جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تخم مرغ محلی: از تولید تا فروش

تخم مرغ محلی از تولید تا فروش

امروزه با توجه به گسترش رویکرد مردم به استفاده از محصولات ارگانیک نیاز به منابع تولید محصولات ارگانیک ضروری به نظر می‌رسد. یکی از این محصولات ارگانیک تخم مرغ محلی است که نسبت به نوع غیرارگانیک آن (تخم مرغ ماشینی) برای مصرف بهتر و مناسب‌تر است. در ادامه این متن به بررسی مزایایی که این نوع تخم مرغ‌ها نسبت به نوع ماشینی‌شان دارد پرداخته خواهد شد.

منظور از محصولات ارگانیک چیست؟

در تولید مواد غذایی ارگانیکی که از یک سیستم کشاورزی به عمل می‌آید از افزودنی‌های شیمیایی (مثل ضدآفت و کود شیمیایی) استفاده نشده است و از نظر ژنتیکی هم اصلاح نیافته‌اند. دامنه محصولات ارگانیک از محصولات تازه، گوشتی و لبنیات تا غذاهای منجمد و نوشیدنی‌ها را می‌تواند دربرگیرد. تخم مرغ بومی یا محلی هم از جمله محصولات ارگانیکی است که توسط مرغ‌های روستایی رشدیافته در هوای سالم روستا گذاشته می‌شود. خوراک این مرغ‌ها طبیعی است و به دور از مشکلاتی هستند که مرغ‌های ماشینی به شکل روزمره با آن دست و پنجه نرم می‌کنند (مثلا تنش‌ها).

شاید یکی از بزرگترین بدی‌هایی که تخم مرغ ماشینی (به عنوان یک محصول غیرارگانیک) در نظر ما دارد این است که برای رساندن مرغ‌های تخم‌گذار به بلوغ زودرس از هورمون رشد استفاده کرده‌اند. این هورمون‌ها سرانجام به رژیم غذایی ما وارد می‌شوند و مشکلات این هورمون گریبان ما را نیز خواهد گرفت.

تخم مرغ محلی از تولید تا فروش
تخم مرغ محلی از تولید تا فروش

حتما بخوانید: پرورش مرغ

تخم مرغ محلی با تخم مرغ ماشینی چه تفاوت‌هایی دارد؟

تخم مرغ بومی توسط مرغ خانگی گذاشته می‌شود. چنین مرغی در فضای خانگی رشد می‌کند و از هوای آزاد و نور آفتاب بهره می‌برد. مرغ خانگی با فرارسیدن شب به خواب می‌رود. در مقابل تخم مرغ‌های ماشینی توسط مرغ‌های ماشینی گذاشته می‌شوند که این مرغ‌ها در سوله‌ها و به دور از نور آفتاب پرورده می‌شوند. تغذیه این مرغ‌ها دان‌های مخصوصی هستند که باعث می‌شود هرروز تخم بگذارند. از نظر خواب هم چراغ سوله‌ها همیشه روشن است تا مرغ‌ها به خواب نروند. این بیدار ماندن مداوم در نهایت باعث ترشح اسید لاکتیک در مرغ‌ها می‌شود که ضرر آن گریبان‌گیر مرغ و انسان خواهد شد.

با توجه به نکاتی که در دو بند قبل گفت شد می‌توان گفت بارزترین تفاوت بین تخم مرغ محلی با تخم مرغ ماشینی در سبک پرورش آن‌هاست. در رابطه با رنگ تخم مرغ هم ذکر این نکته ضروری است که تنها عامل تفاوت رنگ تخم مرغ‌ها نژاد مرغی است که تخم را گذاشته است و به نوع پرورش هیچ ربطی ندارد. حتی رنگ تخم مرغ روی کیفیت و ارزش غذایی تخم مرغ هیچ اثری نخواهد گذاشت. در واقع نژاد مرغ‌های پرورشی یکی است که تخمشان سفید و زرده‌شان کم‌رنگ است.

حال آن که مرغ‌های روستایی رنگی هستند و رنگ پوست تخمشان تیره‌تر و زرده‌شان زردتر است. در رابطه با مرغ‌های رنگی ذکر این نکته ضروری است که مرغ‌های رنگی بزرگ‌تر هستند و پرخوراک‌تر و تعداد کم‌تری تخم می‌گذارند (حتی اگر پرورش صنعتی داشته باشند). این تعداد کم‌تر تخم باعث می‌شود که تخم گران‌تری داشته باشند. شاید جالب است بدانید با آن که مرغ‌های محلی تغذیه بهتری دارند تفاوت چندانی در ارزش غذایی تخم مرغ بومی با ماشینی وجود ندارد.

فواید تخم مرغ محلی

تخم مرغ بومی ممکن است ما را یاد تخم مرغ‌هایی بیندازد که در خانه مادربزرگمان از خوردنش خاطره داریم. ولی به راستی این نوع تخم مرغ چه مزایایی نسبت به تخم مرغ ماشینی دارد؟

  1.  این نوع تخم مرغ سرشار از کلسترول خوب است. نقش کلسترول خوب در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و یک سری دیگر از مشکلات بهداشتی است.
  2.  تخم مرغ سرشار از ویتامین هستند؛ ویتامین‌هایی چون ویتامین A، ویتامین‌های گروه B (B2، B5، B6،و B12)، ویتامین D، ویتامین E و ویتامین K. در تخم مرغ‌های بومی امگا 3، ویتامین A و ویتامین E به مقدار بیشتری وجود دارد.
  3.   وجود کولین به عنوان یک ماده حیاتی در این نوع تخم مرغ. اهمیت این ماده در تولید مولکول در مغز و ساخت غشاء سلولی است.
  4.   با خوردن تخم مرغ محلی کلسترول کم چگالی که مضر است از پراکندگی خارج شده و متمرکز می‌شود. این عامل باعث می‌شود که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در مصرف‌کنندگان تخم مرغ بومی کاهش یابد.
  5.   سلامت چشم با خوردن این نوع تخم مرغ حفظ می‌شود که به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های خاصی است.
  6.   تخم مرغ‌های محلی سرشار از پروتئین هستند که به سیری واقعی کمک می‌کنند و حجم عضلات با آن افزایش می‌یابد.
  7.  مواد معدنی‌ای چون کلسیم، فسفر و آهن در تخم مرغ بومی به مقدار زیادی وجود دارد که هر کدام کارکرد مخصوص خود را دارد (مثلا کلسیم به استخوان‌سازی کمک می‌کند).

بازار تخم مرغ بومی

به خاطر فواید و مزایایی که تخم مرغ‌های بومی نسبت به ماشینی دارند تمایل خانواده‌ها به استفاده از آن روز به روز بیشتر می‌شود. به همین جهت می‌توان گفت که در صورت ورود به بازار تخم مرغ بومی با چشمانی باز سود زیادی قابل کسب خواهد بود.

ولی به خاطر این که بازار این نوع تخم مرغ در ایران اتحادیه خاصی ندارد بازار مشخصی برای فروش آن وجود ندارد و در نتیجه قیمت آن ثابت و مشخص نیست. پس پیش از ورود به بازار تخم مرغ باید نکات خاصی را در ذهن داشت تا مبادا مشکلی به وجود آید. مثلا فروش این تخم مرغ در فصل گرم فروش کم‌تری دارد. پس از امکان‌سنجی ورود به بازار تخم مرغ برای موفق شدن در فروش بایستی برندی برای آن ساخت. به این شکل است که فروش شکلی رسمی می‌یابد و اطمینان مردم از خرید آن بیشتر می‌شود. نتیجه چنین اطمینانی بازار خوب خواهد بود.

تخم مرغ محلی از تولید تا فروش
تخم مرغ محلی از تولید تا فروش

حتما بخوانید: بیماری مرغ در تابستان + [ روش درمان و پیشگیری ]

نکات مهم در هنگام خریداری تخم مرغ بومی

در صورتی که بخواهید تخم مرغ بومی خریداری کنید، بایستی نکاتی را در ذهن داشت تا به هدف خود از خرید تخم مرغ محلی برسید:

  •   تخم مرغ‌های محلی به فضولات مرغ آلوده هستند و این می‌تواند بیانگر احتمال انتقال میکروب سالمونلا به انسان باشد. پس پیش از مصرف بایستی کاملا تمیز شوند
  •   از آن جا که تولید تخم مرغ بومی بدون ثبت مشخصات تولید انجام می‌شود ممکن است مانده یا خراب باشند. این نکته خود دلیل مضاعفی است بر این که اگر تمایل به ورود به این بازار را دارید به دنبال ساخت برند معتبری باشید.

حرف آخر | تخم مرغ محلی

تخم مرغ بومی هم برای مصرف‌کننده و هم برای تولیدکننده و عرضه‌کننده انتخاب جذابی است. چرا که فوایدی منحصر به فرد دارد و روز به روز هواداران بیشتری برای مصرف به آن متمایل می‌شود. پس شاید کسب‌وکار پرورش و پخش این نوع تخم مرغ در صورتی که با چشمان باز به آن وارد شویم کسب‌وکاری پرسود باشد. اگر شما بخواهید برای مصرف شخصی یا کسب‌وکار بین تخم مرغ ماشینی یا بومی انتخاب کنید، به کدام یک تمایل بیشتری خواهید داشت؟

سوالات متداول

منظور از محصولات ارگانیک چیست؟

از افزودنی‌های شیمیایی (مثل ضدآفت و کود شیمیایی) استفاده نشده است و از نظر ژنتیکی هم اصلاح نیافته‌اند

فواید تخم مرغ محلی چیست؟

این نوع تخم مرغ سرشار از کلسترول خوب است. نقش کلسترول خوب در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و یک سری دیگر از مشکلات بهداشتی است. تخم مرغ سرشار از ویتامین هستند؛ ویتامین‌هایی چون ویتامین A، ویتامین‌های گروه B (B2، B5، B6،و B12)، ویتامین D، ویتامین E و ویتامین K. در تخم مرغ‌های بومی امگا 3، ویتامین A و ویتامین E به مقدار بیشتری وجود دارد.

نکات مهم در هنگام خریداری تخم مرغ بومی چیست؟

تخم مرغ‌های محلی به فضولات مرغ آلوده هستند و این می‌تواند بیانگر احتمال انتقال میکروب سالمونلا به انسان باشد. پس پیش از مصرف بایستی کاملا تمیز شوند از آن جا که تولید تخم مرغ بومی بدون ثبت مشخصات تولید انجام می‌شود ممکن است مانده یا خراب باشند. این نکته خود دلیل مضاعفی است بر این که اگر تمایل به ورود به این بازار را دارید به دنبال ساخت برند معتبری باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *