جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تجهیزات مورد نیاز برای پرورش بلدرچین

تجهیزات مورد نیاز برای پرورش بلدرچین

بلدرچین یکی از کم‌خرج‌ترین و مقاوم‌ترین پرندگانی است که امروزه به صورت انبوه و برای تامین خوراک انسان پرورش پیدا می‌کند. در سال‌های اخیر، صنعت طیور شاهد افزایش تقاضا برای تخم بلدرچین و گوشت این پرنده، بوده است. افزایش آگاهی درباره مصرف غذاهای سالم در بین مصرف‌کنندگان، مصرف گوشت سفید  و از جمله، گوشت بلدرچین را نسبت به گوشت‌های قرمز، افزایش داده است. جالب اینجاست که هرکسی می‌تواند با سرمایه و تجربه محدود، اقدام به فعالیت در این حوزه نماید. یکی از پیش‌نیازهای پرورش این پرنده، خرید تجهیزات برای نگهداری از آن است. در این مقاله قصد داریم تا درباره تجهیزات مورد نیاز برای پرورش بلدرچین اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

چرا پرورش بلدرچین سودآور است؟

در مقایسه با سایر پرندگان مانند مرغ با سن مشابه، بلدرچین از نظر اندازه و وزن از نظر ظاهری کوچک است. یک پرنده بالغ، به طور متوسط ​​200 گرم وزن دارد. در مقایسه با سایر طیور پرورشی، پرورش بلدرچین به دلیل نیاز به سرمایه کم و حداقل بودن تقاضای نیروی کار، سهولت مراقبت و بازدهی بالا از نظر سود، همچنان و هر روز در سراسر جهان مورد توجه و استقبال قرار می‌گیرد. درباره مزایای پرورش این پرنده می‌توان گفت:

  • این پرندگان به دلیل داشتن جثه کوچک، مقدار کمی خوراک مصرف می‌کنند، به زیربنای کمتری برای سوله پرورش بلدرچین نیاز دارند و همین طور به مراقبت و مدیریت کمتری احتیاج دارند. (در صورت مقایسه با انواع نژادهای مرغ وجوجه‌های با سن مشابه)
  • بلدرچین به ندرت بیش از حد غذا می‌خورد و می‌داند چه وقت غذا خوردن را متوقف نماید. علاوه بر این در مقایسه با سایر پرندگان، بلدرچین از نرخ تبدیل خوراک بالایی، برخوردار است.
  • با پرورش مناسب و استفاده از تجهیزات مورد نیاز برای پرورش بلدرچین به صورت کامل و اساسی، بلدرچین می‌تواند عمر 3 تا 4 ساله نیز داشته باشد.
  • این پرندگان، خیلی سریع رشد کرده و بالغ می‌شوند. آن‌ها تخمگذاری را بین شش تا هشت هفته پس از زمان جوجه‌ریزی شروع می‌کنند.
  • بلدرچین از لحاظ میزان تخمگذاری بازدهی بالایی داشته و حداقل یک تخم در روز تولید می‌کند.
  • برخلاف تخم مرغ بارور، که 21 روز طول می کشد تا با موفقیت به جوجه تبدیل شود، جوجه‌کشی بلدرچین، بین 15 تا 18 روز طول می‌کشد.
  • چربی تخم بلدرچین نسبت به تخم‌ مرغ، کمتر است و همچنین گوشت این پرنده نیز چربی کمی دارد و برای افرادی که به دلیل برخی از بیماری‌ها، قادر به مصرف گوشت سفید نیستند نیز مناسب است. تحقیقات نشان داده است که تخم بلدرچین دارای ویتامین‌ها و مواد مغذی زیادی است و مقدار کالری کمی دارد.
  • بلدرچین‌ها، در برابر تعدادی از بیماری‌های طیور مقاوم هستند. در نتیجه، آن‌ها به تعداد کمتری واکسیناسیون علیه بیماری‌های مرتبط با طیور، نیاز دارند.

تجهیزات مورد نیاز برای پرورش بلدرچین، شامل چه اقلامی می‌شود؟

برای پرورش بلدرچین ابتدا باید مکانی برای نگهداری این پرنده به عنوان سوله پرورش بلدرچین به دور از آلودگی و سر و صداهای مزاحم تدارک ببینید. اما پس از آماده سازی سالن، باید به فکر تامین تجهیزات مورد نیاز بلدرچین‌ها، باشید. برای تامین وسایل مورد نیاز پرورش بلدرچین در منزل البته چون تعداد پرنده کمتر است، شاید نیاز به همه این وسایل نداشته باشید. اما مهم‌ترین این تجهیزات که برای یک مزرعه بزرگ پرورشی، لازم است، عبارت است از:

1.    تجهیزات گرمایشی و سرمایشی

سیستم بدن بلدرچین‌ها نسبت به تغییرات دمایی شدید، حساس است و ممکن است آن‌ها را دچار مشکل کند. استرس‌های دمایی ممکن است باعث کند شدن رشد پرنده شود زیرا به این ترتیب، مجبور است قسمتی از انرژی بدنش را صرف گرم کردن و یا خنک کردن بدنش کند. تخمگذاری نیز تحت تاثیر استرس دمایی، پایین آمده و حتی ممکن است قطع شود. دمای ایده‌آل محیط در سنین مختلف برای بلدرچین، متفاوت است. بهتر است با استفاده از دماسنج‌های حرفه‌ای، دما کنترل شده و نسبت به تامین دمای مناسب برای این پرنده حساس باشید.

تجهیزات مورد نیاز برای پرورش بلدرچین
تجهیزات مورد نیاز برای پرورش بلدرچین

حتما بخوانید: بیماری نیوکاسل در بلدرچین

2.    سیستم تهویه

برای بهبود کیفیت هوای داخل سالن پرورش بلدرچین، استفاده از هواکش‌ الزامی است. هوای داخل سالن هم در فصول گرم و هم برای فصل‌های سرد باید مرتبا عوض و تصفیه شود.

3.    سیستم نوردهی

استفاده از سیستم نوردهی، یکی از مهم‌ترین تجهیزات مورد نیاز برای پرورش بلدرچین به شمار می‌رود. با استفاده از نوردهی صحیح، رشد بهتر جوجه‌ها تضمین می‌شود. به علاوه با استفاده از نوردهی مصنوعی می‌توان راندمان تخمگذاری و جفتگیری پرنده را بهبود بخشید. نوردهی در زمان تخمگذاری باید 16 تا 17 ساعت نور مشابه نور روز را تامین نماید.

4.    سیستم تامین رطوبت | تجهیزات مورد نیاز برای پرورش بلدرچین

رطوبت یکی از عوامل مهم در رشد و زندگی بلدرچین‌ها به شمار می‌رود. رطوبت نامناسب بر روی فعالیت‌های طبیعی و همچنین مخاط تنفسی پرنده تاثیر منفی گذاشته و بر رشد و میزان تخمگذاری پرنده اثر نامطلوبی دارد. استفاده از دستگاه رطوبت‌سنج و استفاده از دستگاه‌های مه‌پاش و یا بخارساز برای کنترل رطوبت سالن، ضروری است.

5.    سیستم برق اضطراری

سیستم برق اضطراری از مهم‌ترین تجهیزات مورد نیاز برای پرورش بلدرچین است. در هر فصلی از سال که در اثر حادثه‌ای برق سالن قطع شود، ممکن است در اثر بالا رفتن و یا پایین آمدن دما و یا عدم تهویه، فاجعه رخ دهد. با استفاده از برق اضطراری شما برای حل مشکل زمان کافی دارید و از تلفات سنگین پرنده جلوگیری خواهد شد.

6.    دانخوری و آبخوری

بسته به تعداد بلدرچین و همچنین سیستم پرورش، انواع و اندازه‌های مختلفی از دانخوری برای خرید وجود دارد. شما بسته به شرایط می‌توانید از مدل‌های تکی و یا زنجیره‌ای استفاده کنید. برای مزارع بزرگ پرورش بلدرچین، بهتر است از «دانخوری‌های گالوانیزه زنجیره‌ای» که عمر مفید بیشتری داشته و به راحتی قابل تمیز کردن هستند، استفاده نمایید. برای آبخوری‌ها، بهتر است از نوع «آبخوری نیپلی» استفاده کنید زیرا هدر رفت آب کاهش پیدا کرده و آلودگی نیز به راحتی وارد آب نخواهد شد.

تجهیزات مورد نیاز برای پرورش بلدرچین
تجهیزات مورد نیاز برای پرورش بلدرچین

حتما بخوانید: انواع نژاد بلدرچین را بشناسید

7.    قفس مخصوص بلدرچین

استفاده از قفس، به خصوص برای بلدرچین‌های تخمگذار مزایای زیادی دارد. قرار دادن بلدرچین‌ها در قفس‌ های مخصوص بلدرچین به صورت گروه‌های کوچک‌تر، باعث می‌شود تا بیماری‌ها کمتر شیوع پیدا کنند و سطح بهداشت محیط سالن‌ها نیز با این روش افزایش می‌یابد. به علاوه جمع‌آوری تخم‌ها با سرعت بیشتر و بدون آسیب خواهد بود. همچنین هدر رفت آب و دان نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

حرف آخر تجهیزات مورد نیاز برای پرورش بلدرچین

پرورش بلدرچین به علت نیاز به زیربنای کم،‌ مقاوم‌تر بودن پرنده و استقبال مشتریان، رواج زیادی پیدا کرده است. استفاده از تجهیزات مورد نیاز برای پرورش بلدرچین که باکیفیت و متناسب با نیاز پرنده انتخاب شده باشند، بر راندمان تولید و در نهایت بر سود نهایی شما از واحد تولیدی، تاثیر اساسی دارد.

سوالات متداول

مزایای پرورش بلدرچین چیست؟

با پرورش مناسب و استفاده از تجهیزات مورد نیاز برای پرورش بلدرچین به صورت کامل و اساسی، بلدرچین می‌تواند عمر 3 تا 4 ساله نیز داشته باشد. این پرندگان، خیلی سریع رشد کرده و بالغ می‌شوند. آن‌ها تخمگذاری را بین شش تا هشت هفته پس از زمان جوجه‌ریزی شروع می‌کنند. بلدرچین از لحاظ میزان تخمگذاری بازدهی بالایی داشته و حداقل یک تخم در روز تولید می‌کند. برخلاف تخم مرغ بارور، که 21 روز طول می کشد تا با موفقیت به جوجه تبدیل شود، جوجه‌کشی بلدرچین، بین 15 تا 18 روز طول می‌کشد.

در زمان تخمگذاری، بلدرچین به چند ساعت نوردهی احتیاج دارد؟

16 تا 17 ساعت

بهترین تجهیزات برای پرورش بدرچین کدام است؟

قفس مخصوص بلدرچین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *