جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شناسایی کبک های خاکستری

شناسایی کبک خاکستری

کبک یکی از پرندگانی است که به خاطر گوشت مفید و بسیار لذیذی که دارد، از گذشته تا کنون در بین شکارچیان بسیار محبوب بوده است. امروزه بیش از 40 نوع و گونه از این پرنده در سراسر دنیا شناسایی شده است که بعضی از انواع کبک به خاطر شکار گسترده، در معرض خطر انقراض قرار دارند. پرورش کبک، یکی از کسب وکارهایی است که نیاز علاقه‌مندان به گوشت این پرنده را تامین می‌کند. کبک خاکستری یکی از این نژادهای کبک است که در آسیا، اروپا و آفریقا به صورت بومی زندگی می‌کند. در این مقاله قصد داریم تا درباره مشخصات این کبک و همچنین شناسایی کبک های خاکستری از روی ظاهر این پرنده بپردازیم.

شناسایی کبک های خاکستری
شناسایی کبک های خاکستری

مشخصات ظاهری

«کبک خاکستری» یکی از 40 زیرگونه شناخته شده از کبک‌ها است. این پرنده، زیر مجموعه خانواده «قرقاول» محسوب می‌شود. 8 زیر گونه مختلف از کبک خاکستری در مناطق وسیعی از آسیا، خاورمیانه، اروپا، آفریقا و آمریکا زندگی می‌کنند. انواع مختلف این کبک، از لحاظ اندازه و رنگ متفاوت هستند اما ویژگی‌های کلی تقریباً مشابهی دارند. طول بدن این پرنده بین 28 تا 31 سانتی متر و طول بال آن 45 تا 48 سانتی متر اندازه گیری شده است.

وزن کبک خاکستری بین 300 تا 450 گرم متغیر است. این نوع از کبک بدنی چند رنگ دارد. قسمت عقب بدن این پرنده قهوه‌ای، سینه‌ آن خاکستری و صورت و گلوی آن نارنجی رنگ است. شکم کبک خاکستری، سفید رنگ بوده و روی شکمش یک نشان و یا لک قهوه‌ای رنگ به شکل نعل، وجود دارد. کبک‌های خاکستری، سری کوچک و بدنی گرد دارند. این پرنده همچنین بال‌های کوتاهی دارد که در هنگام پرواز صدایی خاص تولید می‌کند.

رفتار کبک خاکستری | شناسایی کبک های خاکستری

کبک خاکستری، یک پرنده «روز-فعال» محسوب می‌شود یعنی در روزها فعالیت بیشتری داشته و در شب‌ها به طور معمول چندان دیده نمی‌شود. این پرنده همچنین تمایل بیشتری به زندگی روی زمین داشته و علاقه چندانی برای پرواز به مدت طولانی نشان نمی‌دهد. این کبک در صورت مشاهده و بروز خطر، مسافت کوتاهی را پرواز کرده و دوباره روی زمین می‌نشیند. کبک خاکستری بیشتر سال را با جفت خود گذارنده و در فصول سرد به صورت گله‌ای و همراه با دیگر کبک‌ها مشاهده می‌شود.

فصل جفت‌گیری کبک‌های خاکستری از اوایل ماه آوریل تا اواخر سپتامبر است. کبک‌های خاکستری تمایلی به مهاجرت نداشته و بیشتر در چمنزارها و نزدیک مزارع و در بین بوته‌ها زندگی می‌کنند. پرنده ماده با استفاده از علوفه، برگ‌های خشک شده و شاخه‌های باریک، برای خود در روی زمین لانه می‌سازد. این پرنده فقط یک بار در سال و بین 16 تا 22 عدد تخم، درون لانه می­گذارد. جوجه کبک‌های خاکستری پس از 23 تا 25 روز به دنیا می‌آیند. جوجه‌ها طی مدت زمان کوتاهی، یعنی در حدود 16 تا 20 روزگی، توانایی پرواز کردن را به دست می‌آورند و در یک سالگی به بلوغ می‌رسند.

تغذیه کبک خاکستری

کبک‌های خاکستری بیشتر از گیاهان، غلات، شبدر، دانه‌ها، میوه‌ها و گاهی بی‌مهرگان و حشرات تغذیه می‌کنند؛ اما جوجه‌ها بیشتر توسط حشرات تغذیه می‌شوند.  برای پرورش کبک‌های خاکستری در اسارت از غذاهای مخصوص پرندگان که با ویتامین‌ها و مواد مغذی غنی شده است، استفاده می‌شود.

ویژگی‌های مشترک برای شناسایی کبک های خاکستری

  • این نوع از پرنده، سری کوچک در مقابل بدنی گرد و چاق دارد.
  • بال‌های کبک خاکستری، رگه‌هایی به رنگ قهوه‌ای و بلوطی دارد.
  • بخش‌های پایینی بدن این پرنده به رنگ خاکستری است.
  • صورت این کبک بیشتر به رنگ نارنجی و کمی قهوه‌ای است.
  • شکم کبک خاکستری به رنگ سفید و کرمی است.
  • روی شکم این پرنده یک علامت نعل مانند، به رنگ قهوه‌ای وجود دارد.
شناسایی کبک های خاکستری
شناسایی کبک های خاکستری

حتما بخوانید: با کبک کوهی بیشتر آشنا شوید

نحوه تشخیص کبک خاکستری نر از ماده

تشخیص پرنده نر و ماده در این گونه از کبک اندکی دشوار است و به توجه زیادی به قسمت‌های گوناگون این پرنده زیبا نیاز دارد. برخی از این نشانه‌ها عبارتند از:

1.    تفاوت در سر | شناسایی کبک های خاکستری

یک از معیارهای شناسایی کبک های خاکستری نر و ماده در تفاوت‌های ظاهری در قسمت بالای بدن، مانند سر پرنده است. به طور کلی در قسمت‌های فوقانی پرنده نر مانند سر و گردن، پر بیشتری نسبت به ماده‌ها وجود دارد. رنگ چهره پرنده نر همچنین به دلیل اینکه قرمز و نارنجی تند است، کمی خشن‌تر به نظر می‌رسد. اما در پرنده ماده نواری سفید رنگ در قسمت سر پرنده به چشم می‌خورد که به همین دلیل، سر ماده‌ها کمی روشن‌تر به نظر می‌رسد.

به علاوه دور چشم‌ها، گردن، کناره‌های صورت و بالای سینه در کبک خاکستری ماده، قهوه‌ای‌تر از پرنده نر است. اگر از نمای جانبی به چهره کبک نر نگاه کنیم، اندازه سر آن کمی کوچک‌‌تر از کبک ماده به نظر می‌رسد. یکی دیگر از تفاوت‌ها بین کبک خاکستری نر و ماده این است که صورت پرنده ماده، کمی رنگ‌پریده‌تر و مات‌تر از پرنده نر بوده و گردن جنس ماده بیشتر به رنگ قهوه‌ای متمایل است.

2.    تفاوت در بدن | شناسایی کبک های خاکستری

یکی دیگر از راه‌های شناسایی کبک های خاکستری ماده از نرها، لکه قهوه‌ای نعل مانند روی شکم پرنده است. در پرنده ماده این لکه قهوه‌ای یا وجود ندارد و یا بسیار کمرنگ‌تر از پرنده نر است.

3.    تفاوت در پرهای سر شانه

روش بعدی که بیشتر برای شناسایی کبک های خاکستری نر و ماده از فاصله نزدیک به کار می‌رود، مدل پرهای سر شانه این کبک است. روی پرهای سرشانه پرنده نر، فقط یک نوار کرمی رنگ به صورت تکی دیده می‌شود اما در پرهای پرنده ماده، چندین نوار کرم رنگ به صورت منقطع وجود دارد.

شناسایی کبک های خاکستری
شناسایی کبک های خاکستری

حتما بخوانید: بهترین نژاد کبک

شناسایی کبک های خاکستری جوان‌تر

کبک‌های خاکستری جوان‌تر معمولا شبیه به پرندگان بالغ این گونه نیستند و اغلب شبیه به جوجه قرقاول و جوجه بلدرچین به نظر می‌رسند. اما از سن 12 هفتگی به بعد می‌توان آنها را شناسایی نمود. پرهای کبک‌های خاکستری جوان‌تر، در قسمت پشت، سر، اعضای تحتانی بدن بیشتر به رنگ نخودی و قهوه‌ای روشن تمایل دارد.

سخن پایانی شناسایی کبک های خاکستری

کبک‌ پرنده‌ای است که به دلیل استفاده از گوشت خوشمزه و مفید آن در بین شکارچیان و عموم مردم طرفداران زیادی دارد. کبک‌ خاکستری یکی از 40 گونه متفاوت از انواع کبک است که در اکثر مناطق دنیا پراکنده شده است. کبک‌های خاکستری پرهای قهوه‌ای و خاکستری و سر نارنجی رنگ دارند. شناسایی کبک های خاکستری نر و ماده ساده نیست و برای شناسایی جنسیت باید به فرم و رنگ سر، بدن و پرهای آن دقت کرد.

سوالات متداول

طول بدن و طول بال کبک خاکستری چقدر است؟

طول بدن این پرنده بین 28 تا 31 سانتی متر و طول بال آن 45 تا 48 سانتی متر اندازه گیری شده است.

وزن کبک خاکستری چقدر است؟

وزن کبک خاکستری بین 300 تا 450 گرم متغیر است.

مشخصات ظاهری کبک خاکستری که او را از سایر کبک ها متمایز می کند، چیست؟

این نوع از کبک بدنی چند رنگ دارد. قسمت عقب بدن این پرنده قهوه‌ای، سینه‌ آن خاکستری و صورت و گلوی آن نارنجی رنگ است. شکم کبک خاکستری، سفید رنگ بوده و روی شکمش یک نشان و یا لک قهوه‌ای رنگ به شکل نعل، وجود دارد. کبک‌های خاکستری، سری کوچک و بدنی گرد دارند. این پرنده همچنین بال‌های کوتاهی دارد که در هنگام پرواز صدایی خاص تولید می‌کند.

تغذیه کبک خاکستری چیست؟

کبک‌های خاکستری بیشتر از گیاهان، غلات، شبدر، دانه‌ها، میوه‌ها و گاهی بی‌مهرگان و حشرات تغذیه می‌کنند؛ اما جوجه‌ها بیشتر توسط حشرات تغذیه می‌شوند. برای پرورش کبک‌های خاکستری در اسارت از غذاهای مخصوص پرندگان که با ویتامین‌ها و مواد مغذی غنی شده است، استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *