جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شرایط استاندارد برای نگهداری بلدرچین‌ ها

مهمترین عوامل نگهداری بلدرچین

پرورش بلدرچین، یکی از ساده‌ترین و پرسودترین شاخه‌های پرورش طیور در ایران است. گوشت و تخم بلدرچین، به دلیل پروتئین بالا، چربی کم و دارا بودن انواع ریزمغذی‌های مفید، یکی از بهترین انتخاب‌ها، در میان انواع پرندگان پرورشی است. در این مقاله می‌خواهیم درباره نکات پرورش بلدرچین و شرایط استاندارد برای نگهداری بلدرچین‌ها بیشتر بدانیم.

چرا پرورش بلدرچین؟

پرورش بلدرچین مانند پرورش مرغ، بوقلمون یا اردک بسیار سودآور است. کسب وکار پرورش و نگهداری بلدرچین، به سرمایه گذاری و نیروی کار اندک نیاز دارد. بلدرچین‌ها از کوچک‌ترین گونه‌های پرندگان قابل پرورش و اهلی هستند و تقریباً هر نوع شرایط آب و هوایی برای شروع کار پرورش آنها مناسب است. گوشت و تخم بلدرچین، بسیار خوشمزه و مقوی است. تخم بلدرچین نسبت به تخم سایر پرندگان اهلی، بسیار مغذی و حاوی مقدار قابل توجهی پروتئین، فسفر، آهن، ویتامین A ، B1 و B2 است.

نگهداری بلدرچین
نگهداری بلدرچین

حتما بخوانید: اهمیت آب مصرفی بلدرچین چیست؟ تمامی نکاتی که باید در این باره بدانید

درباره بلدرچین بیشتر بدانیم

بلدرچین پرنده‌ای بسیار کوچک در میان طیور محسوب می‌شود. وزن بلدرچین بالغ بین 150 تا 200 گرم و وزن تخم‌های این پرنده در حدود 7 تا 15 گرم است. بلدرچین به طور کلی 3 تا 4 سال زنده می‌ماند. بلدرچین‌های ماده از 6 تا 7 هفتگی شروع به تخمگذاری می‌کنند و روزانه به طور مداوم یک تخم می‌گذارند.

وجود نور باعث افزایش بازده تولیدی تخم بلدرچین می شود. یک بلدرچین ماده بالغ، در سال اول زندگی خود حدود 300 تخم گذارد. تولید تخم مرغ پس از اولین سال تخمگذاری، به تدریج کاهش می یابد. یعنی پس از آن و در سال دوم زندگی حدود 150 تا 175 تخم، تولید می‌کند. جوجه‌های بلدرچین بعد از تولد بسیار حساس و کوچک بوده و حدود دو هفته طول می‌کشد تا به اندازه کافی قوی شوند. تخم بلدرچین برای سلامتی انسان بسیار مفید بوده و آزمایشات نشان می‌دهد که حاوی 2.47٪ چربی کمتری نسبت به تخم مرغ است. بسیاری از مردم بر این باورند که تخم بلدرچین به جلوگیری از فشار خون، دیابت، تنگی نفس و دیگر مشکلات سلامتی کمک می‌کند. گوشت بلدرچین بسیار خوشمزه و مقوی و به علاوه بسیار کم چربی است. بنابراین گوشت بلدرچین برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا و بیماران قلبی بسیار مناسب است.

مزایای پرورش بلدرچین

بلدرچین پرندگانی جمع و جور و کوچک اند که به همان نسبت اندازه‌شان، مشکلات کمتری نیز برای پرورش دهندگان ایجاد می‌کنند. پرورش بلدرچین مزایای زیادی دارد. از جمله:

  • بلدرچین پرنده‌ای با اندازه کوچک‌تر از سایر طیور است، بنابراین می‌توان آنها را در مکان‌های کوچک پرورش داد و در هزینه‌های اجاره و ساخت مرغداری صرفه‌جویی کرد.
  • هزینه تغذیه و نگهداری بلدرچین، نسبتاً کمتر از مرغ یا سایر طیور است.
  • بیماری شایع و مشکلات سلامتی رایج در میان بلدرچین‌ها، کمتر بوده و آنها پرندگانی بسیار مقاوم هستند. بنابراین خطرات در این تجارت کمتر از پرورش سایر پرندگان است.
  • بلدرچین‌ها خیلی سریع رشد می‌کنند و سریع‌تر از هر پرنده دیگر به بلوغ می‌رسند.
  • حدود 16 تا 18 روز طول می‌کشد تا پرنده سر از تخم دربیاورد. آنها تخمگذاری را از سن 6 تا 7 هفتگی شروع می‌کنند.
  • گوشت و تخم بلدرچین بسیار خوشمزه، پرخاصیت و مقوی بوده و برای افرادی که رژیم‌های تغذیه‌ای کم چرب را دنبال می‌کنند، بسیار مناسب است.
  • پرورش بلدرچین به سرمایه گذاری گسترده اولیه نیاز ندارد و هزینه نیروی کار در مزارع پرورش بلدرچین، بسیار کم‌تر از سایر طیور است.
  • بازده مصرف دان و تولید گوشت، در پرورش بلدرچین بالا است. یک بلدرچین می‌تواند با مصرف سه کیلوگرم غذا، یک کیلوگرم گوشت یا تخم مرغ تولید کنند.
  • در فضایی که برای پرورش یک مرغ نیاز است، 6 تا 7 بلدرچین را می‌توانید پرورش دهید. می‌توان حدود 6 تا 8 بلدرچین را در محدوده 0.91 متر مربع پرورش داد.
نگهداری بلدرچین
نگهداری بلدرچین

حتما بخوانید: واکسن بلدرچین

مهمترین عوامل نگهداری بلدرچین

در ادامه به مهمترین عوامل نگهداری بلدرچین خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

آشیانه

آشیانه و محل زندگی برای پرورش بلدرچین بسیار مهم است. هنگام ساخت لانه یا قفس بلدرچین‌ از دستورالعمل های زیر استفاده کنید.

  • بلدرچین را می‌توان در هر دو سیستم بستر و قفس پرورش داد. اما پرورش بلدرچین در سیستم قفس مناسب‌تر از پرورش آنها در سیستم بستر است. در سیستم قفس، مدیریت شرایط نگهداری از پرنده بسیار آسان‌تر بوده و بیماری‌ها یا سایر مشکلات شایع کمتر بروز خواهد کرد.
  • سیستم تهویه برای سالن‌های پرورش طیور از اهمیت بالایی برخوردار است. همیشه از جریان مناسب هوا و نور در داخل آشیانه آنها اطمینان حاصل کنید.
  • تراکم نگهداری پرنده را در واحد سطح رعایت کنید. به طور کلی می‌توان 50 بلدرچین را در یک قفس به طول 120 سانتی متر، عرض 60 سانتی متر و ارتفاع 25 سانتی متر پرورش داد.
  • برای نگهداری بلدرچین، از قفس‌هایی با جنس سیم شبکه‌ای گالوانیزه استفاده کنید. اندازه فاصله شبکه‌ها برای بلدرچین های بزرگسال 5 میلی متر در 5 میلی متر است.
  • اگر از سیستم بستر برای پرورش بلدرچین استفاده می‌کنید، استفاده از تراشه چوب نرم که به دور از آلودگی و گرد و غبار باشد، برای استفاده به عنوان بستر گزینه مناسبی است. استفاده از کاه خرد شده نیز به صورت ترکیب شده با تراشه چوب بستر مناسبی برای بلدرچین محسوب می‌شود. ضخامت لایه بستر باید برای راحتی پرنده حدود 10 سانتی متر باشد.

خوراک و آب | مهمترین عوامل نگهداری بلدرچین

تغذیه و آب جز مهمترین عوامل نگهداری بلدرچین به شمار می رود. تغذیه مناسب برای سالم نگه داشتن بلدرچین‌ها، رشد مناسب و افزایش تولید محصول، ضروری است. شما باید به طور منظم غذای متعادل و حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز را برای آنها تهیه کنید. بلدرچین بالغ روزانه حدود 20 تا 25 گرم غذا مصرف می‌کند. خوراک جوجه بلدرچین باید حاوی 27٪ و غذای بزرگسالان 22- 24٪ حاوی پروتئین باشد. میزان آب مورد نیاز برای جوجه‌ها و بلدرچین بالغ متفاوت است. برای 100 جوجه بلدرچین به حدود 2 لیتر و برای 100 بلدرچین بالغ 18 لیتر آب مورد نیاز است. در آب و هوای گرم، این مقدار آب، تا 50 درصد می‌تواند اضافه شود. برای جلوگیری از گرما زدگی در فصل گرما، که خود را به صورت له‌له زدن نشان می‌دهد، باید آبخوری‌ها در دسترس پرنده باشد.

شرایط تخمگذاری

وجود نور کافی محیطی برای تولید تخم در بلدرچین بسیار توصیه می‌شود. با استفاده از لامپ برقی یا بخاری می‌توانید نور و گرمای مصنوعی تهیه کنید. برای این منظور می توانید از لامپ 40 تا 100 وات استفاده کنید. تقاضای نور و گرما بسته به فصل متفاوت است. اگر قصد جوجه‌کشی در مزرعه خود را دارید، بهتر است با هر پنج بلدرچین ماده، یک پرنده نر نگه دارید. برای تخمگداری بهتر، نژادهای بسیار پربازده را انتخاب کنید و همیشه لانه و قفس را خشک و تمیز نگه داشته و به طور مرتب تخم‌ها را از لانه خارج نمایید.

تولید تخم مرغ همچنین به دما ، تغذیه ، آب ، مراقبت و مدیریت بستگی دارد. برای تولید تخم مرغ مورد نظر از بلدرچین ها ، نور نقش حیاتی دارد. دوره روشن شدن بلدرچین ها از طریق یک گپ در زیر نشان داده شده است.

مدیریت بیماری‌ها

یکی از مهمترین عوامل نگهداری بلدرچین مدیریت بیماری است. مراقبت و رعایت اصول نگهداری بلدرچین، برای کسب و کار شما ضروری است. در مقایسه با سایر طیور، بیماری‌های شایع در میان بلدرچین‌ها، کمتر است. می‌توان با مدیریت صحیح، وضعیت سلامتی آنها را کنترل کرد تا از هر نوع بیماری یا بیماری در امان بمانند. جوجه های بلدرچین تحمل تغییر هوا و تغییر ناگهانی دما را ندارند. بنابراین اگر دچار این مشکل شوند، ممکن است تحت تأثیر بیماری قرارگیرند. در این دوره بسیار مراقب باشید. سلامت بلدرچین را به طور منظم کنترل کنید و در صورت مشاهده موارد غیر عادی و بی حالی، پرنده را از گله جدا کنید و اقدامات لازم را انجام دهید. پرندگان را به موقع واکسینه کرده و برخی از داروهای لازم را ذخیره کنید.

استفاده از سیستم قفس | مهمترین عوامل نگهداری بلدرچین

نگهداری بلدرچین و سایر ماکیان به دو روش عمده «پرورش در بستر» و روش «پرورش در قفس» انجام می‌شود. سیستم بستر، هزینه اولیه کمتری داشته ولی معایبی دارد. در سیستم قفس، بلدرچین‌ها در مجموعه‌ای از قفس‌های طبقاتی با جنس گالوانیزه ضدزنگ نگهداری می‌شوند. با استفاده از قفس به راحتی می توانید شرایط استاندارد نگهداری بلدرچین را فراهم کنید. این روش با وجود هزینه اولیه، مزایای زیادی دارد. از جمله:

  • مدیریت و نظارت برقفس‌ها به دلیل دسته بندی پرنده، راحت‌تر انجام می‌شود و جداکردن پرنده در مواقع ضروری مثلا بیمار شدن، آسان‌تر خواهد بود.
  • به دلیل طبقاتی بودن قفس، راندمان استفاده از فضا بالاتر رفته و تعداد بیشتری پرنده در واحد سطح نگهداری می‌شود.
  • به دلیل مکانیزه بودن دان‌خوری و آبخوری در سیستم قفس ، در مصرف دان پرنده صرفه‌جویی می‌شود.
  • به دلیل شرایط بهتر بهداشتی و تمیز شدن راحت‌تر قفس در این روش، بیماری و مرگ و میر بلدرچین، پایین می‌آید.
  • جمع‌آوری تخم بلدرچین با این روش، به دلیل وجود شیب در این سیستم به صورت خودکار انجام شده و از شکستن و خراب شدن تخم‌ها جلوگیری می‌شود. این مسئله باعث افزایش راندمان تولید و سودآوری بیشتر واحد تولیدی می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *