جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چیزهایی که باید درباره پرورش بوقلمون گوشتی بدانید

بوقلمون گوشتی

پرورش بوقلمون گوشتی یکی از سودآورترین رشته‌ها در زمینه پرورش دام و طیور، در سال‌های اخیر بوده است. این کسب وکار، نیاز به سرمایه بسیار زیادی ندارد، سودآور است و تقاضای روبه رشدی در ایران و کشورهای همسایه دارد. در این مقاله قصد داریم تا درباره پرورش بوقلمون و امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای شروع این کسب و کار بیشتر بدانیم.

چرا پرورش بوقلمون گوشتی؟

پرورش بوقلمون، یکی از راه­های مطمئن درآمدزایی است که برای شروع کار به سرمایه کلانی نیاز ندارد. گوشت بوقلمون منبع بسیار غنی از پروتئین، نیاسین و ویتامین B6 است. جدا از این مواد مغذی، حاوی روی و ویتامین B12 نیز هست. گوشت سفید بوقلمون بدون پوست، چربی بسیار کمی دارد و منبعی عالی از پروتئین بدون چربی، محسوب می­شود. این گوشت، برای کسانی که رژیم‌های کاهش وزن دارند و یا قصد افزایش حجم عضلات را دارند، بسیار مفید است.

گوشت بوقلمون همچنین منبع بسیار خوبی از ماده معدنی کمیاب «سلنیوم» است. مطالعات علمی نشان داده که مصرف سلنیوم، ریسک بروز سرطان را کاهش می‌دهد. بوقلمون کباب شده و بدون پوست، چربی اشباع شده بسیار کمی دارد و حاوی کلسترول کمتری نسبت به مرغ، گوشت گوسفند یا گاو است. گوشت بوقلمون دارای ماده «تریپتوتان» است که با تولید سروتونین، به بهبود روحیه کمک می‌کند. طبق شواهد علمی، تریپتوتان همچنین نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند.کارشناسان، با توجه به رشد آگاهی مردم نسبت به فواید استفاده از گوشت بوقلمون و طعم آن و همچنین وجود تقاضای روزافزون در کشورهای همسایه، آینده خوبی برای آینده این صنعت، پیش‌بینی می­کنند.

پرورش بوقلمون گوشتی
پرورش بوقلمون گوشتی

بیشتر بخوانید: سود پرورش بوقلمون + [ ارائه راهکارهای کاربردی برای سود بیشتر ]

الزامات پرورش بوقلمون گوشتی

برای پرورش بوقلمون گوشتی باید شرایط مناسب پرورش را فراهم کنید. در ادامه به الزاماتی که برای پرورش بوقلمون گوشتی اشاره خواهیم کرد.

1.    مکان مناسب

اولین و شاید مهم‌ترین موضوعی که برای شروع کسب و کارتان به آن نیاز دارید، اجاره سالن مناسب و یا در نظر گرفتن مکانی برای پرورش بوقلمون‌ها است. سالن باید کاملا سرپوشیده و محفوظ باشد و فاصله معقولی از مناطق مسکونی شهری و یا روستایی داشته باشد. امکاناتی مانند برق، آب و گاز شهری نیز از واجبات ایجاد این کسب وکار است.

2.    تجهیزات

پس از آماده سازی سالن، نوبت به تامین تجهیزات مورد نیاز پرورش بوقلمون گوشتی می‌رسد. اولین قدم در فرآیند پرورش بوقلمون، پاکسازی کامل ناحیه‌ای است که برای آنها در نظر گرفته شده است. محل و تجهیزات باید ضد عفونی شوند و برای مدت سه روز، امتحان و در صورت لزوم تنظیم شوند. تجهیزاتی مانند لامپ‌های گرم‌کننده، قفس، دستگاه جوجه‌کشی، آبخوری یا فیدر، باید به تعداد کافی وجود داشته باشد.

3.    جوجه‌کشی

اگر قصد دارید از تخم نطفه‌دار برای شروع کار خود استفاده کنید، باید در خرید آنها بسیار دقت نمایید. همه تخم­ها را به دقت وارسی کنید و از خرید بدون آگاهی خودداری کنید. روند جوجه‌کشی تخم‌های بوقلمون کاملاً مشابه تخم‌مرغ است. تخم‌های بوقلمون باید به مدت 28 روز در دستگاه جوجه­کشی در دمای 37 تا 5/37 درجه سانتی گراد تنظیم شوند. تخم‌های بوقلمون باید سه بار در روز، تا روز 25ام چرخانده شوند.

اطمینان حاصل کنید که تخم‌هایی که در دستگاه جوجه کشی قرار می‌دهید، عاری از کاه و تراشه، کود و هر ماده دیگری که تخم را کثیف کند، باشد. اطمینان از تمیز بودن تخم‌ها هنگام قرار دادن در دستگاه جوجه کشی، باعث نفوذ باکتری‌های کمتری در پوسته می‌شود. این باکتری‌ها ممکن است باعث پوسیدگی تخم و آسیب به جنین شود. روز بیست و پنجم چرخاندن تخم‌ها را متوقف کنید تا روز بیست و هشتم جوجه‌ها از تخم خارج شوند.

4.    تنظیم دما

شروع کار جوجه بوقلمون‌های یک روزه و بالاتر دشوارتر از جوجه‌ بقیه ماکیان است. جوجه بوقلمون­های یک روزه، باید در یک محیط گرم و بدون تغییرات دمایی محسوس، پرورش داده شوند، زیرا آنها قادر به تنظیم دمای بدن خود در 10 روز اول زندگی نیستند. با رشد جوجه بوقلمون، هر هفته دمای محیط را 5 درجه کاهش دهید. چراغ گرمایی مادون قرمز برای تأمین گرمای مورد نیاز بهترین گزینه است. لامپ باید حداقل 18 سانتی متر بالاتر از کف محیط و به صورت معلق باشد.

5.    غذا و آب

برای پرورش بوقلمون گوشتی، خوراک و آب باید همیشه در دسترس پرنده‌های در حال رشد باشد. برخی از  جوجه بوقلمون‌های چند روزه، در یافتن آب و غذا مشکل دارند که این مسئله ممکن است  به مرگ «ناشی از گرسنگی» آنها منجر شود. برای اطمینان از اینکه خوراک و آب کافی به جوجه بوقلمون‌ها رسیده است، بهتر است مدتی را برای روزهای اول با آنها سپری کنید و بر تغذیه آنها نظارت داشته باشید. فرو بردن منقار جوجه‌ها در آب، به آنها کمک می‌کند تا محل قرارگیری آب را یاد بگیرند.

انواع نژادهای تجاری بوقلمون رشد سریعی داشته و به رژیم غذایی غنی از پروتئین نیاز دارند. رژیم های غذایی آغازگر بوقلمون معمولاً حاوی 28٪ پروتئین می‌شوند. به طور کلی توصیه می‌شود که از رژیم‌های غذایی مخصوص جوجه بوقلمون‌ها، برای چهار هفته اول استفاده کنید. یک رژیم پرورش بوقلمون معمولاً 26٪ پروتئین دارد. توجه داشته باشید که رژیم های غذایی آغازگر و پرورش دهنده مرغ بسیار کم پروتئین هستند و بوقلمون‌هایی که از این رژیم ها تغذیه شوند، عملکرد رشد خوبی نخواهند داشت. با رشد بوقلمون، قد و گردن آنها بلندتر می‌شود. ارتفاع فیدرها باید متناسب با رشد پرندگان تنظیم شود. لبه دهانه فیدر باید در سطح پشت بوقلمون باشد تا بهداشت خوراک و آب حفظ شود. مهم است که فیدرها را خیلی پر نکنید، در غیر این صورت خوراک به هدر می‌رود.

هر دوره پرورش بوقلمون گوشتی چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمانی که برای پرورش بوقلمون تا رسیدن به وزن مناسب برای کشتارگاه لازم است، به نوع و نژاد بوقلمونی که تصمیم دارید پرورش دهید، بستگی دارد. همچنین به این بستگی دارد که می­خواهید پرنده چه اندازه باشند و یا وزن مناسب از نظر بازار چقدر است؟ نژادهای بوقلمون با رشد سریع، در عرض 16-22 هفته آماده می‌شوند. در نژادهای دیگر بوقلمون، رشد کامل حدود 30 هفته به طول می انجامد.

پرورش بوقلمون گوشتی
پرورش بوقلمون گوشتی

بیشتر بخوانید: راه­ های افزایش تخمگذاری بوقلمون

استفاده از «سیستم قفس» برای پرورش بوقلمون گوشتی

به طور کلی برای پرورش ماکیان مانند بوقلمون گوشتی، از دو روش استفاده می‌شود. روش اول استفاده از سیستم «بستر» بوده که در آن همه بوقلمون‌ها، در فضای سالن آزاد هستند و به هر نقطه‌ای جابه‌جا می‌شوند. روش دوم استفاده ازسیستم «قفس» است که در آن تعداد مشخصی از پرنده با طول عمر یکسان در محفظه‌ای قرار داده می‌شوند. غذادهی و تمیزکاری این قفس‌ها به صورت مکانیزه و با حداقل دخالت نیروی انسانی انجام می‌شود. استفاده از قفس حتی با وجود قیمت تمام شده بالاتر، برای پرورش بوقلمون گوشتی مزایای بسیاری دارد و به افزایش راندمان کاری و سوددهی کسب و کار شما منجر خواهد شد. از جمله:

  • تنظیم خوراک بوقلمون‌ها به صورت یکسان بین همه پرندگان و افزایش رشد و وزن‌گیری جوجه‌ها
  • افزایش سطح بهداشت محیط سالن پرورش بوقلمون و جلوگیری از بیماری‌های کشنده
  • به حداقل رسیدن ارتباط پرنده با عوامل خارجی و کاهش احتمال ورود ویروس و بیماری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *