جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سود پرورش بوقلمون + [ ارائه راهکارهای کاربردی برای سود بیشتر ]

سود پرورش بوقلمون

سود پرورش بوقلمون چقدر است؟ این سوال، از اولین سوالات کسانی است که قصد پرورش بوقلمون را دارند. مصرف گوشت بوقلمون به دلیل مزایایی که برای سلامتی دارد، طرفداران زیادی پیدا کرده است. در سال‌های اخیر، تولید بوقلمون گوشتی و تخمگذار، به دلیل تقاضای رو به رشد این منبع غنی از پروتئین، رونق خوبی داشته است. در این مقاله قصد داریم درباره عوامل تاثیرگذار بر راندمان تولید و سود پرورش بوقلمون بیشتر بدانیم و بدانیم چگونه می‌توان بهتر و در زمان کمتر در این حرفه به سوددهی رسید.

عوامل موثر در پرورش بوقلمون | سود پرورش بوقلمون

برای شروع پرورش بوقلمون بهتر است بدانیم این پرنده چه نیازهای اساسی دارد و در چه شرایطی بهترین راندمان رشد را خواهد داشت.

درجه حرارت

شروع کار پرورش بوقلمون، یعنی بوقلمون‌های جوان یک روزه و بالاتر، دشوارتر از دیگر ماکیان است. جوجه بوقلمون، باید در یک محیط گرم و بدون پستی و بلندی، پرورش داده شوند زیرا در 10 روز اول زندگی قادر به تنظیم دمای بدن خود نیستند. در منطقه تخمگذاری، درجه حرارت باید از 37 درجه سانتی‌گراد شروع شود. بهتر است که هر هفته دما را 5 درجه کاهش دهید. چراغ گرمایی مادون قرمز برای تأمین گرمای مورد نیاز بوقلمون بهترین گزینه‌ها است. لامپ باید حداقل 18 سانتی متر بالاتر از کف و معلق باشد. با تغییر دما می‌توان ارتفاع لامپ را تنظیم کرد. تقریباً در هفته‌های 4-6 جوجه بوقلمون دیگر نیازی به حرارت اضافی ندارند و بدون آن قادر به زندگی عادی خود هستند.

محیط زندگی

محل نگهداری بوقلمون‌ها، تفاوتی با محل نگهداری دیگر ماکیان ندارد، این محل فقط باید به اندازه کافی بزرگ باشد و کمی فضای اضافی داشته باشند. بوقلمون ها باید دارای یک منطقه محصور، برای کمک به محافظت در برابر شکارچیان و همچنین یک پناهگاه دربسته باشند. اگر قصد پرورش بوقلمون ها را دارید، سیستم قفس ، ایده خوبی است. هنگام مدیریت بستر لانه و یا قفس بوقلمون، رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از بیماری­‌ها ضروری است. محل نگهداری بوقلمون نیز باید عایق بندی مناسبی داشته باشد تا پرندگان، در هوای سرد و گرم محافظت شوند.

سود پرورش بوقلمون
سود پرورش بوقلمون

بیشتر بخوانید: راه­ های افزایش تخمگذاری بوقلمون

تغذیه بوقلمون در سود پرورش بوقلمون

بوقلمون‌ها در مقایسه با مرغ‌ و ماکیان دیگر، از ترکیبات مشابهی در خوراک استفاده می کنند اما به مقدار بیشتری پروتئین، نیاز دارند. بنابراین برای افزایش راندمان تولید و رشد بهتر بوقلمون‌ها، اطمینان حاصل کنید که تغذیه مناسب برای گله را تأمین می‌کنید. برای سالم ماندن بوقلمون‌ها، مطمئن شوید که آب تمیز و تازه در دسترس همه بوقلمون‌ها قرار داشته باشد. باید با بزرگ شدن پرنده، ارتفاع آبخوری نیز تنظیم شود.

خوراک و آب، باید همیشه در دسترس بوقلمون‌های در حال رشد باشد. برخی از بوقلمون‌های جوان در یافتن آب و غذا مشکل دارند که این امر ممکن است باعث کاهش راندمان تولید و به دنبال آن کاهش سود پرورش بوقلمون در مزرعه شود. فضای کافی برای تغذیه و آبخوری، تضمین می‌کند که همه پرندگان موجود در گله فرصت خوردن و آشامیدن را دارند. انواع نژادهای اصلاح شده، بوقلمون رشد سریع دارند. با رشد بوقلمون­ها، قد آنها بلند و گردن آنها نیز بلندتر می‌شود. ارتفاع فیدرها یا مکان های آبخوری و غذاخوری باید متناسب با رشد پرنده تنظیم شود. لبه دهانه فیدر باید در سطح پشت بوقلمون باشد و مهم است که فیدرها را خیلی پر نکنید، در غیر این صورت خوراک هدر می رود.

بهداشت در سود پرورش بوقلمون

امنیت زیستی، اصلی‌ترین راه برای سلامت پرندگان از جمله بوقلمون است. مراحل ساده امنیت زیستی، عبارتند از: جدا کردن پرنده بر اساس سن و قرنطینه بوقلمون­ها پس از وارد کردن آنها از هر مکان دیگر. قرنطینه باید حدود دو هفته طول بکشد و با این قرنطینه، احتمال انتشار بیماری­هایی که ممکن است پرندگان با آن تماس داشته باشند،کمتر است. نکته مهم دیگر در مورد امنیت زیستی این است که قفس را، برای تعداد زیادی از پرندگان به اشتراک نگذارید. تعداد کسانی که به مزرعه پرورش بوقلمون رفت و آمد دارند را محدود کنید تا از انتشار بیماری جلوگیری شود. مطمئن شوید که وسایل نقلیه در صورت آمدن از مزارع دیگر، شسته شده اند و اطمینان حاصل کنید که چکمه­های کارگران، تمیز و عاری از هرگونه کود و آلودگی باشد.

آموزش کامل و جامع پرورش دهندگان ماکیان از جمله بوقلمون، عامل بسیار مهمی در جهت شکوفایی و سوددهی بهتر کسب وکار آنها است. آگاهی داشتن از نیازها و آماده بودن برای چالش‌های احتمالی و فراهم کردن شرایط مناسب برای این پرنده، می‌تواند در بهبود رشد بوقلمون و افزایش سوددهی کسب و کار شما، بسیار موثر باشد.

سود پرورش بوقلمون
سود پرورش بوقلمون

بیشتر بخوانید: دلایل بروز خشونت در بوقلمون ها چیست؟!

تکنیک‌های افزایش راندمان سود پرورش بوقلمون

  • استفاده از نژادهای اصلاح شده بوقلمون که راندمان تولید گوشت را بالا می‌برد.
  • افزایش تعداد قطعه اولیه برای پرورش
  • تامین نیازهای اساسی پرنده یعنی دان و آب بهداشتی و غنی
  • رعایت استانداردهای بهداشتی و تامین امنیت زیستی، در مزرعه پرورش بوقلمون
  • آموزش کامل و اصولی دست اندرکاران و صاحبان کسب وکار پرورش بوقلمون

سود پرورش بوقلمون چقدر است؟

می‌خواهیم یک برآورد کلی و به صورت تقریبی از سود پرورش بوقلمون داشته باشیم. برای ایجاد یک مزرعه پرورش بوقلمون گوشتی، شما باید برای تجهیزات، خرید جوجه، هزینه آب و برق و سوخت، اجاره سالن، خرید خوراک و هزینه کارگر، هزینه کنید. برای تامین این موارد در اواسط سال 99 حدود 100 میلیون تومان هزینه برای 500 عدد جوجه بوقلمون، لازم داشته است. پس از اتمام یک دوره، شما می­توانید از این تعداد بوقلمون در حدود 5/3 تن گوشت به بازار عرضه کنید. این به این معنی است که شما با قیمت اواسط سال 99 در حدود 130 میلیون تومان از فروش گوشت به دست خواهید آورد. این سود برای بار اول با هزینه تجهیزات  محاسبه شده و برای دفعات بعدی که نیازی به هزینه برای تجهیزات جدید ندارید، به حدود ۵۰ درصد خواهد رسید.

سود پرورش بوقلمون
سود پرورش بوقلمون

بیشتر بخوانید: واکسن های مورد نیاز بوقلمون

استفاده از سیستم قفس برای افزایش سود پرورش بوقلمون

سیستم نگهداری ماکیان در قفس، یکی از دو روش پرورش پرندگان از جمله بوقلمون است که به افزایش راندمان تولید منجر می‌شود. در این روش بوقلمون به صورت دسته بندی شده بر طبق سن جوجه، در قفس‌هایی مکانیزه، نگهداری می‌شود که تغذیه و تمیزکاری قفس و محیط پرورش بوقلمون به صورت خودکار و کاملا بهداشتی انجام می‌شود. مزایای این سیستم عبارتند از:

  • تنظیم خوراک پرنده و افزایش رشد و وزن‌گیری جوجه‌ها
  • افزایش سطح بهداشت محیط سالن پرورش بوقلمون و جلوگیری از بیماری پرندگان
  • به حداقل رسیدن ارتباط پرنده با عوامل خارجی و کاهش احتمال ورود ویروس و بیماری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *