جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پرسودترین نژاد بوقلمون برای پرورش در ایران چه نژادی است؟

پرسودترین نژاد بوقلمون برای پرورش در ایران

بوقلمون یکی از پرمصرف‌ترین گوشت‌های سفید، پس از مرغ در ایران است. گوشت بوقلمون به دلیل مزایای فراوان، همواره با استقبال مردم روبه‌رو بوده است و پیش‌بینی می‌شود که با رشد 30 درصدی اقبال مردم نیز مواجه شود. این گوشت سرشار از پروتئین بوده و آزمایشات نشان می‌دهد که بیشتر از گوشت‌های سفید دیگر پروتئین دارد. این موضوع باعث می‌شود مصرف این گوشت برای ورزشکاران، افراد دارای رژیم و نیز سالمندان و کودکان ایده‌آل باشد. مورد مهم دیگر کم بودن میزان چربی و کلسترول در گوشت سینه بوقلمون است که این امر آن را برای حفظ سلامتی ارزشمند می‌کند. فعالان در این زمینه همواره به دنبال راه‌های بهتر برای افزایش سوددهی پرورش بوقلمون بوده‌اند. یکی از این راه‌ها انتخاب پرسودترین نژاد بوقلمون برای پرورش در ایران است.

در این مقاله قصد داریم تا با پرسودترین نژاد بوقلمون برای پرورش در ایران آشنا شویم و ببینیم این نژادهای برتر چه مزایا و چه ویژگی‌هایی دارند.

چه نژادهای بوقلمونی در ایران پرورش پیدا می‌کنند؟

پرورش بوقلمون در ایران سابقه طولانی ندارد و چند سالی است که بیشتر از قبل رونق گرفته است. پرورش این پرنده به دلایل گوناگونی در ایران مرسوم شده است. به جز استقبال مصرف کننده ایرانی و خارجی، رشد سریع این پرنده نیز یکی از دلایل عمده توجه پرورش دهندگان به پرورش آن است. این پرنده زود به سن بلوغ می‌رسد و رشد سریعی دارد. برآوردها نیز نشان می‌دهد که به ازای هر 2.3 کیلوگرم دان که این پرنده مصرف می‌کند، یک کیلوگرم وزن‌گیری دارد. بیشترین نژادهای بوقلمونی که در کشور ما پرورش پیدا می‌کند در ابتدا نژاد بوقلمون بیوتی سفید و بوقلمون برنز ترکیه‌ای، آمریکایی، فرانسوی و نیز انگلیسی است.

پرسودترین نژاد بوقلمون برای پرورش در ایران
پرسودترین نژاد بوقلمون برای پرورش در ایران

بیشتر بخوانید: بیماری های بوقلمون + [ پیشگیری و درمان ]

برای انتخاب پرسودترین نژاد بوقلمون برای پرورش در ایران باید به چه نکاتی توجه کرد؟

در ابتدای شروع به کار پرورش بوقلمون و برای به دست آوردن سود بیشتر، شما باید ابتدا هدف خود از پرورش این پرنده را مشخص نمایید. اگر به دنبال تولید گوشت بوقلمون هستید باید نژادهای با وزن‌گیری بالا را انتخاب کنید و اگر به دنبال جوجه‌کشی و یا تولید تخم این پرنده هستید، باید از نژادهایی که برای تخمگذاری مناسب‌تر هستند، استفاده نمایید.

در ادامه برای انتخاب نژاد مناسب، بهتر است نژادی را انتخاب کنید که از لحاظ محبوبیت گوشت، در بازار برتری داشته باشد. در بسیاری از مناطق، مردم گوشت بوقلمون سفید را می‌پسندند و در بسیاری دیگر از مناطق، مردم از بوقلمونی استقبال می‌کنند که طعم قوی‌‌تری داشته باشد. شما بهتر است ابتدا در بازار محلی خود، به تحقیق درباره این موضوع نپردازید.

مورد مهم دیگر سازگاری نژاد بوقلمون انتخابی شما با شرایط جغرافیایی و آب و هوای منطقه است. نژادی که برای پرورش انتخاب می‌کنید باید بتوانند شرایط آب و هوایی ایران را به خوبی تحمل کرده و بتوانند به خوبی در آن رشد کنند.

پرسودترین نژاد بوقلمون برای پرورش در ایران کدام است؟

در ایران نژادهای بسیاری از بوقلمون پرورش داده می‌شوند و انتخاب بهترین نژاد بوقلمون به عوامل گوناگونی بستگی دارد. در ادامه با این نژادها و نیز مزایا و معایب پرورش آن‌ها به خوبی آشنا خواهیم شد:

بوقلمون بیوتی یا بوقلمون سفید

بیشترین میزان از بوقلمون‌های پرورش پیدا کرده در ایران، از نژاد بوقلمون بیوتی با بوقلمون سفید است. این نژاد از بوقلمون، گوشت سفید و مشتری پسندی دارد و بیشترین تولید گوشت بوقلمون در کشور ما،  از این نوع است.

شما برای پرورش این نوع از بوقلمون ابتدا باید مجوزهای رسمی آن را از وزارت جهاد کشاورزی اخذ نمایید. برای شروع این کسب و کار و در ادامه شما می‌توانید از وام‌ها و یا تسهیلات یارانه‌ای دولتی نیز استفاده کنید. قیمت هر کیلو از این گوشت بوقلمون در بازار ایران توسط دولت تعیین و به تولیدکنندگان ابلاغ می‌شود. این قیمت از همه گوشت‌های بوقلمون دیگر در بازار  پایین‌تر است و برای تنظیم بازار انجام می‌شود.

بیشتر تولیدات گوشت بوقلمون بیوتی در کشور ما به صورت صنعتی انجام می‌شود و پرورش این نژاد به شکل سنتی و در تعداد کم، صرفه اقتصادی ندارد. این امر به دلیل کیفیت پایین گوشت، قیمت پایین و دستوری آن و نیز نداشتن صرفه اقتصادی است.

بوقلمون برنز

یکی از پرسودترین نژاد بوقلمون برای پرورش در ایران، نژاد بوقلمون برنز است. گوشت این نوع از بوقلمون، بر خلاف نژاد بیوتی، دو رنگ است. این موضوع به این معنی است که گوشت سینه این بوقلمون، سفید و گوشت ران آن قرمز است. به دلیل طعم بهتر و قوی‌تر گوشت این پرنده، بوقلمون برنز طرفداران زیادی در ایران دارد و در بیشتر بخش‌های ایران به خصوص در شمال ایران، به تعداد بالا پرورش داده می‌شود.

یکی دیگر از مزایای این نژاد از بوقلمون برای پرورش در ایران است که قیمت آن به صورت دستوری و توسط دولتی تعیین نمی‌شود. قیمت این گوشت بالا است و به همین دلیل پرورش انواع این بوقلمون، صرفه اقتصادی بیشتری داشته و سودآورتر است.

نژاد بوقلمون برنز سینه پهن یا برنز v1 وزن‌گیری بالایی داشته و میزان تخم گذاری آن بالا است. به همین دلیل اقبال تولیدکنندگان به این نژاد بالاتر رفته است.

پرسودترین نژاد بوقلمون برای پرورش در ایران
پرسودترین نژاد بوقلمون برای پرورش در ایران

بیشتر بخوانید: غذای جوجه بوقلمون چیست؟

اشکالات پرورش بوقلمون‌های برنز سینه پهن

 با این که وزن‌گیری و کیفیت گوشت این نژاد بسیار بالا است اما  مشکلاتی نیز در پرورش آن وجود دارد.

  •       یکی از اشکالات استفاده از این نژاد اصالت آن‌ها است. اگر بخواهید از نسل یک و دوی وارداتی از ترکیه استفاده کنید که وزن‌گیری بالایی دارند، قیمت تمام شده جوجه، بالا خواهد بود.
  •       این نژاد به دلیل وزن بالا و نیز کوتاه بودن پاهایش، قادر به جفتگیری به صورت طبیعی نیست و تولید مثل آن باید به صورت لقاح مصنوعی انجام شود.
  •       میزان مصرف جیره در این نژاد بالا است و این امر هزینه‌های تولید را برای پرورش دهندگان بالا می‌برد.

سخن آخر

برای انتخاب پرسودترین نژاد بوقلمون برای پرورش در ایران، تولید کنندگان باید ابتدا هدف خود از تولید و نیز تقاضای بازار در منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند  به خوبی بررسی نمایند. بوقلمون برنز و بوقلمون بیوتی، دو نژاد برتر و سودآورتر برای تولید گوشت بوقلمون هستند که می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای پرورش در ایران باشند.

سوالات متداول

چه نژادهای بوقلمونی در ایران پرورش پیدا می‌کنند؟

نژاد بوقلمون بیوتی سفید و بوقلمون برنز ترکیه‌ای، آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی

پرسودترین نژاد بوقلمون برای پرورش در ایران کدام است؟

بوقلمون بیوتی یا بوقلمون سفید بوقلمون برنز

برای انتخاب پرسودترین نژاد بوقلمون برای پرورش در ایران باید به چه نکاتی توجه کرد؟

محبوبیت گوشت تخمگذاری مناسب‌ شرایط جغرافیایی و آب و هوای منطقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *