جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

طرح توجیهی مرغ گوشتی 1400 + [ توضیح کامل ]

طرح توجیهی مرغ گوشتی 1400

امروزه افراد زیادی به پرورش مرغ گوشتی علاقه‌مند شده‌اند. یکی از دلایل این مسئله این است که سود و درآمد به‌دست‌آمده از فروش مرغ‌های گوشتی بسیار بالا و مناسب است؛ اما انجام دادن این کار بدون داشتن اطلاعات مناسب و کافی ممکن است با موفقیت روبرو نشود. به همین دلیل قبل از اقدام به این کار باید از مشاوران و کارشناسانی که در این حیطه تخصص دارند کمک بگیرید. ممکن است هزینه مشاوره برای این کار بالا باشد به همین دلیل می‌توانید از اینترنت و دنیای مجازی برای یادگیری این موضوع استفاده کنید. برای اینکه با طرح توجیهی مرغ گوشتی 1400 بهتر آشنا شوید توصیه می‌کنیم تا در این مقاله با ماه همراه باشید.

پرورش مرغ گوشتی

معمولاً از نژادهای مخصوصی از مرغ برای پرورش مرغ استفاده می‌کنند. این نوع جوجه‌ها سریع‌تر از بقیه انواع مشابه رشد می‌کنند. به‌طوریکه در حالت میانگین در پنج الی هفت هفته برای کشتار آماده می‌شوند. در این ‌بین برخی از نژادهای جوجه نیز وجود دارند که رشد کمتری را داشته و در چهاردهمین هفته برای کشتار آماده می‌شوند. در حالت عادی پرورش‌دهنده‌ها جوجه‌های یک‌روزه را از شرکت‌های مختلف واردکننده خریده و از آن‌ها نگهداری می‌کنند تا به زمان کشتار برسند.

طرح توجیهی مرغ گوشتی 1400
طرح توجیهی مرغ گوشتی 1400

عوامل موردنیاز در طرح توجیهی مرغ گوشتی 1400

عوامل موردنیاز در طرح توجیهی مرغ گوشتی 1400 به شرح زیر می باشد.

انتخاب زمین نگهداری مرغ

برای اینکه زمین مناسب برای نگهداری مرغ‌ها را انتخاب کنید لازم است تا موارد مختلفی ازجمله داشتن امکانات رفاهی، راه‌های ارتباطی برای رفت‌وآمد راحت‌تر، نزدیک بودن به منبع آب و برق و غیره را در نظر داشته باشید. همچنین ترجیحاً باید سعی کنید تا زمینی که انتخاب می‌کنید دارای هزینه‌های آماده‌سازی پایین‌تری باشد و فراهم کردن امکانات مختلف نیز برای آن راحت و بی دردسر باشد.

ویژگی‌های سالن پرورش مرغ

در حالت معمول بهتر است در طرح توجیهی مرغ گوشتی 1400 عرض سالن پرورش مرغ را در اندازه‌های 12 الی 16 متری در نظر بگیرید. اگر عرض سالن بیشتر از 16 باشد باید از تیرآهن‌های محکمی در وسط سالن استفاده کنید. همچنین سقف سالن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و با توجه به شرایط محیطی، نوع معماری و مصالح موجود، نوع آن را از بین سقف معمولی، خرپا، قوسی، سوله و غیره انتخاب می‌کنند. تمامی این سقف‌ها صرف‌نظر از نوع آن با مصالحی مانند آجر، ایرانیت سیمانی، ورق آهنی و بتن ساخته می‌شوند. میزان ارتفاع سقف نیز بسته به منطقه‌های گرمسیری و سردسیری می‌توان متفاوت باشد. برای مثال در منطقه‌های گرم این ارتفاع به 2.60 الی 2.80 و در منطقه‌های سرد به ارتفاع 2.20 الی 2.40 متری می‌رسد.

مدیریت بستر

در طرح توجیهی مرغ بومی گوشتی بهتر است بستر نگهداری مرغ را از جنس‌های پوشال چوب، کاه و خرده کاغذ انتخاب کنید. همچنین دقت کنید که از تراشه‌های چوب که سفت بوده و تانن زیادی در خود دارند و همین‌طور تراشه‌های چوب‌های بسیار ریز و خاک‌اره‌ای به‌هیچ‌وجه استفاده نکنید. چراکه اگر جوجه‌ها آن‌ها را بخورند دچار آسیب در ناحیه چینه‌دان و سنگدان می‌شوند.

طرح توجیهی مرغ گوشتی 1400
طرح توجیهی مرغ گوشتی 1400

حتما بخوانید: سود پرورش مرغ گوشتی در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

مدیریت دان خوری

اندازه دان خوری از نوع زنجیری برای هر مرغ باید در کمترین حالت 2.5 سانتی‌متر باشد و تعداد کل دان خوری بشقابی در طرح توجیهی مرغ گوشتی 1400 برای هزار قطعه باید 18 الی 20 باشد. همین‌طور باید در هر پنج‌متر از سالن یک عدد دان خوری بشقابی را قرار دهید.

مدیریت روشنایی در سالن پرورش مرغ

غالباً در طرح توجیهی مرغ بومی گوشتی برنامه‌های نوردهی همیشگی را به کار می‌برند اما در زمان‌هایی از روز لازم است تا حتماً روشنایی سالن را قطع کنید تا از این طریق مرغ‌ها به تاریکی عادت کنند و در زمان‌های قطعی برق دچار ترس و وحشت نشوند. روشنایی سالن پرورش مرغ را با استفاده از لامپ‌های معمولی یا فلورسنت می‌توانید تأمین کنید اما باید به‌نوعی آن‌ها را طراحی کنید که نور به‌صورت مساوی به همه جای سالن پخش شود.

معمولاً شدت نور در سالن بر اساس توصیه اداره رفاه طیور در کشور انگلستان بهتر است. شدت نور را در بین پرندگان بین 10 لوکس قرار دهید و در کل سالن به 20 لوکس برسانید. همچنین نوع سیستم روشنایی در سالن را طوری تنظیم کنید که بتوانید مقدار نور را درجاهای مختلف سالن کم یا زیاد کنید تا از مشکلات مختلف در طیور مثل خودخوری جلوگیری کنید.

کنترل میزان رطوبت سالن

رطوبت موجود در سالن باید بین 50 الی 70 درصد باشد. فواید رطوبت مناسب در سالن به ‌این‌علت است که رطوبت می‌تواند موجب بالا رفتن کیفیت بستر در سالن شده و از مشکلاتی مثل خشک شدن بیش‌ازحد آن و جذب گردوغبار و آلودگی در آن پیشگیری کند. اگر رطوبت سالن بیش‌تر از 70 درصد باشد باید با تهویه مناسب آن را کمتر کنید.

بالا بردن تهویه باعث از دست رفتن حرارت و دادن هزینه اضافی می‌شود. تجهیزاتی که به‌طور مناسب اما در سریع‌ترین حالت می‌توانند رطوبت سالن را تخمین بزنند ممکن است اعتبار خوبی را نداشته باشند و به تنظیمات دوباره نیاز داشته باشند و همین مسئله کنترل رطوبت سالن را سخت‌تر می‌کند.

ایجاد رطوبت نسبتاً بالا برای جوجه‌های یک‌روزه که دچار استرس و اضطراب ناشی از منتقل شدن هستند بسیار مفید است و باعث کاهش استرس در آن‌ها می‌شود. از طرفی کم کردن میزان رطوبت ممکن است احتمال از دست رفتن آب بدن جوجه‌ها را بالا ببرد.

مدیریت تهویه هوای سالن

هرچقدر که میزان رشد طیور سریع‌تر باشد باید تأمین اکسیژن و دفع حرارت بدن نیز بهتر از قبل انجام شود. به همین دلیل احتیاج به تهویه در سالن‌های امروزی بیشتر از زمان گذشته احساس می‌شود. همچنین علاوه بر اینکه اکسیژن موردنیاز پرنده باید به‌خوبی تأمین شود، باید هوای حاکم بر سالن نیز تمیز بوده و از کیفیت بالایی برخوردار باشد. به همین دلیل باید سیستم تهویه سالن مرغداری در طرح توجیهی مرغ بومی گوشتی همیشه به‌صورت مرتب چک شود و در صورت نیاز آن را اصلاح کنید.

کنترل درجه حرارت بدن

پرنده‌ها نیز مثل دیگر حیوانات خونگرم دمای بدن خود را در بازه مشخصی از درجه حرارت محیط حفظ می‌کنند. برای اینکه سلامت طیور بهتر حفظ شوند درجه حرارت محیط سالن باید در بازه مناسبی باشد و بالاتر یا کمتر از این مقدار نباشد چراکه این مورد باعث بالا رفتن استرس در طیور می‌شود.

بازه دمایی مناسب بر اساس رطوبت محیط، شرایط حیوان و سن آن مشخص می‌شود. درجه حرارت 46 درجه در پرندگان باعث مرگ آن‌ها می‌شود. دمای بدن پرنده‌های بالغ بهتر است در بازه 40.6 الی 41.7 درجه سانتی‌گراد باشد.

طرح توجیهی مرغ گوشتی 1400
طرح توجیهی مرغ گوشتی 1400

حتما بخوانید: تحریک مرغ برای تخمگذاری چطور انجام می‌شود؟

سخن پایانی طرح توجیهی مرغ گوشتی 1400

طرح توجیهی پرورش مرغ گوشتی 1400 فواید زیادی را برای افراد علاقه‌مند به فعالیت در این حیطه دارد. این طرح باعث می‌شود تا بتوانید اطلاعات لازم و ضروری در این‌باره را به دست آورید. برای مثال می‌توانید هزینه‌های لازم، سود احتمالی، موارد لازم برای راه‌اندازی سالن پرورش طیور و نکات لازم در مورد آن‌ها را به دست آورید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *