جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

همه چیز درباره پرورش گله های مولد بوقلمون

پرورش گله های مولد بوقلمون

پرورش گله های مولد بوقلمون امروزه در ایران روز به روز بیشتر رونق می‌گیرد. مصرف گوشت این پرنده به دلایل گوناگون در بین مردم طرفداران زیادی پیدا کرده است. گوشت بوقلمون یکی از مقوی‌ترین و بهترین گوشت‌ها برای انواع سلیقه‌ها و نیازهای تغذیه‌ای است. گوشت سینه بوقلمون دارای پروتئین بالایی است و برای افراد مسن، کودکان و ورزشکاران بسیار مفید است. کلسترول و چربی این گوشت نیز بسیار پایین و حتی از گوشت سینه مرغ نیز پایین‌تر است و می‌تواند یک منبع غذایی مناسب برای افراد با رژیم‌های غذایی کم چربی باشد. به علاوه گوشت این پرنده در کشورهای همسایه ایران نیز طرفداران زیادی دارد و صادرات آن به عراق و دیگر کشورهای همسایه، سودآوری خوبی دارد.

یکی از بخش‌های مهم پرورش بوقلمون، تولید جوجه‌های اصلاح نژاد شده و پروش آن‌ها است. در این مقاله قصد داریم تا درباره پرورش گله های مولد بوقلمون و تولید جوجه بوقلمون اطلاعات بیشتری کسب کنیم و ببینیم این کسب و کار به چه امکاناتی نیاز دارد.

انتخاب نژاد پرنده برای پرورش گله های مولد بوقلمون

هدف از این کسب و کار ایجاد یک گله متشکل از تعدادی بوقلمون نر و ماده است که برای تولید مثل و ایجاد تخم بوقلمون نطفه‌دار مناسب هستند. در این گله‌ها، پرورش دهنده به دنبال تولید حداکثر تعداد تخم نطفه‌دار برای عرضه به بازار است. همچنین این واحدهای تولیدی برای سوددهی بیشتر، می‌توانند مراحل جوجه‌کشی بوقلمون‌ها را نیز انجام داده و جوجه یک روزه نیز به بازار عرضه کنند.

انتخاب نژاد پرنده برای پرورش گله های مولد بوقلمون اولین و مهم‌ترین عاملی است که تولیدکنندگان باید در نظر بگیرند. نژادهای مهم تولید و پرورش بوقلمون در ایران بیشتر از بین دو نژاد بوقلمون برنز و بوقلمون بیوتی و یا سفید انتخاب می‌شوند. شما برای شروع پرورش بوقلمون مولد ابتدا باید درباره بازار مصرف گوشت بوقلمون در محل زندگی خود و بازارهای محلی تحقیق کنید و ببینید کدام نژاد از این پرنده بیشتر مورد توجه مصرف‌کنندگان است و فروش بیشتری دارد. در این صورت می‌توانید یکی از این دو نژاد را برای کار جوجه‌کشی و تولید تخم نطفه‌دار انتخاب نمایید.

پرورش گله های مولد بوقلمون
پرورش گله های مولد بوقلمون

حتما بخوانید: پرسودترین نژاد بوقلمون برای پرورش در ایران چه نژادی است؟

مشخصات دوره‌های زندگی و تولید مثل بوقلمون

در نگهداری و پرورش بوقلمون به شکل صنعتی، می‌توان با عواملی مانند تغذیه خوب و مناسب، نور کافی و دمای نگهداری مناسب، میزان تخمگذاری و تولید مثل بوقلمون‌ها را در مقایسه با حالت عادی افزایش داد. هر بوقلمون ماده از سن 200 روزگی و یا در هفته 29 زندگی خود شروع به تخمگذاری می‌کند. میزان تخمگذاری بوقلمون‌ها در نژادهای گوناگون با هم تفاوت‌های زیادی دارد. در بوقلمون‌های بومی این میزان تخمگذاری در هر سال 40 عدد است. این در حالی است که این میزان برای بوقلمون‌های صنعتی و اصلاح نژاد شده چیزی بین 50 تا 100 عدد در هر سال است. در پرورش گله های مولد بوقلمون میزان تخمگذاری، بر عوامل دیگر برای سوددهی ارجحیت دارد.

پس از رسیدن بوقلمون‌های نر و ماده به سن بلوغ و شروع تولید مثل، این پروسه تا 5 یا 6 ماه ادامه پیدا می‌کند و پس از آن زمان، به دلیل کاهش تخمگذاری، دیگر صرفه اقتصادی ندارد. یکی از مهم‌ترین نکات در پرورش گله بوقلمون مولد، این است که شما به عنوان تولید کننده باید دوره‌های تولید مثل پرندگان را به دقت دنبال کنید و پرندگان مسن را با پرندگان جدید که توانایی تولید مثل بیشتری دارند، جایگزین کنید. این کار باعث می‌شود که در تمام طول سال، تخم نطفه‌دار و یا جوجه یک روزه برای عرضه به بازار در اختیار داشته باشید.

نسبت نر به ماده در پرورش گله های مولد بوقلمون

برای تولید مثل موثر در بوقلمون‌ها، باید نسبت نگهداری پرنده نر به ماده را نیز رعایت کنید. این نسبت برای این پرنده ۱ پرنده نر به 3 پرنده ماده است. این میزان را می‌توان تا نسبت 1 پرنده نر به 5 پرنده ماده نیز افزایش داد.

در برخی از نژادهای بوقلمون مانند بوقلمون برنز سینه پهن به دلیل وزن بالای پرنده، جفتگیری به صورت عادی و طبیعی کارایی کمی داشته و پرورش دهندگان باید به روش تلقیح مصنوعی، کار تولید تخم نطفه‌دار را انجام دهند. این عمل بین 5 تا 10 درصد می‌تواند تولید تخم‌های نطفه‌دار را در این پرنده افزایش دهد. برای تولید مثل بهتر، در این نژاد توصیه می‌شود که از هفته 31 تا 32 زندگی پرنده نر، اسپرم استخراج شود.

شرایط سالن نگهداری و پرورش گله های مولد بوقلمون

پرورش بوقلمون به طور کلی در سیستم بستر انجام می‌شود. توصیه می‌شود که پرندگان هم در محیط بسته مرغداری و هم برای ساعاتی برای هواخوری در محیط‌های روباز نگهداری شوند. کف سالن را معمولا با خاک اره می پوشانند. دمای سالن باید در حدود 22 درجه سانتی‌گراد نگه داشته شود و تهویه و سیستم سرمایش و گرمایش نیز باید به خوبی تنظیم شوند.

به طور کلی جایگاه و محل نگهداری از بوقلمون‌ها نر و ماده در گله‌های مولد باید جدا از یکدیگر باشد و تنها چند ساعت در شبانه‌روز باید نرها را در محل نگهداری ماده‌ها رهاسازی نمود. دلیل نگهداری جدا از هم نرها و ماده‌ها، جیره متفاوت در این دو جنس پرنده است. جیره ماده‌ها برای تخمگذاری بهتر، باید حاوی چربی پایین و کلسیم و پروتئین بالا باشد. توصیه می‌شود که بیشتر این کار در شب‌ها صورت بگیرد زیرا میزان درگیری بین پرندگان با این روش، کاهش پیدا می‌کند. به ازای هر 5 تا 6 پرنده ماده باید یک لانه برای تخمگذاری در نظر بگیرید که بهتر است نزدیک دیوارهای سالن بوده و نیز با پوشال چوب پوشانده شود. تخم‌ها نیز باید به سرعت از لانه‌ها جمع آوری شود تا حالت کرچی در پرنده به وجود نیاید.

پرورش گله های مولد بوقلمون
پرورش گله های مولد بوقلمون

حتما بخوانید: خواص و مضرات تخم بوقلمون کدامند؟

شرایط تغذیه و نوردهی

در بخش‌های قبلی سایت قفس بلدرچین کلیاتی درباره تغذیه در پرورش گله های مولد بوقلمون گفتیم. در بازار جیره مخصوصی برای بوقلمون‌های مولد و تخمگذار موجود است که بهتر است برای تامین تمام نیازهای تغذیه‌ای پرنده از آن استفاده کنید. دقت داشته باشید که خوردن زیاد دان می‌تواند به چاقی این پرندگان منجر شود که روی قابلیت باروری آنان تاثیر منفی دارد.

نوردهی بوقلمون‌های مولد باید با 14 ساعت نور مداوم انجام شود تا در روند تولید مثل و تخم گذاری آنان خللی وارد نشود. نور طبیعی البته برای این منظور بهتر است اما اگر از نور مصنوعی نیز استفاده می‌کنید، دقت کنید که میزان نوردهی باید تا 50 لوکس تنظیم شود.

چرا باید از گله مولد بوقلمون استفاده کنیم؟

استفاده از گله مولد بوقلمون مزایای بسیار بیشتری نسبت به خرید جوجه دارد. در ادامه هر یک از این مزایا را نام خواهیم برد و آنها را به طور کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

استفاده از جوجه های باکیفیت تر

جوجه های حاصل از گله مولد تحت کنترل شما پرورش یافته اند. با انتخاب دقیق بوقلمون های مولد، می توانید از سلامت ژنتیکی و کیفیت نژاد جوجه هایتان اطمینان حاصل کنید. این جوجه ها در بدو تولد از سیستم ایمنی قوی تری برخوردار بوده و در نتیجه، تلفات کمتری را در مراحل اولیه پرورش تجربه خواهند کرد. این عامل می تواند سوددهی شما را چندین برابر کند.

کنترل بیشتر روی نژاد

با داشتن گله مولد بوقلمون می توانید دقیقا همان نژاد مورد نظر خود را تکثیر کنید. این کنترل بر روی نژاد به شما این امکان را می دهد تا ویژگی های دلخواه مانند سرعت رشد بالاتر یا کیفیت گوشت بهتر را در نسل های بعدی نیز حفظ نمایید. پرورش گله های مولد بوقلمون توسط خود پرورش دهنده تولید محصولات با کیفیت تر را به همراه خواهد داشت.

انتخاب بوقلمون های مولد

انتخاب بوقلمون های مناسب برای گله مولد، اولین قدم اساسی در مسیر موفقیت است باید با استفاده از نکاتی که در ادامه این مطلب از سایت طیوران سازه به آن اشاره می کنیم، بردارید. این نکات را جدی بگیرید و سعی کنید بدون خطا در هنگام انتخاب بوقلمون های مولد عمل کنید.

سن و سلامتی در بوقلمون های مولد

بهترین سن برای انتخاب بوقلمون های مولد، بین 8 تا 12 ماهگی است. در این سنین، بوقلمون ها به بلوغ کامل رسیده و از سلامت جسمانی خوبی برخوردار هستند. به این نکته توجه کنید که بوقلمون ها از نظر ظاهری، سالم و سرحال باشند و هیچ گونه علائم بیماری در آنها مشاهده نشود. بوقلمون های بیمار ضربه سنگینی به کسب و کار شما وارد خواهد کرد. سلامتی در بوقلمون های مولد بسیار حائز اهمیت است.

ویژگی های ظاهری

در هنگام انتخاب بوقلمون های مولد، سعی کنید بوقلمون ها را با توجه به نژاد، جثه، سینه پرپشت و درشت، پاهای سالم و بدون لنگیدن و ظاهری بدون هر گونه نقص فیزیکی انتخاب کنید. هر چقدر بوقلمون های مولد از سلامتی ظاهری و روانی بهتری برخوردار باشند، شما کسب و کار موفق تری را در این زمینه تجربه خواهید کرد.

نگهداری از گله مولد بوقلمون

فراهم آوردن محیطی مناسب برای گله مولد، تضمین کننده سلامت بوقلمون ها و در نتیجه، بازدهی بالاتر در تولید مثل است. نگهداری از گله مولد بوقلمون چند اصول دارد که از این اصول می توان به تغذیه مناسب و سرشار از پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی، ایجاد محیطی امن و راحت، فضای کافی برای پرورش، کنترل دما و نور، تلقیح مصنوعی روشی رایج برای جفت گیری در گله های مولد بوقلمون، جمع آوری و نگهداری تخم بوقلمون اشاره کرد.
به نظر شما چه موارد دیگری را باید در هنگام پرورش گله های مولد بوقلمون رعایت کرد؟ چنانچه در این زمینه تجربه و یا نظری دارید آن را از طریق قسمت نظرات برای ما کامنت کنید.

سوالات متداول

بهترین نژاد بوقلمون برای پرورش گله های مولد بوقلمون کدام است؟

بوقلمون برنز و بوقلمون بیوتی و یا سفید

نسبت نر به ماده در پرورش گله های مولد بوقلمون چگونه است؟

نسبت 1 پرنده نر به 5 پرنده ماده

شرایط تغذیه و نوردهی پرورش گله های مولد بوقلمون چگونه است؟

در بازار جیره مخصوصی برای بوقلمون‌های مولد و تخمگذار موجود است که بهتر است برای تامین تمام نیازهای تغذیه‌ای پرنده از آن استفاده کنید. دقت داشته باشید که خوردن زیاد دان می‌تواند به چاقی این پرندگان منجر شود که روی قابلیت باروری آنان تاثیر منفی دارد. نوردهی بوقلمون‌های مولد باید با 14 ساعت نور مداوم انجام شود تا در روند تولید مثل و تخم گذاری آنان خللی وارد نشود. نور طبیعی البته برای این منظور بهتر است اما اگر از نور مصنوعی نیز استفاده می‌کنید، دقت کنید که میزان نوردهی باید تا 50 لوکس تنظیم شود.

6 پاسخ

  1. بوقلمون دیگه چی ازش مونده پوست تولید کننده رو کندید الانم داریو تبلیغ میمنید برای بیشتر بدبخت کردن این ملت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *