جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مینی سالن پرورش بلدرچین + [ تجهیزات مورد نیاز ]

مینی سالن پرورش بلدرچین

پرورش بلدرچین یکی از کسب و کارهای حوزه پرورش ماکیان است که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه پرورش دهندگان و همین طور، مصرف کنندگان قرار گرفته است. مصرف گوشت و تخم بلدرچین به علت خواص بالا، همیشه در کشور ما بالا بوده و طرفداران زیادی داشته است. به علاوه پرورش بلدرچین به دلایل گوناگون، کسب و کاری زود بازده محسوب شده و به سرمایه اولیه کمتری نسبت به پرورش مرغ و اردک نیاز دارد. بلدرچین به دلیل ابعاد کوچک و جمع و جورش به فضای کمتری برای زندگی نیاز دارد و در این مورد می‌توان این کسب و کار را با یک مینی سالن با ابعاد کوچک‌تر نیز را شروع کرد. در این مقاله قصد داریم تا با فرآیند ایجاد یک مینی سالن پرورش بلدرچین آشنا شویم و بدانیم برای احداث و تجهیز این مینی سالن در طرح توجیهی پرورش بلدرچین به چه تجهیزات و امکاناتی نیاز خواهیم داشت.

چرا پرورش بلدرچین بسیار پرطرفدار است؟

بلدرچین‌ها به طور قابل توجهی کوچکتر از مرغ، اردک، غاز یا بوقلمون هستند. اندازه کوچک‌تر آن‌ها، به این معنی است که بلدرچین نسبت به مرغ یا دیگر پرندگان، به فضای کمتری نیاز دارند و در یک مینی سالن پرورش بلدرچین نیز می‌توان آن‌ها را پرورش داد. به علاوه بلدرچین روزانه مانند مرغ، تخمگذاری می‌کنند. تخم بلدرچین کوچک‌تر اما سرشار از مواد مغذی است. به دلیل این که بلدرچین اندازه کوچک‌تری دارد، به اندازه مرغ، اردک و بوقلمون به خوراک نیاز ندارد.

خوراک کمتر به معنای کاهش هزینه خوراک برای واحد تولیدی است. علاوه بر همه این‌ها، بلدرچین‌ها به سرعت بالغ می‌شود. بلدرچین‌ها از 6 تا 8 هفتگی شروع به تخمگذاری می‌کنند و بسیار زود وزن می گیرند و زمان رشد و پروار شدن آن‌ها نیز بسیار کوتاه است. بلدرچین پرنده سالمی است و هنگامی که از محیط تمیز، غذا و آب مناسب برخوردار است بسیار مقاوم است و اغلب بیمار نمی‌شود. گوشت بلدرچین نیز یک غذای لوکس و سالم به شمار می‌رود و با قیمت‌های بالایی نسبت به دیگر پرندگان به بازار عرضه می‌شود. همه این عوامل باعث می‌شود تا کسب و کار پرورش بلدرچین به دلیل سرمایه‌گذاری محدود و سودآوری بالا، طرفداران زیادی در همه جای دنیا داشته باشد.

چرا مینی سالن پرورش بلدرچین؟

اگر تازه بخواهید وارد کسب وکار پرورش بلدرچین شوید، نیاز به زیربنا و یا مکانی به عنوان سالن نگهداری پرنده خواهید داشت. گفتیم بلدرچین در مقایسه با دیگر پرندگان مانند مرغ و غاز به علت جثه کوچک‌تر، به فضای کمتری نیز نیاز دارد. این واقعیت به آن معنا است که شما می توانید از یک سالن کوچک و یا به اصطلاح از یک مینی سالن کار خود را شروع کنید.

این مسئله، سرمایه‌ای که نیاز خواهید داشت را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. به علاوه شما به تجهیزات کمتری نیز برای این سالن نیاز پیدا می‌کنید و در هزینه‌های گرمایش و سرمایش و همچنین تهویه نیز صرفه جویی بیشتری خواهید کرد. برخی مزایای احداث مینی سالن پرورش بلدرچین عبارت است از:

  • استفاده حداکثری از فضای مینی سالن و بالا رفتن بازده تولید
  • بالا رفتن طول عمر قفس‌ها و تجهیزات و صرفه جویی در جدول هزینه پرورش بلدرچین
  • جابه‌جایی راحت‌تر مینی سالن به همراه تجهیزات در صورت نیاز
  • بالاتر بودن بازده و کارایی تجهیزات گرمایشی
  • مدیریت آسان‌تر پرندگان در سالن کوچک‌تر
  • تهویه آسان‌تر و احتمال کمتر برای ایجاد بیماری بین پرندگان
  • بهداشت بهتر برای بلدرچین‌ها به دلیل آسان‌تر شدن جمع آوری کود و تخم بلدرچین‌ها
مینی سالن پرورش بلدرچین
مینی سالن پرورش بلدرچین

بیشتر بخوانید: برای احداث مزرعه پرورش بلدرچین باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

مینی سالن پرورش بلدرچین باید چه شرایطی داشته باشد؟

بلدرچین یکی از پرندگانی است که به علت نیاز به فضای کمتر، می‌توان در خانه‌های روستایی خارج از شهر، کانکس و یا سوله‌های کوچک نیز اقدام به پرورش آن نمود. اما رعایت نمودن نکات زیر در طرح توجیهی پرورش بلدرچین می‌تواند برای بهداشت و بازدهی بالاتر واحد تولیدی کمک زیادی به تولیدکننده نماید:

  • دور بودن از محدوده فضای شهری
  • عایق سازی مینی سالن پرورشی در برابر نفوذ سرما و گرمای محیطی
  • تهویه مناسب مینی سالن
  • آبراهه برای شستشو و ضدعفونی و رعایت بهداشت سالن
  • تمهیدات اساسی برای ضدعفونی و حفظ بهداشت سالن

تجهیزات مورد نیاز برای احداث مینی سالن پرورش بلدرچین

پس از انتخاب و تجهیز مینی سالن برای پرورش بلدرچین، نوبت به خریداری و انتخاب تجهیزات مورد نیاز برای این سالن خواهد رسید. همیشه سعی کنید تا از تجهیزات باکیفیت استفاده کنید. این امر باعث می‌شود تا کارایی و بازهی واحد تولید شما بالا رفته و از هدر رفت سرمایه در اثر بیماری پرندگان و یا سایر مشکلات احتمالی، پیشگیری شود. تجهیزات مورد نیاز شما برای یک واحد تولیدی کوچک عبارت است از:

  • تجهیزات مربوط به تهویه هوای سالن
  • تجهیزات و وسایل گرمایشی و سرمایشی مربوط به فصول گرم و سرد سال
  • قفس گالوانیزه عمودی مخصوص بلدرچین به تعداد لازم
  • دان‌خوری و آب‌خوری اتوماتیک
  • منبع آب
  • تجهیزات مربوط به برق اضطراری
  • تجهیزات مربوط به روشنایی سالن و نور مصنوعی

نگهداری بلدرچین‌ها در قفس‌های مخصوص بلدرچین، باعث بهبود دسترسی همه پرندگان به آب و دان می‌شود. این امر باعث می‌شود تا همه بلدرچین‌ها رشد کافی داشته باشند. به علاوه جداسازی بلدرچین‌ها بر اساس جثه و سن پرنده، باعث می‌شود تا جوجه‌ها از رشد کافی برخوردار شده و رشد سالم‌تری داشته باشند. بلدرچین‌ها پرندگانی کم توقع و سالم هستند و می‌توان آن‌ها را در فضایی کوچک و با امکانات محدود نیز پرورش داد اما تامین نیازهای اساسی این پرنده باعث می‌شود تا راندمان تولید تخم و گوشت بلدرچین مزرعه و یا واحد تولیدی شما بالاتر رفته و سودهی بیشتر و سریع‌تری داشته باشید.

مینی سالن پرورش بلدرچین
مینی سالن پرورش بلدرچین

بیشتر بخوانید: پرورش بلدرچین تخمگذار

نکات مهم برای شروع پرورش در مینی سالن ها

این روزها، پرورش بلدرچین به دلیل بازار خوب و سودآوری نسبتا بالا، مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. اما فضای کم آپارتمان‌ نشینی مانع از ورود برخی افراد به این عرصه می ‌شود. با اجرای مناسب مینی سالن پرورش بلدرچین و در نظر گرفتن نکات مهم می توان در فضای کم نیز پرورش این پرنده را انجام داد. از این رو قصد داریم در ادامه ماین مطلب از سایت طیوران سازه نکات مهم در راه ‌اندازی و مدیریت مینی سالن پرورش بلدرچین را مورد بررسی قرار دهیم.

قبل از اقدام به راه ‌اندازی مینی سالن پرورش بلدرچین باید اقدامات مناسبی را جهت شروع کار انجام دهید. از جمله این اقدامات می توان به انتخاب مکان مناسب، تجهیز سالن، انتخاب نژاد بلدرچین و تهیه جوجه ها از مراکز معتبر اشاره کرد. در ادامه مطلب هر یک از این اقدامات و نکات را به طور کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

انتخاب مکان مناسب

مینی سالن پرورش بلدرچین باید در مکانی آرام قرار بگیرد. در هنگام انتخاب مکان مناسب باید به زاویه تابش نور خورشید توجه کرد که دور از نور مستقیم خورشید باشد. سالن مورد نظر باید دارای تهویه مناسب و عایق‌کاری شده نیز باشد. مکان مورد نظر برای احداث سالن و پرورش بلدرچین از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورت نبود هر یک از استانداردها به بلدرچین استرس وارد شده و این کار باعث کاهش راندمان کاری می شود.

توجه داشته باشید برای انتخاب بهترین زمین جهت احداث مینی سالن و یا اجاره آن می توانید از تجربیات یک فرد باتجربه و متخصص در این زمینه استفاده کنید. تجربیات افراد متخصص در این مواقع می تواند خیال شما بابت مکان مناسب برای پرورش این پرنده را راحت کند.

تجهیز سالن

یکی دیگر از نکات مهم در مینی سالن پرورش بلدرچین تجهیز کردن سالن است. تجهیز کردن سالن باید با استفاده از تجهیزات استاندارد روز دنیا باشد تا بتواند به بهترین شکل شرایط رشد بلدرچین ها را فراهم سازد. برای آشنایی کامل با تجهیزات مورد نیاز مینی سالن پرورش بلدرچین به قسمت های بالا مراجعه کنید.

انتخاب نژاد بلدرچین

نژاد هایی مانند بلدرچین ژاپنی، بلدرچین معمولی و بلدرچین گوشتی برای پرورش در مینی سالن مناسب ‌اند. انتخاب نژاد بلدرچین به طور مستقیم بر درآمدزایی و راندمان کاری شما تاثیرگذار خواهد بود. از این رو توصیه می کنیم در هنگام انتخاب نژاد بلدرچین برای شروع پرورش نژادهای مختلف این پرنده را مورد بررسی قرار دهید و سپس با توجه هدف پرورش بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

خرید جوجه یا بلدرچین بالغ

با توجه به تجربه و بودجه خود، می‌توانید جوجه یکروزه یا بلدرچین بالغ تهیه کنید. در هنگام خرید جوجه یا بلدرچین بالغ حتما به سلامتی جسمی آن توجه داشته باشید. وجود بلدرچین های بیمار می تواند کسب و کار شما را با ورشکستگی همراه کند. حتی الامکان بلدرچین ها را از مراکز معتبر تهیه کنید و قبل از خرید از سلامتی بلدرچین ها اطمینان حاصل کنید. به نظر شما چه نکات دیگری را برای احداث مینی سالن و شروع پرورش بلدرچین باید مورد توجه قرار داد؟ نظرات خود را برای ما کامنت کنید.

مینی سالن پرورش بلدرچین
مینی سالن پرورش بلدرچین

حرف آخر

بلدرچین پرنده‌ای است که نسبت به دیگر پرندگان پرورشی، جثه بسیار کوچک‌تری دارد. به علت چثه کوچک می‌توان این پرنده را در فضاهای کوچکی نظیر اتاق و یا کانکس‌هایی با زیربنای کم نیز نگهداری نمود. بلدرچین به علاوه مصرف جیره بسیار پایین‌تری نسبت به مرغ دارد و در مدت کوتاهی به سن پرواری و یا تخمگذاری می‌رسد. به همین دلیل دایر کردن واحدهای کوچک پرورش این پرنده در قالب مینی سالن پرورش بلدرچین، توجیه اقتصادی بالایی داشته و در اکثر کشورها مورد استقبال قرار می‌گیرد.

استفاده از تجهیزات نوین و باکیفیت مانند قفس‌های مکانیزه نگهداری از بلدرچین، می‌تواند کمک بزرگی به کمتر شدن دیگر هزینه‌های نگهداری مانند هزینه‌های حفظ بهداشت و استخدام کارگر شود. به علاوه به دلیل مکانیزه بودن جمع آوری تخم بلدرچین با استفاده از این قفس‌ها، راندمان تولید به نحو چشم‌گیری بالاتر خواهد رفت.

سوالات متداول

چه فضایی برای راه‌اندازی مینی سالن پرورش بلدرچین لازم است؟

فضای مورد نیاز به تعداد بلدرچین‌ها بستگی دارد. به طور تقریبی، برای هر 10 بلدرچین به یک متر مربع فضا نیاز دارید.

چه تجهیزاتی برای پرورش بلدرچین در مینی سالن لازم است؟

قفس‌های مناسب بلدرچین، آبخوری و دانخوری اتوماتیک، سیستم کنترل دما و نور، بستر مناسب و لانه تخم‌گذاری از جمله تجهیزات ضروری هستند.

چه نژادی از بلدرچین برای پرورش در مینی سالن مناسب است؟

نژادهایی مانند بلدرچین ژاپنی، بلدرچین معمولی و بلدرچین گوشتی برای پرورش در مینی سالن مناسب‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *