جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

0 تا 100 مینی سالن پرورش مرغ + [ از راه اندازی تا بهره برداری ]

مینی سالن پرورش مرغ

در این مقاله قصد داریم تا با شرایط فنی احداث مینی سالن پرورش مرغ آشنا شویم و بدانیم استفاده از قفس‌های پرورش مرغ، چه تاثیری بر افزایش راندمان تولید در این واحدهای کوچک خواهد داشت؟  پرورش مرغ یکی از مهم‌ترین کسب و کارها در حوزه تامین غذا در هر کشوری محسوب می‌ شود.

گوشت مرغ و تخم مرغ را شاید بتوان پرمصرف‌ترین منابع پروتئین در بین خانواده‌های ایرانی دانست. مرغ و تخم مرغ همیشه فروش بسیار بالایی داشته و بازار فروش آن هیچ‌گاه تحت تاثیر عوامل مختلف، افت پیدا نخواهد کرد.

مصرف گوشت مرغ همچنین به دلیل آن که کمتر از سایر منابع پروتئینی، حاوی کلسترول و چربی‌های مضر است، برای همه اقشار جامعه از پیر و جوان تا افراد با پرهیزهای غذایی، مناسب و ضروری است. به دلیل تقاضای بالای مصرف گوشت مرغ و تخم مرغ در ایران، کسب وکارهای پرورش پرندگان و از همه مهم‌تر پرورش مرغ، چه مرغ تخمگذار و چه گوشتی، از رونق خوبی برخوردار است. امروزه سوله‌ها و مرغداری‌های بزرگ صنعتی، درصد بالایی از نیاز بازار را تامین می‌کنند.

این واحدهای تولیدی اما نیاز به سرمایه‌گذاری عظیمی دارند که شاید از توان بیشتر افراد خارج باشد. در عوض سالن‌های کوچک یا مینی سالن‌ها، نیاز به سرمایه اندکی داشته و حتی می‌توان در حیاط خانه و یا مزرعه، اقدام به احداث آن نمود.

مینی سالن پرورش مرغ چیست؟

مینی سالن‌هایی که برای پرورش مرغ در ابعاد کوچک ساخته می‌شود، معمولا یک کانتینر و یا سوله پیش ساخته در ابعاد کم است که می‌توان برای پرورش مرغ و جوجه، به تعداد کم یعنی حداقل بین 300 تا 600 پرنده استفاده نمود. این مینی سالن‌ها را می‌توان در حیاط منزل ویلایی و یا حتی روی بام منازل نیز مستقر نمود.

معمولا برای استفاده بهینه از فضا، در این مینی سالن‌ها از قفس‌های طبقاتی پرورش ماکیان استفاده می‌شود. این قفس‌ها از جنس فولاد گالوانیزه ساخته می‌شوند و عمر بالا و استهلاک پایینی دارند. قفس‌های مخصوص مینی سالن مرغ تخمگذار با مرغ‌های گوشتی اندکی تفاوت دارد. قفس‌ های پرورش مرغ تخمگذار معمولا کمی شیبدار ساخته می‌شود تا جمع آوری مکانیزه تخم مرغ‌ها، ممکن شود.

مینی سالن پرورش مرغ
مینی سالن پرورش مرغ

حتما بخوانید: نحوه مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ + [ تمام نکات مهم ]

استفاده از مینی سالن پرورش مرغ چه مزایایی دارد؟

احداث سالن‌های بزرگ پرورش مرغ صنعتی، به سرمایه، زحمت و برنامه ریزی فوق العاده‌ای نیاز دارد. این سالن‌ها و یا واحدهای تولیدی مرغ گوشتی و تخمگذارصنعتی، با اینکه سودآوری بسیار بالایی دارند، مشکلات زیادی نیز ممکن است برای تولیدکننده ایجاد کنند. تجربه نشان داده است که احداث مینی سالن پرورش مرغ با وجود دردسرهای بسیار کمتر، می‌تواند سوددهی بالایی نیز داشته باشد. با هم برخی از این مزایای مینی سالن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

1.    راه اندازی ساده

احداث سالن‌ها و یا واحدهای تولید مرغ و تخم مرغ در ابعاد بزرگ و صنعتی نیاز به زیربنای بالا، تجهیزات زیاد و گران قیمت و استخدام کارگر و افراد با زمینه‌های کاری مختلف دارد. خرید و یا احداث یک واحد تولیدی کوچک در یک مینی سالن اما درسرهای زیادی ندارد و سرمایه زیادی نیز برای شروع کار نیاز ندارد. شما برای این کار حتی نیاز به کسب مجوز نیز نخواهید داشت و حتی می‌توانید از منزل خودتان شروع به کار کنید.

2.    حمل و نقل آسان

شما می‌توانید مینی سالن را در نزدیکی محل زندگی و یا کارتان (به عنوان مثال مزرعه) طراحی و احداث کنید. با این کار در وقت و هزینه برای جابه‌جایی صرفه جویی خواهد شد. برای فروش محصول نیز لازم نخواهد بود که هزینه زیادی برای حمل و نقل محصول صرف کنید.

3.    مدیریت بهتر

شما با احداث یک مینی سالن پرورش مرغ به راحتی و با صرف چند ساعت وقت در روز، به راحتی می‌توانید کسب و کارتان را مدیریت کنید و نیازی نیز به استخدام افراد گوناگون نداشته باشید. همه چیز در یک واحد کوچک زیر نظر شما خواهد بود.

4.    هزینه کمتر برای گرمایش و تهویه

فضای کوچک یک مینی سالن باعث می‌شود تا شما نیاز به صرف هزینه بالا برای تهویه و گرمایش مینی سالن نداشته باشید. با یک گرم کننده ساده می‌توانید فضای مینی سالن را در فصول سرد به راحتی گرم کنید و هزینه برق مصرفی برای تهویه نیز به علت کوچکی فضا، مناسب خواهد بود.

5.    کنترل بهتر بیماری‌ها

با توجه به این که تعداد پرندگان کمتری نگهداری می‌کنید، احتمال بروز بیماری‌های واگیردار در بین آن‌ها بسیار کمتر خواهد بود. به علاوه به دلیل رفت و آمد کمتر افراد، بیماری‌های کمتری نیز به پرندگان سرایت خواهد کرد. استفاده از قفس‌های مکانیزه در مینی سالن پرورش مرغ، به شما این امکان را می‌دهد که سریع‌تر و بهتر به جمع آوری کود و حفظ بهداشت واحد تولیدی، رسیدگی نمایید.

معایب مینی سالن پرورش مرغ

در تمامی منابع موجود در سایت های مختلف فقط از مزایای مینی سالن ها گفته شده است، این در حالی است که این سالن ها می توانند معایبی را نیز به همراه داشته باشند. از جمله این معایب می توانیم به ظرفیت محدود، نیازمند بودن به مدیریت دقیق و بوی نامطبوع اشاره کرد.

ظرفیت محدود

به دلیل فضای کم، تعداد مرغ هایی که می توان در مینی سالن پرورش داد، محدود است. البته با استفاده از قفس مرغ می توانید ظرفیت مینی سال ن ها را تا چندین برابر افزایش دهید. چنانچه قصد دارید پرورش مرغ را در تعداد بسیار بالا انجام دهید، توصیه می کنیم از سالن های مرغداری بزرگ استفاده نمایید.

نیاز به مدیریت دقیق

برای اینکه بتوانید کنترل دما، رطوبت و تهویه را در فضای کوچک انجام دهید، نیاز به مدیریت دقیق خواهید داشت.

بوی نامطبوع

بوی فضولات مرغ ها در فضای کوچک ممکن است آزاردهنده باشد. برای جلوگیری از این بوع می توانید قفس مرغ را در نظر بگیرید. قفس های مرغ سینی فضولات دارند و شما می توانید به صورت زمانبندی دقیق فضولات را به بیرون از فضای پرورش ببرید و سینی فضولات را ضدعفونی نمایید.

امکانات و شرایط لازم برای احداث مینی سالن پرورش مرغ

مینی سالن‌های آماده و یا آن‌هایی که پیش ساخته نیستند و توسط خود شما آماده می‌شوند، نیاز به تجهیزات و شرایطی دارند که با هم مرور می‌کنیم.

  • نحوه ساخت مینی سالن به این صورت است که باید فضایی محصور مانند یک اتاق کوچک در اختیار داشته باشید و یا از کانتینرهای پیش ساخته استفاده کنید. این کانتیرها باید بدنه‌ای عایق حرارتی داشته باشند و یا برای حفظ دما و کاهش مصرف برق و سوخت، بتوان آن‌ها را عایق سازی نمود.
  • تهویه مناسب، یکی از ملزومات سالن‌ها و یا مینی سالن پرورش مرغ است. بهتر است از دستگاه‌های هوشمند تهویه، برای مینی سالن استفاده نمایید.
  • سیستم و دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی نیز از ملزومات بسیار مهم نگهداری و پرورش مرغ‌ها است. حفظ دمای محیط مرغداری در حالت نرمال می‌تواند تا حد زیادی در بالا بردن راندمان تولید و سلامتی پرندگان به شما کمک کند.
  • استفاده از قفس‌ها و چهارچوب مرغوب و تمام گالوانیزه تا حد زیادی به مدیریت واحد تولید کوچک‌تان کمک خواهد کرد.
  • آبخوری و دانخوری اتومات به بهبود رشد پرندگان کمک زیادی خواهد کرد و از هدر رفت جیره نیز جلوگیری خواهد شد.
  • وسایل روشنایی مصنوعی نیز یکی از ملزومات پرورش مرغ‌ها به شمار می‌رود.
  • مخزن آب برای مواقع ضروری
مینی سالن پرورش مرغ
مینی سالن پرورش مرغ

حتما بخوانید: پرورش مرغ بومی

نقش استفاده از قفس‌های مخصوص نگهداری مرغ بر افزایش راندمان تولید در مینی سالن پرورش مرغ

پرورش طیور در قفس‌های مخصوص و طبقاتی، یکی از سیستم‌های نوین در واحدهای نگهداری از پرندگان است. در این روش مرغ‌ها و یا جوجه‌های آن‌ها، برحسب سن و جثه طبقه‌بندی شده و در محفظه‌های جداگانه‌ای به نام «قفس‌» نگهدای می‌شوند. نوع مرغوب این قفس‌ها از جنس فولاد گالوانیزه ضدزنگ و به صورت طبقاتی ساخته می‌شوند. در این روش، جمع‌آوری تخم پرنده، آب و دان دادن به طیور و همچنین جمع‌آوری کود از قفس‌ها به صورت نیمه مکانیزه و با کمترین دخالت نیروی انسانی انجام خواهد شد. استفاده از سیستم قفس در واحدهای پرورش طیور فواید فراوانی دارد که به بهتر شدن رشد پرنده و جلوگیری از بیماری‌های مختلف می‌انجامد. بعضی از این مزایا عبارتند از:

  • به دلیل پایین بودن زیربنای مینی سالن پرورش مرغ، استفاده از قفس‌های طبقاتی باعث می‌شود تا تعداد بیشتری مرغ و یا جوجه را بتوانید در فضای کم نگهداری کنید. این کار راندمان کار شما را بالا خواهد برد.
  • استفاده از سیستم قفس، به دلیل مکانیزه بودن بیشتر مراحل، از جمله دادن آب و دان و تمیز کردن مرغداری، نیاز به رفت و آمد نیروی انسانی را به حداقل می‌رساند. هرچه رفت و آمد کمتری در سالن‌های پرورش طیور وجود داشته باشد، احتمال وارد شدن باکتری، ویروس‌ها و سایر عوامل بیماری‌زا به سالن کمتر خواهد بود و مرغ‌ها و جوجه‌ها کمتر بیمار خواهند شد.
  • به دلیل نگهداری طیور و جوجه‌ها در قفس‌های جداگانه، امکان مدیریت مرغداری در مواقع ضروری بهتر خواهد بود. اگر هریک از پرندگان موجود در یک قفس، علائم بیماری نشان دهد، کافی است تا بقیه پرندگان همان قفس را از بقیه جدا کنید.
  • به دلیل مکانیزه بودن آبخوری و دانخوری‌ها، جیره و آب به همه پرندگان به صورت یکسان توزیع خواهد شد و همه به صورت یکنواخت رشد خواهند کرد و از هدررفت بی‌رویه جیره نیز جلوگیری می‌شود.

استفاده از سیستم نگهداری مرغ‌های گوشتی و تخمگذار در قفس، ممکن است در ابتدا و برای راه‌اندازی کمی از نظر هزینه گران‌تر تمام شود اما با توجه به رعایت راحت‌تر نکات بهداشتی در واحدها و استفاده بهتر از فضای کم در محیط مینی سالن پرورش مرغ، راندمان تولید واحد شما را بالا خواهد برد.

انواع مینی سالن بر اساس نوع پرورش

فکر می کنید برای پرورش مرغ حتما به یک فضای بزرگ و سرمایه کلان نیاز دارید؟ در جواب این سوال باید بگوییم که با استفاده از انواع مینی سالن های پرورش مرغ دیگر نیاز به سالن های مرغداری بزرگ ندارید. با انواع مینی سالن های پرورش مرغ می توانید با هزینه کم و فضاهای کوچک امکان پرورش مرغ در خانه و کسب درآمد را برای خود فراهم سازید. مینی سالن های پرورش مرغ به دو دسته تخمگذار و گوشتی تقسیم می شوند. در ادامه به بررسی این دو مورد خواهیم پرداخت.

مینی سالن پرورش مرغ گوشتی

مینی سالن پرورش مرغ گوشتی برای پرورش جوجه های یکروزه و تولید گوشت مرغ مناسب هستند. شما در این نوع مینی سالن ها به راحتی هرچه تمام تر می توانید جوجه و مرغ های گوشتی را پرورش دهید. در اکثر این مینی سالن ها برای پرورش مرغ از قفس مرغ بخاطر جایگیری کمش استفاده می شود.

مینی سالن پرورش مرغ تخمگذار

در مینی سالن پرورش مرغ تخمگذار شما می توانید مرغ های بالغ را برای تولید تخم مرغ نگهداری کنید. در این نوع سالن ها نیز از قفس مرغ به دلیل مدیریت آسان مرغ ها و جمع اوری راحت تر تخم مرغ از قفس استفاده می شود.

نتیجه گیری

در این مطلب از سایت طیوران سازه با مینی سالن ها آشنا شدید، چنانچه نظری در این باره دارید و یا تجربه ای که بتواند موجب پیشرفت کار سایر مخاطبین شود می توانید آنها را از طریق قسمت نظرات با مخاطبین به اشتراک بگذارید. همچنین از این طریق می توانید سوالات خود را بپرسید تا پشتیبانان سایت طیوران سازه در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ دهند.

سوالات متداول

مینی سالن پرورش مرغ چیست؟

مینی سالن‌هایی که برای پرورش مرغ در ابعاد کوچک ساخته می‌شود، معمولا یک کانتینر و یا سوله پیش ساخته در ابعاد کم است که می‌توان برای پرورش مرغ و جوجه، به تعداد کم یعنی حداقل بین 300 تا 600 پرنده استفاده نمود. این مینی سالن‌ها را می‌توان در حیاط منزل ویلایی و یا حتی روی بام منازل نیز مستقر نمود. معمولا برای استفاده بهینه از فضا، در این مینی سالن‌ها از قفس‌های طبقاتی پرورش ماکیان استفاده می‌شود. این قفس‌ها از جنس فولاد گالوانیزه ساخته می‌شوند و عمر بالا و استهلاک پایینی دارند. قفس‌های مخصوص مینی سالن مرغ تخمگذار با مرغ‌های گوشتی اندکی تفاوت دارد. قفس‌های پرورش مرغ تخمگذار معمولا کمی شیبدار ساخته می‌شود تا جمع آوری مکانیزه تخم مرغ‌ها، ممکن شود.

استفاده از مینی سالن پرورش مرغ چه مزایایی دارد؟

1. راه اندازی ساده، 2. حمل و نقل آسان، 3. مدیریت بهتر، 4. هزینه کمتر برای گرمایش و تهویه، 5. کنترل بهتر بیماری‌ها

امکانات و شرایط لازم برای احداث مینی سالن پرورش مرغ چیست؟

آبخوری و دانخوری اتومات به بهبود رشد پرندگان کمک زیادی خواهد کرد و از هدر رفت جیره نیز جلوگیری خواهد شد. وسایل روشنایی مصنوعی نیز یکی از ملزومات پرورش مرغ‌ها به شمار می‌رود. مخزن آب برای مواقع ضروری. برای اطاعات بیشتر به این مطلب از سایت قفس بدرچین مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *