جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ + [ بررسی نکات کلیدی در پرورش هرکدام ]

مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ

امروزه پرورش دام و طیور یکی از ایده‌های جدید و پرسود در کسب‌وکارها است که بسیاری از افراد به آن علاقه‌مند شده و به دنبال راه‌هایی برای مقایسه و شناخت بهترین پرنده برای پرورش هستند. در این مطلب قصد داریم برای این عزیزان، مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ که دو تا از بهترین و پرطرفدارترین طیور پرورشی کشور هستند را انجام داده و کلیه نکات کلیدی پرورش مرغ و قرقاول، تفاوت‌های پرورش قرقاول و مرغ و هر چه نیاز است بدانید را به شما خواهیم گفت.

پرورش مرغ بهتر است یا قرقاول؟ کدام‌یک را انتخاب کنیم؟

علاوه بر فارغ‌التحصیلان رشته‌های مربوط به پرورش طیور، امروزه بسیاری از افراد دیگر نیز به دنبال پرورش ماکیان هستند. یکی از نکات مهمی که باید در هنگام انتخاب نوع گونه ماکیان باید به آن توجه شود، اشباع بودن یا نبودن بازار فروش و بازار رقابتی با سایر پرورش‌دهندگان است. با توجه به اینکه پرورش مرغ در کشور از سال‌های دور شروع‌شده و تقریباً همه افراد از پروتئین گوشت سفید مرغ و تخم‌مرغ استفاده می‌کنند، پرورش مرغ و تعداد پرورش‌دهندگان آن در کشور بسیار زیاد بوده و به‌نوعی می‌توان گفت که بازار خاص خود را دارد.

در مقایسه با بازار پرورش انواع مرغ تخم‌گذار و گوشتی، پرورش قرقاول بسیار جدیدتر بوده و هنوز رقابت در بازار برای پرورش این پرنده کمتر است. پرورش و فروش قرقاول در جامعه مانند مرغ جا افتاه نبوده و خواستار کمتری نیز دارد. البته لازم است بگوییم که قرقاول پرنده مقاومی بوده و پرورش آن به زمان کمی نیاز دارد. پس شما برای انتخاب بین پرورش قرقاول و مرغ، باید ببینید که علاقه‌مند به حضور در یک بازار پایدار و ثابت‌شده رو به اشباع هستید یا می‌خواهید به دنبال بازارهای جدید بگردید.

نژادهای مختلف قرقاول و مرغ برای پرورش

یکی از ارکان مهم موفقیت در پرورش طیور، انتخاب نژاد مناسب برای پرورش است که بیشترین بازدهی و کمترین تلفات را داشته باشد. در ادامه مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ ، برای مقایسه بهتر، بهترین نژادهای مرغ و قرقاول برای پرورش را معرفی خواهیم کرد.

مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ
مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ

حتما بخوانید: آموزش صفر تا صد پرورش قرقاول در خانه

بهترین نژادهای مرغ برای پرورش در ایران | مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ

نژادهای مختلف مرغ را بر اساس نوع پرورش و بازار هدف که مرغ گوشتی یا تخم‌گذار مدنظر است، می‌توان انتخاب کرد. برخی از نژادهای مرغ مانند گلین، بلک استار و مرندی هستند که نژاد مرغ‌های هم تخم‌گذار و هم گوشتی بوده و راندمان تولید بالایی داشته و از نظر اقتصادی تولید آن‌ها به‌صرفه است. مزیت پرورش این سه نژاد مرغ این است که در مقایسه با انواع نژادها، می‌توان بر اساس نوع خواست بازار آن‌ها را به فروش رساند و دیگر نیازی به تغییر تجهیزات و دانش جدید برای پرورش مرغ گوشتی یا تخم‌گذار ندارید. نژادهای مرغ لگون یا لگهورن، مرغ تخم‌گذار گلپایگان، مرغ سفید و مرغ جهادی نیز جزو نژادهای کم ریسک برای پرورش، تخم‌گذاری، جوجه‌کشی و فروش هستند.

بهترین نژادهای قرقاول برای پرورش در ایران

نژادهای ارزان و زیبای قرقاول که امکان پرورش در ایران را دارند، نژادهای قرقاول آمریکایی، هندی و پاکستانی هستند. قرقاول‌های این سه نژاد را می‌توان در هر منطقه از ایران با آب‌وهواهای مختلف پرورش داد و هم امکان فروش تخم در طی پرورش و هم امکان فروش گوشت آن‌ها در پایان دوره پرورش برای کسب سود وجود دارد. در بین تمامی نژادهای مقاوم و مناسب قرقاول گوشتی برای پرورش، نژادهای خضری، آمریکایی و قرقاول سبز پاکستانی بهتر از بقیه هستند.

مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ
مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ

مقایسه هزینه‌های پرورش و نگهداری مرغ و قرقاول

در مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ ، عوامل محیطی مانند درجه حرارت، میزان رطوبت، نور و … اهمیت زیادی داشته و تأمین تجهیزاتی که بتوانند این شرایط را کنترل و اندازه‌گیری کنند نیز، در ابتدای راه پرورش می‌تواند هزینه زیادی برای پرورش‌دهندگان داشته باشد.

مزیت پرورش قرقاول نسبت به پرورش انواع مرغ به‌خصوص پرورش مرغ تخم‌گذار در این قسمت، مقاوم بودن آن نسبت به تغییرات دمایی یا همان حرارتی محیط است. یک پرورش‌دهنده قرقاول می‌تواند کار خود را با یک سالن تجهیز شده به امکانات سرمایشی و گرمایشی معمولی شروع کرده و هزینه زیادی بابت خریداری امکانات پیشرفته و مدرن سرمایشی و گرمایشی پرداخت نکند. از طرفی بسیاری از افرادی که پرورش مرغ و قرقاول را از محیط‌های بسیار کوچک شروع کرده‌اند، گفته‌اند که سروصدای پرورش مرغ نسبت به پرورش قرقاول بسیار بیشتر بوده و برای شروع پرورش از محیط‌های کوچک مانند حیاط خانه، بهتر است قرقاول را انتخاب کنید.

میزان ریسک پرورش قرقاول و مرغ | مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ

در هر کاری ریسک وجود داشته و زمانی که به پرورش ماکیان روی می‌آورید نیز باید به خاطر داشته باشید که این کار با ریسک‌های فراوانی همراه است. پرنده‌ها نسبت به تغییرات آب و هوایی، بیماری‌های فصلی، کم آبی و جیره غذایی حساس بوده و موارد دیگر حساس بوده و می‌توانند سریع نسبت به آن واکنش نشان دهند. قرقاول‌ها نسبت به انواع نژاد مرغ نسبت به بیماری‌های فصلی مانند آنفولانزا، کم‌آبی و قطعی برق مقاومت بیشتری داشته، به‌راحتی تلف نشده و ریسک کمتری برای پرورش دارند.

مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ
مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ

حتما بخوانید: آموزش پرورش مرغ در خانه با کمترین هزینه

نکات پرورش مرغ و قرقاول

مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ را از لحاظ مهم‌ترین مواردی که باید به آن‌ها توجه شوید، انجام دادیم و حالا بعد از تصمیم‌گیری به انتخاب مرغ یا قرقاول برای پرورش، باید مهم‌ترین نکات در پرورش این طیور را بررسی کنیم.

نوع قفس مورد نیاز در پرورش مرغ و قرقاول

شما چه پرورش مرغ و قرقاول را از گوشه حیاط خانه‌تان چه در یک محیط مجهز آغاز کنید، همواره برای نگهداری از طیور خود به قفس نیاز دارید. قفس‌ها به‌عنوان مهم‌ترین رکن در پرورش مرغ و قرقاول به شما این امکان را می‌دهند تا بتوانید محیط خود را برای جدا کردن نژادهای مرغ و قرقاول، جدا کردن جوجه‌ها از قدیمی‌ترها و موارد دیگر تقسیم‌بندی کنید.

قفس‌ها به محیط نگهداری از طیور نظم بیشتری داده و به‌راحتی به شما این امکان را می‌دهند تا بتوانید قرقاول و مرغ‌ها را با توجه به معیارهای مختلفی مانند سن، نژاد، گوشتی یا تخم‌گذار بودن، زیبایی قرقاول‌ها و موارد دیگر جدا کنید. درصورتی‌که بیماری در محیط پرورش ماکیان شیوع پیدا کند نیز سریعاً می‌توانید بیماریها را به قفس‌هایی در خارج از محوطه نگهداری سایرین برده و از گسترش بیشتر بیماری‌های واگیردار طیور مانند آنفولانزا جلوگیری کنید.

نوع دان مصرفی در پرورش قرقاول و مرغ

دان مصرفی قرقاول و مرغ که در محیط‌های پرورش مورد استفاده قرار می‌گیرد، به روش آماده‌سازی دستی یا آماده قابل تهیه است. خوشبختانه ترکیبات و فرمول دان مصرفی قرقاول و مرغ نزدیک به یکدیگر بوده و در صورت در دسترس نبودن دان قرقاول، می‌توانید از دان مرغ برای تغذیه استفاده کرده یا با توجه به فرمول دان، به‌صورت دستی ترکیبات را تهیه و دان را آماده کنید.

مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ
مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ

جمع‌بندی نهایی | مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ

با توجه به ارزان‌تر بودن گوشت، دسترسی راحت‌تر و زمان پرورش کوتاه‌تر طیور، اقبال عمومی به استفاده از تخم و گوشت پرندگانی مانند مرغ و قرقاول روزبه‌روز در حال افزایش است. با توجه به اقبال عمومی که از این دو پرنده وجود دارد، قبل از شروع پرورش باید به مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ پرداخته و ببینید که پرورش کدام‌یک می‌تواند سود بیشتری برای شما داشته باشد. شناخت تجهیزات پرورش مرغ و قرقاول مانند انواع قفس‌ها و برآورد هزینه‌های پرورش و ریسک‌پذیری نیز در این مقایسه باید در نظر گرفته شوند.

سوالات متداول

پرورش مرغ بهتر است یا قرقاول؟

هر کدام با توجه به زوایای مختلف پرورش مزایا و معایبی دارند

از لحاظ هزینه پرورش مرغ بهتر است یا قرقاول؟

پرورش مرغ

میزان ریسک پرورش قرقاول و مرغ چقدر است؟

در هر کاری ریسک وجود داشته و زمانی که به پرورش ماکیان روی می‌آورید نیز باید به خاطر داشته باشید که این کار با ریسک‌های فراوانی همراه است. پرنده‌ها نسبت به تغییرات آب و هوایی، بیماری‌های فصلی، کم آبی و جیره غذایی حساس بوده و موارد دیگر حساس بوده و می‌توانند سریع نسبت به آن واکنش نشان دهند. قرقاول‌ها نسبت به انواع نژاد مرغ نسبت به بیماری‌های فصلی مانند آنفولانزا، کم‌آبی و قطعی برق مقاومت بیشتری داشته، به‌راحتی تلف نشده و ریسک کمتری برای پرورش دارند.

یک پاسخ

  1. پرورش قرقاول خوب هست ولی نه در ایران اگه می‌خواهین پول خودتون و عصاب خودتون داغون کنید قرقاول پرورش بدین بنده تا آخر پرورش قرقاول انجام دادم ولی متاسفانه جواب نداد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *