جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پرورش بلدرچین بهتر است یا مرغ ؟

پرورش بلدرچین بهتر است یا مرغ

گوشت و تخم مرغ از دیرباز عضو جدانشدنی سفره‌های مردم دنیا بوده‌اند. با توجه به پروتئین‌هایی که این دو در تامین آن نقش بسزایی دارند، جدا دانستنشان از برنامه غذایی مردم ممکن نیست. از طرفی، چند سالی می‌شود که تخم و گوشت بلدرچین به برنامه غذایی برخی از مردم اضافه شده است. یکی از منبع‌های درآمد برای برخی از افراد نیز می‌تواند پرورش بلدرچین یا مرغ باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی اینکه پرورش بلدرچین بهتر است یا مرغ بپردازیم. با ما همراه باشید.

پرورش بلدرچین بهتر است یا مرغ

اولین نکته‌ای که در نگهداری از مرغ یا بلدرچین باید آن را در نظر بگیریم، میزان تخم گذاری یا ارزش گوشت این طیور است. مرغ‌ها معمولا از شش ماهگی به بلوغ می‌رسند. تا وقتی به بلوغ برسند از تخم گذاری خبری نیست اما بعد از آن روزانه یک تخم می‌گذارند. ارزش گوشت مرغ معمولا در جامعه گران‌تر است و افراد بیشتری خواهان آن هستند. باید این را در نظر بگیرید که گوشت مرغ تازه و جوان‌تر به دلیل مزه‌ی بهتر، مشتری بیشتری نیز دارد.

بلدرچین نسبت به مرغ زودتر به بلوغ می‌رسد. این پرنده به محض رسیدن به پنجاه روزگی توانایی تخم گذاری را دارد. فقط باید شرایط مناسب را برای آن فراهم کنید. بلدرچین قادر خواهد بود روزانه بیشتر از یک تخم بگذارد. مجموعا توانایی این را دارد که در سال 250 عدد تخم بگذارد.

بعد از تقریبا دو سال دیگر این پرنده قادر به تخم گذاری نخواهد بود. در این مواقع بیشتر روی گوشت آن برای بازگشت سرمایه حساب می‌کنند. تخم این پرنده نسبت به مرغ گرانتر است. معمولا افرادی که وضع مالی بهتری دارند به سراغ آن می‌روند. گفته شده که گوشت و تخم این پرنده پروتئین بیشتری را در بدن تامین می‌کند. اما همان مقدار پروتئینی که یک تخم یا گوشت مرغ برای بدن تامین می‌کند، سه یا چهار برابر تخم و گوشت بلدرچین قادر به تامین آن خواهند بود.

پرورش بلدرچین بهتر است یا مرغ
پرورش بلدرچین بهتر است یا مرغ

حتما بخوانید: پرورش بلدرچین تخمگذار

شرایط نگهداری از مرغ و بلدرچین

این دو پرنده را هم در قفس و هم در فضای باز می‌توان نگه داشت؛ البته اولویت اینکه در کجا نگهداری شوند بستگی به شرایط شما دارد. معمولا کسانی که دشت یا زمین وسیعی در اختیار دارند ترجیح می‌دهند مرغ را در آن جا نگهداری کنند. پرورش بلدرچین نیز در محیط باز ممکن است اما با توجه به قابلیت پرواز در این پرنده، باید محیطی که برای نگهداری‌اش در نظر دارید سر بسته باشد.

در ادامه به مزایا و معایب نگهداری مرغ و بلدرچین در بستر یا قفس می‌پردازیم تا متوجه شوید برای شما پرورش بلدرچین بهتر است یا مرغ!

پرورش بلدرچین و مرغ در بستر

پرندگانی که در بستر یا در زمین و فضای باز پرورش می‌یابند، بخشی از غذای خود را با جستجو روی زمین به دست می‌آورند و کمتر به انسان وابسته‌اند. بخش باقی مانده غذایی که باید برای آن‌ها تامین شود شامل کنجد، باقی مانده غذا، ذرت، گندم و سایر غلات است. دردسر نگهداری مرغ و بلدرچین در بستر کمتر از قفس است. آن‌ها کمتر از پرندگان صنعتی به آنتی بوتیک دارند. نیاز به مولتی ویتامین ندارند و برای تامین غذای خود کمتر نیازمند انسان هستند.

از معایب نگهداری مرغ و بلدرچین در بستر این است که آن‌ها بیشتر در معرض بیماری‌ها قرار دارند. دعوای بین حیوانات و محیط زندگی‌شان ممکن است باعث شود بیماری‌هایی در میان آن‌ها اتفاق بیفتد و تلفات زیادی بدهند. هر چند این بیماری‌ها کمتر اتفاق می‌افتند.

دومین عیبی که به نگهداری این دو پرنده در بستر وارد است، نظافت محل زندگی آن‌هاست. تمیزکاری قفس‌شان با توجه به اینکه مرغ و بلدرچین هنگام غذا خوردن کثیف کاری‌هایی را ممکن است به دنبال داشته باشند کمتر زمان‌بر است. ظرف‌های آبخوری و دانخوری‌شان باید مرتب تمیز شود. کف بستر باید با خاک اره و خرده چوب خشک پوشانده شود. اگر تمیزکاری نادیده گرفته شود ممکن است عواقب بدی مانند مرگ دسته جمعی پرندگان رخ دهد.

پرورش مرغ و بلدرچین در قفس

برای اینکه ببینیم پرورش بلدرچین بهتر است یا مرغ ، باید به مزایا و معایب نگهداری از این دو توجه کنیم. روش دیگری که در آن مرغ و بلدرچین را نگه می‌دارند، در قفس است. این روش نیز مزایا و معایبی را دارد. پرورش این دو پرنده در قفس باعث می‌شود بتوانید با اطمینان خاطر آن‌ها را مدیریت کنید. قفس به شما کمک می‌کند آمار و ارقام پرندگان را راحت‌تر ثبت کنید و از طریق این آمار به دست آمده برنامه‌ریزی‌های آتی را انجام دهید.

از دیگر مزایای استفاده از قفس، جمع آوری راحت‌تر تخم بلدرچین و مرغ است. تخم‌ها در این روش بدون اینکه آسیبی ببینند، از قسمت مخصوصی که در قفس تعبیه شده خارج می‌شوند. مزیت دیگر این روش، سهولت در تمیز کردن محل زندگی طیور ذکر شده است. سینی در زیر قفس‌ها تعبیه می‌شود و به وسیله آن، عمل تخلیه کود انجام می‌گیرد. این کار کمک می‌کند هوای سالن نیز از شرایط تعبیه‌ی خوبی برخوردار باشد.

در این قفس‌ها قسمتی برای تغذیه این پرندگان در نظر گرفته شده است. شاید تنها عیبی که بتوان به این روش وارد کرد این است که بیشتر از پرورش بلدرچین و مرغ در بستر، نیاز به مداخله انسان دارد. باید به این حیوانات آنتی بیوتیک و مولتی ویتامین داده شود تا بیماری به سراغشان نیاید.

مزایا و معایب نگهداری از مرغ و بلدرچین چیست؟

از مزایای پرورش این دو پرنده می‌توان به صرفه اقتصادی دارد اشاره کرد. هزینه‌ای که برای نگهداری از آن‌ها می‌کنید، بعد از مدتی به شما باز خواهد گشت. شرایط نگهداری از آن‌ها نیز اینجا مطرح می‌شود. نگهداری از بلدرچین با توجه به اینکه سر و صدای کمتری نسبت به مرغ دارد، برای کسانی که در محیط شهری زندگی می‌کنند راحت‌تر است. برای کسانی که در محیط روستایی هستند، نگهداری از مرغ توصیه می‌شود.

پرورش بلدرچین بهتر است یا مرغ
پرورش بلدرچین بهتر است یا مرغ

حتما بخوانید: سود پرورش مرغ گوشتی در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

مزایای پرورش بلدرچین

پرورش بلدرچین مزایای بسیار زیادی را با خود به همراه خواهد داشت.در ادامه به برخی از مزایای این کسب و کار اشاره خواهیم کرد.

رشد سریع

به نیم نگاهی به رشد بلدرچین‌ ها متوجه خواهید شد که این پرنده نسبت به مرغ ها می تواند در بازه زمانی کمتری به بلوغ برسد. شما برای بهره برداری از این پرنده تنها به 45 روز نیاز دارید تا به سوددهی در این زمینه دست پیدا کنید. این امر منجر به دوره پرورش کوتاه‌ تر و در نتیجه بهره‌وری بیشتر می ‌شود.

پرورش در فضای کم

فضایی که برای بلدرچین ها جهت پرورش در نظر میگیرید بسیار کمتر از مرغ ها خواهد بود. این پرنده  به علت اندازه کوچک بدنش نیاز به فضای کمتری نسبت به دیگر طیور برای پرورش دارد. همین امر باعث شده برای پرورش بلدرچین پرورش دهندگان از فضای کمتری استفاده کنند.

مصرف کمتر غذا و آب

هزینه جاری در پرورش بسیار حائز اهمیت است. به طور معمول بلدرچین‌ ها به میزان کمتری غذا و آب نسبت به مرغ ها نیاز خواهند داشت. همین ویژگی باعث می شود تا با کاهش هزینه های پرورش، شروع کننده این کسب و کار از بهره وری بیشتر و سود بالاتری استفاده کند.

مقاومت به بیماری ‌ها

یکی از ویژگی های بارز بلدرچین ها مقاومتشان در برابر بیماری های مختلف است. بلدرچین‌ ها به بیماری ‌ها و عوامل محیطی مانند شرایط بد آب و هوایی حساسیت کمتری نسبت به برخی دیگر انواع طیور دارند. تلفات کمتر به طور قطع سودآوری بیشتری را با خود به همراه خواهد داشت.

نگهداری آسان

بلدرچین ها چالش های کمتری را نسبت به سایر طیور برای پرورش دهندگان خواهند داشت. این پرنده نسبت به سایر طیور آسان تر نگهداری می شود. همچنین، برای شروع این کسب و کار نیاز به سرمایه کمتری خواهید داشت.

 فروش راحت محصولات

اخرین مزیت پرورش بلدرچین که به ان اشاره خواهیم کرد، فروش راحت محصولات است. تخم و گوشت بلدرچین در بین مردم بسیار محبوب بوده و این عامل باعث می شود پرورش دهنده بتواند به راحترین شکل ممکن محصولات این پرنده را به فروش برساند. فروش راحت محصولات و نداشتن چالش در این مواقع باعث می شود پرورش دهنده تمامی انرژی خود را برای پرورش بهتر و تولید محصولات با کیفیت تر به کار بگیرد.

نکته مهم: برای فروش راحت می توانید از مشاوران فروش و بازاریابان استفاده کنید و اکثر انرژی خود را برای بهره وری بهتر روی پرورش این پرنده بکار ببرید. این توصیه را به هیچ عنوان از یاد نبرید.

سخن پایانی پرورش بلدرچین بهتر است یا مرغ

با توجه به تمام مواردی که در بالا گفته شد تصمیم اینکه پرورش بلدرچین بهتر است یا مرغ با شماست. شما باید این نکته را در نظر بگیرید که در محیط شهری زندگی می‌کنید یا در محیط روستایی، امکان نگهداری و پرورش این پرندگان را در قفس دارید یا در بستر. با توجه به این موارد تصمیم بگیرید که کدام مورد به درد شما می‌خورد.

در این مطلب از سایت طیوران سازه سعی کردیم به بررسی مزایا و معایب پرورش بلدرچین و مزایا و معایب پرورش مرغ بپردازیم. اگر شما نکته‌ای برای اضافه کردن به این مطلب دارید، حتما نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

پرورش مرغ و بلدرچین به چند روش انجام می شود؟

پرورش مرغ و بلدرچین در بستر پرورش مرغ و بلدرچین در قفس

مزایای پرورش بلدرچین را بنویسید؟

رشد سریع پرورش در فضای کم مصرف کمتر غذا و آب مقاومت به بیماری ‌ها و غیره

مزایا و معایب نگهداری از مرغ و بلدرچین چیست؟

از مزایای پرورش این دو پرنده می‌توان به صرفه اقتصادی دارد اشاره کرد. هزینه‌ای که برای نگهداری از آن‌ها می‌کنید، بعد از مدتی به شما باز خواهد گشت. شرایط نگهداری از آن‌ها نیز اینجا مطرح می‌شود. نگهداری از بلدرچین با توجه به اینکه سر و صدای کمتری نسبت به مرغ دارد، برای کسانی که در محیط شهری زندگی می‌کنند راحت‌تر است. برای کسانی که در محیط روستایی هستند، نگهداری از مرغ توصیه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *