جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پرورش کبک + [ راهنمای صفر تا صد ]

پرورش کبک در ایران

بسیاری از افرادی که به دنبال یک شغل پردرآمد و با سود خوب هستند، به پرورش کبک رو می‌آورند. کبک یکی از پرندگانی است که اگر اصول نگهداری آن را رعایت کنید، می‌توانید در تمام فصل‌های سال از طریق پرورش آن به پول خوبی دست پیدا کنید. اکنون پرورش پرندگانی نظیر کبک به یکی از شغل‌های پرطرفدار تبدیل شده که بسیاری از افراد جویای کار را به سمت خود جذب کرده است. در ادامه این مطلب راجع ‌به صفر تا صد پرورش کبک صحبت می‌کنیم.

پرورش پرنده کبک چه اهمیتی دارد؟

کبک یکی از پرندگانی است که محصولات حاصل از آن با وجود قیمت بالا، طرفداران زیادی دارد. طعم لذیذ گوشت کبک باعث شده تا روزانه افراد زیادی برای تهیه گوشت این پرنده روانه بازار شوند. به این ترتیب کبک یک پرنده اقتصادی است که پرورش آن به صورت صنعتی برای جامعه بسیار مهم است و به تامین گوشت کشور کمک می‌کند.
پرورش کبک تا حدود زیادی نیاز مردم جامعه به گوشت بر طرف می‌کند و همچنین می‌تواند از طریق مستقیم و یا غیر مستقیم برای افراد اشتغال‌زایی کند. از مزایای مهم این پرنده می‌توان به مقاومت بالای آن نسبت به شرایط محیطی و بیماری‌ها اشاره کرد که باعث شده تا حتی در شهرهایی که آب و هوا و شرایط نا مساعدی هم دارند، پرورش آن امکان ‌پذیر باشد. به این ترتیب اگر به دنبال یک شغل بی‌دردسر و با درآمد عالی هستید، به شما توصیه می‌کنیم تا راجع ‌به پرورش پرنده کبک بیشتر فکر کنید.

برای پرورش پرنده کبک، ابتدا باید آن را بشناسید!

یکی از نکات مهمی که برای شروع پرورش این پرنده باید به آن دقت کنید، شناختن ویژگی‌های آن است. دانستن خلق و خو و همچنین نیازهای مختلف کبک به شما کمک می‌کند تا در پرورش این پرنده موفق باشید. برای مثال باید بدانید که طول عمر مفید کبک 4 سال است و گاهی ممکن است حدود 7 سال هم عمر کند. همچنین باید بدانید که پرنده کبک در سن 6 و یا 7 ماهگی به بلوغ جنسی می‌رسد و می‌توانید برای تخم‌گذاری از آن استفاده کنید. اگر قصد شما از پرورش این پرنده استفاده از گوشت آن است، باید بدانید که کبک در سنین 3 تا 4 ماهگی به بلوغ وزنی خود می‌رسد و آماده برای کشتار است. هر کبک به طور متوسط روزانه به 30 گرم خوراک نیاز دارد.
اگر قصد شما از پرورش کبک استفاده از تخم آن است باید بدانید که کبک ماده در طول یک سال تنها 4 ماه به تخم‌گذاری مشغول است و دو ماه را هم استراحت می‌کند، یعنی در این دو ماه فقط می‌خورد و می‌خوابد. این نکات در ظاهر شاید کم اهمیت باشند، ولی دانستن آن‌ها واجب است. زیرا گاهی کسی برای پرورش این پرنده اقدام می‌کند ولی چون از شرایط تخم‌گذاری آن آگاه نیست ممکن است دچار اشتباه شده و با شکست مواجه شود. تخم‌های کبک برای جوجه شدن به 24 روز زمان نیاز دارند، یعنی هر تخم کبک پس از گذشت 24 روز به جوجه تبدیل خواهد شد.

دیگر ویژگی‌های کبک

کبک پرنده‌ای است که اندازه‌ای حدود ۳۴ سانتی متر دارد و معمولاً جنس نر آن بزرگتر از جنس ماده است. رنگ این پرنده در هر دو جنس ترکیبی از خاکستری و قهوه‌ای است که در قسمت شکم رنگ زرد به خود میگیرد که البته در گونه‌های کشورهای دیگر ممکن است رنگ‌های دیگری هم داشته باشد.

گونه نر این پرنده حدود ۷۰۰ گرم و گونه ماده آن به‌طور متوسط ۶۰۰ گرم وزن دارد. این پرنده به‌طور معمول در مناطق کوهستانی در قسمت‌هایی که سخت و ناهموار و دور از دسترس قرار دارد زندگی می‌کند. به‌طور معمول کبک‌ها از دانه‌های گیاهان، علف‌ها، برگ‌ها و حشرات تغذیه می‌کنند. این پرنده از پرندگان مهاجر است و در فصل پاییز ممکن است دسته‌های بزرگ آنها را که در حال مهاجرت هستند دیده باشید. پرواز کردن کبکا معمولاً به مدت محدود و به خصوص در زمان وجود خطر انجام می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید محصولات کبک اعم از تخم و گوشت آن، به دلیل طعم لذیذ و کیفیت بالا طرفداران زیادی دارد و حتی با وجود قیمت بیشتر باز هم مشتریان وعلاقه‌مندان خاص خودش را دارد همچنین یکی دیگر از مزایای پرورش این پرنده، مقاومت بسیار بالای آن نسبت به بیماری‌های مختلف است که باعث می‌شود تا تلفات کبک نسبت به سایر پرندگان پرورشی بسیار کمتر باشد. به این ترتیب با توجه به این نکات و اهمیت پرورش کبک می‌توانید از طریق پرورش این پرنده یک شغل با درآمد عالی برای خود دست و پا کنید. در ادامه به بررسی صفر تا صد پرورش این پرنده می‌پردازیم.

پرورش کبک در ایران
پرورش کبک در ایران

حتما بخوانید: پرورش کبک در خانه + [ ذکر همه نکات ضروری ]

صفر تا صد پرورش پرنده کبک

برای پرورش پرنده‌ای همچون کبک، ابتدا باید یک سرمایه اولیه برای تهیه مکان نگهداری پرنده و همچنین خرید تجهیزات لازم دست و پا کنید. پس از تهیه مکان مناسب و تاسیس سالن پرورش این پرنده، باید مجوزهای لازم برای این کار را از سازمان‌های مرتبط نظیر سازمان جهاد کشاورزی بگیرید. به خاطر داشته باشید که بدون اخذ مجوزهای لازم، هیچ فعالیتی نمی‌توانید انجام دهید.
یکی از مهم‌ترین ملزوماتی که برای شروع پرورش این پرنده به آن نیاز دارید، قفس پرورش پرنده کبک است که اهمیت زیادی در موفقیت و یا شکست کسب و کار شما دارد. سپس باید خوراک و دان مصرفی جوجه‌ها را تهیه کرده و یک گله مولد که در 5 ماه سن دارند خریداری کرده و کار خود را در زمینه پرورش کبک شروع کنید. همچنین باید با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه‌ای که می‌خواهید کار خود را شروع کنید، برای خرید سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی و همچنین فن اقدام کنید. این نکته را به خاطر داشته باشید که برای پرورش این پرنده حتما نباید سرمایه اولیه را خودتان تهیه کنید، می‌توانید از سایر افراد به عنوان سرمایه‌گذار درخواست همکاری کنید.

روش‌های پرورش کبک

با استفاده از روش‌های بسیار زیادی می‌توانید پرورش این پرنده را انجام دهید. در بین این روش‌ها 3 روش بسیار متداول وجود دارد که اکثر پرورش دهندگان کبک از آنها استفاده می‌کنند. شما نیز می‌توانید با استفاده تضمینی در پرورش کبک به سودآوری کلانی دست پیدا کنید. استفاده از تخم نطفه‌دار و دستگاه جوجه کشی، استفاده از جوجه یک یا چند روزه، استفاده از کبک‌های بالغ سه روش متداول در پرورش کبک به شمار می‌روند. شما می‌توانید با توجه به هزینه‌های اولیه، متراژ سالن، تعداد کبک و عوامل دیگر هر یک از روش‌هایی که در ادامه مطلب به بررسی آنها خواهیم پرداخت را برای پرورش کبک انتخاب کنید.

استفاده از دستگاه جوجه کشی و تخم نطفه‌ دار

اولین و پرسودترین روش در پرورش این پرنده استفاده از دستگاه جوجه کشی و تخم نطفه دار است. برای اینکه بتوانیم در این روش به سودآوری فراوانی دست پیدا کنید باید دستگاه‌های جوجه کشی و تخم‌های نطفه‌ دار از مراکز معتبر خریداری نمایید. در پرسودترین روش پرورش کبک شما ریسک بالاتری را نیز تجربه خواهید کرد.علاوه بر ریسک بالا شما باید مدت زمان طولانی‌تری را نسبت به سایر روش‌ها صرف کنید تا به درآمدزایی در این زمینه دست پیدا کنید.

استفاده از جوجه یک یا چند روزه

روش بعدی که شما می‌توانید از آن در پرورش کبک استفاده کنید استفاده از جوجه یک یا چند روزه است. در این روش که شما ریسک کمتری را نسبت به روش قبلی تجربه خواهید کرد ه‌های یک و یا چند روزه از مراکز معتبر خریداری می‌کنید و سپس با نگهداری و پرورش آنها و ارائه محصولات متنوع می‌توانید به سودآوری زیادی دست پیدا کنید. هزینه‌های اولیه و روش نگهداری در این روش نیز بیشتر از روش اول خواهد بود.

استفاده از کبک‌های بالغ

روش بعدی که می‌توانید با استفاده از آن پرورش این پرنده را انجام دهید استفاده از کبک‌های بالغ است. کبک‌های بالغ برای تولید تخم نطفه‌دار و سایر محصولات مانند تخم کبک و گوشت کبک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شما هستید که هدف خود را برای پرورش کبک با توجه به هزینه‌ها، تعداد کبک و نوع سودآوری مشخص خواهید کرد.

شما از چه روشی برای پرورش کبک استفاده می‌کنید؟ به نظر شما کدام روش از روش‌های گفته شده سودآوری بالاتری را برای پرورش کبک در بر خواهد داشت.؟

پرورش کبک در ایران؛ انواع کبک‌ها

آشنایی با انواع کبک‌های موجود برای پرورش یکی از اولین قدم‌ها برای شروع پرورش کبک در ایران است. باتوجه به اینکه هر کدام از این انواع دارای شرایط، تغذیه و ویژگی‌های پرورشی خاص خود هستند، باید قبل از اقدام، نوعی که قصد پرورش آن را دارید مشخص کنید.

اولین نوع، کبک تخم گذار است که این پرنده جمعیت پرنده های مورد پرورش شما را زیاد می‌کند و همچنین تخم‌های آن به صورت مستقیم برای مصرف خوراکی، یا پرورش توسط دیگر افراد فروخته می‌شود. بسیاری از پرورش دهندگان در ابتدا با پرورش این نوع کبک کار خود را آغاز می‌کنند. نوع دیگر جوجه کبک‌ها هستند که این جوجه‌ها از همان کبک‌های تخمگذار تولید می‌شوند و گاهی به صورت مستقیم به فروش می‌روند.

نوع دیگر که نوع پرسود و دشوار‌تر پرورش کبک است، پرورش نیمچه گوشتی است که برای استفاده از گوشت این پرنده پرورش داده می‌شود. جوجه‌های یک روزه پس از طی ۱۲ تا ۱۴ هفته به حدی از رشد می‌رسند که امکان استفاده از آنها برای گشوتشان فراهم میشود.

روش‌های نگهداری و پرورش کبک

دو روش اصلی برای این پرنده وجود دارد: روش سنتی و روش صنعتی و استاندارد. در روش سنتی افراد با استفاده از دستگاه جوجه کشی خودشان پرورش و بالغ شدن تخم را مدیریت کرده و تا زمان بلوغ آن را نگهداری می‌کنند. در روش استاندارد و صنعتی پرورش کبک در ایران، کبک‌ها در قفس‌های استاندارد نگهداری می‌شوند و غذا و آب به‌طور اتوماتیک به آنها می‌رسد و در این قفس‌ها راهی برای خروج و دریافت اتوماتیک تخمها نیز وجود دارد. در این روش تقریبا تمامی مراحل به صورت مکانیکی و بدون نیاز به نظارت انجام می‌شود.

پرورش کبک در ایران
پرورش کبک در ایران

حتما بخوانید: همه چیز درباره پرورش کبک گوشتی

ساختمان مورد استفاده برای پرورش کبک در ایران باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

در قسمتی که انواع کبک را مورد بررسی قرار دادیم، گفتیم که هر نوع از انواع کبک‌ها برای پرورش خصوصیات ویژه‌ای دارد و مکان پرورش هرکدام از آنها نیز باید متناسب باشد. اما به صورت کلی ساختمانی که برای پرورش کبک‌ها مورد استفاده قرار میگیرد باید شرایط خاصی را دارا باشد.

این ساختمان باید از چند قسمت تشکیل شده باشد: سالن‌های پرورش، انباردان، انبار تجهیزات، محلی برای جوجه کشی در صورت پرورش جوجه‌ها، اتاق کار و ساختمان کارگران. این ساختمان باید بزرگی کافی را داشته باشد و دارای حداقل چیزی حدود ۱۰۰۰ متر مساحت باشد. از مناطق مسکونی، زراعی و پرورشی دیگر دور بوده و در محل خطرناکی مانند مناطق پست و یا منطقه در معرض سیل و باد تند نباشد.

آبی که برای ساختمان استفاده می‌شود باید مراحل بهداشتی را طی کرده و از نظر املاح برای کبک‌ها مناسب باشد. دیوارهای آن باید به صورتی ساخته شوند که تبادل دمای کمی با بیرون داشته تا از هدر رفتن گرما و ورود سرما ناخواسته جلوگیری شود. این ساختمان باید در تمام مناطق نورگیری مناسبی داشته و همچنین طوری دارای شیب بوده که آب اضافی از کف آن خارج شود.

تغذیه، جفت گیری و تخم گذاری در پرورش کبک در ایران

همانطور که گفتیم خوراک معمول کبک‌ها به صورت طبیعی میوه‌ها، حشرات، دانه گیاهان و غیره است اما در پرورش این پرنده در ایران به صورت صنعتی و در مقیاس بالا، به دلیل افزایش بازدهی و همچنین اطمینان از رسیدن تمام مواد لازم به کبک‌ها از خوراک‌های تولید شده توسط کارخانه‌ها استفاده می‌شود. این خوراک نیز از گیاهان، سویا، ذرت و غیره تشکیل می‌شود. نیاز غذایی کبک‌ها بر اساس نوع کبکی که قصد داریم آن را پرورش بدهیم متفاوت است و باید برای هر کدام از خوراک مخصوص آن استفاده کرد. نکته مثبت در پرورش کبک یکی از دلایل سالمتر بودن گوشت کبک‌ها این است که نیاز به افزودن داروهای زیادی به غذای آنها نیست.

به عنوان مثال در پرنده‌های دیگر مثل مرغ به دلیل اینکه مرغ‌ها نسبت به بیماری‌ها بسیار آسیب پذیرند، به غذای آنها داروهایی مثل آنتی بیوتیک به مقدار زیاد اضافه می‌شود. اما کبک‌ها نسبت به سایر پرندگان به بیماری‌ها بسیار مقاوم‌ترند و بنابراین داروی بسیار کمتری در غذای آنها اضافه می‌شود. در جفت گیری کبک در طبیعت اینگونه از پرنده‌ها به‌طور معمول تک همسر هستند اما در پرورش تعداد بالای آنها هر کدام از این پرنده‌های نر با چند پرنده ماده آمیزش داده میشود که درصد تخم گذاری و جوجه آوری آنها افزایش پیدا کند. همچنین در شرایط طبیعی هر کبک یک دوره در سال و هر دوره چیزی حدود ۱۵ تخم می‌گذارد اما در پرورش انسانی این پرنده در هر سال هر کبک ماده 2 دوره تخمگذاری دارد که در هر دوره تقریباً ۳۰ تخم می‌گذارد و به این ترتیب بازدهی کبک‌ها بسیار افزایش می‌یابد.

پرورش کبک
پرورش کبک

استفاده از قفس در پرورش پرنده کبک چه اهمیتی دارد؟

برای نگهداری از تمام طیور مثل کبک و بلدرچین، به قفس نگهداری آن‌ها نیاز دارید. استفاده از قفس کبک برای پرورش پرنده کبک نیز بسیار مهم است و مزایای زیادی دارد. این قفس‌ها کیفیت و استحکام بسیار بالایی دارند و می‌توانید با شستشوی آن‌ها از ایجاد بوی بد در محیط جلوگیری کنید. از جمله مهم‌ترین مزایایی که قفس‌های پرورش صنعتی طیور نظیر کبک دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• جلوگیری از ایجاد بوی بد در محل
• ایجاد یک محیط تمیز و مناسب برای پرورش پرندگانی نظیر کبک
• استفاده از قفس در هنگام پرورش پرنده‌ای نظیر کبک از شکستن تخم‌ها توسط پرنده جلوگیری می‌کند.
• با استفاده از قفس می‌توانید از خوردن غذاها و مواد نا مربوط توسط کبک جلوگیری کنید.
• با کمک قفس می‌توان روند تشخیص و همچنین درمان بیماری‌های مختلف کبک را بهتر انجام داد.
• قفس از تحرکات اضافه پرنده جلوگیری می‌کند و باعث صرفه ‌جویی در میزان خوراک مصرفی کبک می‌شود.

مزایای پرورش کبک

پرورش کبک مزایای بسیار زیادی را با خود به همراه دارد که در ادامه به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد.

بازار مصرف مناسب کبک

گوشت کبک به عنوان یک منبع پروتئین با کیفیت و کم چربی تقاضای بسیار زیادی دارد. این گوشت مزه بسیار لذیذ و بی نظیری داشته و می تواند جایگزین مناسب کبک برای گوشت مرغ و گوسفند باشد.

رشد سریع

رشد سریع در کبک‌ها شرایطی را به وجود می‌آورد تا پرورش دهنده بتواند در بازه زمانی کوتاهی به سودآوری و درآمدزایی برسد.

مقاومت در برابر بیماری‌ ها

کبک‌ها به طور کلی مقاومت خوبی در برابر بیماری‌ها خواهند داشت. با توجه به اینکه این پرنده مقاومت بالایی در برابر بیماری‌ها دارد شما هزینه کمتری را برای واکسیناسیون می کنید و تلفات کمتری در حین طول دوره پرورش خواهید داشت.

مدیریت آسان

مدیریت این پرنده نسبت به سایر پرنده‌ها بسیار آسان‌تر خواهد بود.  شما برای مدیریت کبک به میزان فضای کمتر و منابع اندک تری نیازمند هستید.

جمع‌بندی

این روزها دغدغه بسیاری از افراد یافتن یک شغل با درآمد عالی است و فکر می‌کنند یافتن این چنین شغلی، کار بسیار سختی است. اما این در حالی است که می‌توان از طریق کارهایی نظیر پرورش کبک، علاوه بر درآمدزایی برای افراد دیگر هم موقعیت شغلی ایجاد کرد. همان‌طور که می‌دانید کبک پرنده بسیار مقاومی است که محصولات حاصل از آن طرفداران زیادی دارد. در این مطلب نکات مربوط و همچنین صفر تا صد پرورش این پرنده را توضیح دادیم که به شما در پرورش پرنده کبک بسیار کمک می‌کند.

سوالات متداول

پرورش کبک در قفس بهتر است یا روی زمین؟

به دلیل مدیریت راحت تر و بهداشتی تر قفس بهترین گزینه است.

پرورش پرنده کبک چه اهمیتی دارد؟

تامین گوشت و مرغ افراد مختلف جامعه

استفاده از قفس در پرورش پرنده کبک چه اهمیتی دارد؟

• جلوگیری از ایجاد بوی بد در محل • ایجاد یک محیط تمیز و مناسب برای پرورش پرندگانی نظیر کبک • استفاده از قفس در هنگام پرورش پرنده‌ای نظیر کبک از شکستن تخم‌ها توسط پرنده جلوگیری می‌کند. • با استفاده از قفس می‌توانید از خوردن غذاها و مواد نا مربوط توسط کبک جلوگیری کنید. • با کمک قفس می‌توان روند تشخیص و همچنین درمان بیماری‌های مختلف کبک را بهتر انجام داد. • قفس از تحرکات اضافه پرنده جلوگیری می‌کند و باعث صرفه ‌جویی در میزان خوراک مصرفی کبک می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *