‌پزشکان با کالبد شکافی بلدرچین‌های مبتلا به نیوکاسل به این نتیجه رسیدند که:

  • پرنده‌های مبتلا دچار پرخونی روده‌ای شدند.
  • چربی در اطراف کلیه‌ها، کبد و سنگدان این پرندگان مشاهده شده است.
  • رسوب اورات زرد در اطراف کسیه‌های هوایی پرنده مشاهده شده است.
  • پیش معده آن‌ها دچار خونریزی شده است.
  • ترشحاتی چسبناک و چرکین در مخاط بینی آن‌ها دیده می‌شود.
  • با تمام این تفاسیر ضایعه‌ای در اطراف رشته‌های عصبی و ریه‌ها دیده نمی‌شود. در حالی که با بروز حالت‌های فلج متوجه می‌شویم که این بیماری بر نقاط نامبرده تاثیر گذار است.

طریقه انتقال بیماری نیوکاسل

در بند بالا شما را با خطر بیماری نیوکاسل آشنا کردیم. با توجه به این موضوع لازم است تا با طریقه انتقال بیماری نیوکاسل نیز آشنا شوید تا بتوانید با جلوگیری از آن، سلامت سالن تکثیر و پرورش خود را حفظ کنید.

بیماری نیوکاسل عموما از طریق ترشحات پرنده و همین طور مدفوع آلوده به سایر پرندگان سرایت می‌کند. در این بیماری دستگاه‌های بسیاری از جمله دستگاه عصبی (شامل مغز، نخاع و رگ‌های عصبی) و دستگاه گوارش‌ (شامل تمام اندام‌های گوارشی) دچار اختلال می‌شوند. اگر در جهت مهار این بیماری مواردی لحاظ نشود، تمام گله تلف خواهند شد.

درمان بیماری نیوکاسل در بلدرچین

هنگامی که شاهد بیماری نیوکاسل در بلدرچین باشیم، متاسفانه دیگر راه درمانی برای آن بلدرچین وجود ندارد. البته واکسن‌هایی وجود دارند که سلامت پرندگان را تا حدی در برابر بیماری نیوکاسل حفظ کنند ولی این موضوع نمی‌تواند نتیجه صد در صدی داشته باشد، مگر این که مواردی که در ادامه‌ی مطلب ذکر می‌شود یک به یک انجام گردد.

  • واکسن بیماری خوراکی یا تزریقی به بلدرچین‌ها داده شود.
  • ساز و کار‌هایی برای جلو‌گیری از ورود جانوران و حشرات موذی به سالن تکثیر لحاظ شود.
  • از ورود افراد متفرقه به سالن تکثیر جلوگیری شود.
  • بسته به نوع نگهداری از بلدرچین‌ها، کف قفس و یا بستر هر چند روز یک بار کاملا ضدعفونی گردد.
  • در تغذیه مولدین تخم‌گذار و گوشتی نهایت دقت به عمل آید.
  • از جمع آوری تخم‌های گله‌های مشکوک به بیماری جدا خودداری شود.
  • بلدرچین‌های بیمار یا مشکوک باید از گله حذف شوند.
  • لاشه بلدرچین‌هایی که در اثر این بیماری تلف شده‌اند باید با آهک خاک شود و یا سوزانده شود.
بیماری نیوکاسل در بلدرچین
بیماری نیوکاسل در بلدرچین

حتما بخوانید: انواع نژاد بلدرچین را بشناسید

آیا بیماری نیوکاسل به انسان سرایت می کند؟

بسیاری از پرورش‌دهندگان با بروز بیماری نیوکاسل در گله‌اشان دچار هراس می‌شوند که آیا بیماری نیوکاسل در بلدرچین می‌تواند به انسان نیز منتقل شود؟ پاسخ به این سوال بله است! البته توجه داشته باشید عدم مدیریت بیماری در گله و عدم رعایت اصول بهداشتی ممکن است باعث بروز این بیماری در انسان شود. در صورتی که فرد در معرض بیماری قرار گیرد، دچار عفونت شدید چشمی خواهد شد. توجه کنید که بسیاری از پرورش‌دهندگانی که با گله بیمار سر و کار دارند، به دلیل رعایت نکرده اصول بهداشتی دچار این بیماری می‌شوند. با توجه به این موضوع، لازم است که در حفظ سلامت پرندگان تمام حساسیت خود را به‌کار بگیرید تا راه‌های نفوذ بیماری بر بدن شما بسته شود.

استفاده از ماسک، دستکش و عدم ارتباط مستقیم با پرنده مبتلا یکی از راه‌هایی است که می‌توانید از مبتلا شدن خودتان به این بیماری جلوگیری نمایید.

استفاده از الکل و مواد ضدعفونی کننده مخصوص می‌تواند شما را در برابر این بیماری حفظ کند.

بیماری نیوکاسل در بلدرچین
بیماری نیوکاسل در بلدرچین

حتما بخوانید: فواید تخم بلدرچین برای کودکان

در آخر

در این مطلب به بررسی بیماری نیوکاسل در بلدرچین پرداختیم و طی آن درباره علائم بیماری نیوکاسل و درمان بیماری نیوکاسل صحبت کردیم. توجه داشته باشید که در صورت رعایت نکردن بهداشت فضای تکثیر یا سالن پرورش و همین طور عدم توجه به اصول صحیح تغذیه، پرندگان شما می‌توانند به انواع بیماری‌ها مبتلا شوند که نیوکاسل تنها یک مورد از آن‌ها است. راه اصلی انتقال واژن بلدرچین مبتلا است. به همین جهت توصیه می‌شود به محض تشخیص یا شک به پرنده مبتلا به بیماری نیوکاسل، حتما آن را از سایر پرنده‌های گله جدا کنید به طوری که به هیچ وجه با سایر پرندگان گله در تماس نباشد. قفس بلدرچین در این مواقع بهترین گزینه برای شماست.

سوالات متداول

علائم بیماری نیوکاسل در بلدرچین چیست؟

پرنده‌های مبتلا دچار پرخونی روده‌ای شدند. چربی در اطراف کلیه‌ها، کبد و سنگدان این پرندگان مشاهده شده است. رسوب اورات زرد در اطراف کسیه‌های هوایی پرنده مشاهده شده است. پیش معده آن‌ها دچار خونریزی شده است و علائم دیگر که انها را در این مطلب از سایت قفس بلدرچین می خوانید

طریقه انتقال بیماری نیوکاسل چیست؟

در بند بالا شما را با خطر بیماری نیوکاسل آشنا کردیم. با توجه به این موضوع لازم است تا با طریقه انتقال بیماری نیوکاسل نیز آشنا شوید تا بتوانید با جلوگیری از آن، سلامت سالن تکثیر و پرورش خود را حفظ کنید. بیماری نیوکاسل عموما از طریق ترشحات پرنده و همین طور مدفوع آلوده به سایر پرندگان سرایت می‌کند. در این بیماری دستگاه‌های بسیاری از جمله دستگاه عصبی (شامل مغز، نخاع و رگ‌های عصبی) و دستگاه گوارش‌ (شامل تمام اندام‌های گوارشی) دچار اختلال می‌شوند. اگه در جهت مهار این بیماری مواردی لحاظ نشود، تمام گله تلف خواهند شد.

درمان بیماری نیوکاسل در بلدرچین چیست؟

واکسن بیماری خوراکی یا تزریقی به بلدرچین‌ها داده شود. ساز و کار‌هایی برای جلو‌گیری از ورود جانوران و حشرات موذی به سالن تکثیر لحاظ شود. از ورود افراد متفرقه به سالن تکثیر جلوگیری شود. بسته به نوع نگهداری از بلدرچین‌ها، کف قفس و یا بستر هر چند روز یک بار کاملا ضدعفونی گردد و راه های دیگر درمانی که در این مطلب از سایت قفس بلدرچین انها را خواهید خواند.

4 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر
    من به جفت بلدرچین دارم بلدرچین ماده از دیروز تا الان گوشه گیره چشماشم می بنده وه اسهال سفید رنگی داره آب نمیخوره فقط بالهشاشم آویزونه دون هم نمیخوره

  2. سلام
    ۲۴ تا جوجه بلدرچین دارم الان ۸ روزه هستن از همون یک روزگی سرگیجه دارن میفتن یکی دو ساعت فلج میشن دوباره سر پا میشن غذا میخورن طی هشت روز همین طوری هستن تو ابی که میخورن سیر و ماست هم ریختم کمی بهترن ولی هنوز از پا میفتن خوراکشون هم خوبه
    علتش چی هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *