جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ملزومات پرورش پرندگان صنعتی + تمام نکات مهم

پرورش پرندگان صنعتی

انسان‌ها از حدود 5000 سال پیش شروع به اهلی کردن مرغ‌ها به عنوان اولین پرندگان پرورشی کردند. این پرندگان اهلی شده به خصوص مرغ‌ها، پای ثابت منازل روستایی و شهری در طول قرن‌های متمادی بودند. در دوران معاصر اما همراه با پیشرفت‌های چشمگیر در فناوری و همچنین افزایش جمعیت، دیگر این گونه از پرورش پرندگان که به صورت سنتی انجام می‌شد، پاسخگوی نیازهای روبه رشد مردم نبود. کسب و کارهای مربوط به پرورش صنعتی پرندگان، برای تولید بیشتر و بالا بردن راندمان تولید و سوددهی شروع به استفاده از روش‌ها و امکانات نوین در این صنعت نموند. این مراکز پرورش پرندگان صنعتی از انواع روش‌ها و امکانات جدید برای بهبود کیفیت و کمیت تولید بهره می‌برند.

از اصلاح نژاد پرندگان تا امکانات جدید و به روز برای تغذیه و نگهداری پرندگان و استفاده از تغذیه و داروهای جدیدتر، همه و همه سعی در بالابردن بازدهی تولید و افزایش سوددهی دارند. در این مقاله قصد داریم تا با انواع امکانات مورد نیاز برای انواع پرورش پرندگان صنعتی آشنا شده و ببینیم با چه راهکارهایی میتوان سود پرورش پرنده‌های پرورشی را بالاتر برد.

برای شروع یک کسب و کار پرورش پرندگان صنعتی باید چه عواملی را نظر بگیریم؟

شما برای تصمیم‌گیری درباره شروع یک کسب و کار، باید عوامل زیادی را به دقت بررسی و موشکافی کنید. بدون شک مهم‌ترین اصلی که باید برای راه اندازی هر کسب و کار درنظر گرفت، اصل عرضه و تقاضا است. باید بررسی کنید که میزان استقبال جامعه و خریداران از محصولی که قرار است عرضه نمایید، چقدر است؟ در محل زندگی شما چه نوع محصول از این کسب و کار مشتریان بیشتری دارد؟

به طور مثال آیا گوشت و تخم بلدرچین خواهان بیشتری دارد یا اردک؟ یا میزان مصرف تخم مرغ در خانوارهای منطقه شما چقدر است؟ آیا در منطقه شما مرغداری و یا مرکز پرورش پرنده دیگری مشغول به کار هست؟ یا آیا خریداران منطقه‌ای که در آن قصد فعالیت دارید، به امتحان کردن گوشت پرندگانی به جز مرغ علاقه نشان می‌دهند؟ یا باید دنبال مشتری در نقطه دیگری باشید؟ آیا بازار، نیاز به عرضه پرورش پرندگان زینتی دارد؟ پاسخ به این سولات می‌تواند برای شما درباره تصمیم گیری کمک زیادی کند. به طور خلاصه شما قبل از تصمیم درباره نوع فعالیت در زمینه پرورش پرندگان صنعتی باید درباره موارد زیر اطلاعات کاملی کسب نمایید:

  • میزان تقاضا و نیازهای موجود در بازار
  • هزینه‌هایی که قرار است برای تاسیس کسب و کار به عهده بگیرید مانند هزینه خرید و یا اجاره مکان، تجهیزات، کارگر، انرژی و …
  • قیمت گذاری محصول نهایی به نحوی که هم در رقابت با دیگر تولیدکنندگان موفق باشید و هم در میزان فروش و سوددهی
  • تامین نیازهای جاری مانند هزینه آب و خوراک و قبوض و …
پرورش پرندگان صنعتی
پرورش پرندگان صنعتی

حتما بخوانید: مزایای استفاده از قفس‌ های صنعتی

نیازهای اولیه برای احداث یک واحد پرورش پرندگان صنعتی

پس از تصمیم گیری‌های اساسی درباره نوع فعالیت و موارد اصلی دیگر مانند کسب مجوزها، نوبت به برنامه ریزی‌های جزئی‌تر درباره نیازهای اساسی برای ایجاد کسب و کار شما می‌رسد. شما باید در این موارد از راهنمایی‌های متخصصان و دامپزشکان استفاده کنید. لیست زیر فهرستی از مهم‌ترین نیازهای حیاتی و اصلی برای احداث یک واحد تولیدی پرورش پرندگان صنعتی است.

  • قفس‌های مخصوص نگهداری از پرندگان که نقش بسیار مهمی در افزایش بازدهی تولید و پیشگیری از بیماری‌ها دارند.
  • آبخوری و دانخوری که باید متناسب با تعداد پرندگان انتخاب شود.
  • تاسیسات و وسایل سرمایشی و گرمایشی که باتوجه به آب و هوای بسیار گرم ایران در تابستان برای رشد و تخمگذاری بهتر پرندگان شما کاملا ضروری است.
  • تجهیزات تصفیه هوا که باید متناسب با زیربنای سالن و تعداد پرندگانی که قصد نگهداری آن‌ها را دارید، انتخاب شود.
  • تغذیه و یا جیره پرندگان که باید متناسب با سن و نوع پرنده انتخاب شودند و یا توسط کارشناسان و دامپزشک فرموله شود.
  • ویتامین‌ها، مکمل‌ها و واکسن‌ها که بسته به فصل و یا بیماری‌های شایع در منطقه باز هم توسط دامپزشک برای پرندگان تجویز می‌شود.

مزایای استفاده از سیستم قفس برای پرورش پرندگان صنعتی

استفاده از قفس‌های مخصوص پرورش مرغ و دیگر پرندگان، یکی از راه‌های موثر برای بالابردن ایمنی در برابر بیماری‌ها و نیز بالا بردن بازدهی تولید به شمار می‌رود. این قفس‌ها از جنس فولاد گالوانیزه ضد زنگ و به صورت طبقاتی و مکانیزه و یا نیمه مکانیزه ساخته می‌شوند. این قفس‌ها بر اساس اندازه هرکدام از انواع پرندگان، استانداردسازی شده‌اند. فواید استفاده از این قفس‌ها عبارت است از:

1.    صرفه جویی در فضای مرغداری و یا سالن پرورش پرندگان صنعتی

سالن‌هایی که دارای فضای کمی هستند و زیر بنای کمی دارند باید از قفس پرندگان به دلیل چند طبقه بودن، برای جای دهی تعداد بیشتری پرنده استفاده کنند. یک قفس مرغداری، تراکم بالاتری را حتی در جایی که زیربنای بسیار کمی وجود دارد، امکان پذیر می‌کند. با استفاده از قفس می‌توانید ظرفیت نگهداری از انواع پرنده را دو یا سه برابر کنید. علاوه براین، اگر شما به دنبال افزایش اندازه گله، بدون اجاره و یا خرید زمین و یا سالن بیشتر هستید، استفاده از این قفس‌های طبقاتی بهترین راه حل است.

2.    محصولات بیشتر با کیفیت بهتر

شرایط موجود در سالن پرورش، همیشه بر رشد پرندگان و کیفیت محصول نهایی آنها تأثیر می‌گذارد. این شرایط شامل جریان هوا، نور خورشید و مناسب بودن دما است. با استفاده از سیستم قفس، می‌توان این شرایط را به درستی تنظیم کرد تا رشد سریع پرنده‌ها را تسهیل کرده و کمتر در معرض عوامل بیماری زا قرار گیرند. قفس سیستم تغذیه و آبخوری مکانیزه را ممکن کرده بنابراین از آلودگی و هدر رفت آب جلوگیری می‌شود. تخم پرندگان نیز با استفاده از این روش می‌توان سریع‌تر و با احتمال آسیب دیدگی کمتر، جمع آوری کرد. همه این عوامل باعث رشد بهتر و افزایش بازدهی صنعت پرورش پرندگان صنعتی خواهد شد.

3.    پایین آمدن هزینه کارگر

معمولاً هنگام استقرار و استفاده از سیستم قفس، نیاز کمتری به نیروی کار وجود دارد زیرا بسیاری از فعالیت‌ها مانند جمع آوری کود، پر کردن آبخوری و دانخوری، جمع آوری تخم مرغ و … با استفاده از قفس تسهیل شده و وقت زیادی از کارگر نخواهد گرفت. به این ترتیب هزینه استخدام کارگران برای این سالن‌ها کمتر خواهد شد.

4.    حفظ بهتر بهداشت در سالن و کاهش بیماری‌ها یا عفونت‌ها

حرکت پرندگان در قفس غیرممکن است و این امر، احتمال آلودگی به بیماری‌ها را به دلیل تعامل با پرندگان بیمار، کاهش می دهد. علاوه براین، در این روش سرعت انتقال بیماری کاهش یافته و به پرورش دهنده زمان کافی برای مقابله با همه گیری را می‌دهد. علاوه بر این، به علت جمع آوری مکانیزه کود پرنده، آلودگی و انتقال بیماری ها در گله و مرغداری کاهش می‌یابد.

پرورش پرندگان صنعتی
پرورش پرندگان صنعتی

حتما بخوانید: مینی سالن پرورش بلدرچین + [ تجهیزات مورد نیاز ]

سخن آخر

امروزه مراکز پرورش پرندگان صنعتی، برای تولید بیشتر و بالا بردن راندمان تولید و سوددهی بهتر، از روش‌ها و امکانات نوین در این صنعت استفاده می‌کنند. این مراکز پرورش پرندگان از انواع روش‌ها و امکانات جدید برای بهبود کیفیت و کمیت تولید بهره می‌برند. استفاده از قفس‌های مخصوص پرورش پرندگان، مزایای زیادی برای این کسب و کارها فراهم می‌کند. با اینکه ممکن است خرید این تجهیزات در ابتدای تاسیس، هزینه‌بر باشد اما باتوجه به مزایای بی شمارش برای افزایش سودآوری، قطعا به صرفه خواهد بود.

سوالات متداول

قبل از تصمیم درباره نوع فعالیت در زمینه پرورش پرندگان صنعتی باید چه اطلاعاتی باید به دست آورد؟

میزان تقاضا و نیازهای موجود در بازار هزینه‌هایی که قرار است برای تاسیس کسب و کار به عهده بگیرید مانند هزینه خرید و یا اجاره مکان، تجهیزات، کارگر، انرژی و … قیمت گذاری محصول نهایی به نحوی که هم در رقابت با دیگر تولیدکنندگان موفق باشید و هم در میزان فروش و سوددهی تامین نیازهای جاری مانند هزینه آب و خوراک و قبوض و …

مزایای استفاده از سیستم قفس برای پرورش پرندگان صنعتی چیست؟

1. صرفه جویی در فضای مرغداری و یا سالن پرورش پرندگان صنعتی2. محصولات بیشتر با کیفیت بهتر 3. پایین آمدن هزینه کارگر4. حفظ بهتر بهداشت در سالن و کاهش بیماری‌ها یا عفونت‌ها

حفظ بهتر بهداشت در سالن و کاهش بیماری‌ها یا عفونت‌ها در قفس چگونه حاصل می شود؟

حرکت پرندگان در قفس غیرممکن است و این امر، احتمال آلودگی به بیماری‌ها را به دلیل تعامل با پرندگان بیمار، کاهش می دهد. علاوه براین، در این روش سرعت انتقال بیماری کاهش یافته و به پرورش دهنده زمان کافی برای مقابله با همه گیری را می‌دهد. علاوه بر این، به علت جمع آوری مکانیزه کود پرنده، آلودگی و انتقال بیماری ها در گله و مرغداری کاهش می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *