جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پرورش مرغ گوشتی در خانه + [ همه نکات مورد نیاز ]

پرورش مرغ گوشتی در خانه

مرغ و تخم مرغ دو منبع اصلی و مهم برای تامین پروتئین خانواده‌ها در ایران به شمار می‌روند. مصرف گوشت مرغ، به دلیل این که کمتر از سایر منابع پروتئینی حاوی کلسترول و چربی‌های مضر است، برای همه سنین و حتی کسانی‌ که پرهیزهای غذایی سخت دارند، مفید و بی‌ضرر است. واحدهای تولیدی بزرگ و صنعتی مرغ گوشتی، به دلیل استقبال همیشگی از گوشت مرغ، همواره سودهای کلانی را نصیب صاحبان خود می‌کنند. اما واحدهای تولیدی کوچک نیز می‌توانند به همان اندازه سودآور باشند. اگر فضای کافی را برای پرورش مرغ در حیاط منزل و یا مزرعه خود دارید، می‌توانید با استفاده از آن، یک واحد پرورش کوچک مرغ و جوجه گوشتی راه اندازی کنید. با پرورش مرغ گوشتی در خانه ، هم غذای سالم و با کیفیت در اختیار خواهید داشت و هم می‌توانید سودآوری مناسبی داشته باشید. در این مقاله می‌خواهیم بدانیم که در منزل چگونه مرغ گوشتی پرورش دهیم و درباره امکانات مورد نیاز و الزاماتی که باید برای راه اندازی این کسب و کار رعایت کنیم، اطلاعات بیشتری را کسب نماییم.

مزایای پرورش مرغ گوشتی در خانه

پرورش مرغ گوشتی در خانه بهترین گزینه برای افرادی است که به دنبال یک فرصت مناسب جهت کسب درآمد کوچک هستند. چنانچه به فکر تامین گوشت تازه و سالم نیز هستید، پرورش مرغ گوشتی در خانه برای شما جز بهترین گزینه ها به شمار می رود. در ادامه مطلب به طور کامل مزایای پرورش مرغ گوشتی در خانه را برای شما مورد بررسی قرار خواهیم داد، با ما همراه باشید.

تامین گوشت تازه

پرورش مرغ گوشتی در خانه یک ویژگی بارز دارد! آن هم تامین گوشت تازه است. کسانی که پرورش مرغ گوشتی را در منزل انجام می دهند همیشه گوشت تازه در اختیار خواهند داشت. گوشتی که تولید می شود بدون مواد افزودنی و بسیار خوشمزه تر و سالم تر از سایر گوشت ها خواهد بود.

کاهش هزینه‌ های خرید گوشت

با پرورش مرغ گوشتی در منزل می‌توانید به راحتی هرچه تمام تر هزینه ‌های خرید گوشت را به شدت کاهش دهید. با استفاده از این کار می توانید هزینه های خرید گوشت را پس انداز نمایید.

کنترل کیفیت و تغذیه

کنترل دقیق بر تغذیه و نحوه پرورش مرغ از دیگر مزایای این کسب و کار به شمار می رود. با استفاده از این مزیت خیال شما بابت مواد غذایی سالم و تغذیه دریافتی آنها راحت خواهد بود.

پرورش مرغ گوشتی در منزل
پرورش مرغ گوشتی در منزل

کسب درآمد

پرورش مرغ گوشتی می‌تواند به عنوان یک منبع کوچک درآمد انتخاب شود. شما می توانید این کار را به تعداد پایین آغاز کنید و سپس کم کم به تعداد و متراژ مرغ ها و سالن اضافه کنید. البته اگر از قفس مرغ استفاده کنید می توانید به جای استفاده از آسان بزرگتر فضای پرورش خود را مدیریت کنید.

مدیریت هزینه ها

با پرورش مرغ گوشتی در خانه می توانید هزینه هایی چون اجاره بها، رفت و آمد و غیره را کنترل کنید و از هزینه های جاری خود بکاهید. این یک تکنیک برای کسانی است که دوست دارند در کنار درآمدزایی در زمینه پرورش مرغ هزینه های خود را مدیریت کنند.

مدیریت آسان تر

گله ای که در خانه پرورش داده شود مورد بازرسی بیشتری توسط پرورش دهنده قرار می گیرد. همین امر می تواند کیفیت محصول به دست آمده را به بالاترین میزان خود برساند و راندمان کاری را افزایش دهد. در کنار تمامی این موارد مدیریت راحت تری را نیز به ارمغان خواهد آورد.

به نظر شما پرورش مرغ گوشتی در منزل چه مزیت های دیگری را با خود به همراه خواهد داشت؟ نظرات خود را در این باره برای ما کامنت کنید.

مدیریت مکان مناسب پرورش مرغ گوشتی در خانه

مرغ پرنده‌ای مقاوم است و نسبت به شرایط محیطی و آب و هوایی گوناگون، مقاومت خوبی نشان می‌دهد. ایجاد لانه و یا مکان مناسب زندگی این پرندگان باعث می‌شود تا راندمان کاری شما و رشد پرنده بالاتر رود. حیاط منازل خانه‌های روستایی برای پرورش مرغ گوشتی بسیار ایده‌آل است. در خانه‌های شهری این امر بستگی به فضای حیاط و موقعیت سایر منازل اطراف دارد و معمولا بدون در اختیار داشتن فضای کاملا سربسته ممکن نیست. جوجه‌های گوشتی را می‌توان در قفس‌های مخصوص و همچنین روی زمین (سیستم بستر) پرورش داد. هنگامی که از قفس‌های مخصوص استفاده می کنید، تعداد بیشتری پرنده در واحد فضا پرورش می‌یابد.

بهتر است که یک مزرعه یا واحد تولیدی مرغ گوشتی را حصار کشی کنید تا تردد انسان کاهش یابد و شیوع بیماری و حمله حیوانات دیگر نیز کم شود. مرغ‌های گوشتی خانگی بیشتر روی بستر در مرغداری‌های کوچک معمولی و گاهی در حیاط خلوت پرورش داده می‌شوند. همچنین برای بالا بردن راندمان کاری می‌توان از قفس‌های فلزی گالوانیزه یا چوبی نیز استفاده نمود.

کمبود فضای مرغداری چه در سیستم بستر و چه در قفس و افزایش جمعیت در واحد فضا، منجر به ازدحام بیش از حد، افزایش مرگ و میر، همسان خواری پرندگان، کاهش بازده خوراک و رشد ناهمگون گله می‌شود. هرچه فضای موجود برای هر پرنده بیشتر باشد، متوسط ​​وزن بدن مرغ‌های بالغ بیشتر خواهد بود. پس از اختصاص فضای کافی برای پرورش مرغ گوشتی در خانه نیاز به خرید تجهیزات مناسب خواهید داشت. تجهیزاتی مانند دانخوری، آبخوری، قفس‌های مخصوص، وسایل گرمایشی و سرمایشی، وسایل تهویه و … باید متناسب با تعداد پرنده‌ها خریداری شوند.

انتخاب نژاد مناسب برای پرورش مرغ گوشتی در خانه

هنگام پرورش جوجه های گوشتی، باید نژادهایی از مرغ  را انتخاب کنید که به سرعت رشد می‌کنند و وزن گیری بالایی دارند. این جوجه‌ها برای تحمل این وزن اضافی باید دارای استخوان‌های قوی نیز باشند. جوجه گوشتی راس، پلاس و کاب نژادهایی هستند که زود وزن گرفته و رشد بالایی دارند. هر کدام از این نژاد‌های مرغ گوشتی، قیمت‌های گوناگونی نیز دارند و شما با توجه به بودجه و دیگر عوامل محیطی می‌توانید نوع مناسبی را انتخاب کنید.

پرورش مرغ گوشتی در خانه
پرورش مرغ گوشتی در خانه

بررسی نژاد های مختلف مرغ برای پرورش در خانه

در ادامه نژادهای مختلف را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا شما در هنگام انتخاب نژاد بهترین گزینه را برگزینید.

نژاد برهما

یکی از بهترین نژادهای که می توانید در پرورش مرغ در خانه از آن استفاده کنید نژاد برهما است. این نژاد در بازه زمانی چهار ماهه به شما چهار کیلو گوشت خواهد داد. از این رو شما می توانید در بازه زمانی چهار ماهه به میزان گوشت مناسبی از این نژاد دست پیدا کنید. همچنین از نژاد برهما می‌تواند به عنوان نژاد تخمگذار نیز استفاده نمایید، این نژاد در سال حدود ۱۵۰ عدد تخم مرغ تولید می نماید.

نژاد مرغ فاورولس

نژاد مرغ فاورولس متعلق به کشور فرانسه می باشد. این نژاد نیز همانند نژاد برهما در بازه زمانی مشخص ۴کیلو گوشت تولید خواهد کرد. شما می‌توانید با استفاده از این نژاد به راحتی هرچه تمام کرد پرورش مرغ در خانه را انجام دهد. نژاد مرغ فاورولس برای تخم گذاری مناسب نیست.

نژاد دورکینگ

از دیگر نژاد هایی که می تواند گوشت بسیار زیادی در پرورش مرغ در خانه به شما هدیه دهد نژاد دور کینگ است. نژاد دورکینگ ۴ کیلوگرم گوشت از خود تولید میکند. این نژاد جزو نژادهای انگلیسی به شمار رفته و در آب و هوای سرد و کوهستانی بهترین بازدهی را از خود نشان می دهد. برای رسیدن به وزن ایده آل باید حدود چهار ماه به نژاد دورکینگ این زمان دهید.

 نژاد ساسکس

از دیگر نژادهای انگلیسی که می‌تواند گوشت مناسبی از خود تولید نماید  نژاد ساسکس است.  نژاد ساسکس ۳ تا ۴ کیلوگرم وزن خواهد داشت. همچنین از این نژاد می توانید به عنوان نژاد تخمگذار نیز استفاده کنید. این نژاد در سال حدود ۲۰۰ عدد تخم مرغ از خود تولید میکند.

نژاد مرندی

از بهترین نژادها برای پرورش مرغ گوشتی در خانه و پرورش مرغ تخمگذار میتوان به نژاد مرندی اشاره کرد. این نژاد کاملاً ایرانی بوده و  ۳ کیلوگرم گوشت تولید خواهد کرد. همچنین می توانید به عنوان نژاد تخمگذار نیز استفاده کنید زیرا مرغ مرندی در سال حدود ۲۱۰ عدد تخم مرغ از خود تولید میکند.

مثال مهم 

با توجه به تمامی توضیحات که داده شد شما باید  شرایط آب و هوایی و نوع پرورش خود را برای انتخاب نوع نژاد در نظر بگیرید. انتخاب نوع نژاد می تواند به صورت مستقیم بر روی کسب و کار شما تاثیر گذار باشد. به طور مثال شما اگر نژاد مرندی را برای پرورش مرغ در خانه انتخاب کنید سه کیلو گرم گوشت مرغ عاید شما خواهد شد. اگر ۱۰۰ عدد مرغ پرورش دهید ۳۰۰ کیلوگرم گوشت مرغ تولید کرده اید. این در حالی است که با انتخاب نژاد هایی مانند دورکینگ که  در دوره پرورش خود ۴ کیلوگرم گوشت تولید میکند شما ۴۰۰ کیلوگرم گوشت مرغ تولید خواهد کرد. تفاوت بین دو نژاد ۱۰۰ کیلو گرم در ۱۰۰ عدد منفی خواهد بود. شما می توانید با با توجه به نرخ روز گوشت مرغ متوجه شوید به چه میزان سود و زیان نصیب شما خواهد شد.

پرورش مرغ گوشتی در خانه
پرورش مرغ گوشتی در خانه

حتما بخوانید: ۰ تا ۱۰۰ مینی سالن پرورش مرغ + [ از راه اندازی تا بهره برداری ]

نگهداری از جوجه‌ها

طی چند هفته اول زندگی، جوجه مرغ‌های کم سن باید یک منبع گرمایی در اختیار  داشته باشند، زیرا برای تنظیم دمای بدن با مشکل مواجه هستند. بهتر است در ماه اول، جوجه‌ها را در داخل لانه نگهداری کرده و برای هر پرنده، 1 فوت مربع فضای کف فراهم کنید. برای بستر می‌توانید از  موادی مانند تراشه چوب یا کاه استفاده کنید. هنگامی که مواد بستر خیس و سفت می‌شوند، آن‌ها را تعویض کنید. شما می‌توانید با قرار دادن یک منبع نوری مانند یک لامپ مادون قرمز یا یک لامپ حرارتی الکتریکی در فضای مرغداری، دمای 32 تا 37 درجه فارنهایت را حفظ کنید.

با رشد جوجه‌ها بهتر است دمای محیط مرغداری را 5 درجه در هفته کاهش دهید. هنگامی که جوجه‌های گوشتی بالغ می‌شوند یعنی در حدود 3 تا 5 هفتگی، به ندرت به گرما نیاز دارند. در پرورش مرغ گوشتی در خانه، وقتی جوجه‌ها به 4 هفتگی رسیدند دمای مرغداری را باید بین 15 تا 30 درجه سانتی گراد نگه دارید. در هوای بسیار سرد، ممکن است نیاز به گرمایش اضافی باشد و در هوای بسیار گرم، از هواکش و یا خنک کننده‌ها برای گردش هوا استفاده کنید.

خوراک و تغذیه در پرورش مرغ گوشتی در خانه

هزینه جیره مرغ و جوجه‌ها، اصلی‌ترین و بیشترین هزینه را برای کسب و کار شما خواهد داشت. یکی از بهترین مزایای پرورش مرغ در خانه و به تعداد پایین این است که می‌توانید از مواد غذایی گوناگون مانند باقیمانده غذای خانه، برای کمک به تغذیه آن‌ها استفاده کنید. استفاده از جیره‌های آماده فرموله شده که در بازار موجود است به رشد پرنده و بالا رفتن سرعت وزن گیری آن‌ها در پرورش مرغ گوشتی در خانه کمک زیادی می‌کند. نیازهای تغذیه‌ای جوجه‌های گوشتی با توجه به سن متفاوت است، به طور کلی دو رژیم غذایی مختلف، یکی برای جوجه‌ها و دیگری برای مرغ‌های بالغ تدارک دیده می‌شود.

رژیم استارت جوجه های گوشتی، رژیم تغذیه‌ای است که برای جوجه‌ها استفاده می شود. این رژیم معمولاً حاوی 23-24 درصد پروتئین است. این جیره در 3 تا4 هفته اول تولد جوجه‌ها برای تغذیه آن‌ها استفاده می‌شود. رژیم غذایی تمام کننده جوجه های گوشتی، جیره‌ای است که از بعد از 4 هفتگی تا پایان دوره وزن گیری برای مرغ‌های گوشتی استفاده می‌شود. این رژیم معمولاً حاوی 20 تا درصد21 پروتئین و 3300 کیلو کالری در یک کیلوگرم انرژی است. این جیره غذایی بعد از 3 تا 4 هفتگی برای مرغ‌های گوشتی استفاده می‌شود. این غذا تا زمانی که مرغ‌ها در 8 تا10 هفتگی به وزن مناسب برای کشتار برسند، ادامه خواهد داشت. جوجه‌های گوشتی به طور متوسط در حدود 4 هفته اول تولد، 1.25 کیلوگرم خوراک مصرف می‌کنند. بین 4 تا 10 هفتگی نیز حدود 3.75-4.75 کیلوگرم پودر خام جیره مصرف می‌کند. مرغ‌های خانگی نیاز به دسترسی منظم به آب تازه و بهداشتی دارند. اگر برای پرورش مرغ گوشتی در خانه از آبخوری‌های مکانیزه استفاده نمی‌کنید، باید آبخوری و یا ظرف آب پرنده‌ها را 2 تا 3 بار در روز تمیز کنید تا آلوده نباشند.

پرورش مرغ گوشتی در خانه
پرورش مرغ گوشتی در خانه

حتما بخوانید: آموزش پرورش مرغ تخمگذار + [ ساده و کاربردی ]

مزایای استفاده از قفس در پرورش مرغ گوشتی در خانه

به طور کلی دو روش برای نگهداری از مرغ‌ و جوجه‌ها در پرورش به روش صنعتی و خانگی وجود دارد. روش اول استفاده از بستر و روش دوم استفاده از قفس‌های طبقاتی مخصوص است. در پرورش مرغ گوشتی در خانه به دلیل فضای کم و محدود، استفاده از قفس‌های طبقاتی به افزایش راندمان کار شما کمک زیادی می‌کند. به عبارت دیگر شما می توانید تعداد بسیار بیشتری پرنده را در فضای کم نگهداری کنید. به علاوه در سال‌های اخیر روش پرورش مرغ گوشتی در قفس کم­کم به دلیل وجود مزایای زیاد، جایگزین روش­های سنتی مانند پرورش در بستر شده­است. از مهم­ترین مزایای سیستم قفس می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده بهینه از زیربنای واحد تولیدی با توجه به طبقاتی بودن قفس­ها و بالا رفتن سود پایانی پرورش مرغ گوشتی در سالن کوچک
  • مدیریت و کنترل بهتر بر روی بیماری­های احتمالی و دیگر عوامل موثر بر وزن­گیری جوجه­ها، در این روش بهبود می­یابد. در سیستم قفس برای پرورش مرغ گوشتی در خانه به دلیل محدود بودن تعداد مرغ در یک قفس، تماس آن­ها با هم کمتر می‌شود.
  • به دلیل مکانیزه بودن جمع آوری کود در قفس‌ها، تهویه سالن بهتر و سریع­تر انجام شده، احتمال بیماری کاهش پیدا خواهد کرد.
  • با استفاده از قفس به دلیل امکانات بهتر آبخوری و دانخوری و دسترسی همه جوجه­ها به طور مساوی به آب و دان، وزن گله به صورت یکنواخت و بهتر رشد خواهد کرد.
  • در قفس‌های گالوانیزه مخصوص، کفی ویژه جوجه گوشتی تعبیه شده که همراه با استحکام کافی، انعطاف بهتری نیز دارد تا از آسیب احتمالی به گوشت جوجه­ ها جلوگیری شود.

استفاده از قفس مخصوص مرغ گوشتی به آسان شدن تولید و بالا رفتن تعداد جوجه‌ها در یک فضای کوچک کمک زیادی می‌کند. این روش یکی از تاثیرگذارترین روش­های افزایش وزن مرغ گوشتی به صورت طبیعی است که می­تواند باعث افزایش راندمان کاری در واحدهای پرورش مرغ گوشتی در خانه و افزایش سوددهی در بلند مدت شود.

روش های پرورش مرغ گوشتی در خانه

شما می توانید به سه روش پرورش مرغ گوشتی در خانه را انجام دهید. از جمله سه روش می توان به 1. خرید تخم نطفه دار 2. خرید جوجه یک یا چند روزه 3. خرید مرغ گوشتی بالغ اشاره کرد. در ادامه مطلب هر یک از عوامل گفته شده را به طور کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

پرورش مرغ گوشتی به وسیله خرید تخم نطفه دار

در این روش پرورش مرغ گوشتی در خانه شما تخم نطفه دار را از مراکز معتبر خریداری کنید و با استفاده از دستگاه جوجه کشی آنها را به جوجه تبدیل می نمایید. بعد از تبدیل شدن تخم مرغ نطفه دار به جوجه، حالا نوبت این است که شرایطی را به وجود آورید تا این جوجه ها به مرغ بالغ تبدیل شوند و بتوانید از گوشت آنها و عرضه محصولات به بازار به درآمد زایی برسید.

در هنگام تهیه تخم مرغ نطفه دار به سلامت و مدت زمانی که نگهداری شده است، توجه کنید. سعی کنید از دستگاه های جوجه کشی معتبر نیز استفاده نمایید تا ضریب تبدیل تخم نطفه دار به جوجه بالاترین میزان خود را تجربه کند. هرچقدر تخم های بیشتری را به جوجه تبدیل کنید سودآوری بیشتری نصیب شما خواهد شد.

پرورش مرغ گوشتی به وسیله خرید جوجه یک یا چند روزه

در این روش خبری از خرید تخم نطفه دار و خرید دستگاه جوجه کشی نیست.  شما به طور مستقیم جوجه ی چند روزه را از بازارهای معتبر خریداری میکنید و عوامل را فراهم می‌آورد تا بتوانند به بهترین شکل رشد کنند. توجه داشته باشید در هنگام خرید از سلامت جوجه ها اطمینان حاصل کنید. چنانچه جوجه ها سلامت جسمانی نداشته باشند کسب و کار شما با شکست و ضررهای زیادی همراه خواهد بود. شما در این مرحله باید شرایطی را فراهم کنید تا جوجه های یک روزه به مرغ بالغ تبدیل شوند. با استفاده از مرغ بالغ و ارائه محصولات با کیفیت سوددهی شما تضمین شده خواهد بود.

پرورش مرغ گوشتی
پرورش مرغ گوشتی

پرورش مرغ گوشتی به وسیله خرید مرغ بالغ

در این روش خبری از جوجه کشی دستگاه جوجه کشی و نگهداری از جوجه های یک یا چند روزه در بازه زمانی طولانی نخواهد. شما می توانید مرغ های بالغ را خریداری کنید و با استفاده از تکنیک هایی که می تواند وزن آنها را بالا ببرد سوددهی خود را چند برابر کنید. شما کدام یک از روش های گفته شده را برای پرورش مرغ گوشتی در خانه می پسندید؟ چنانچه تجربه متفاوتی در این زمینه دارید می توانید آن را از طریق قسمت نظرات با ما و سایر مخاطبین سایت طیوران سازه در میان بگذارید.

شما برای ما از پرورش مرغ گوشتی در خانه بنویسید

در این مطلب از سایت طیوران سازه سعی کردیم شما را با پرورش مرغ گوشتی در خانه و روش های گوناگون آن آشنا کنیم. چنانچه شما تجربه متفاوتی در این زمینه دارید می توانید تجربیات خود را از طریق قسمت نظرات در اختیار ما و سایر مخاطبین قرار دهید. همچنین از این طریق می توانید سوالاتی که در این زمینه برای شما پیش می آید را از پشتیبانان سایت بپرسید تا آنها در اثر وقت به سوالات شما به صورت کاملا تخصصی پاسخ دهند.

سوالات متداول

انتخاب نژاد مناسب برای پرورش مرغ گوشتی در خانه چگونه است؟

هنگام پرورش جوجه های گوشتی، باید نژادهایی از مرغ را انتخاب کنید که به سرعت رشد می‌کنند و وزن گیری بالایی دارند. این جوجه‌ها برای تحمل این وزن اضافی باید دارای استخوان‌های قوی نیز باشند. جوجه گوشتی راس، پلاس و کاب نژادهایی هستند که زود وزن گرفته و رشد بالایی دارند. هر کدام از این نژاد‌های مرغ گوشتی، قیمت‌های گوناگونی نیز دارند و شما با توجه به بودجه و دیگر عوامل محیطی می‌توانید نوع مناسبی را انتخاب کنید.

خوراک و تغذیه در پرورش مرغ گوشتی در خانه چگونه است؟

هزینه جیره مرغ و جوجه‌ها، اصلی‌ترین و بیشترین هزینه را برای کسب و کار شما خواهد داشت. یکی از بهترین مزایای پرورش مرغ در خانه و به تعداد پایین این است که می‌توانید از مواد غذایی گوناگون مانند باقیمانده غذای خانه، برای کمک به تغذیه آن‌ها استفاده کنید. استفاده از جیره‌های آماده فرموله شده که در بازار موجود است به رشد پرنده و بالا رفتن سرعت وزن گیری آن‌ها در پرورش مرغ گوشتی در خانه کمک زیادی می‌کند. نیازهای تغذیه‌ای جوجه‌های گوشتی با توجه به سن متفاوت است، به طور کلی دو رژیم غذایی مختلف، یکی برای جوجه‌ها و دیگری برای مرغ‌های بالغ تدارک دیده می‌شود. برای اطلاعات بیشتر این مطلب از سایت طیوران سازه را مطالعه کنید.

دمای مرغداری در هفته چهارم رشد مرغ چند درجه باید باشد؟

بین 15 تا 30 درجه سانتی گراد

2 پاسخ

  1. سلام من جای مناسبی برای این کار را دارم اگه کسی باشه که سالن وتجهیزات تامین کند من نگهداری رابعهده میگیرم چون هزینه شو ندارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *