جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آموزش صفر تا صد پرورش قرقاول در خانه

پرورش قرقاول در خانه

پرورش قرقاول در خانه یکی از کارهای سودآور و دوست‌داشتنی است که می‌تواند برای شما درآمدهای بسیار بالاییداشته باشد. سود پرورش و تکثیر قرقاول حتی از مرغ هم بیشتر است. این پرنده از انواع پرندگان بزرگ‌ جثه است که ظاهر بسیار زیبا و رنگارنگی دارد و گوشت آن به‌شدت لذیذ است. برای پرورش این پرنده لازم است تا اصول و مقدمات لازم را به‌خوبی یاد گرفت. اگرچه مناسب‌ترین و بهترین محل برای پرورش قرقاول فضاهای صنعتی است، اما می‌توان این پرنده زیبا را با رعایت تکنیک‌ها و قواعد خاصی در خانه هم پرورش داد.

بازار فروش گوشت قرقاول به دلیل پایین بودن میزان چربی اشباع شده آن و ویتامین‌های فراوان، خوب است. این پرنده جزو پرندگان زودبازده است و قیمت گوشت آن در مقایسه با بلدرچین و مرغ بالاتر است. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با اطلاعات مورد نیاز برای شروع کار آشنا شوید و به‌جای شکست‌های پی‌درپی به سودهای بالا برسید.

انواع قرقاول برای پرورش

قرقاول‌ها بر اساس شرایط محیطی نژادهای متنوعی دارند، شما می‌توانید از بین نژادهای سیلو، لیدی آمهرست، خوراکی، بلژیکی، فرانسوی، سیامی، کالیج و پاکستانی و لیمویی یکی را در منزل خود پرورش دهید. البته باید بدانید که پرورش نژادهای ایرانی آسان‌تر است.

انتخاب نژاد مناسب

اولین قدم در دنیای قرقاول ها و پرورش این پرنده انتخاب نژاد مناسب است. نژادهای مختلفی از قرقاول وجود دارد که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. قرقاول های گوشتی برای تولید گوشت پرورش داده می شوند و نژادهای تخمگذار مخصوص تولید تخم قرقاول هستند.

اگر به جنبه ی زیبایی پرنده هم اهمیت می دهید، می توانید گونه های زینتی را انتخاب نمایید. توصیه می کنیم قبل از هر اقدامی برای پرورش قرقاول، هدفتان را مشخص کنید و سپس با تحقیق و مشورت با کارشناسان، بهترین نژاد را متناسب با شرایط و هدفتان انتخاب کنید.

پرورش قرقاول در خانه
پرورش قرقاول در خانه

حتما بخوانید: سود پرورش قرقاول

اهمیت رعایت نکات مهم در پرورش قرقاول

پرورش هر پرنده نیاز به پشتکار و تلاش روزافزون شما دارد تا به سودآوری مناسب برسد. شما می‌توانید کم‌کم کسب ‌وکارتان را گسترش دهید اما نباید بیکار بمانید و نیاز دارید که برای رسیدن به نتایج عالی به طور مداوم تلاش کنید. شرایطی نظیر تأمین دان و آب سالم و باکیفیت، مراقبت صحیح از پرنده، تهیه امکانات لازم، کسب تجربه و رعایت اصول بهداشتی و نکات مهم می‌تواند در جهت رسیدن به موفقیت در این زمینه به شما کمک زیادی کند. پیشنهاد می‌کنیم برای شروع کار از تعداد پایین پرورش قرقاول در خانه را آغاز کنید.

اصول نگهداری و پرورش قرقاول در خانه

در ادامه با اصول و قواعد مهم نگهداری قرقاول آشنا خواهید شد.

انتخاب محل نگهداری از پرنده

اولین نکته در پرورش قرقاول این است که محل مناسبی را برای نگهداری آن مهیا کنید. اگر قصد پرورش این پرنده در خانه را دارید، باید به شما بگوییم که این پرنده وحشی است و محل نگهداری آن باید از هر نظر امن باشد. محل نگهداری باید دسترسی راحتی به آب و غذا برای این پرنده داشته باشد و مجهز به برق و گاز شهری باشد تا میزان بازدهی بالا رود. محل پرورش قرقاول ترجیحاً باید دارای دو فضای روباز و سربسته باشد تا هنگام گرما و سرمای شدید بتوان پرندگان را در فضای سربسته قرار داد و هنگامی که هوا معتدل و آفتابی است از فضای باز و محصور استفاده کرد.

پرورش قرقاول در بستر یا قفس؟

بهترین گزینه برای پرورش قرقاول قفس است یا بستر؟ پرورش قرقاول را می توانید به دو روش اصلی انجام دهید، بستر یا قفس. پرورش قرقاول در بستر به فضای بیشتری نیاز دارد. در پرورش روی بستر قرقاول آزادی حرکت بیشتری خواهد داشت.

در روش پرورش قرقاول در قفس، مدیریت و کنترل قرقاول راحت تر است و احتمال شیوع بیماری کاهش پیدا می کند. انتخاب روش مناسب به امکانات، سرمایه و هدف شما از پرورش این پرنده بستگی دارد.

دان و آب موردنیاز برای پرورش قرقاول

دان و آب در پرورش پرنده دو فاکتور مهم پرورش هستند، معمولاً در روش پرورش در بستر به ازای هر 5 قرقاول بالغ باید آبخوری و دان‌خوری مناسب فراهم کرد. این در حالی است که در روش استفاده از قفس‌های استاندارد به آبخوری و دان‌خوری نیاز نبوده و دان و آب به‌صورت اتومات در اختیار پرنده قرار می‌‌گیرد. روش دوم به دلیل دان و آب بهداشتی گزینه بهتری است و از انتقال بیماری جلوگیری می‌کند. قرقاول به‌طورکلی نسبت به مرغ ۶ برابر کمتر دان مصرف می‌کند، بنابراین سودآوری آن بیشتر است. هر جوجه قرقاول روزانه یک گرم دان مصرف می‌کند و این میزان با رشد او افزایش می‌یابد و ۵۰۰ گرم در روز می‌رسد. توجه داشته باشید که  لازم است غذای تهیه شده برای این پرنده حاوی  مواد مغذی و انرژی کافی جهت رشد و تولید مثل داشته باشند و حاوی گندم، کنجاله، سویا، ذرت، جو، پودر صدف باشد.

پرورش قرقاول در خانه
پرورش قرقاول در خانه

حتما بخوانید: محیط پرورش قرقاول چه ویژگی‌هایی دارد؟

تجهیزات موردنیاز پرورش قرقاول در خانه

از تجهیزات موردنیاز برای پرورش قرقاول در خانه می‌توان به تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، دستگاه تهویه جهت رفع بوی نامطبوع، دان‌خوری، آب‌خوری و قفس اشاره کرد.

رعایت نکات بهداشتی

با اینکه قرقاول یکی از پرندگان قوی است اما  باید از آن در برابر بیماری مراقبت کرد. جدی نگرفتن نکات بهداشتی و مراقبتی منجر به افزایش تلفات و ضرر پرورش‌دهنده خواهد شد.

  • اگر از روش بستر برای پرورش استفاده می‌کنید، حتماً دان‌خوری و آب‌خوری پرندگان مرتباً ضدعفونی کنید.
  • از نفوذ فضولات به آب و خوراک پرنده جلوگیری کنید زیراتازه و سالم بودن دان اهمیت زیادی دارد.
  • آب آشامیدنی و دان قرقاول باید از هرگونه آلودگی و ذراتی مثل گرد و غبار پاک و تمیز باشد. بهتر است برای جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها از آب تصفیه شده شهری استفاده شود.
  • پرندگان خود را به طور مرتب از نظر سلامت بررسی کنید و اگر بیمار بودند برای درمان آن چاره‌ای بیندیشید و یا با دامپزشک متخصص مشورت کنید.
  • قرقاول بیمار را فوراً از سایر گله جدا کنید تا بیماری او سرایت نکند.
  • از ورود حشرات و حیوانات موذی نظیر سوسک، موش، مگس به داخل قفس جلوگیری کنید.
  • به ‌منظور رشد بهتر و بیشتر پرندگان خود از انواع مولتی ‌ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی مورد تأیید دامپزشک استفاده کنید.
  • محل نگه‌داری پرندگان شما نباید هرگز کثیف و آلوده شود. به ‌صورت روزانه و مرتب زیر قفس‌ها را تمیز کنید تا نه بو بگیرد و نه آلودگی منتشر شود.
  • برای مقاوم شدن قرقاول‌های خود در برابر انواع بیماری‌های ویروسی و باکتریایی، آنها را در سنین پایین واکسینه کنید تا سیستم ایمنی آنها تقویت شده و آماده مبارزه با بیماری‌های واگیردار شود.
پرورش قرقاول در خانه
پرورش قرقاول در خانه

حتما بخوانید: آموزش ساخت سالن پرورش قرقاول از ۰ تا ۱۰۰

پرورش قرقاول در خانه با سه روش متداول

زمانی می‌توانید پرورش قرقاول در خانه را انجام دهید که بتوانید ابتدا با روش‌های پرورش این پرنده به طور کامل آشنا شوید. به طور کلی شما می‌توانید به سه روش متداول که اکثر پرورش دهندگان از آن استفاده می‌کنند برای پرورش قرقاول در خانه و سالن‌های پرورش استفاده کنید. هر یک از روش‌هایی که شما می‌توانید برای پرورش این پرنده استفاده کنید میزان ریسک و هزینه متفاوتی را برای شما در بر خواهد داشت. شما باید با توجه به منابع مالی، مدت زمان رسیدن به سود میزان سود یکی از روش‌هایی که در ادامه مطلب به بررسی آنها خواهیم پرداخت را انتخاب کنید.

پرورش قرقاول با استفاده از تخم نطفه دار این پرنده

پرسودترین روش در پرورش قرقاول استفاده از تخم نطفه‌دار و دستگاه جوجه کشی است. در این روش شما می‌توانید ‌تخم های نطفه‌ دار را از مراکز معتبر تهیه کنید و سپس با تنظیم کردن دستگاه جوجه کشی این تخم‌ها را در درون دستگاه قرار دهید. دما و رطوبت مناسب را برای تبدیل شدن تخم نطفه‌دار به جوجه را تنظیم می‌کنید. سپس با سپری کردن دوره جوجه کشی جوجه‌های مورد نظر را به دست خواهید آورد.

این روش جز روش‌های پرریسک در پرورش قرقاول به شمار می‌رود. شما نکته مثبت این روش این است که شما می‌توانید درآمدزایی بیشتری را تجربه کنید.

پرورش قرقاول با جوجه

متداول‌ترین روشی که اکثر پرورش دهندگان قرقاول از آن استفاده می‌کنند، خرید جوجه است. در این روش شما دیگر نگران تخم‌های نقطه‌دار خراب، تبدیل آنها به جوجه و بسیاری از عوامل دیگر نخواهید بود. به راحتی هرچه تمام‌تر به یکی از مراکز معتبر فروش جوجه قرقاول مراجعه می‌کنید و با توجه به نوع نیاز خود ه‌های مورد نظر را برای پرورش خریداری می‌نمایید. بعد از خریداری جوجه‌ها حال نوبت این است که فضایی را فراهم کنید که آنها بتوانند به بهترین شکل رشد خود را پیگیری کنند.

استفاده از این روش می تواند خیال شما بابت سود در پرورش قرقاول در خانه را راحت کند. اما به این نکته نیز توجه داشته باشید که در هنگام خرید جوجه قرقاول، سلامتی آنها پابرجا باشد و بیمار نباشند.

پرورش قرقاول بالغ

نزدیک‌ترین روشی که می‌تواند در پرورش قرقاول در خانه شما را به درآمدزایی نزدیک کند، پرورش قرقاول بالغ است. در این روش شما قرقاول هایی که آماده بالغ شدن هستند را انتخاب می‌کنید و سپس با نگهداری از آنها شرایطی را فراهم می‌سازید تا محصول دلخواه مانند تخم نطفه دار، تخم و گوشت قرقاول را بدست بیاورید. بعد از تولید محصولات مورد نظر می‌توانید آنها را به بازار عرضه کنید و از این طریق به درآمدزایی برسید.

این روش از پرورش قرقاول در خانه نزدیک‌ترین روش به درآمدزایی است اما سوددهی کمتری نسبت به دو روش قبلی دارد. این شما هستید که با توجه به نوع نیاز خود یکی از روش‌های گفته شده را انتخاب می‌کنید. به نظر شما کدام یک از روش‌های گفته شده سود بیشتری خواهد داشت؟ آیا می‌توان قرقاول را به روش‌های دیگری پرورش داد؟ می توانید نظرهای خود را در این باره برای ما کامنت کنید.

آماده سازی فضای پرورش قرقاول

پس از انتخاب روش پرورش، نوبت به آماده سازی محل زندگی قرقاول ها است. اولین نکته مهم برای آماده سازی فضای پرورش قرقاول، دور بودن این محل از آلودگی های شهری و صنعتی است. تهویه مناسب، نور کافی و دمای متعادل از ملزومات یک محل پرورش ایده آل هستند که باید رعایت شوند.

جوجه کشی قرقاول

پس از گذراندن مراحل اولیه، اگر به دنبال توسعه ی کار خود هستید می توانید به جوجه کشی و تکثیر قرقاول ها بپردازید. جوجه کشی قرقاول به دو روش طبیعی (با استفاده از قرقاول های مادر) و مصنوعی (با استفاده از دستگاه جوجه کشی) میسر می باشد. انتخاب روش مناسب به تجربه، سرمایه و تعداد قرقاول ها بستگی دارد. در هر دو روش، رعایت نکات اصولی و مراقبت های لازم، تضمین کننده ی موفقیت شما خواهد بود.

بازاریابی و فروش

پس از تولید تخم و گوشت قرقاول، نوبت به بازاریابی و فروش محصولاتتان می رسد. رستوران ها، مغازه های پروتئینی و افراد علاقه مند به نگهداری از پرندگان زینتی، از جمله مشتریان بالقوه ی شما هستند. برای موفقیت در این بخش، باید بازار هدف خود را به درستی شناسایی کنید، قیمت گذاری مناسب انجام دهید و از روش های مختلف بازاریابی (تبلیغات آنلاین، بازاریابی حضوری) استفاده کنید.

سودآوری پرورش قرقاول به چه عواملی بستگی دارد؟

پرورش قرقاول می تواند یک کسب و کار سودآور و پردرآمد باشد. با مدیریت صحیح، برنامه ریزی دقیق و محاسبه ی دقیق هزینه ها و درآمد، می توانید به سود قابل توجهی در این صنعت دست پیدا کنید.

سخن آخر

در این مقاله از سایت طیوران سازه با اصول نگهداری و پرورش قرقاول در خانه آشنا شدید، همان‌طور که گفته شد سود پرورش و تکثیر قرقاول در خانه به تلاش و پشتکار شما بستگی دارد. علاوه بر این کسب تجربه و رعایت اصول و قواعد مهم پرورش این پرنده اهمیت زیادی در موفقیت شما دارد. توصیه می‌کنیم برای شروع کار با مشاوران مجرب مجموعه ما مشورت کنید و با راهنمایی افراد ماهر کار را شروع کنید تا هرگز در این کسب ‌وکار به مشکل برنخورید.

سوالات متداول

انواع قرقاول برای پرورش را نام ببرید؟

سیلو، لیدی آمهرست، خوراکی، بلژیکی، فرانسوی، سیامی، کالیج و پاکستانی و لیمویی

چه روشی مناسب برای پرورش قرقاول در خانه است؟

پرورش قرقاول در قفس

تجهیزات موردنیاز پرورش قرقاول در خانه را نام ببرید؟

از تجهیزات موردنیاز برای پرورش قرقاول در خانه می‌توان به تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، دستگاه تهویه جهت رفع بوی نامطبوع، دان‌خوری، آب‌خوری و قفس اشاره کرد.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *