جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کشتار بلدرچین چگونه انجام می‌شود؟

کشتار بلدرچین

اگر شما هم جز افرادی هستید که بلدرچین پرورش می‌دهید و از آن‌ها نگهداری می‌کنید، احتمالاٌ می‌دانید که آخرین مرحله در پرورش بلدرچین، کشتار آن‌هاست. به همین دلیل، در این مقال قصد داریم درباره همین موضوع یعنی کشتار بلدرچین صحبت کنیم و نکات مهمی درباره سن مناسب کشتار، انواع روش‌ها و… صحبت کنیم. پس حتماً تا پایان همراه ما باشید.

 

بهترین زمان برای کشتار بلدرچین

بهترین زمان برای کشتار بلدرچین، نسبت به سایر پرندگان کوتاه‌تر است و 45 روز پس از به‌دنیا آمدن، می‌توان بلدرچین را ذبح کرد. البته به شرطی که آب و غذای خوبی در این مدت به او رسیده باشد و خوب پرورش پیدا کرد باشد.

روش‌های کشتار بلدرچین

برای کشتار بلدرچین، در کل از 3 راه استفاده می‌شود:

  • کشتار دستی
  • کشتار اتوماتیک
  • کشتار نیمه اتوماتیک

که در ادامه تمام این 3 روش را به‌طور کامل بررسی می‌کنیم.

کشتار دستی

سخت‌ترین نوع کشتار بلدرچین، همین روش است. چرا که شما باید تک‌به‌تک آن‌ها را با دستان خود به روش شرعی ذبح کنید و با استفاده از قیچی و چاقو، پوست آن‌ها را بکنید. سپس داخل بدن آن را به‌طور کامل تخلیه کنید و در مرحله بعد، بلدرچین را بشویید و ضدعفونی کنید که در نهایت آماده بسته‌بندی باشد.

در روش کشتار دستی، شما می‌توانید بعد از این که بلدرچین‌ها را ذبح کردید، آن‌ها را با نام برند خود به فروش برسانید و از سود آن‌ها به‌خوبی استفاده کنید.

کشتار اتوماتیک

اگر می‌خواهید کشتار کاملاً اتوماتیک برای بلدرچین راه بیندازید، باید در ابتدا سرمایه خوبی هم داشته باشید که بتوانید دستگاه‌های گران قیمت آن را تهیه کنید. تمام چند مرحله کشتار، یعنی ذبح، کندن پوست، خالی کردن محتویات درون بدن، تمیز کردن و ضدعفونی بلدرچین و…، در این دستگاه‌ها بدون دخالت انسان صورت می‌گیرد و شما نیاز نیست که کار خاصی انجام دهید.

در واقع کشتار بلدرچین در این دستگاه‌ها به ترتیب این مراحل انجام می‌شود: جمع‌آوری بلدرچین‌ها در یک زنجیر، راه‌اندازی این زنجیر و حرکت دادن بلدرچین‌ها از آب و دادن شوک الکتریکی به آن‌ها، ذبح شدن بلدرچین‌ها، گرم کردن بلدرچین‌ها توسط آب و ورود به دستگاه پرکن، سرد کردن بلدرچین‌ها، تخلیه بدن این پرندگاه، شستشوی کامل و ضدعفونی و در نهایت بسته‌بندی کردن آن‌ها. دقت داشته باشید که دستگاه‌هایی که برای کشتار اتوماتیک از آن‌ها استفاده می‌شود، قابلیت کشتار بیش‌از 10 هزار بلدرچین را در طول روز دارند.

کشتار بلدرچین
کشتار بلدرچین

حتما بخوانید: پرورش بلدرچین در منزل چطور انجام می‌شود؟

کشتار نیمه اتوماتیک

این نوع کشتار، چیزی بین کشتار دستی و اتوماتیک است و برخی از مراحل توسط دستگاه و برخی دیگر توسط انسان انجام می‌شود. کشتار نیمه اتوماتیک قابلیت کشتار حداکثر 1000 بلدرچین را در طول روز دارد. در این روش ذبح پرندگان توسط انسان انجام می‌شود و برخی دیگر از فعالیت‌ها برای کشتار در آن میان، توسط انسان و برخی توسط دستگاه انجام می‌شود.

مراحل کشتار بلدرچین

در روش کشتار اتوماتیک تا حدودی مراحل کشتار و خط کشتار بلدرچین را توضیح دادیم اما در این بخش می‌خواهیم خیلی دقیق‌تر و کامل‌تر به بیان مراحل کشتار بلدرچین بپردازیم.

1. شوک دادن برای کشتار بلدرچین

در این مرحله، بلدرچین‌ها وادر یک حوضچه آب می‌شوند که باعث خیس شدن آن‌ها شده و همین اتفاق، کمک می‌کند جریان الکتریکی از بدن پرندگان عبور کند و یک شوک به آن‌ها وارد شود تا زمانی که سر آن‌ها بریده می‌شود، درد خاصی را احساس نکنند.

2. سربریدن آن‌ها

مرحله بعدی، بریدن سر بلدرچین‌ها است. اگر از روش کشتار دستی و نیمه اتوماتیک اقدام به کشتار کنید، این مرحله باید توسط انسان انجام شود و ذبح اسلامی داشته باشد. اما اگر به صورت اتوماتیک و مکانیزه باشد، توسط دستگاه انجام شده و تیغه‌های فلزی، سر بلدرچین‌ها را از بدنشان جدا می‌کند.

3. تخلیه خون بعد از کشتار بلدرچین

در این قسمت، خونی که از بدن پرندگان خارج می‌شود باید تخلیه شود. در دستگاه‌های اتوماتیک، یک تونلی به نام تونل خون وجود دارد که این مرحله در آن انجام می‌شود.

  1. خیس کردن بلدرچین‌ها در آب داغ

برای اینکه بتوان راحت‌تر پر آن‌ها را از بدنشان جدا کرد، باید در آبی با دمای 50 تا 60 درجه خیسانده شوند و حدود 10 دقیقه در آن بمانند.

5. کندن پرهای بلدرچین‌ها

یک بخش دستگاه‌های اتوماتیک، دستگاه پرکنی نام دارد که به‌راحتی پر بلدرچین‌ها را از بدنشان جدا می‌کند. در این میان، برای این که این مرحله بهتر انجام شود، همزمان با کندن پرهای بلدرچین‌ها، آبی به بدن آن‌ها پاشیده می‌شود که از کثیف کاری جلوگیری می‌کند.

کشتار بلدرچین
کشتار بلدرچین

حتما بخوانید: پرورش بلدرچین بهتر است یا مرغ ؟

6. بررسی بلدرچین‌ها

تمام 5 مرحله قبلی در این قسمت مورد بررسی قرار می‌گیرند و اگر سر پرنده‌ای به خوبی جدا نشده باشد و یا پرهای آن به طور کامل کنده نشده باشد، آن را تکمیل می‌کنند تا مشکلی به‌وجود نیاید. سپس به‌طور کامل یکبار دیگر بدن بلدرچین‌ها را شستشو می‌دهند که کاملاً پاکیزه شود. در آخر هم در این مرحله، گردن آن‌ها از بدنشان جدا می‌شود.

7. تخلیه اعضای داخل بدن بلدرچین

همه چیزهایی که درون بدن بلدچین وجود دارد، یعنی تمام اعضای داخلی بدن آن‌ها، در این مرحله از مقعد آن‌ها از بدنشان خارج می‌شود. سپس بار دیگر همه چیز مورد بررسی قرار گرفته تا مشکلی به‌وجود نیاید.

8. جداسازی پا و خنک کردن بدن بلدرچین‌ها

در این مرحله در خط کشتار بلدرچین، پاهای آن‌ها از بدنشان جدا می‌شود و وارد یک دستگاه خنک‌کننده می‌شوند که بدن آن‌ها آماده بسته‌بندی شود. سپس باید بدن آن‌ها خشک شود و در این مرحله، باز هم همه چیز توسط انسان باید بررسی شود.

9. بسته‌بندی نهایی بعد از کشتار بلدرچین

این مرحله اصولاً توسط انسان انجام می‌شود. باید بلدرچین‌ها درون بسته‌بندی قرار بگیرند، چسب زده شوند و تاریخ انقضا روی آن‌ها درج شود. سپس در نهایت بسته‌بندی‌ها را وارد سردخانه می‌کنند و 24 ساعت در آن نگه می‌دارند که از هرگونه میکروب و مریضی به دور باشند. پس از 24 ساعت، بلدرچین‌ها به بازار عرضه می‌شوند و مردم می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

دقت داشته باشید که مراحلی که بیان شد، در روش‌های دستی و اتوماتیک متفاوت است و اگر به روش دستی انجام شود، باید برخی از مراحلی که بیان کردیم توسط خود انسان انجام شود که کمی کار را سخت می‌کند.

کلام پایانی درباره کشتار بلدرچین

در این مطلب از سایت قفس بلدرچین به‌طور کامل درباره کشتار بلدرچین و انواع روش‌های آن صحبت کردیم. اگر هنوز سؤال یا نکته‌ای در این رابطه دارید، حتماً با ما مطرح کنید تا به‌خوبی راهنمایی‌تان کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *