جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نحوه مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ + [ تمام نکات مهم ]

نگهداری از جوجه مرغ

حتماً تابه‌حال هنگام دیدن یک جوجه زرد کوچک و زیبا از نزدیک، دلتان خواسته تا یک یا چند جوجه خریداری کنید و پرورش جوجه مرغ در منزل به‌راه بیندازید. جوجه مرغ یکی از پرندگان بامزه ایست که علاوه بر سرگرمی، پس از بلوغ برای شما تخم‌گذاری هم می‌کند. نگهداری جوجه کار بسیار دشواری نیست و تنها با رعایت چند نکته کلیدی و مهم می‌توان به مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ پرداخت. داشتن مکانی گرم‌ونرم و تمیز مثل:قفس مخصوص نگهداری جوجه مرغ، غذا و آب باکیفیت و کافی از جمله چیزهایی هستند که در مراقبت یک جوجه مرغ نیاز است.

بهترین روش‌های مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ

بهترین روش های مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ به شرح زیر می باشد.

انتخاب چند جوجه‌ی سالم | نگهداری از جوجه مرغ

  • قوانین و شرایط نگهداری از جوجه را مطالعه کنید.

در بیشتر مناطق مجوز نگهداری از جوجه مرغ و پرورش جوجه مرغ در منزل وجود دارد. اما در این میان ممکن است در مناطقی قوانین خاصی حاکم باشد که شما موظف به عمل‌کردن به آن‌ها هستید.

  • انتخاب نوع نژاد در خرید جوجه مرغ

اغلب جوجه‌ها در زمان بدو تولد بسیار به یکدیگر شباهت دارند. اما در هنگام خرید جوجه مرغ باید بدانید که نژادهای هرکدام متفاوت است، بعضی از نژادها تخم‌گذاری بسیار خوبی دارند و برخی گوشت خوبی تولید می‌کنند. از بهترین نژادها در خرید جوجه مرغ می‌توان به نژاد آراکانا و نیوهمشایر اشاره کرد.

  • تعداد جوجه مرغی که قصد خرید آن را دارید مشخص کنید

معمولاً برای راه‌اندازی یک مرغداری خانگی و کوچک، داشتن حداقل 6 جوجه کفایت می‌کند. معمولاً یک مرغ کامل، در هفته حدود 5 تخم می‌گذارد. پس از خرید جوجه مرغ‌،حتماً آن‌ها را محل مناسبی مثل یک قفس مخصوص نگهداری از جوجه مرغ نگهداری کنید.

  • پیش از خرید محل زندگی جوجه‌هارا مشخص نمایید

همان‌طور که گفته شد وجود یک قفس مخصوص نگهداری جوجه مرغ یکی از بهترین گزینه‌ها برای نگهداری از جوجه مرغ است که می‌توان برحسب تعداد جوجه فضای بزرگ‌تری خریداری کرد. توجه داشته باشید قفسی که تهیه می‌کنید، حتماً کیفیت لازم را داشته باشد. داشتن یک قفس مناسب موجب جلوگیری از مردن جوجه، بوی فضولات، کثیفی آبخوری، ریخت‌وپاش و نگرانی در زمان سفر می‌شود. همچنین به محیط اطراف زیبایی می‌بخشد و سبب جاگیری خواهد شد. یک قفس خوب باید عریض و جادار باشد و ارتفاع آن حداقل 180 سانتی‌متر باشد.

نگهداری از جوجه مرغ
نگهداری از جوجه مرغ

 حتما بخوانید: بررسی علت مرگ جوجه در داخل تخم

نگهداری از جوجه مرغ‌های‌تازه‌متولدشده

  • ایجاد تخم نشین برای جوجه مرغ‌ها

یک تخم نشین نوعی جعبه کوچک از جنس چوب یا مقوا است که تا چند‌ماه اول، جوجه در آن قرار می‌گیرد. در این مدت که جوجه در تخم نشین قرار دارد هم به بلوغ رسیده و هم از آن محافظت‌می‌شود. باید توجه داشت که خود تخم نشین نیز باید در محل امنی مانند: قفس مخصوص نگهداری جوجه مرغ نگهداری شود، تخم نشین را می‌توان از فروشگاه‌های کشاورزی تهیه کرد.

  • داخل تخم نشین را برای جوجه آماده کنید

کف یک تخم نشین باید کاملاً گرم و راحت و عاری از هرگونه آلودگی باشد. می‌توانید از روزنامه و یا کاغذهای مخصوص برای کف استفاده کنید و سعی کنید هرچند روز یکبار برای جلوگیری از بیماری، آن را تعویض نمایید.

  • نصب لامپ مخصوص و کنترل دمای آن

دمای خیلی‌سرد یا خیلی‌گرم ممکن است سبب مرگ جوجه‌ها شود؛ بنابراین بهتر است تا با نصب یک لامپ به‌عنوان تنظیم‌کننده دما در نگهداری از جوجه مرغ‌ها از مرگ آن‌ها جلوگیری کنید. یکی از لامپ‌های مورداستفاده در این زمینه، لامپ 100 واتی است که به همراه یک دماسنج جهت کنترل دما می‌تواند مفید باشد. جوجه‌ها در هفته اول زندگی خود به دمای 90 درجه فارنهایت نیازمندند و پس از آن باگذشت هر یک هفته می‌توان پنج درجه از دمای‌لامپ کم کرد. این‌کار با افزایش یا کاهش نور و یا تعویض لامپ میسر است.

  • آب و غذای مغذی و مناسب

به‌منظور پرورش جوجه مرغ در منزل دقت داشته باشید تا از کرامبل (غذای جوجه) باکیفیت استفاده کنید و هرگز سرخود به آن ها غذا ندهید، پس از بزرگ شدن جوجه‌ها نیز از پلت (غذای مرغ) استفاده کنید. همچنین برای آب دادن به جوجه‌ها از ظروف کم‌عمق استفاده نمایید. استفاده از قفس مخصوص نگهداری جوجه مرغی که دارای ظرف غذا باشد می‌تواند کار شما را در نگهداری از جوجه مرغ، آسان کند.

  • با جوجه‌ها بازی کنید

بازی‌کردن با جوجه‌ها می‌تواند به افزایش روحیه و تقویت سیستم ایمنی آن‌ها و حتی شما کمک کند. همچنین در حین بازی با آن به‌آرامی و ملاطفت رفتار نمایید. اجازه دهید جوجه‌ها در فضای باز قرار بگیرند.

  • جوجه‌ها را به فضای‌مرغدانی‌انتقال دهید

پس از آنکه جوجه مرغ‌ها سنشان به دو‌ماه رسید و پرهایشان رشد‌کرد و آماده انتقال به فضای بزرگ‌تر شدند، لازم است تا آن‌ها را به مرغدانی و قفس‌های‌بزرگ‌تری منتقل کنید. قفس‌های‌مرغدانی‌پیش‌ساخته رامی‌توان از فروشگاه‌های معتبر مربوطه تهیه نمود. از ویژگی‌های یک مرغدانی خوب می‌توان به امنیت بالا و نشیمنگاه مرتفع از سطح زمین اشاره کرد.

نگهداری از جوجه مرغ
نگهداری از جوجه مرغ

حتما بخوانید: مرغ بخریم بهتره یا جوجه؟

  • نظافت مداوم محل نگهداری از جوجه مرغ و مرغ‌ها

در محل نگهداری از جوجه مرغ، پوشال‌ها و خاشاک باید توسط بیل هر هفته عوض شوند و با پوشال‌های جدید جایگزین شوند. سعی کنید تا هر ماه همه فضای مرغداری را تمیز کرده و سم‌پاشی کنید. در انجام این امور نهایت دقت‌خود را بکار ببرید تا بیماری مرغ‌های شما را از بین نبرد. سعی کنید به طور روزانه تخم‌مرغ‌ها را بردارید تا مرغ‌ها تمایل بیشتری به تخم‌گذاری داشته باشند.

سخن آخر نگهداری از جوجه مرغ

مرغ‌ها در محیط‌های آرام و بدون استرس و توسط رژیم غذایی باکیفیت قادرند تا هشت سال تخم‌گذاری کنند. البته پس از دو سال آغازین، روند تخم‌گذاری آ‌‌ن‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. اگر شما نیز قصد پرورش جوجه مرغ در منزل دارید و نگهداری از جوجه مرغ برایتان کاری جذاب و پردرآمد است، بهتر است تا در ابتدای کار از مشاوران حاذق در این زمینه کمک و راهنمایی بگیرید و با کلیه ابزارهای لازم و نکات و اطلاعات مهم در نگهداری جوجه آشنا شوید، امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

سوالات متداول

بهترین مکان برای نگهداری از جوجه چیست؟

قفس

آب و غذای مغذی و مناسب چه اهمیتی در نگهداری جوجه دارد؟

به‌منظور پرورش جوجه مرغ در منزل دقت داشته باشید تا از کرامبل (غذای جوجه) باکیفیت استفاده کنید و هرگز سرخود به آن ها غذا ندهید، پس از بزرگ شدن جوجه‌ها نیز از پلت (غذای مرغ) استفاده کنید. همچنین برای آب دادن به جوجه‌ها از ظروف کم‌عمق استفاده نمایید. استفاده از قفس مخصوص نگهداری جوجه مرغی که دارای ظرف غذا باشد می‌تواند کار شما را در نگهداری از جوجه مرغ، آسان کند.

بهترین نژادها برای خرید جوجه مرغ کدامند؟

از بهترین نژادها در خرید جوجه مرغ می‌توان به نژاد آراکانا و نیوهمشایر اشاره کرد

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *