جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

فضای لازم برای پرورش بلدرچین چیست؟

1

هنگامی که به فکر پرورش و نگهداری از بلدرچین می‌افتید، باید به فکر فضای لازم برای پرورش بلدرچین نیز باشید. فضای لازم برای نگهداری نوع تخمگذار و گوشتی این پرنده از هم متفاوت است. در این مقاله سعی داریم به آموزش کامل پرورش بلدرچین، تفاوت‌ها و نکاتی که برای پرورش این پرنده وجود دارد بپردازیم.

بلدرچین تخم گذار یا گوشتی؟

اولین چیزی که باید در نگهداری و پرورش این پرنده مشخص کنید، هدفتان است. هدفتان از نگهداری این پرنده گوشتی کردن و فروختن است یا نگهداری نوع تخم گذار و فروختن تخم‌های آن؟ بعد از مشخص کردن این مورد، باید به اینکه قرار است آن را روی بستر پرورش دهید یا در قفس بپردازید.

اگر قصد شما پرورش بلدرچین تخمگذار است، در ابتدا باید نوع نژاد آن را مشخص کنید. معمولا نژادهای تاکسیدو، سفید انگلیسی، بلدرچین فرعون، طلایی منچوری و ژاپنی تخمگذاری بالایی دارند؛ اما اگر قصد دارید بلدرچین را برای گوشتی کردن پرورش دهید باید به سراغ نژادهای بلدرچین کالیفرنیایی، گامبلی، باب وایت و سفید هندی بروید. این بلدرچین‌ها وزن زیاد و رشد سریعی خواهند داشت.

فضای لازم برای پرورش بلدرچین ؛ بستر یا قفس؟

بعد از انتخاب نوع نژاد، حالا وقت این است که به سراغ انتخاب فضای مناسب برای پرورش بلدرچین بروید. هر دو نوع بلدرچین تخمگذار و گوشتی تا قبل از بلوغ در یک مکان می‌توانند نگهداری شوند اما بعد از این مدت باید در مکان مناسبی به پرورش آن‌ها پرداخت. مکان مناسب اهمیت بسیاری در رشد و پرورش این پرنده دارد.

فضای لازم برای پرورش بلدرچین
فضای لازم برای پرورش بلدرچین

حتما بخوانید: پرورش بلدرچین تخمگذار

فضای لازم برای پرورش بلدرچین تخمگذار روی بستر

یک بلدرچین بالغ طی 35 روز آماده‌ی تخمگذاری می‌شود. طی یک سال اگر شرایط لازم را رعایت کنید، حدودا 250 تا 260 تخم خواهد گذاشت. بهترین نوع بلدرچین تخم گذاری در ایران، بلدرچین ژاپنی است. این بلدرچین را می‌توانید در بستر مناسب پرورش دهید و به سود مالی خوبی برسید؛ اما نکته مهمی که ذکر آن در اینجا حائز اهمیت است، فضای لازم برای پرورش بلدرچین  در بستر خواهد بود. در یک بستر مناسب 20 متری می‌توانید تقریبا 2000 بلدرچین پرورش دهید. به شرطی که بستر دارای شرایط زیر باشد:

  • بستر باید دارای تهویه مناسب باشد. بلدرچین‌ها برای رشد و نمو به هوای تازه نیاز دارند. سیستم تهویه نامناسب ممکن است منجر به آسیب رسیدن به آن‌ها شود.
  • دارای رطوبت کافی و سیستم نور رسانی خوب و قوی باشد. رطوبت مناسب و نور خوب باعث می‌شود میزان تخمگذاری این نوع افزایش یابد.
  • از گزند جانوران موذی مانند موش در امان باشد؛ زیرا ممکن است به تخم‌ها آسیب برسانند.

از مزایا و معایب این روش این است که نیازمند دخالت زیاد انسان است. تمیز کردن بستر کار زمان‌بری بوده و اگر این کار صورت نگیرد، ممکن است آسیب‌های زیادی به پرنده برساند. برداشت تخم‌ها، آب دهی و دان دهی به بلدرچین در این روش به صورت دستی و بیشتر از روش پرورش بلدرچین در قفس، توسط انسان انجام می‌شود.

فضای لازم برای پرورش بلدرچین تخمگذار در قفس

فضای لازم برای پرورش بلدرچین در قفس، از نظر اقتصادی شاید کمی سنگین به نظر برسد اما به صرفه جویی در زمان کمک خواهد کرد. به کمک قفس، شما می‌توانید در یک مکان کوچک 12 متری هم به پرورش بلدرچین بپردازید. در هر قفس 60 در 100 می‌توان 33 بلدرچین پرورش داد. حالا اگر مکانی که در نظر دارید بزرگتر باشد، تعداد پرندگانی که می‌توانید پرورش دهید هم افزایش خواهد یافت.

از مزایای نگهداری بلدرچین در قفس این است که، نیازی نیست به صورت دستی تمیزکاری قفس را انجام دهید. با قرار دادن یک سینی در زیر هر قفس، به راحتی تمیزکاری ممکن می‌شود.

غذا دادن و آب دادن به این پرندگان از طریق دانخوری و آبخوری که برای آن‌ها تعبیه شده است صورت می‌گیرد. جمع کردن تخم این پرنده نیز از طریق قسمت مخصوصی خواهد بود که در قفس قرار دارد. این روش به شما کمک می‌کند اطلاعات دقیقی از تعداد پرندگان داشته باشید و بتوانید برنامه ریزی‌های آتی را با توجه به همین مسئله پیش ببرید.

فضای لازم برای پرورش بلدرچین گوشتی روی بستر

اگر قصد دارید بلدرچین را برای گوشتی کردن در بستر پرورش دهید، برای 3000 بلدرچین تقریبا به 75 متر زمین نیاز دارید. در ابتدا وقتی هنوز پرنده به بلوغ نرسیده‌، تقریبا به ازای هر 160 بلدرچین یک متر مربع زمین در نظر می‌گیریم. بعد از به بلوغ رسیدن این متراژ را برای هر کدام به اندازه‌ی 50 تا 60 متر افزایش می‌دهیم.

فضای لازم برای پرورش بلدرچین بهتر است مکانی که برای آن‌ها در نظر دارید در حومه شهر یا در روستا باشد؛ زیرا این پرنده نسبت به سر و صدا حساس است. تامین رطوبت، نور رسانی مناسب و پیشگیری از بیماری در این پرندگان از مهمترین نکاتی است که باید رعایت کنید. در غیر اینصورت شاهد تلف شدن آن‌ها خواهید بود.

برای هر 30 بلدرچین، آبخوری و دانخوری جدا قرار دهید و یادتان باشد که باید هر بار محل زندگی‌شان را تمیز کنید. سالم ماندن بلدرچین‌های گوشتی بسیار مهم است. برای همین نیاز است که در تمیز نگه داشتن محیط زندگی آن‌ها کوشا باشید.

فضای لازم برای پرورش بلدرچین گوشتی در قفس

برای پرورش بلدرچین گوشتی بهترین روش پرورش در بستر است؛ اما اگر اصرار دارید که از روش قفس استفاده کنید باید به روشی که در ادامه می‌گوییم عمل کنید. می‌توانید در ابتدا تقریبا تا 200 جوجه را در هر قفس نگهدارید. در ده روز اول، دقیقا مانند روش بستر باید هیتر یا لامپ مادر مصنوعی برای آن‌ها در نظر بگیرید تا گرمای کافی داشته باشند.

بعد از این مدت نیاز است تعداد جوجه‌های هر قفس را کم کنید. اگر قفس‌های شما 60 در 60 است تقریبا تا 20 بلدرچین در آن می‌توانید نگهداری کنید. داشتن تهویه مناسب، رطوبت کافی و نور مناسب از شرایط مهم برای رشد آن‌ها روی زمین است. هر روز باید محل نگهداری آن‌ها را تمیز کنید. زیرا ممکن است خوردن فضولات باعث ایجاد بیماری‌های مختلفی در آن‌ها بشود.

فضای لازم برای پرورش بلدرچین
فضای لازم برای پرورش بلدرچین

حتما بخوانید: مینی سالن پرورش بلدرچین + [ تجهیزات مورد نیاز ]

سخن پایانی

در این مطلب از سایت قفس بلدرچین سعی کردیم در مورد فضای لازم برای پرورش بلدرچین تخمگذاری و گوشتی در بستر و قفس صحبت کنیم. تفاوت و شباهت‌هایی بین فضاهای مورد استفاده وجود دارد که با توجه به موارد گفته شده باید آن‌ها را رعایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *