جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

معایب و مشکلات پرورش مرغ کدامند؟ توضیح کامل

مشکلات پرورش مرغ

معایب و مشکلات پرورش مرغ موضوع بحث امروز ما است. مرغ از جمله اساسی‌ترین مواد موجود در سبد غذایی ایرانی‌ها است. گوشت و تخم این پرنده نقش به ‌سزایی در برنامه غذایی انسان‌ها دارد. همچنین پرورش مرغ از جمله بزرگترین صنعت‌ها در کشور ما محسوب می‌شود و به دلیل تقاضای بالای مردم، پرورش مرغ از رونق بسیار خوبی برخوردار است. تمامی این موارد موجب شده است گرایش به پرورش مرغ در دهه گذشته به خصوص در این چند سال اخیر رشد بی سابقه‌ای به خود اختصاص دهد. پرورش این پرنده به روش‌ها و شیوه‌های گوناگونی انجام می‌شود. پرورش مرغ در بستر از جمله روش‌های مرسوم نگهداری و پرورش این پرنده است که مشکلات بسیاری را به دنبال دارد. معایب پرورش مرغ در بستر به حدی زیاد است که حتی ممکن است منجر به ورشکستگی کسب و کار گردد.

در این مطلب قصد داریم برخی از مشکلات پرورش مرغ در بستر را برای شما توضیح دهیم تا با اطلاعات بیشتری تصمیم به انتخاب روش پرورش بگیرید. به طور قطع مطالعه این مطلب می‌تواند در تصمیم شما تاثیرگذار باشد، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

چرا پرورش مرغ در بستر مناسب نیست؟

پرورش مرغ در بستر نسبت به پرورش و نگهداری پرندگان در قفس معایب و مشکلات بسیاری در پی دارد. مشکلاتی که هر یک از آنها می‌توانند به گونه‌ای سرمایه و زحمت شما را از بین ببرد. معایب و مشکلات پرورش مرغ در بستر به شرح زیر است:

مشکلات پرورش مرغ
مشکلات پرورش مرغ

حتما بخوانید: سود پرورش مرغ گوشتی در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

لانه تخمگذاری

از جمله اصلی‌ترین معایب و مشکلات پرورش مرغ در بستر،  به لانه تخمگذاری مرغ‌ها مربوط می‌شود. به این خاطر که مرغ‌ها به بیماری دچار نشوند می‌بایست به طور مداوم و چندین مرتبه زیر آنها تمیز شود تا موجب اجتماع آلودگی‌ها در محل تخمگذاری آنها نشوند. بستر نمی‌تواند مکان مناسبی جهت تخمگذاری باشد. چرا که امکان شکسته شدن و ترک خوردن تخم‌ها وجود دارد.

مرغ‌ها عادت دارند چندین مرتبه در طول روز روی تخم‌های خود بخوابند به این خاطر امکان دارد مدفوع آنها در محل تخمگذاری بروز پیدا کند. ورود مدفوع مرغ‌ها به محل تخمگذاری آنها ممکن است علاوه بر اثر گذاشتن روی کیفیت تخم مرغ، باعث کاهش چشمگیر میزان تخم تولیدی این پرندگان نیز می‌شود.

معایب و مشکلات پرورش مرغ | آلودگی دان و آب مصرفی مرغ‌ها در بستر

یکی از اصلی‌ترین عواملی که می‌تواند به طور مستقیم در تنظیم وزن مرغ‌ها و افزایش یا کاهش میزان تخمگذاری آنها موثر باشد، تغذیه است. از این رو پرورش دهندگان می‌بایست این نکته را بسیار جدی بگیرند. پرورش دهندگانی که از شیوه پرورش مرغ در بستر استفاده می‌کنند، با آویزان کردن ظروف زنجیردار از سقف قسمت تغذیه را برای مرغ‌ها مهیا می‌سازند. این موضوع چند مشکل را به همراه خواهد داشت.

نخستین مشکل به چگونگی تغذیه مرغ‌ها و نیز انتشار بیماری‌ها مربوط می‌شود. به این خاطر که در روش پرورش مرغ در بستر نمی‌توان برای هر مرغ ظرف جداگانه‌ای را فراهم کرد، این امر با به کار بردن یک ظرف بزرگ و آویزان صورت می‌گیرد و همین عمل باعث می‌شود تا تعداد بسیاری از مرغ‌ها در یک محل به دور هم جمع گردند. بعضی مواقع ممکن است که پرنده‌ای بیمار همراه با بقیه گله از یک ظرف تغذیه کند و آنها را نیز به بیماری مبتلا کند.

مشکلات پرورش مرغ
مشکلات پرورش مرغ

حتما بخوانید: آموزش پرورش مرغ تخمگذار + [ ساده و کاربردی ]

ایجاد استرس در میان مرغ‌ها | مشکلات پرورش مرغ

مشکل دیگری که در نحوه تغذیه این شیوه پرورش وجود دارد، در خصوص سر و صدای ظروف است که ایجاد استرس می‌کند. بعضی از پرندگان به ویژه مرغ‌ها، با یکسری سر و صداها به استرس دچار می‌شوند. استرس در پرندگان می‌تواند موجب کاهش وزن و همچنین کم شدن میزان تخمگذاری آنها و حتی بی کیفیت شدن تخم‌های تولیدی شود. ظروفی که در بستر برای آب و دان مرغ‌ها تهیه می‌شود، سر و صدای خاص و وحشتناکی را از خود ایجاد می‌کنند که باعث به وجود آمدن استرس در مرغ‌ها می‌گردد.

ایجاد آلودگی از طریق پرسنل

از دیگر مشکلات پرورش مرغ در بستر مرتبط با کارکنان و پرسنلی است که برای گله این پرندگان کار می‌کنند. برای پرورش مرغ باید اشخاصی استخدام شوند که ظرف آب و دان آنها را پر کنند، همواره محیط را تمیز کنند، تخم‌ها را جمع آوری کنند و سایر کارهای مرتبط را انجام دهند. ولی آیا این آمد و شدها در بستر محل نگهداری مرغ‌ها می‌تواند برای آنها خطر آفرین باشد؟

رفت و آمد کارگران در بستر مرغ‌ها و تماس با آنها امکان ورود بیماری‌های جدید به درون گله را افزایش می‌دهد. از سویی دیگر این رفت و آمدها و تماس، برای خود کارگران نیز خطر آفرین خواهد بود. چون یکسری بیماری‌های واگیردار در این پرنده وجود دارد که امکان سرایت آن به انسان بسیار زیاد است.

مشکلات پرورش مرغ
مشکلات پرورش مرغ

حتما بخوانید: پرورش مرغ گوشتی در خانه + [ همه نکات مورد نیاز ]

راهکار مقابله با مشکلات پرورش مرغ چیست؟

اکنون که با مشکلات پرورش مرغ در بستر آشنا شدید، ضروری است راهکار پیشگیری از این مشکلات را نیز بدانید. به راستی چطور می‌توان کار پرورش مرغ را آغاز کرد ولی از این نوع مشکلات و خسارات در امان ماند؟

برای شروع این کسب و کار و همچنین پرورش پر سود و بدون آسیب بهترین راهی که وجود دارد، به کارگیری قفس به منظور نگهداری و پرورش مرغ‌ها است. برای پرورش این پرنده، شما می‌توانید از قفس‌های ویژه نگهداری مرغ بهره ببرید تا از معایب و مشکلات پرورش مرغ در بستر جلوگیری نمایید.

شما می‌توانید جهت پیشگیری از تشکیل گرد و غبار، همچنین بروز بیماری‌هایی که اکثرا از پوشال یا خاک اره مرطوب و یا آلوده به وجود می‌آیند، از قفس‌های استاندارد مرغ استفاده کنید. این قفس‌ها علاوه بر اینکه فضای کافی جهت رشد و پرورش مرغ‌ها را دارند، بسیار تمیز و بهداشتی نیز هستند. از این رو امکان بروز و شیوع بیماری‌ها در بین آنها به کمترین حد خود خواهد رسید. این کار در نتیجه، باعث صرفه جویی در مخارج و همچنین حفظ سرمایه‌ ابتدایی شخص پرورش دهنده خواهد شد.

سخن پایانی مشکلات پرورش مرغ

در مطالب فوق معایب و مشکلات پرورش مرغ در بستر را توضیح دادیم، پرورش مرغ در قفس با توجه به ویژگی‌های خوبی که داراست؛ در حال حاضر مورد توجه و استفاده بسیاری از پرورش دهندگان قرار گرفته است. از جمله اصلی‌ترین مزایای پرورش مرغ در قفس، امکان کنترل و نظارت بهتر روی مرغ‌ها است. تعداد کم مرغ‌ها در قفس‌های صنعتی موجب می‌گردد که کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در مزارع و مرغداری‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای آسان‌تر شود. همانطور که اشاره کردیم مزایای بهرمندی از قفس‌های صنعتی سبب شده است که بسیاری از پرورش دهندگان به این روش روی آورند.

سوالات متداول

چرا پرورش مرغ در بستر مناسب نیست؟

لانه تخمگذاری آلودگی دان و آب مصرفی مرغ‌ها در بستر ایجاد استرس ایجاد آلودگی از طریق پرسنل

استرس در مرغ ها چه عوارضی دارد؟

استرس در پرندگان می‌تواند موجب کاهش وزن و همچنین کم شدن میزان تخمگذاری آنها و حتی بی کیفیت شدن تخم‌های تولیدی شود.

راهکار مقابله با مشکلات پرورش مرغ چیست؟

شما می‌توانید جهت پیشگیری از تشکیل گرد و غبار، همچنین بروز بیماری‌هایی که اکثرا از پوشال یا خاک اره مرطوب و یا آلوده به وجود می‌آیند، از قفس‌های استاندارد مرغ استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *