جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی چگونه است؟

پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی

تخم مرغ یکی از پراستفاده‌ترین محصولات پروتئینی در ایران به شمار می‌رود. تولید تخم مرغ به طور سنتی از دیرباز همیشه در خانواده‌های روستایی و شهرهای کوچک و یا حتی شهرهای بزرگ در بین مردم رواج داشته است. روش‌های سنتی تولید تخم مرغ با وجود مشکلاتی که در روش‌ها و بازدهی دارد، باز هم دنبال می‌شود و در بسیاری از مناطق، غذای خانواده را تامین می‌کند و یا به صورت کمک خرج، به اقتصاد خانواده‌ها کمک می‌کند. در این مقاله قصد داریم تا با روش‌های پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی بیشتر آشنا شده و ببینیم با چه راهکارهایی می‌توان این روش‌ها را بهبود بخشید.

پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی در چه مکان‌هایی ممکن است؟

در این روش از نگهداری مرغ تخمگذار، هدف بیشتر تولید تخم مرغ در مقیاس کوچک است. در این روش، پرورش دهندگان به هر دلیلی مانند نداشتن سرمایه فراوان برای شروع یک کسب و کار تولید محصولات مرغ صنعتی، سعی می‌کنند این کار را در ابعاد کوچک‌تر و با تعداد کمتری از مرغ، شروع نمایند. در این روش اغلب مکان مورد نظر برای شروع این کار، مانند حیاط خانه، مزرعه و با باغ، آماده است و افراد نیازی به تهیه فضا و اجاره آن ندارند. با استفاده از این روش، می‌توان در هزینه‌های اولیه تا حد زیادی صرفه جویی نمود.

پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی
پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی

بیشتر بخوانید: آموزش پرورش مرغ تخمگذار + [ ساده و کاربردی ]

پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی در منزل

در بسیاری از شهرهای ایران البته به جز کلان شهرها و همچنین روستاها، هنوز هم نگهداری از مرغ و خروس در منزل مرسوم است. به خصوص اگر در حیاط خانه فضای کافی و جداگانه برای این کار داشته باشید.

پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی در باغ و مزرعه

این روش نیز یکی از راه‌های ایده‌ال برای نگهداری از مرغ‌های تخمگذار است. در این روش مرغ‌ها فضای کافی برای گردش در باغ و نیز جستجو و کنکاش برای غذا را دارند و از تغذیه بهتر و محیط زندگی سالم‌تری برخوردار خواهند بود.

شرایط لازم برای پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی

در این روش پرورش دهندگان به طور معمول از قفس مرغ برای نگهداری مرغ‌های تخم گذار استفاده نمی‌کنند و از بستر و نیز فضای باز کمک گرفته می‌شود. اما در پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی چه تمهیداتی برای این پرندگان باید در نظر گرفته شود؟ در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم:

دانخوری

برای دسترسی بهتر و بهداشتی‌تر پرندگان به جیره، بهتر است از دانخوری‌های استاندارد برای این منظور استفاده کنید. برای روش پرورش مرغ تخمگذار در بستر، بهتر است از ۸ سانتی متر دانخوری برای هر مرغ استفاده کنید.

آبخوری

بعد از دان، آب مهم‌ترین نیاز مرغ‌های تخمگذار است. هر پرنده باید به طور یکنواخت به آب کافی و بهداشتی به هر میزان که نیاز داشته باشد، دسترسی داشته باشد. به ازای هر مرغ تخمگذار بهتر است از 2.5 سانتی متر آبخوری بهره ببرید.

جیره

مورد بسیار مهم دیگر در پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی استفاده از تغذیه مناسب و مقوی برای بالا بردن راندمان تولید تخم مرغ است. برخی از فعالان در این زمینه سعی می‌کنند که برای پایین آوردن هزینه‌ها از مانده غذاهای خانواده تا سبزیجات و … به عنوان غذا برای این گونه مرغ‌ها در روش سنتی استفاده کنند. تجربه ثابت کرده که البته در بسیاری از موارد این روش باعث تنوع در تغذیه مرغ‌های تخمگذار می‌شود اما کارایی و بازدهی چندانی ندارد.

 استفاده از این روش نمی‌تواند همه مواد مورد نیاز بدن مرغ مثل املاحی مانند کلسیم و یا ویتامین‌ها را تامین کند و به همین دلیل نیز تخمگذاری پرنده از حدی بالاتر نخواهد رفت. سود پرورش مرغ تخمگذار نیز با این روش چندان بالا نخواهد بود.

به همین دلیل توصیه می‌شود تا در جیره از غلاتی مانند گندم، جو، ذرت به همراه سویا، پودر گوشت، ویتامین‌ها و املاحی مانند کلسیم و … استفاده کنید. به علاوه استفاده از باقیمانده غذای انسان مانند تفاله چای، قندهای شکسته، قهوه، سیب زمینی، نمک، لوبیا و عدس خشک، گوجه فرنگی نارس و برنج پخته شده می‌تواند برای مرغ‌ها مضر و حتی مسموم کننده باشد. برای کارایی بهتر و بیشتر می‌توانید از جیره‌های غذایی مخصوص مرغ‌های تخم گذار نیز استفاده کنید تا از رسیدن همه مواد مغذی به بدن این پرندگان مطمئن باشید.

پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی
پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی

بیشتر بخوانید: غذای مرغ تخمگذار چیست؟!

طول یک دوره پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی چقدر است؟

طول یک دوره کامل از پرورش این پرندگان به روش سنتی در حدود 80 هفته است. این دوره به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود. دوره اول، دوره رشد پولت و یا نیمچه‌های تخم‌گذار است. در این دوره همه هزینه‌ها صرف رشد بهتر و کامل مرغ تا رسیدن به دوره بلوغ می‌شود. در حدود 18 هفته طول می‌کشد تا جوجه‌ها به خوبی رشد کنند و به سن بلوغ و تخم گذاری برسند. توجه داشته باشید که اگر تغذیه و دیگر عوامل، باعث بلوغ زودرس این پرندگان شود، روی کیفیت و کمیت تخم گذاری این پرندگان تاثیر بدی خواهد داشت. پرندگانی که به دلایل گوناگون زودتر به تخم گذاری برسند، تخم‌هایی کوچک‌تر تولید می‌کنند که بازارپسند نیست.

روش‌های پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی

به طور کلی می‌توان از سه روش برای پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی استفاده نمود. روش اول خرید تخم نطفه دار است که طول دوره بلندی دارد اما سوددهی در این روش بالا است. در این روش همچنین شما به سرمایه اولیه بیشتری مانند خرید دستگاه جوجه‌کشی نیز نیاز خواهید داشت.

روش دوم خرید جوجه چند روزه است که باز هم سوددهی بالا و دوره بلندی دارد. روش سوم اما خرید مرغ بالغ است. در این روش پرورش‌ دهنده، مرغ‌هایی که به سن بلوغ و تخمگذاری رسیده‌اند را تنها برای تولید تخم مرغ خریداری کرده و پرورش می‌دهد. این روش طول دوره کوتاهی دارد و نزدیک‌ترین راه برای رسیدن به سود برای این کسب و کار به شمار می‌رود. این روش البته ریسک کمتر و نیز خطرات کمتری را به همراه خواهد داشت اما سوددهی آن نسبت به دو روش اولیه کمتر است.

سخن آخر

پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی، می‌تواند روش خوبی برای تولید تخم مرغ باشد به شرطی که از شرایط استانداردی مانند تغذیه باکیفیت، انتخاب بهترین نژاد مرغ تخمگذار و رعایت بهداشت و واکسیناسیون غافل نشوید.

سوالات متداول

پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی در چه مکان‌هایی ممکن است؟

در این روش اغلب مکان مورد نظر برای شروع این کار، مانند حیاط خانه، مزرعه و با باغ، آماده است و افراد نیازی به تهیه فضا و اجاره آن ندارند

طول یک دوره پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی چقدر است؟

حدود 80 هفته

تجهیزات لازم برای پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی چیست؟

دانخوری آبخوری جیره و غیره

6 پاسخ

  1. سلام لطفا برای فضای متری در خصوص پرورش قرقاول راهنمایی بفرمایید هم تجهیزات حوحه کشی و هم پرورش مولد و گوشتی
    ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *