جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دما و رطوبت مورد نیاز سالن پرورش کبک چه میزان است؟

رطوبت مورد نیاز سالن پرورش کبک

پرورش کبک و در کل تمامی پرندگان، نیاز به برخی ویژگی‌ها و شرایط خاص دارد و باید برای رشد صحیح آن‌ها، شرایط خاصی در نظر گرفته شود تا این اتفاق به‌خوبی رخ دهد. به‌طور مثال، اگر نکات مدیریت رطوبت و دمای سالن پرورش کبک رعایت نشود، ممکن است دما و رطوبت بی‌از حد نرمال کاهش یا افزایش پیدا کند که این عامل برای پرندگان و کبک‌ها بسیار ضرر دارد. به همین در این مقاله قصد داریم به‌طور کامل درباره همین موضوع صحبت کنیم و نکات بسیار مهمی درباره دما و رطوبت مورد نیاز سالن پرورش کبک صحبت کنیم؛ پس اگر این نکات برایتان مهم است، حتماً تا انتها همراه ما باشید.

دمای سالن پرورش کبک نباید سرد باشد

همه پرندگان، چون خونگرم هستند باید دمای بدن خود را در ثابت نگه دارند؛ پس اگر سالن و محیطی که درآن حضور دارند طبیعی و مناسب نباشد، قطعاً برای آن‌ها مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

نکته مهم و اولیه این است که دمای سالنی که کبک‌ها در آن حضور دارند، به‌هیچ وجه نباید کم باشد تا آن‌ها احساس سرما کنند. چرا که در این صورت، مجبور هستند که برای گرم کردن خود انرژی مصرف کنند و این اتفاق، نیازمند خوردن غذای زیاد است. اما اگر دما و رطوبت محیط مناسب باشد، هم انرژی آن‌ها ذخیره خواهد شد و هم میزان غذای مصرفی کبک‌ها کاهش می‎یابد. دقت کنید که اگر دما به زیر 0 درجه سانتی‌گراد هم برسد، حتی ممکن است مشکلات تنفسی در کبک‌ها ایجاد شود و باعث مرگ آن‌ها نیز بشود.

دمای سالن نباید گرم باشد

همانطور که سرما می‌‌تواند مشکلاتی در پرورش کبک ایجاد کند، گرما نیز همین‌طور است و به هیچ‌وجه نباید رطوبت و دما بیش‌ازحد گرم شود. چرا که در صورت گرما، هم ممکن است که جوجه‌ها عصبانی شوند، آب زیاد و بیشتر از میزان معمولی مصرف کنند، کمتر تخم تولید کنند، غذای کمتری مصرف کنند و در نهایت، تخم‌هایی با پوست شکننده‌تر به‌وجود بیاورند.

پس دما و رطوبت مورد نیاز سالن پرورش کبک، بسیار مهم و حیاتی است؛ نکاتی که در ادامه گفته می‌شود، استانداردترین مواردی است که باید در پرورش کبک رعایت شود و دمای محیط، بر اساس آن‌ها تنظیم شود. پس حتماً بادقت آن‌ها را مطالعه کنید.

رطوبت مورد نیاز سالن پرورش کبک
رطوبت مورد نیاز سالن پرورش کبک

حتما بخوانید: با کبک کوهی بیشتر آشنا شوید

دمای مناسب و رطوبت مورد نیاز سالن پرورش کبک

هنگام تولید تخم، دمای مناسب برای کبک‌ها، دمای بین 15 تا 25 درجه است و کمتر یا بیشتر بودن آن همان‌طور که گفته شد، باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود.

در هفته اولی که جوجه‌ها به دنیا می‌آیند، به دمایی حدود 35 درجه سانتی‌گراد نیاز دارند؛ اما به مرور زمان این دما باید تا 10 درجه سانتی‌گراد کاهش پیدا کند. در کل بهترین دما برای پرورش کبک، بین 10 تا 25 است. دقت کنید که اگر بیش‌تر از این شود، همان مشکلاتی که در بخش قبل بیان کردم رخ می‌دهد و باید آن را کنترل کنید. اما اگر دما مناسب باشد، هم رشد و پرورش کبک به‌خوبی انجام می‌شود و هم جوجه سرحال و پرتحرک خواهد شد و تمام ویژگی‌های آن نرمال می‌شود.

وسیله گرمایشی مناسب برای سالن

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید، این است که همیشه در سالن خود یک دماسنج قرار دهید که میزان دمای هوا را داشته باشید. اگر دمای سالن شما کم است و می‌خواهید آن را همیشه به طور نرمال نگه دارید، بهترین وسیله‌ای که می‌تواند این کار را انجام دهد، مادر مصنوعی مادون قرمز است. چون هم به صورت مستقیم و تابشی باعث گرمای بدن جوجه‌ها می‌شود، هم حس آرامش و راحتی را برای آن‌ها به همراه دارد و هم باعث کاهش استرس جوجه کبک‌ها می‌شود.

حواستان به رطوبت مورد نیاز سالن پرورش کبک هم باشد

دیگر عامل مهم در رشد و پرورش صحیح کبک، رطوبت است که بسیار اثرگذار است. چرا که اگر رطوبت مناسب باشد، رشد جوجه‌ها به‌خوبی تنظیم خواهد شد و از مشکلات مختلف مانند مشکل تنفسی و… جلوگیری می‌شود. علاوه‌براین، رطوبت بالا حتی می‌تواند از ایجاد نوسانات دما جلوگیری کند و محیط بهتری را برای کیک‎ها رقم بزند.

اگر دمای سالن پرورش کبک کم باشد، آب بدن جوجه‌ها از دست خواهد رفت که این اتفاق باعث لاغری، رشد کمتر و تلفات بیشتر آن‌ها خواهد شد. پس رطوبت به هیچ‌وجه نباید به زیر 40 درصد کاهش پیدا کند.

رطوبت کافی و مناسب برای جوجه کبک، 60 درصد است و به رشد آن‌ها کمک خواهد کرد.

اما این میزان برای کبک‌های بالغ، 40 تا 50 درصد خواهد بود. اگر بیشتر از آن باشد، سلامتی کبک‌ها را در خطر قرار می‌دهد. چون ممکن است بستر آن‌ها خیس شود و بیماری‌های تنفسی و گوارشی به سراغ پرندگان می‌رود. پس با توجه به همه این نکات، همیشه باید یک دستگاه در سالن پرورش کبک داشته باشید که بتوانید به راحتی میزان رطوبت را اندازه‌گیری کنید.

رطوبت مورد نیاز سالن پرورش کبک
رطوبت مورد نیاز سالن پرورش کبک

حتما بخوانید: سود پرورش کبک

چطور میزان رطوبت مورد نیاز سالن پرورش کبک را کنترل کنیم؟

دقت کنید که رطوبت برخی منشأ دارد که اگر ان‌ها را کنترل کنید، می‌توانید میزان آن را به حد نرمال برسانید. اولین مورد، هوای سالن است؛ وقتی دما کاهش پیدا می‌کند، در سطوح سالن شبنم تشکیل می‌شود که رطوبت را بالا خواهد برد. در نتیجه باید از عایق استفاده استفاده شود و دمای سالن پرورش کبک بالا برود تا از این مورد جلوگیری شود. مورد دوم این است که بعضاً از کف سالن رطوبت بالا می‌رود که باید آن را هم مدیریت کنید. مورد سوم، بیرون ریختن آب از آبخوری جوجه‌ها است که اگر حواستان به آن نباشد، می‌تواند به‌شدت رطوبت را بالا ببرد و مورد آخر هم، این است که اگر جوجه آب را به همراه مدفوع خود دفع کند، کم کم رطوبت افزایش خواهد یافت. پس باید سعی کنید این مورد را هم مدیریت کنید.

کلام پایانی درباره دما و رطوبت مورد نیاز سالن پرورش کبک

در این مقاله به‌طور کامل درباره ویژگی‌های سالن و دما و رطوبت مورد نیاز سالن پرورش کبک صحبت کردیم و مفصلاً آن‌ها را توضیح دادیم. اما اگر هنوز سؤال یا نکته‌ای در این رابطه دارید، حتماً با ما مطرح کنید تا به‌خوبی راهنمایی‌تان کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *